Minkäslainen on tuo sähkölasien johtosarja mk3:sissa alunperin? Onko sielä mitään "aivoja" välissä vai yksinkertasesti johtoa vain missä menee virta kytkimien kautta moottoreille kun virrat käännetään on-asentoon?
Kyseessä nyt siis vw:n omien sähkönostimien asennus.
Sähkölasien jälkiasennus mk3-koppaan
Valvoja: ffp jäsenet
Sähkölasien johtosarja on oma nippunsa niin 3 ja 5 ovisissa golffeissa kuin ventossakin. Kaikki ovat käypiä keskenään. Sulakerasian päälle tulee irrallinen sulake paikka. Virta (15 ja 30) sulakerasian takaa, kuten myös katkaisijoille sisävalot. Siellä on valmiit paikat. Keskuslukon johtosarjassa on muutamat liittimet joihin sähkölasien johtosarjan saa tökätyä kiinni, eli saadaan mukavuus toiminto. Lukot suljettaessa menee ikkunat kiinni ja avattaessa ne saa auki jos haluaa. Sama pätee kattoluukulle.
Johtosarja menee omana pakettina sulakerasialta ovien liittimiin A-pilareihin (5 ovisessa myös B-pilareihin). Siitä sitten omana pakettina ovien sisällä. Kaikki "äly" mitä noissa on, on siellä oven sisällä.
Ja sama nostin käy 3 ja 5 oviseen golffiin.
Johtosarja menee omana pakettina sulakerasialta ovien liittimiin A-pilareihin (5 ovisessa myös B-pilareihin). Siitä sitten omana pakettina ovien sisällä. Kaikki "äly" mitä noissa on, on siellä oven sisällä.
Ja sama nostin käy 3 ja 5 oviseen golffiin.
Nonni, sähkölasit ois nyt kytketty. Johtosarjaksi sain puretun sarjan, missä siis keskulukkojen ja eteen sähköpeilien johdot samassa nipussa. Noh, revin sähköpeilien ja keskuslukon johtosarjan erilleen tuosta sähkölasien johdotukista, jotta ei tarvitsisi alkaa mitään riisumaan autosta pois. Ja toinen syy oli se, että keskuslukon moottorille menevä nippu oli lyöty kuljettajanpuolen B pilarin jälkeen poikki.
Eli lasit toimivat alkuunsa minunmielestä ihan oikein. Jokaiseen lasiin löytyi kertapainalluksesta lasku täysin alas, ja samaten nosto kertapainalluksesta täysin ylös. Nyt sitten ne ongelmat vasta alkoivat:
Kuskin lasi on alhaalla, välillä käy 10cm yläällä, eikä nouse ylöspäin. Menee kyllä alas. Mutta toisenkerran kun yrität lasi käy vaan sen 10cm yläällä ja painuu samoilla vauhdeilla alas, vaikka pitäisit nappia pohjassa ylöspäin. Tämänjälkeen n. puolituntia hiljaista vaikka miten painelisi. Sitten sama ruljanssi.
Vänkärinlasi ei liiku mihinkään yläasennostaan ja nappia painaessa kuuluu vain lyhyt vinkaisu. Purin nostimen pois. Lasinnostimet eivät voi jummata, mutta vaijerit ovat tosi kireällä. Liekkö moottori jumissa?
Takalasit toimivat normaalisti. Paitsi että eivät nouse puoltaväliä ylemmäksi. Ihankuin luulisivat olevan puolessa välissä jo täysin kiinni. Siitä kuitenkin vaivattomasti alas, ja takaisin tuohon puoleen väliin. Mutta ei koskaan täysin kiinni.
Lisäksi missään lasissa ei enää toimi tuo painalluksesta auki/kiinni-ominaisuus.
Mikähän mättää? Pitääkö nuo jotenkin sopeuttaa uusiksi vai mitenhän tuosta ongelmasta selviää? Akunkengät irroitin yöksi. Autokaan ei ole tekniikaltaan kunnossa, joten Ecu ei ole paikoillaan, eikä myöskään aina akunkengät.
Sähkölasien johtosarjassa oli myös kaksi ohutta, yksittäistä johtoa. Toisessa vihreä liitin, ja toisessa harmaa. Mitä näissä kulkee? Luulen että ne kuuluvat siihen kojelaudan sisään, rattiakselin vieressä oleviin siltoihin, mutta ei ole paikkoja enää niille! Ei kellään olisi heittää sähkökaaviota nuista laseista? Voisi ehkä helpottaa tätä väriväriin&loput yhteen tökkimistä...
Eli lasit toimivat alkuunsa minunmielestä ihan oikein. Jokaiseen lasiin löytyi kertapainalluksesta lasku täysin alas, ja samaten nosto kertapainalluksesta täysin ylös. Nyt sitten ne ongelmat vasta alkoivat:
Kuskin lasi on alhaalla, välillä käy 10cm yläällä, eikä nouse ylöspäin. Menee kyllä alas. Mutta toisenkerran kun yrität lasi käy vaan sen 10cm yläällä ja painuu samoilla vauhdeilla alas, vaikka pitäisit nappia pohjassa ylöspäin. Tämänjälkeen n. puolituntia hiljaista vaikka miten painelisi. Sitten sama ruljanssi.
Vänkärinlasi ei liiku mihinkään yläasennostaan ja nappia painaessa kuuluu vain lyhyt vinkaisu. Purin nostimen pois. Lasinnostimet eivät voi jummata, mutta vaijerit ovat tosi kireällä. Liekkö moottori jumissa?
Takalasit toimivat normaalisti. Paitsi että eivät nouse puoltaväliä ylemmäksi. Ihankuin luulisivat olevan puolessa välissä jo täysin kiinni. Siitä kuitenkin vaivattomasti alas, ja takaisin tuohon puoleen väliin. Mutta ei koskaan täysin kiinni.
Lisäksi missään lasissa ei enää toimi tuo painalluksesta auki/kiinni-ominaisuus.
Mikähän mättää? Pitääkö nuo jotenkin sopeuttaa uusiksi vai mitenhän tuosta ongelmasta selviää? Akunkengät irroitin yöksi. Autokaan ei ole tekniikaltaan kunnossa, joten Ecu ei ole paikoillaan, eikä myöskään aina akunkengät.
Sähkölasien johtosarjassa oli myös kaksi ohutta, yksittäistä johtoa. Toisessa vihreä liitin, ja toisessa harmaa. Mitä näissä kulkee? Luulen että ne kuuluvat siihen kojelaudan sisään, rattiakselin vieressä oleviin siltoihin, mutta ei ole paikkoja enää niille! Ei kellään olisi heittää sähkökaaviota nuista laseista? Voisi ehkä helpottaa tätä väriväriin&loput yhteen tökkimistä...
http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen ... _ramen.pdf
tuossa hollantilainen kaveri asentaa kans nuo sähkölasit,jollain google translatorilla toin sais varmaan englanniksi..mut en tiedä onko apua.
kuuluuko sähkölasien mennä ylös yhdellä painalluksella..? itsellä on golffissa se comfort toiminto,lasit saa auki yhdella painalluksella sekä myös auton ulkopuolelta..
kiinni jos haluaa niin pitää nappia pitää pohjassa...
kyseessä vm95 gti-edition
tuossa hollantilainen kaveri asentaa kans nuo sähkölasit,jollain google translatorilla toin sais varmaan englanniksi..mut en tiedä onko apua.
kuuluuko sähkölasien mennä ylös yhdellä painalluksella..? itsellä on golffissa se comfort toiminto,lasit saa auki yhdella painalluksella sekä myös auton ulkopuolelta..
kiinni jos haluaa niin pitää nappia pitää pohjassa...
kyseessä vm95 gti-edition
Kyllä nyt toimii minulla yhdellä painalluksella kiinni sekä auki. Takalasit myös.
Tuohon johtoon, missä on vihreä liitin, kun antaa 12V niin toimii niinkuin pitääkin. Mutta jos erehtyy käyttämään laseja ilman tuota "heräte"johtoa niin ilmeisesti se sekottaa nuo lasit. Ne nimittäin nyt on taas pohjassa ja nousevat/laskevat vain sentin pari.
Noh, tähän keskitytään enemmän sisustan kasauksen yhteydessä. Nyt puskee korin maalaus päälle kovalla paineella.
Kiitos Nykänen tuosta linkistä, sieltäpä löytyi vielä kunnon kytkentäkaavio tuohon. :)
Tuohon johtoon, missä on vihreä liitin, kun antaa 12V niin toimii niinkuin pitääkin. Mutta jos erehtyy käyttämään laseja ilman tuota "heräte"johtoa niin ilmeisesti se sekottaa nuo lasit. Ne nimittäin nyt on taas pohjassa ja nousevat/laskevat vain sentin pari.
Noh, tähän keskitytään enemmän sisustan kasauksen yhteydessä. Nyt puskee korin maalaus päälle kovalla paineella.
Kiitos Nykänen tuosta linkistä, sieltäpä löytyi vielä kunnon kytkentäkaavio tuohon. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa