Renkaan pyörintämatkan heitto SALLITTAVUUS mm / % ?? 4veto
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaan pyörintämatkan heitto SALLITTAVUUS mm / % ?? 4veto
Elikkä auto on 2003 Pascat 1.9 4motion.
Elikkä tätä 225/40 ja 255/35 18 kokoa on ainakin käytössä ollut jatkuva nelivedoissa. ja siinä oli muistaaakseni 7mm pyörintämatkassa heittoa.
esim. olen ajatellut laittaa 235/35 ja 265/30 19 rattaat ja nois on kyl vähän enemmän heittoa..
Onko kenelläkään kokemusta mahtuuko toi koko pyörimään alla kuvissa ainakinolen tota 265 kokoa nähnyt 10" vanteen ja 35 et kanssa likelle kaarta tulee, mut kuinka käy? nelivedon ja etuvedon ET ?
Linkk punainen sedan i: http://www.undergroundmotorsport.net/sh ... 1&prod=148
.sit oli jokin rengasmerkki mikä teki nelikoille saman pyörintämtakan omaavia renkaita vaik koot heittää.
Mikä on sallittu mm?? tai % määrä.
Viisaille kiitos.
Elikkä tätä 225/40 ja 255/35 18 kokoa on ainakin käytössä ollut jatkuva nelivedoissa. ja siinä oli muistaaakseni 7mm pyörintämatkassa heittoa.
esim. olen ajatellut laittaa 235/35 ja 265/30 19 rattaat ja nois on kyl vähän enemmän heittoa..
Onko kenelläkään kokemusta mahtuuko toi koko pyörimään alla kuvissa ainakinolen tota 265 kokoa nähnyt 10" vanteen ja 35 et kanssa likelle kaarta tulee, mut kuinka käy? nelivedon ja etuvedon ET ?
Linkk punainen sedan i: http://www.undergroundmotorsport.net/sh ... 1&prod=148
.sit oli jokin rengasmerkki mikä teki nelikoille saman pyörintämtakan omaavia renkaita vaik koot heittää.
Mikä on sallittu mm?? tai % määrä.
Viisaille kiitos.
Oliskos noista apua...
Rengasprofiillilaskin
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... nkaat.html
Rengasprofiillilaskin
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... nkaat.html
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikä niitä edelleenkään lasketa vaan katsotaan taulukosta.
Miksei voi suoraan katsoa samalla kehällä olevaa kumia?
Kaikki työkalut on olemassa.
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
Kaikki työkalut on olemassa.
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Mua kiinnostais myös tietää. Yhden torsenin olen nähnyt mikä on pyörimisnopeuseron takia mennyt rikki risä rämä kuntoon, mutta tämä oli saatu hajoitettua dollyllä kuskaamalla.
Pieni pyörimisnopeusero on mun järjen mukaan vain eduksi torsenissa. Muutoin rattaat kuluisi vain yhdestä kohdasta. Korjatkaa vain jos oon väärässä ;)
Mutta nyt olisikin lienee kysymys siitä että millaista kulumista tai jopa hajoamisen riskiä voidaan odottaa vähän reilummalla rengaskokoerolla.
Mitä tulee tähän mennessa tulleisiin kommentteihin, niin jos jollakin on taulukkoa hajonneista torseneista ja niihin johtaneista syistä esittää niin se voisi olla ok, mutta muutoin ei tässä nyt kyllä moisilla vinkeillä päästä eteenpäin. Jos täällä aloitetaan ensitöikseen vastaamaan liki v*ttuilemalla siihen että joku haluaa autonsa alle alkuperäisestä poikkeavan rengaskoon, niin johan on tullu saatua väärä kuva koko mestasta.
Pussihousuille löytynee omat paikkansa ;)
Pieni pyörimisnopeusero on mun järjen mukaan vain eduksi torsenissa. Muutoin rattaat kuluisi vain yhdestä kohdasta. Korjatkaa vain jos oon väärässä ;)
Mutta nyt olisikin lienee kysymys siitä että millaista kulumista tai jopa hajoamisen riskiä voidaan odottaa vähän reilummalla rengaskokoerolla.
Mitä tulee tähän mennessa tulleisiin kommentteihin, niin jos jollakin on taulukkoa hajonneista torseneista ja niihin johtaneista syistä esittää niin se voisi olla ok, mutta muutoin ei tässä nyt kyllä moisilla vinkeillä päästä eteenpäin. Jos täällä aloitetaan ensitöikseen vastaamaan liki v*ttuilemalla siihen että joku haluaa autonsa alle alkuperäisestä poikkeavan rengaskoon, niin johan on tullu saatua väärä kuva koko mestasta.
Pussihousuille löytynee omat paikkansa ;)
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Kun miettii torsenin toimintaa niin veikkaampa että siinä ei niinkään olennaista ole se pyörimisnopeusero mikä sen hajottaisi, vaan pidempään jatkuva momenttien erotus. Tällöin tasaisesti rullaillen voisi ihan hyvin ajella isollakin eroavuudella, mutta pienelläkin erotuksella sata kilometriä pitkä ylämäki urku auki ajettaessa ei sitten päätyisi aivan mäen päälle asti.
Kenellään vahvistusta tai kumousta mutuilulleni?
e: tuli sillä aikaa toi ylempi vastaus. Tässä ei vieläkään uskoakseni olla kysymässä että millaisia renkaita pitäisi alle laittaa. Jos olisin itse aloittanut tämän keskustelun, niin joko poistaisin tämän kokonaan tai pyytäisin moderaattoreita tekemään sen jos se ei käyttäjälle olisi mahdollista. Ja ehkä kysyisin jostain muualta uudeman kerran. Ehkä audiforumilta heruisikin parhaiten vastausta, kun sieltä voisi olettaa quattrosta perillä olevia löytyvän.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=61940
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32032
Kenellään vahvistusta tai kumousta mutuilulleni?
e: tuli sillä aikaa toi ylempi vastaus. Tässä ei vieläkään uskoakseni olla kysymässä että millaisia renkaita pitäisi alle laittaa. Jos olisin itse aloittanut tämän keskustelun, niin joko poistaisin tämän kokonaan tai pyytäisin moderaattoreita tekemään sen jos se ei käyttäjälle olisi mahdollista. Ja ehkä kysyisin jostain muualta uudeman kerran. Ehkä audiforumilta heruisikin parhaiten vastausta, kun sieltä voisi olettaa quattrosta perillä olevia löytyvän.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=61940
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32032
Momenttien erotus? Mikäli sutimista ei tapahdu, niin toimittaa samaa momenttia eteen ja taakse. Mutta toki kun momenttia lisätään (painetaan kaasua syvemmälle) silloin kun torsenin rattaat pyörivät toisiinsa nähden, alkaa kuluminen olemaan rankempaa.
Niin, ja kyllä siellä torsenissa rataskosketuksen paikka muuttuu vaikka olisi tähtitieteellisen täsmällisesti samankokoiset renkaat auton alla. Kun autolla käännytään on etu ja taka-akselin kulkema matka eri.
Niin, ja kyllä siellä torsenissa rataskosketuksen paikka muuttuu vaikka olisi tähtitieteellisen täsmällisesti samankokoiset renkaat auton alla. Kun autolla käännytään on etu ja taka-akselin kulkema matka eri.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
^ Momenttien erotus muodostuu juurikin pyörimisnopeuden eroamisesta. e: piti lähteä syömään niin jäi vähän lyhyeksi tuo vastaus.
Eli kun momentti on 1 ja torsenin tyyppi on 50:50, niin se siirtää luistamattomalla pinnalla 0,5 per akseli, mikä on yhtä kuin sama pyörimisnopeus (melko suurella toleranssilla, käänytymiset yms kuten sanoit, aiheuttaa pyörimisnopeuteen poikkeamaa).
Kun renkaan halkaisijassa on eroa, näkee torsen sen ikään kuin pirun pitkänä luistona ja siirtää momenttia sen (torsenin sisäisen siirtokyvyn) mukaisella suhteella. Olettaen: pyörimisnopeusero on jatkuvasti 10% (aivan tolkuton luku joo), torsen on 50:50 ja pystyy siirtämään 1:3 - 2:3 välillä momenttia (T-2?), niin tasaisella luistamattomalla pinnalla ajettaessa momenttia siirtyisi jatkuvasti 1:3 x 10%, eli 67%:sta kymmenesosa, -> 43,3 : 56,7
Tämä jälleen vain pähkäilynä ilman mitään faktaa takana, elis mutuilua. Toisin saa todistaa jos haluaa, olisin siitä erittäinkin tyytyväinen. Sekä kaikki tieto näiden arvailujen sijaan on yhtä tervetullutta.
Eli kun momentti on 1 ja torsenin tyyppi on 50:50, niin se siirtää luistamattomalla pinnalla 0,5 per akseli, mikä on yhtä kuin sama pyörimisnopeus (melko suurella toleranssilla, käänytymiset yms kuten sanoit, aiheuttaa pyörimisnopeuteen poikkeamaa).
Kun renkaan halkaisijassa on eroa, näkee torsen sen ikään kuin pirun pitkänä luistona ja siirtää momenttia sen (torsenin sisäisen siirtokyvyn) mukaisella suhteella. Olettaen: pyörimisnopeusero on jatkuvasti 10% (aivan tolkuton luku joo), torsen on 50:50 ja pystyy siirtämään 1:3 - 2:3 välillä momenttia (T-2?), niin tasaisella luistamattomalla pinnalla ajettaessa momenttia siirtyisi jatkuvasti 1:3 x 10%, eli 67%:sta kymmenesosa, -> 43,3 : 56,7
Tämä jälleen vain pähkäilynä ilman mitään faktaa takana, elis mutuilua. Toisin saa todistaa jos haluaa, olisin siitä erittäinkin tyytyväinen. Sekä kaikki tieto näiden arvailujen sijaan on yhtä tervetullutta.
Profiilin A4:ssa kävi viime kesänä seuraavasti:
Nokian kesärengas 195 65 R15 oikea takakulma otti ja hajosi, pintaa noin 3mm. Vaihdoin tilalle auton alkuperäisen vararenkaan, olikohan GoodYear sama koko kuin nokialaiset, mutta pintaa täydet, eli 7-8mm.
Vaihdoksen jälkeen alkoi aina tasaisella maantienopeudella ajaessa pieni tasainen jurnutus. Ajelin pari kuukautta näin kunnes vaihdoin talvirenkaat ja jurnutus katosi.
Eli ainakin yhden renkaan pieni kokoero antaa jotain oireita, en tiedä rikkoisiko pidemmän päälle jotain.
Nokian kesärengas 195 65 R15 oikea takakulma otti ja hajosi, pintaa noin 3mm. Vaihdoin tilalle auton alkuperäisen vararenkaan, olikohan GoodYear sama koko kuin nokialaiset, mutta pintaa täydet, eli 7-8mm.
Vaihdoksen jälkeen alkoi aina tasaisella maantienopeudella ajaessa pieni tasainen jurnutus. Ajelin pari kuukautta näin kunnes vaihdoin talvirenkaat ja jurnutus katosi.
Eli ainakin yhden renkaan pieni kokoero antaa jotain oireita, en tiedä rikkoisiko pidemmän päälle jotain.
Itsellä sellaisia kokemuksia, et aikoinaan 325 ix:stä hävisi jo elämänsä ehtoopuolella olevasta etuperästä käyntivälykset kun alla oli 215/40/16 pyörät joka nurkassa. Mutta edessä oli 7,5 vanne ja takana 9 tuumainen vanne. Orggis 15 tuumaisilla oli ihan jonkin lainen käyntivälys vaihdetta vaihdettaessa, moottorijarrutukselle heitettäessä yms.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 107 vierailijaa