Akun siirrosta tavaratilaan ym.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Akun siirrosta tavaratilaan ym.

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.1.2009 23:32

Joitain sekalaisia kysymyksiä akun siirtämisestä takakonttiin:

50mm2 kaapeli varmaan riittää, mutta paljonko tulee jännitehäviötä tuollaisella kaapelilla kontista startille?

Yksi maadoituspiste kummassakin päässä varmaan riittää? Toteutetaan hitsaamalla pultti kiinni auton koriin akun viereen ja konehuoneeseen vaihteiston puolelle. Ja sekä plus -että miinuskaapelit sitä 'viiskymppistä'.

Mihin kohtaan järjestelmää kannattaa päävirtakytkin asentaa? Niin plussaa kuin miinustakin on suositeltu...

Sulake varmaan kannattaa laittaa varmuudeksi. Mutta paljonko tuollainen 150A sulake mahtaa heikentää jännitettä?

Ja sitten vielä: Myydäänkö jossain (Suomessa) tiiviitä akkukoteloita? Siis sellaisia, jotka eivät päästä yhtään höyryjä ulos, vaan on huohotinletku, joka johtaa korin ulkopuolelle.
Ja kaapeleille läpiviennit o-renkain. Moroso tms. ainakin tekee näitä, mutta luulisi olevan laajemminkin tarjolla, kun monet kilpasarjatkin vaativat näiden käyttöä. Outoa jos joutuu tekemään itse..

Kiitos taas vinkeistä jo etukäteen.

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 5.1.2009 23:36

GTI magazinessa oli vasta tuosta juttua. ja muistaakseni biltemasta on saanu näitä akkukoteloita esim. venekäyttöön.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2009 0:40

paljonko tulee jännitehäviötä tuollaisella kaapelilla kontista startille?
Tuon saat itsekin laskettua kun haet kuparin ominaisuudet googlella.

Ominaisresistanssi on se mitä haet ja siitä sitten ohmin lakia noudattaen lasket saat kaiken tarvittavan.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.1.2009 1:16

Kiitokset nopeista vastauksista!


ja muistaakseni biltemasta on saanu näitä akkukoteloita esim. venekäyttöön.


Niin saa, ja vaikka mistä muualtakin. Nyt olisi kuitenkin haussa suljettu ( =tiivis) kotelo, sellainen mitä usein kilpa-autoissa vaaditaan käytettävän. Ei huvita nimittäin hengitellä rikkihappohöyryjä :)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.1.2009 1:17

Tuon saat itsekin laskettua kun haet kuparin ominaisuudet googlella.

Ominaisresistanssi on se mitä haet ja siitä sitten ohmin lakia noudattaen lasket saat kaiken tarvittavan.


Kokeilinkin jotain netistä löytynyttä laskuria tuohon, mutta siinä olisi pitänyt tietää virran määrä myös jännitteen lisäksi. Missähän rajoissa ampeerit menee normaaliajossa vrt. käynnistettäessä?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.1.2009 5:44

normaali ajossa ei paljoakaan,mutta käynnistettäessä suorastaan h....tin paljon joten ihan huonoa päävirtakatkaisijaa ei kannata laittaa.50m2 johto riittää loistavasti kun jetassakaan siitä ei tule mitään kilometrin mittaista.
Eipä inssi sanonut mitään vaikka ventossa ei ollut edes akkukoteloa,hieman heilutteli akkua ja totes ett pysyy kiinni ( kyllä muuten pysyykin kiinni,kulmaraudasta alle kehikko ja kahdella räikkäliinalla kiinni = ) mutta olishan se kotelo hyvä olla...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.1.2009 8:02

Ei huvita nimittäin hengitellä rikkihappohöyryjä

Lyijyakku muodostaa sitä varattaessa vetykaasua. Se ei ole hengitettynä vaarallista, mutta voi olla räjähdysherkkää. Kautta aikojen on autoissa ollut akkuja esim. takapenkin alla (esim. kupla). Ei noissa akuissa mitään koteloita ole. Itselläkin on ollut akku kuskin penkin alla puolitoista vuotta.

Tyypillisesti käynnistysmoottorin teho on 1.5 hv. Kun sen muuntaa kilowateiksi, voi laskea, paljonko vähintään kuluu sähkötehoa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.1.2009 9:19

50mm2 kaapeli on vähän ylilyöntiä jo, 35mm2 riittää hyvin. Ei tosiaan tarvitse mitään tiivistä akkukoteloa, en missään autossa ole sellaista nähnyt. Nykyisinhän taas alkanut lisääntymään akkujen takakonttiasennukset uusissa autoissa, eikä niissäkään mitään ilmatiivistä koppaa ole. Eikä joskus omalla kilpakaudella mitään höyrytiivistä koppaa vaadittu, noh säännöt on voinut muuttua hölmömpään suuntaan.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 6.1.2009 9:41

150A sulake ei piisaa koska minulla oli kanssa juuri sama homma ja oli tuolla sulakkeella ongelmia startissa kun starttasi todella laiskasti, nyt on 2*200A ja starttaa hyvin

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.1.2009 10:47

En ole kuuna päivänä sulaketta nähnyt auton päävirtakaapelissa, sen verran isoja ylimenovirtoja muodostuu jokaisessa ylimääräisessä liitoksessa. Turhaan sitä starttia ei kytketä suoraan akulle.
Jos läpiviennit on tehty hyvin, ei kaapelin nirhaantuminen ole ongelma.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 6.1.2009 12:59

Mää ainakin laittasin sen peräkontista tulevan plussa kaapelin johki suojaputkeen koko matkalta, meinaan jos se hankaa peltiin ja kuluu puhki, niin se hitsaantuu kiinni ja akku saattaa mossahtaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa