Joitain sekalaisia kysymyksiä akun siirtämisestä takakonttiin:
50mm2 kaapeli varmaan riittää, mutta paljonko tulee jännitehäviötä tuollaisella kaapelilla kontista startille?
Yksi maadoituspiste kummassakin päässä varmaan riittää? Toteutetaan hitsaamalla pultti kiinni auton koriin akun viereen ja konehuoneeseen vaihteiston puolelle. Ja sekä plus -että miinuskaapelit sitä 'viiskymppistä'.
Mihin kohtaan järjestelmää kannattaa päävirtakytkin asentaa? Niin plussaa kuin miinustakin on suositeltu...
Sulake varmaan kannattaa laittaa varmuudeksi. Mutta paljonko tuollainen 150A sulake mahtaa heikentää jännitettä?
Ja sitten vielä: Myydäänkö jossain (Suomessa) tiiviitä akkukoteloita? Siis sellaisia, jotka eivät päästä yhtään höyryjä ulos, vaan on huohotinletku, joka johtaa korin ulkopuolelle.
Ja kaapeleille läpiviennit o-renkain. Moroso tms. ainakin tekee näitä, mutta luulisi olevan laajemminkin tarjolla, kun monet kilpasarjatkin vaativat näiden käyttöä. Outoa jos joutuu tekemään itse..
Kiitos taas vinkeistä jo etukäteen.
Akun siirrosta tavaratilaan ym.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiitokset nopeista vastauksista!
Niin saa, ja vaikka mistä muualtakin. Nyt olisi kuitenkin haussa suljettu ( =tiivis) kotelo, sellainen mitä usein kilpa-autoissa vaaditaan käytettävän. Ei huvita nimittäin hengitellä rikkihappohöyryjä :)
ja muistaakseni biltemasta on saanu näitä akkukoteloita esim. venekäyttöön.
Niin saa, ja vaikka mistä muualtakin. Nyt olisi kuitenkin haussa suljettu ( =tiivis) kotelo, sellainen mitä usein kilpa-autoissa vaaditaan käytettävän. Ei huvita nimittäin hengitellä rikkihappohöyryjä :)
Tuon saat itsekin laskettua kun haet kuparin ominaisuudet googlella.
Ominaisresistanssi on se mitä haet ja siitä sitten ohmin lakia noudattaen lasket saat kaiken tarvittavan.
Kokeilinkin jotain netistä löytynyttä laskuria tuohon, mutta siinä olisi pitänyt tietää virran määrä myös jännitteen lisäksi. Missähän rajoissa ampeerit menee normaaliajossa vrt. käynnistettäessä?
normaali ajossa ei paljoakaan,mutta käynnistettäessä suorastaan h....tin paljon joten ihan huonoa päävirtakatkaisijaa ei kannata laittaa.50m2 johto riittää loistavasti kun jetassakaan siitä ei tule mitään kilometrin mittaista.
Eipä inssi sanonut mitään vaikka ventossa ei ollut edes akkukoteloa,hieman heilutteli akkua ja totes ett pysyy kiinni ( kyllä muuten pysyykin kiinni,kulmaraudasta alle kehikko ja kahdella räikkäliinalla kiinni = ) mutta olishan se kotelo hyvä olla...
Eipä inssi sanonut mitään vaikka ventossa ei ollut edes akkukoteloa,hieman heilutteli akkua ja totes ett pysyy kiinni ( kyllä muuten pysyykin kiinni,kulmaraudasta alle kehikko ja kahdella räikkäliinalla kiinni = ) mutta olishan se kotelo hyvä olla...
Ei huvita nimittäin hengitellä rikkihappohöyryjä
Lyijyakku muodostaa sitä varattaessa vetykaasua. Se ei ole hengitettynä vaarallista, mutta voi olla räjähdysherkkää. Kautta aikojen on autoissa ollut akkuja esim. takapenkin alla (esim. kupla). Ei noissa akuissa mitään koteloita ole. Itselläkin on ollut akku kuskin penkin alla puolitoista vuotta.
Tyypillisesti käynnistysmoottorin teho on 1.5 hv. Kun sen muuntaa kilowateiksi, voi laskea, paljonko vähintään kuluu sähkötehoa.
50mm2 kaapeli on vähän ylilyöntiä jo, 35mm2 riittää hyvin. Ei tosiaan tarvitse mitään tiivistä akkukoteloa, en missään autossa ole sellaista nähnyt. Nykyisinhän taas alkanut lisääntymään akkujen takakonttiasennukset uusissa autoissa, eikä niissäkään mitään ilmatiivistä koppaa ole. Eikä joskus omalla kilpakaudella mitään höyrytiivistä koppaa vaadittu, noh säännöt on voinut muuttua hölmömpään suuntaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa