Golf mk2 vaihelaatikon öljyt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

peukal0inen
-
Viestit: 20
Liittynyt: 26.8.2008 11:37

Golf mk2 vaihelaatikon öljyt

ViestiKirjoittaja peukal0inen » 26.8.2008 11:47

Onko tässä mittatikku vai miten ne tarkistetaan? Entä mitä öljyä pitää käyttää?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.8.2008 12:01

Ei oo mittatikkua. Vanhat pois ja 2ltr mittarivaijerin reijästä sisään.
Laatikkoon Castrol TAF-X tai Mobil VS 200.

Tuommoset löyty searchilla

peukal0inen
-
Viestit: 20
Liittynyt: 26.8.2008 11:37

ViestiKirjoittaja peukal0inen » 26.8.2008 12:52

meneekö tosiaan 2 litraa tuota öljyä sinne? entä mitä moottoriöljyä suosittelisitte tällaselle 18v vanhalle 1.3 bensagolffille?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.8.2008 14:09

1.8-2.2litraa menee.
10W-40 valvoline max life vois olla todella hyvä öljy tuon ikäiselle laitteelle.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.8.2008 14:50

Merkkiliikkeen Gertriebeöl on puolet halvempaa kuin esim. Mobil, ja takuulla lootaan sopivaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2008 17:44

Tosiaan, Motonetin VS200 on 17,90 litra. Paljonkos merkkiöljy on?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.8.2008 18:39

Jotain kuukausi-pari sitten Joensuun Laakkosella reilu 12€/ litra, ja vertailukohteena käytin paikallisen varaosaliikkeen parinkympin litrahintaa. (Mobil)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 26.8.2008 18:56

Itse laitoin laatikkoon Valtran jotain öljyä, olisikohan ollu sitä Axlea :) Hyvin on pelannut viimeiset 5kk. Ja maksoi 2,90e/litra

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 26.8.2008 19:19

Itse vaihtelin viime syksynä Jettan laatikkoon Teboilin EP 80W-90-vaihteistolitkut (API GL-4 -luokitus). Hiemankin koleammalla kelillä ykköstä ei tahtonut kylmänä saada pientä väkivaltaa käyttämättä silmään ja kakkoselle vaihtaessa rusahti. Tuo ei siis vaatinut edes pakkaskeliä, vaan sitä esiinty ihan lämpötilan ollessa reilusti plussan puolellakin. Pakkasella sitten saikin jo tovin aikaa ajella, että takkuaminen loppui. Nyt vaidoin tuossa taannoin Mobilin VS200:set lodjuun ja ero on kyllä huomattava, vaihteet pelaavat nyt todella pehmeästi heti liikkeelle lähdettäessä eikä rusahtele. VS200:han taitaa olla viskositeetiltään 75W-90, joten ero selittynee pitkälti varmaan silläkin. Tulipahan vaan taas todettua, että ihan mikä tahansa öljy ei noissakaan toimi. Paikallisessa varaosaputkassa tuo Mobil VS200 maksoi 16,65e/litra.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.8.2008 21:04

Tuosta Teboilin öljystä kommentoisin sen verran, että se ei tosiaan sovi volskin lootaan - ei edes tyyppi EP. Miksikö? No siksi, että vaihteistoon tuli heti kytkentäongelmia kun nämä plöröt siihen vaihdettiin, ja kuukauden kurvailu kyseisellä öljyllä riitti muuttamaan portterin ratastoosan betonimyllyksi.

Nimim."Kokemusta rikkaampi ja mitälie yli tonnin köyhempi."

peukal0inen
-
Viestit: 20
Liittynyt: 26.8.2008 11:37

ViestiKirjoittaja peukal0inen » 27.8.2008 18:35

Mistähän voisi johtua tässä Golfissa(-90) sellanen hinkkaava/krohiseva/helisevä ääni?
Kun vaihe on vapaalla ääni on melko pieni mutta sen silti kuulee. Varsinkin kun 1 ja 2 vaihteella kaasuttaa niin ääni yltyy jo tosi isoksi. 3 ja 4 vaihteella ääni kuuluu myös mutta hiljaisempana.

Kun kytkin on pohjassa ääntä ei kuulu ollenkaan.

Joku laakeri se taitaa helistä vai voisko tämä pelkästään johtua vaihelaatikon öljyistä jos niitä ei esimerkiksi ole koskaan vaihettu.

Vielä tarkennusta tuohon mk2 Golfin vaihelaatikon öljyjen tarkistukseen. Onko se sellainen tähtikantainen kuusiokoloavaimella aukastava, josta näkee onko siellä öljyä. Jos pikkuisen tippasee niin siellä sitä on tarpeeksi?

Ja jos haluaa öljyt vaihtaa kokonaan niin tarviiko siihen pumpun?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.8.2008 18:38

eikös siellä pohjassa ole ihan tyhjennysreikäkin?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.8.2008 21:41

^On, tasauspyörästön alla iso kuusiokolo.

Vielä tarkennusta tuohon mk2 Golfin vaihelaatikon öljyjen tarkistukseen. Onko se sellainen tähtikantainen kuusiokoloavaimella aukastava, josta näkee onko siellä öljyä. Jos pikkuisen tippasee niin siellä sitä on tarpeeksi?
Laatikon päässä on tarkistusproppu (iso kuusiokolo), mutta jos vuosimalli on vanhempi kuin 89 (tai 87, en minä muista), niin öljymäärän kuuluu olla 0,5l yli tuon tarkistusreiän. Jos siis haluaa varmuuden määrästä, niin lorottaa laatikon tyhjäksi ja kaataa sisään 2l uutta öljyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa