Ilmastoinnin jälkiasennus (romusta -> autoon)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 22.8.2008 16:57

Terve! :)

Oleppa nyt kaukaa viisas ja ole säästämättä väärässä paikassa. Kojelaudan sisään ehdottomasti uusi kenno (höyrystin), sillä ne ei ihmeitä kustanna siihen vuotov*tutukseen nähden.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 22.8.2008 20:12

^Kyllä höyrystimen voi hyötydyntää uudelleen, kunhan ei ole pahasti päässyt hapettumaan/korroosioitumaan!!!

Kaikki osat mitä ajattelit koepaineistaa, tulee se tehdä TYPELLÄ, EI paineilmalla!

Tiivisteliimaa ei tarvita, sillä öljy kierteissä riittää oikean tiiveyden syntymiseen, kunhan laippa/yms pinnat ovat puhtaita!

Jos meinaat esim siirtyä vanhoista kylmäaineista (r-12) uusiin (r-134a), tulee KOKO järjestelmä huuhdella oikea oppisesti ja letkut vaihtaa uusiin yms.. Jos on vanha järjestelmä, niin esim mp-49 on korvaava kylmäaine r-12 tilalle, eikä tällöin tarvi letkuja vaihtaa!

Eli hyötykäytä vain vanhaa, jos pystyt ;)
Kuivain tulee asentaa juuri ennen täyttöä, ellei käytössä ole typpi-laitteistoa!! ;)

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 22.8.2008 20:45

Kaikenhan voi tietysti kierrättää, mutta sillä minä tässä peräänkuulutan pientä varmistusinvestointia etten pääsisi ilkkumaan muutaman viikon päästä leuka vehnäsellä kun aletaan sitten valitella "lasien huurtuvan ja kylmäaineen katoavan." Kojelaudan purkaminen ja keriminen ei ole kuitenkaan ihan mikään pikkuhomma, ja maksaahan se täyttökin jotain. :)

Itse ostaisin uuden höyrystimen, mutta jokainen taaplaa tietysti tyylillään.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 22.8.2008 20:52

Kompurasta kaikki öljyt mahdollisimman tarkkaan pois ja uudet tilalle ennen asennusta.
Kennon (lauhdutin) vuotoa et välttämättä näe kuin väriaineella. Katso mahdollisimman
tarkasti puhaltimen takaa, tuppaavat hapettumaan sieltä.
Kuivain ei paljoa maksa. Letkuja voit teettää kylmäalan firmoissa (vanhemmissa mersuissa jälkiasennus ilmastointi -> liittimet standardeja)
Mitään nylon tiivisteitä ei ole tullut vastaan. Ovat yleensä vitonia (r134).
Murre taitaa tarkoittaa iceon 49:ä, vieläkin parempi aine on rs24.
Eikä todellakaan mitään tiivisteliimaa. Ei taida olla yhtään kartioliitosta? Eikö kaikki ole o-renkailla?
Pesuun jotain muuta kuin vetta tms. jotain haihtuvaa esim. sinolia.
Vanhat letkut eivät tosiaan kestä uusia mömmöjä, vuotavat läpi ajan kanssa.
Eiköhän siinä jotain alkuun.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 22.8.2008 21:52

Kennon (lauhdutin) vuotoa et välttämättä näe kuin väriaineella.

Näkee esim typpikokeella, kun tekee ennen asennusta esim lauhduttimen päihin adapterin huoltoyhteitä varten. Sekä fairy-vesi liuoksella paineen alaisena, vaikka olisikin järjestelmässä kiinni!!! ;) Näillä metodeilla useimmat vuodot ollaan paikallistettu, jos vuotoainetta EI ole järjestelmässä!

Murre taitaa tarkoittaa iceon 49:ä, vieläkin parempi aine on rs24

Aivan R413A (ISCEON MO 49), mutta kauppanimiä kyseiselle kylmä-aineelle on useampi kuin yksi!

Ja totta, RS-24 on parempi, mutta jokapuolelta sitä ei ole saatavilla!
""RS-24 mahdollistaa pitkän aikavälin ratkaisun R12:lle useimmissa käyttökohteissa kuten hermeettisissä ja puolihermeettisissä kompressoreissa, kotitalouden kylmälaitteissa, kylmähuoneissa, maidonjäähdyttimissä, juoma-automaateissa ja autokylmälaitteissa."


Ei taida olla yhtään kartioliitosta? Eikö kaikki ole o-renkailla?

Ei ole ei, kaikki on o-renkailla tiivistetty! Tai pitäisi olla! Annoin vain esimerkin!!!

markozoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 5.7.2008 12:00

ViestiKirjoittaja markozoo » 24.8.2008 8:33

ite asensin juuri vw transporteriin climatronicin, osat tuli kolaroidusta vw caravellista nii tarvittavia osia on yllättävän paljon ja niitten yksitellen hankkimen jälkikäteen aika veemäistä. ite vaihdoin konehuoneen johtosarjan,kojetaulun johtosarjan,täydellinen lämmityslaite kojetaulunalle,uuden kennon ja kuivattimen koska vanhat oli palasina, sulaketauluun kolme uutta sulakepaikkaa ja kaks relettä. kone huoneeseen sähköflektien ohjaus anturi ja climatronicille jäähdytysneste lämpötila anturin ja sähköinen lämmityslaitteen hana piti lisätä ja tietysti kompura,moniura hihna ja yksi moniura hihnan rulla ja tietysti putket. rinta peltiä pitää muokata kanssa että lämmitys laite mahtuu paikalle, lämmitys laitteen putket on vaihdettava kanssa koska ilmastoidussa lämmitys laitteessa on erikohdassa lähdöt. homma ei ole vaikea mutta ilman sähkökuvia asennus voi olla hermoja raastavaa.. vinkkejä voin antaa jos joku muukin ryhtyy samaan hommaan.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.8.2008 9:52

Itse tein MK3 golffiin saman projektin koneen vaihdon yhteydessä. Omassa oli kanssa kaasut käyny pihalla & kompura jumissa 2v varastoinnin jälkeen. Huoltoliikekkin sanoi että romu on. Kuitenkin itse sen aukasin ja herkistelin öljyn kanssa jonka jälkeen putsasin kaikki rasvat pois kompurasta&kasasin sen. Huoltoliike löi öljyt kompuraan ja tovin käsin pyörittelyn jälkeen (Että öljyt leviää kunnolla kompuraan) asensin kompuran paikalleen. Hyvin on pelannu kompura jo toista vuotta nyt eikä ylim. ääniä eikä vuotoja ole.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa