Vento (ja Golf III) etujousen lautaset

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

Vento (ja Golf III) etujousen lautaset

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.8.2008 17:34

Ostin tuossa hyvässä uskossa yleisalustasarjan (Kaikki mallit ja koneet) Ventoon ja rupesin sitä laittamaan, niin kappas vaan ylälautasta ei saa mitenkään sovitettua paikalleen, se on ikäänkuin liian pieni, eikä vain ikäänkuin. Onko malleissa ollut eri ylälaakereita lautasineen, ainakin G2 ja Corrado etupäästä se poikkeaa aika rankasti? Toinen vaihtoehto on, että jousi on väärä sarjaan tai sitten alkuperäinen (vaihdettu joskus auton elinikänä kyllä) on jokin muu kuin pitää.

Lautanen on siis pieni, tai jousi on liian iso, mutta toisiinsa eivät istu, missä vika, koska sarjan pitäisi olla se mikä kuuluu, myös TÜV paperit on kunnossa.

Jos tähän on jokin pikaratkaisu, niin kertokaahan äkkiä, sillä pitäisi saada auto ajoon ja osat PKS-alueelta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.8.2008 17:39

Eikös se yläpää muutu kolmoskoppaisissa jossain vaiheessa erilaiseksi,jotenki vuosi -94 loppupää kummittelee mielessä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.8.2008 18:24

Ei ainakaan alustasarjoissa ole eroja, eikä motonetkään löytänyt erilaisia osia kuin laakereissa, ilmeisesti se lautanen on myös eri... Olisi ollut hyvä kyllä kertoa tuolla alustojen tiedoissa, jos ei käy kaikkiin (Ainut ilmoitettu tieto on, että JOM RS alustasarja Vw Golf III/Vento -40mm).

Hiukan ottaa päähän, kun tolpat on jo päreinä, eikä autoa oikein saa pukeilta ilman tietoa, että mitä tarvitaan ja mistä, ja vielä löytyy hyllystä, vai meneekö etujouset vaihtoon? Jos menee, niin sitten kestää ja pakko kasata paketit uudestaan vanhoilla osilla.

gizmo1985
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.5.2005 19:59

ViestiKirjoittaja gizmo1985 » 21.8.2008 20:47

joo kyllä se lautasen koko muuttuu joskus siinä -94vm puolella pienemmäks. Elikkä ostat vaan isommat jousilautaset niin pitäs käydä. Eiköhän nuita jostain pitäs löytyä kun on kahta eri kokoa olemassa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.8.2008 7:12

Eipä tunnu löytyvän mistään mitään tietoa tai osaa, joka tuon korjaisi.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.8.2008 8:55

Tuossa kuvassa näkyy vanhan ja uuden iskarin yläpään hilkkeet vierekkäin.
Helakammo kirjoitti:ainakin G2 ja Corrado etupäästä se poikkeaa aika rankasti

^Tuon perusteella paikallaan olevat ovat ilmeisesti mallia oikeanpuoleiset?
Jos näin on, asia ratkeaa hankkimalla vasemanpuoleiset osat:
Motonet kirjoitti:III 92--95 Etujousijalan ylätuki+laakeri "tavalliset". . . 18-1117
III 92--95 Etujousijalan ylätuki+laakeri aito VW-osa. . . . 18-1235
osa 30/31
Motonet kirjoitti:III 92--98 Etujousijalan kierrehylsy (M14x13mm). . . . . . 18-1471
osa 35

Sopivia prikkoja (38) Helakammolta varmaan löytyy, jousilautaset (33) pitäisi löytyä ihan varaosaliikkeestä tai marmoritiskiltä osanumerolla 19141234.

Toinen vaihtoehto on hankkia purkuosana täydelliset Mk2 tai Mk3 92-94 etutolpat ja irroittaa osat niistä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2008 9:03

Eli (ilmeisesti) alusta on tarkoitettu mk2/Corradoon ja alkupään mk3. Ihme että eivät moisesta muutoksesta ilmoita mitään alustaa ostaessa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.8.2008 9:37

Vanhat jousilaakeripaketit eivät käy sinne iskarisyvennyksen, sekin on muuttunut, eli ainoastaan uudemman malliseen tarvittaisi isommat jousilautaset. Uudet yläpään laakerit on jo, ja ne ovat uudempaa mallia, sekä ne erilliset kumit, niissä vain ei tule ollenkaan jousilautasta, kuten vanhassa mallissa ne oli aina mukana.

Periaatteessa siis kyseessä on uusi laakeri->vanha jousi adapteri, jota kait saa eräissä alustasarjoissa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.8.2008 13:00

Vanhat jousilaakeripaketit eivät käy sinne iskarisyvennyksen, sekin on muuttunut, eli ainoastaan uudemman malliseen tarvittaisi isommat jousilautaset.

?? Mielestäni korissa/iskarin syvennyksessä ei pitäisi olla eroa vuosimallien välillä. Ainoastaan nuo jousilautaset+yläpään laakerihilppeet olisivat muuttuva tekijä:
Kaverin 2.0 -95 Varianttiin vaihdettiin FK:n Highsportit vanhanmallisen tukilaakerin kanssa, vaikka alkuperäiset yläpän hilkkeet olivat uudempaa mallia (2.0:ssa ilmeisesti kuuluukin olla sellaiset).
Siihen onko vanhemmassa tukilaakeri+jousilautanen-paketissa korkeuseroa verrattuna uudempaan kumi+irtolaakeri+jousilautanen-pakettiin ja onnistuuko osien sekoittaminen, en osaa sanoa mitään.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.8.2008 15:41

Uudempi on sellainen pyöreähkö kuppimainen, ja siinä on irtolaakeri, mutta vanha on kulmikas ja leveämpi.

Kävin merkkiliikkeessä vertaamassa kumpaakin jousilautasta joita ETKA tarjoaa, mutta muoto ja koko ja korkeuskin oli täysin eri, eli meni sekin vaihtoehto. Ainut tapa taitaa olla jousien vaihto toisiin, eli JOM menee takaisin, ellen sitten vaihda vain jotain muuta jousta, JOM ei edes siis myy ko. uudempaa jousimallia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa