Kellään kokemuksia tällaisesta: http://www.jaoy.com/misc/polttimonsaastaja.pdf
Eli muutaman nettijutun mukaan:
http://www.tuulilasi.fi/tutkii/?subarea ... cle=100286
Nuo H7 polttimot paukkuu H4 useammin ja hankintahintakin on tupla verrattuna H4 malliin joten olisko tuosta jännitteenalentajasta jotain hyötyä?
Neloskoppasia näkee tosi usein silmäpuolena.
Polttimonsäästäjä??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Suurempi hyöty pitäisi tulla pehmeällä sytytyksellä. Kylmä lanka on resistanssiltaan niin pieni että siinä menee liikaa virtaa ja se lyhentää elinikää.
Tossa hyvä esimerkki "sytyttimestä" :)
Kytkennältään tollanen:
Mun komponenttien arvoilla 55 W lamppu syttyy reilussa puolessa sekunnissa. Jännitehviö tuon yli jää niin pieneksi ettei tarvi jäähdytystä. Tosin transistori on IRFZ44.
Tossa hyvä esimerkki "sytyttimestä" :)
Kytkennältään tollanen:

Mun komponenttien arvoilla 55 W lamppu syttyy reilussa puolessa sekunnissa. Jännitehviö tuon yli jää niin pieneksi ettei tarvi jäähdytystä. Tosin transistori on IRFZ44.
Jetassa on piilteman relesatsi ja sitten ne osramin naitpreikkerit. Polttimon kannalla virtaa reippaat 14V ja lamppuja menee kuin leipää. Nää preikkerithän ei kestä ohkasen lankansa takia muutenkaan niin pitkään kuin tavalliset lamput, mutta lisävolteilla ne saa tapettua jopa ennätysajassa. Oisko 2kk ja lamppu?
Näin pienen referoinnin jälkeen voidaankin sitten kysyä, että avittaskos tää H:n hieroglyfilaite jatkamaan naitpreikkereiden ikää, ja mitkä ovat arvioidut tuotantokustannukset sekä jälleenmyyntihinta?
Näin pienen referoinnin jälkeen voidaankin sitten kysyä, että avittaskos tää H:n hieroglyfilaite jatkamaan naitpreikkereiden ikää, ja mitkä ovat arvioidut tuotantokustannukset sekä jälleenmyyntihinta?
Eikös tuon polttimonsäästäjän idea just ole käynnistysvaiheessa alentaa valoille menevää jännitettä jolloin se virtapiikki jäis pienemmälle?
Volsuissahan on tunnetusti jo valmiiksi kunnon jännitehäviöt releiden puuttumisen takia joiden lisäämisellä saadaan valotehoa parannettua.
Tuli tuossa just ostettua 4kpl H7 polttimoita 6.90e kpl hintaan eli 27e polttimoihin joita ei nyt joka kuukausi huvittaisi vaihdella. Polttimot oli jokku Osramit.
Tarkoituksena olis ruuvata noi IV-lookit nokalle ja samalla releyttää koko paketti.
Volsuissahan on tunnetusti jo valmiiksi kunnon jännitehäviöt releiden puuttumisen takia joiden lisäämisellä saadaan valotehoa parannettua.
Tuli tuossa just ostettua 4kpl H7 polttimoita 6.90e kpl hintaan eli 27e polttimoihin joita ei nyt joka kuukausi huvittaisi vaihdella. Polttimot oli jokku Osramit.
Tarkoituksena olis ruuvata noi IV-lookit nokalle ja samalla releyttää koko paketti.
Enpä tiedä onko tällaisista laitteista hirveästi hyötyä. Mulla on käytettynä ostetussa käyttö-Anjoviksessa jo 70 000 km takana ja toinen lähi-H7 on edelleen edellisen omistajan jäljiltä. Valoteho on olematon, mutta palaa edelleen. Jos ajaa paljon pimeässä, kannattaa ajovalopolttimot kuitenkin vaihtaa joka syksy, jos meinaa jotakin nähdä. Itse ajan lähes aina katuvaloalueella, joten lähivalojen tehtävänä on lähinnä toimia "huomiovaloina".
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Diodi, vastukset ja kondensaattori kymmenisen senttiä kappale, transistori ehkä 50 senttiä...euro.
Piirilevy onkin se joka tossa sitä nyhertämistä aiheuttaa...
Tippaliimalla kartonkiin tms. kiinni ja juottaa yhteen niin pääsee halvalla.
Komponenttien arvot on hukassa ja pitää kattoa näkiskö ne tuosta laitteesta.
Tuosta ei ole mitään käytännön kokemusta kun piti laittaa kaverin tojotaan joka söi polttimoita, mutta sit auto myytiin ja nää jäi käteen. Itellä kestää polttimot siinä määrin että ei jaksa asentaa.
Kytkennässä lamppu-- on polttimon miinusnasta, plus on lampulle tuleva käyttöjännite ja miinus on auton maa.
Kytkentä rajoittaa siis lampun saamaa maakontaktia kytkemishetkellä.
Piirilevy onkin se joka tossa sitä nyhertämistä aiheuttaa...
Tippaliimalla kartonkiin tms. kiinni ja juottaa yhteen niin pääsee halvalla.
Komponenttien arvot on hukassa ja pitää kattoa näkiskö ne tuosta laitteesta.
Tuosta ei ole mitään käytännön kokemusta kun piti laittaa kaverin tojotaan joka söi polttimoita, mutta sit auto myytiin ja nää jäi käteen. Itellä kestää polttimot siinä määrin että ei jaksa asentaa.
Kytkennässä lamppu-- on polttimon miinusnasta, plus on lampulle tuleva käyttöjännite ja miinus on auton maa.
Kytkentä rajoittaa siis lampun saamaa maakontaktia kytkemishetkellä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Teoriassa: pudotettaessa polttimon nimellisjännite 85% nimellisarvostaan, polttimon kestoikä kymmenkertaistuu.
2003 vaihdoin Audiin Philipsin jotku +15% valotehon erikoispolttimot, jotka antavat enemmän valoa (kuulemma lyhyemmän käyttöiän kustannuksella). Valoja ei ole releytetty. Kuitenkin, viallisen jännitesäätäjän takia latausjännite keikkui pidemmän aikaa yli viidentoista voltin. Viime viikolla oli toisen polttimon lähilanka pimennyt.
Hehkulampun valovoiman ja jännitteen suhteessa vallitsee seuraavanlainen yhteys:
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Tyyppinelkku -projektin ensimmäisellä sivulla on autossani aikanaan ollut alennetulla jännitteellä toimiva lähivaloautomaatti, joka on toteutettu diodeilla. Pakussani on nyt Hellan hyväksytyt huomiovalot (hyväksymättömällä) ledipolttimolla, jonka laskennallinen kestoikä on 50 000 tuntia.
Yhteistä näille kaikille alennetulla jännitteellä toimiville järjestelmille on se, että ne eivät yleensä ole tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä -jos sillä on jollekin merkitystä. Saabilla oli aikanaan aikanaan hyväksytty päivänvalosysteemi vastuksella toteutettuna ja onhan noita jälkiasennuksena vag-laitteisiinkin saatavana, haulla lisää.
2003 vaihdoin Audiin Philipsin jotku +15% valotehon erikoispolttimot, jotka antavat enemmän valoa (kuulemma lyhyemmän käyttöiän kustannuksella). Valoja ei ole releytetty. Kuitenkin, viallisen jännitesäätäjän takia latausjännite keikkui pidemmän aikaa yli viidentoista voltin. Viime viikolla oli toisen polttimon lähilanka pimennyt.
Hehkulampun valovoiman ja jännitteen suhteessa vallitsee seuraavanlainen yhteys:
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Tyyppinelkku -projektin ensimmäisellä sivulla on autossani aikanaan ollut alennetulla jännitteellä toimiva lähivaloautomaatti, joka on toteutettu diodeilla. Pakussani on nyt Hellan hyväksytyt huomiovalot (hyväksymättömällä) ledipolttimolla, jonka laskennallinen kestoikä on 50 000 tuntia.
Yhteistä näille kaikille alennetulla jännitteellä toimiville järjestelmille on se, että ne eivät yleensä ole tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä -jos sillä on jollekin merkitystä. Saabilla oli aikanaan aikanaan hyväksytty päivänvalosysteemi vastuksella toteutettuna ja onhan noita jälkiasennuksena vag-laitteisiinkin saatavana, haulla lisää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa