Takapyöränlaakerit löystyvät

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

Takapyöränlaakerit löystyvät

ViestiKirjoittaja ahu » 13.8.2008 19:23

Vaihdoin tuohon kakkikseen takapyöränlaakerit. Olen jo kerran kiristänyt ne ja kävin ajamassa n.10km lenkin. Taas ne olivat löysät. Onko ihan normaalia tuo löystyminen vai, mitä olen mahdollisesti tehnyt väärin? Olen kiristänyt laakerit niin, että se prikka liikkuu meisselin kärjellä tahmeasti.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.8.2008 22:27

Koolit ei ole menneet ehkä asentaessa pohjaan.

Kiristä ensin liian tiukalle ja sitä löysäät oikeaan kireyteen. Säädä se välys renkaasta kokeilemalla.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 14.8.2008 9:08

Mie oon vetässy ensin niin tiukkaan jotta rilla jumahtaa juntturaan, sitten löysänny soppeliin kireyteen, niin kuin ifa jo kertoikin. Välystä ei laakeriin tarvitse jättää, ne on VW:llä suunnitelleet näihin hienon automaattilöysytyksen. :)

Laakereita menee noneen muuhun vehkeeseen verrattuna kyllä kuin leipää, ne kun ovat alimitoitettuja käyttötarkoitukseensa nähden. Onneks ovat halapoja.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.8.2008 9:38

Herkästi nuo hajoaa jos ei jätä pienenpientä välystä..

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 14.8.2008 9:49

Täh? Kyllä mulla on nuo volkkarin laakerit kestäny vaikka kuin helvetin kauan :P Kiristää vaan sopivaan momenttiin ja silloin tällöin kiristelee lisää ni hyvin menee.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 14.8.2008 10:13

HVM kirjoitti:Laakereita menee noneen muuhun vehkeeseen verrattuna kyllä kuin leipää, ne kun ovat alimitoitettuja käyttötarkoitukseensa nähden. Onneks ovat halapoja.

Käyttötarkoitus noissa onkin alunperin ihan eri - varaosalistojen mukaan täsmälleen sama osa on ollut käytössä jo vuoden ´66 Kuplan etupyörän laakerina :D

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 14.8.2008 15:59

Jatketaas vielä. Miten paljon sitä mukana tullutta rasvaa sinne pitäis laittaa ja mihin tarkalleen? Eli täytyykö laakerit uittaa ihan vaseliinisiksi vai? Katselin eilen toisen puolen pienempää laakeria, se kuori ei ollut enää pyöreä vaan vähän soikean näköinen, miksiköhän? Olen kyllä ennenkin vaihtanut tuollasisia laakereita, mutta kyllä ne on toimineet ihan ok.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.8.2008 16:18

Eipä ole itellä ollu ongelmia laakerien kireyden kans muissa kuin +500t ajetuissa, vaikka on kiriny ehjät/uudetkin laakerit kunnolla kiinni niin silti siellä on välystä. Ei olis haitaksi uusia napoja jos meinaa tuntua että lenkkasee vaikka on vedetty niin lujaan ku perse kestää.

Rasvaa vaan huolella sinne laakeriin/pesään, samoten napakuppiin. Ei aivan järettömästi kumminkaan että tursuavat sitte rumpuun sisälle, mutta pitää ne laakerit nyt olla senverta liejussa etteivät kuivana pyöri. Tullu yleesä tarkasteltua omista kulkineista oston jälkeen jos on vaihdettu hiljan takalaakereita, eräässä puuttu lähestulkoon kaikki rasvat sieltä ja n.1000km ajettu laakeri..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa