Ilmastointi automaattiseksi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tunabomber
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 15:15

Ilmastointi automaattiseksi

ViestiKirjoittaja tunabomber » 14.7.2008 15:25

Ensinnäkin, morjens vaan kaikille. Etsin vaan en löytänyt asiaa ilmastoinnin muuttamisesta automaattiseksi. Käytettävissä siis kaksi passatia, toisessa climatronic ja toisessa manuaaliac. Ja tottakai ne pitäis olla just toisinpäin ;) Eli onko tietoa/kokemusta, onko laitteistot yksi yhteen heti pinnan alla ja onnistuuko muutos kuinka helposti.

vene67
-
Viestit: 19
Liittynyt: 26.9.2007 14:16

ViestiKirjoittaja vene67 » 19.7.2008 11:26

Onnistuisko lämmönsäätimen paikalle laittaa linkin mukainen säädin ?
Kolme anturia, yksi rek.kilven viereen alle, toinen apukuskin puolelle penkin ja keskikonsolin väliin ja kolmas kaasupolkimen oikeallepuolelle ilmakanavaan.
Säädin muuttaa lämpötilaa ja ohjaa ilmastointia anturitietojen mukaan asetettuun arvoon päästäkseen.
linkki:
http://www.comesclima.it/PDF/Zephyr_Line.pdf

tunabomber
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 15:15

ViestiKirjoittaja tunabomber » 21.7.2008 7:53

Niin että asentais vaan lisäohjaimen manuaali-ilmastointiin? Olishan toikin tietysti ratkaisu. Mun idea alunperin oli vaan niin kunnianhimoinen, että olisko volkkarin omat ohjauspaneelit voinut vaihtaa keskenään, että olis pysynyt ihan autenttinen ilme kojelaudassa. En tiedä sitten onko se volkkarin oman automaatin tunnistin vain siinä paneelissa ja onko laitteet muuten samat?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.7.2008 12:13

climatronicissa ja manuaali-ilmastoinnissa on kaikki niin erilaista että halvemmalla ja helpommalla pääset jos vaihdat autoa.

Tiett jos intoa riittää purkaa kojelauta pois, vaihtaa kaikki tuuletuksen vermeet climatronicin sähköisesti ohjattuihin jotka ei ole halpoja niin siitä vaan.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.7.2008 13:16

Tunnistimia luulisin olevan jalkatilassa, katossa ja muuallakin. Lisäksi johtosarjamuutokset, ohjainlaite, puhallinkotelo voipi olla erilainen.. Vaatinee siis aika pitkälle kojiksen ja lämmitysjärjestelmän purkamisen. Eri sitten jos on koko kasa tarvittavia osia, hemmetisti omaa aikaa (tai rahaa teettää muualla, maksanee tosin niin järkyttävästi että järjen ääni alkanee kilkattaa..) ja mahdollisuus pitää auto osina jonkin aikaa niin mikäs siinä.

tunabomber
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 15:15

ViestiKirjoittaja tunabomber » 22.7.2008 11:43

Jaahas, taidetaan haudata idea vähin äänin, ei taida muutostyö olla rahan ja/tai vaivan arvoista. Ajattelin josko olisivat saksalaiset olleet niin fiksuja että olisivat rakennelleet laitteet pitkälti samoin osin, jolloin erot olisivat olleet lähinnä ohjainlaitteessa/etupaneelissa. Myydäänpä sitten bensaturbo suosiolla ilmastointiautomaatteineen pois ja ruuvaillaan dieseliin kylmää käsipelillä jatkossakin ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.7.2008 17:15

Ajattelin josko olisivat saksalaiset olleet niin fiksuja että olisivat rakennelleet laitteet pitkälti samoin osin, jolloin erot olisivat olleet lähinnä ohjainlaitteessa/etupaneelissa.


Eihän tuossa olisi mitään logiikkaa, jos manuaalista saisi automaatin pelkän ohjainpanelin vaihtamalla. :D Ostohinnassa kuitenkin eroa melko reilusti.

Eihän manuaalivaihteistostakaan saa automaattia keppiä vaihtamalla... ;)

tunabomber
-
Viestit: 7
Liittynyt: 14.7.2008 15:15

ViestiKirjoittaja tunabomber » 23.7.2008 9:57

No ehkä vaihteisto ei ole ihan verrattavissa ilmastointiin... Ja vaikka hintaero on hyvinkin suuri, en sen perusteella vielä ihmettelisi vaikka olisivatkin hyvinkin samanlaisia. Automaatti tuo mukavuutta ja koska se on merkkikohtainen viritelmä, Vw voi pyytää siitä tasan sen verran kun katsoo ihmisten olevan valmis mukavuudestaan maksamaan. Tehtaalle samojen osien käytöstä on vain taloudellista hyötyä, näkeehän tuon siitäkin että joka mallissa golfista transporteriin on samat katkaisija ikkunoille, valoille, etc. ja volkkarin vesipumpussa on audin leima. Itse ilmastointilaite toimii kuitenkin aina samalla periaatteella, kyse on vain siitä kuinka sitä ohjataan. Vaihteistoissa taas on melko paljon eroa, muutakin kuin kepissä ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.7.2008 11:27

Tuo nyt oli vaan sellainen vertauskuva. Manuaali-ilmastoinnissa ja automaatti-ilmastoinnissa ei ole oikeastaan muuta samaa, kuin että kumpikin puhaltaa ilmaa. Ja tarvittaessa kylmääkin sellaista. :)
Ohjausmetodit (automaatti=tietokone, sähköisesti ohjatut läpät, manuaali=ihminen, manuaalisesti ohjatut läpät) eroaa kuitenkin aika tavalla.
Manuaali-ilmastoinnissa yleensä läppien säätö tapahtuu panelin säätimestä läpälle menevällä vaijerilla/tangolla, kun taas automaatissa läppiä säätää sähköservot.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa