Jetta kävi kolmella kylmänä ja savutti. Kansi oli halki.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Jetta kävi kolmella kylmänä ja savutti. Kansi oli halki.

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.7.2008 14:23

Eli kärjellisellä versiolla varustettu Jetta käy kolmella tärinästä päätellen, aina kylmällä koneella. ~15s tätä vaivaa riittää ja sitten käy tasaisemmin.

Tulpat eivät olleet pahan näköiset ja niillä ajettu 8000km (Beru Ultra-X)
Jakajan ja kansi ovat kohtalaisessa kunnossa. Lisäksi hioin niitä puhtaammaksi, mutta tuntui, ettei vaikutusta.

Sytytysjohdoissa ei näkynyt ulkopuolista vikaa, mutta voisivatko ne olla syypäitä?

Tulppia tarkistaessani huomasin, että 1 tulppa oli silminnähtävästi (melko selvästi) ruskehtavampi, kuin 2 ja 3 (lähes vaalkoiset). Kiireen vuoksi jäi 4 tulppa tarkistamatta. Samalla vaihdoin ekan tulpan paikkaa ja pyörittelin johtoja uusiin asentoihin, mutta käy kylmänä huonosti edelleen.

Lämpöisellä koneella totesin, että kone ei käy parhaiten 1200rpm pienemmillä kierroksilla. korkeammilla kierroksilla ei ainakaan kuule ontumista/tärintää.

Joten varmuutta haen, että kyseessä olisi tulpan johdot vai jokin muu? Johtojen ikää en tiedä...

Ja jos uudet johdot ostan, niin miksi kannattaa ostaa lämpösuojahatuilla varustetut?
Viimeksi muokannut kupukka, 13.7.2008 20:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Juhi_
-
Viestit: 470
Liittynyt: 25.4.2005 18:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juhi_ » 4.7.2008 18:57

Mittaileppa aluksi tulpanjohtojen vastus. Yleensä niistä ei päälle päin näy mitään vikaa, vaikka olisivatkin vialliset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.7.2008 19:24

Ja kattele kolmella käydessä että lyökö jostain läpi. Hämärässä kuulemma jännän näköistäkin...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.7.2008 20:46

Tulpanjohtojen vastus tulee olla n.5-6 kOhmin paikkeilla. Ei kannata ostaa muutakuin alkuperäisiä Boschin johtoja, muut ei toimi.

_TM_
-
Viestit: 86
Liittynyt: 17.2.2008 15:44

ViestiKirjoittaja _TM_ » 4.7.2008 20:57

minulla samat oireet,vikana vääränlainen puolan johto.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.7.2008 21:18

Orkkis tulpanjohdoilla on tullu jo parista lintasta poistettua turhat räkimiset ja muut käyntihäiriöt.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.7.2008 4:08

Pitää tänään käydä mittailemassa. Onko tietoa minkä merkkiset motonetin omat lämpösuojalliset (ruuviliittimet) ovat?

Kävin eilen Boschin myyntipaikassa ja siellä väitti myyjä, ettei ole tulpanjohtoja heillä... Kaiken lisäksi ruuvimallista virranjakajaa ei meinannut löytyä listasta ja kun se löytyi, niin hintaa oli 20e :D, joten naurahdin ja lähdin helvettiin. Kyllä vaikka kuinka olisi Bosilainen, niin en alkaa jakajasta maksamaan yli 3x hintaa :D. (Oli kyllä ihmeellisen näköinen se 20e jakaja. Joku musta muovi kiinteästi siinä jakajan ympärillä :0)

Onko alkuperäiset johdot muuten Boschilaiset? Mä olen ollut siinä luulossa, että Berun johdot on orkkiksissa (ainakin kovasti VW/AUDI merkkejä lämpösuojissa)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.7.2008 4:20

Itse laitoin Corradoon Berun johdot ja toimi ihan niinkuin pitääkin. Bosch ja Beru nuo orkkisjohdot ovat tuon ikäkauden laitteisiin toimittaneet, molemmat ainakin omien kokemusten perusteella yhtä hyvin toimivia.

Omasta mielestäni tuo 20e jakajan kannesta ei kyllä mikään ylitsepääsemätön hinta ole. Mutta toki se kolmasosan maksava tarvikekansikin kyllä toimii varmasti ihan yhtälailla...

Kannattaa samalla tarkastaa katkojan kärkien kunto, kondensaattori, kärkiväli ja kosketuskulma + tietty sytytysennakko. Jos nämä lääkkeetkään eivät auta, niin sytytyspuola ja sen mahdollinen esivastus.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2008 11:28

Bosch ja Beru nuo orkkisjohdot ovat tuon ikäkauden laitteisiin toimittaneet, molemmat ainakin omien kokemusten perusteella yhtä hyvin toimivia.
Ja Bremi!

Kyllä vaikka kuinka olisi Bosilainen, niin en alkaa jakajasta maksamaan yli 3x hintaa :D. (Oli kyllä ihmeellisen näköinen se 20e jakaja. Joku musta muovi kiinteästi siinä jakajan ympärillä :0)
Boschilaisessa tosiaan on musta suojamuovi ympärillä, toki sen vuovin voi siirtää vanhasta. Ainakin siis 1,6-litraisen jakajassa.

Italiaanokansi maksaa jonkun 6e, joten kyllä se 20e kannattaa toimivasta maksaa. Noilla halpiksilla ei tee mitään. Kannattanee hakea VW:n varaosatiskiltä tuo.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.7.2008 13:16

Tuolla 3x hinnalla meinaan, että esim. Motonetis Boschin virranjakajan kansi maksaa 6e. Paikallisessa pyysi sitä 20e.

Tilasin Motonetistä nyt tavaraa. Johdot (toivottavasti Beru:n tai Boschin, muuten palautan), kansi, pyörijä ja katkojan kärjet.

Kondensaattori, tulpat ja puola-jakajan kannen välinen johto ovat melko uusia.

Sytytyspuola taas on ikäinen, mutta vika ei johtune siitä. Esim. tulppien värit kertoivat, että 1/4 sytytyksessä jotain häikkää...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.7.2008 15:31

Pisin johto: 5,51kΩ
Toiseksi pisin johto: 6,31kΩ
Toiseksi lyhin johto: 6,29kΩ
Lyhin johto: 5,90kΩ

Puola-virranjakaja johto: 2,00kΩ

Tuollaisia antoi arvoiksi... Eli arvojen perusteella kunnossa...? mutta läpilyönnistähän nuo ei kerro mitään. Ja kun yksi päivä otin pisimmän johdon irti, kun auto kävi kolmella, niin kuullosti kun olisi alkanut käymään tasaisemmin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2008 15:45

Tuolla 3x hinnalla meinaan, että esim. Motonetis Boschin virranjakajan kansi maksaa 6e. Paikallisessa pyysi sitä 20e.
Varmistitko, että on varmasti Bosch? Nimittäin Boschin kansia sieltä ei ole saanut ainakaan noihin "isolohkoihin". Ovat vaan Bosch-yhteensopivia italiaanoja :(

E: Luettelon Bosch ei siis tarkoita, että kannen merkki on Bosch. Toki se italiaanokin vähän aikaa toimii, mutta pidemmän päälle kestoikä on sen kolmasosan aidosta Boschista :)
Viimeksi muokannut SS, 6.7.2008 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.7.2008 16:36

Onpa sitten hauskasti kierretty :) No pitää vissiin laittaa sitten vielä tarvikemallinen.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 10.7.2008 22:36

Ongelma on alkanut olemaan nyt vittumainen.

Vettä on hävinnyt, (alle minimin) mutta toisaalta syyläri vuotaa (tällä hetkellä aivan höyryää päältä päin) ja uusi tulossa.

Vaihdoin johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen. Nyt ei käy kylmällä kolmella (1-johto oli paska), mutta lämpöisenä koko auto hytisee sekä tupruttaa valkoista savua pakoputkesta.

Lisähuomiona, että pakoputken päästä kuunneltaessa kuullostaa aivan kuin kk:lla ammuttaisiin. Tasaista nypyyttämistä. Mikä tuossa voi olla?

Kannentiiviste vaihdettu tosiaan ~10tkm sitten ja vedet ei ole tulleet paisarista pihalle, eikä lämmöt nousseet. Ja lisähuomiona, että lähtee hyvin käyntiin.

Olisiko jotain voinut mennä hajalle, kun multa meni kaasun palautusjousi poikki niin kierrokset oli tapis muutaman hetken ja vaihde vapaalla...?
Lisäksi kävin mittaamassa pari viikkoa sitten pakokaasut huoltoasemalla ja en sitten hoksannut, että muuttiiko seosta vai tyhjäkäyntiä... Tämä savutus vika tosin olen huomannut tässä viikon sisällä.

Eli valkoinen savu, tärinä ja selvä nypyyttämisääni vikaseloste.

EDIT: Eli kylmänä käy tasaisesti ja hyvin. Lämpöisenä savuttaa valkoista savua ja täristää tyhjäkäynnillä. Ajaessa suht. normaali, paitsi savu näkyy takapeilistä. Vettä oli eilen 6km matkalla mennyt 0.5l, joten kannentiiviste tulee vain omaan mieleen, mutta voiko kansi pitää kylmänä ja lämpöisenä vuotaa niin päin, että vesi tulee palotilaan...?

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 12.7.2008 1:25

Prikuulleen samat oireet, kuin omassani oli muutama viikko takaperin. Omani mottikaan ei ole kuin 60tkm ajettu ja kannentiivisteessä julmettu ura, josta vedet ykössylinteriin. Usein juuri käynnistyksen jälkeen hyrskytteli kolmella ja vasta lämpimänä pöläytteli valkoista savua. Öljytikussa tai paisarissa ei näkynyt töhnää, mutta vedet hävisivät ja "öljyn" määrä kasvoi. Pienen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että ei se Volkkarin kone voi öljylähteeksiikään muuttua joten motti auki. Suosittelen samaa ja hyvissä ajoin ennen, kuin kone on entinen.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 12.7.2008 9:13

Sunnuntaina motti aukaistaan ja kansi viedään suoraan hiomolle. Luultavasti taas ykkössylinterin kohdasta vuotaa kuten viimeksikin ja kuten sinulla.

Mikä tuon tiivisteen on vaan voinut syödä näin nopeasti?

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 12.7.2008 9:30

Kiero kansi, tai väärä kiristys? Tai kannessa halkeama?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 12.7.2008 11:00

Kansi voi kyllä olla kiero, koska viimeksi sitä ei käytetty hiomolla. Tuolloin itse todettiin, että suora on, mutta ilmeisesti olimme väärässä.

Mikä on muuten yleensä ollut kilometrimäärä noilla kannentiivisteillä?

Voivatko väärät tulpat pilata kannentiivisteen? Berun Ultra-X:t ollut käytössä. Monikärkiset. Hyvin ovat muuten toimineet ja lähtenyt känyntiinkin kuin unelma. Kannattaako laittaa jotkut perus NGK BR6ES, Beruilla edellee vai jotkin muut? Vai onko tulpilla osuutta tähän?

Ja varmistukseksi, eikös nämä Jetan ja Golfin kannenpulteille riitä, että ne kerran kiristää momenttiin? Olen ymmärtänyt, että ovat venyvää mallia. Eli kiristetään kerran oikeaan momenttii (joka on periaatteessa ylikireä) ja pultit venyvät siihen omaan paikkaansa ja kansi on oikeassa momentissa täten. Vai onko toisin?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.7.2008 13:18

Tuskinpa tulpilla ainakaan on osuutta asiaan.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 12.7.2008 14:05

Venyvät pultit pitää tietty sit uusia joka kerta kun kansi on pois.. Sen varmaan tiesitkin.

Karju
-
Viestit: 46
Liittynyt: 21.4.2008 22:33

ViestiKirjoittaja Karju » 12.7.2008 15:13

Voisikohan olla se, että joku venttiili ei mene kunnolla kiinni.
Tietty väärät tulpat voivat aiheuttaa eriskummalisia ongelmia... mammalta aikanaan Jetasta meni sytytysboxi... 600€ maksoi uusi boxi, kun möivät varaosaliikkeessä väärän lämpöarvon tulpat.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 12.7.2008 16:39

Juu, uudet pultit laitoin viimeksikin. Se voi olla, että kansi on ollut vaan vähäsen kiero. Ostetaan nyt varmuuden vuoksi omat tulpatkin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.7.2008 10:00

Alumiinikansi pitää aina oikaista, tai ainakin tarkistuttaa, kun se käytetään irti. Muuten voi käydä juurikin näin... Ja varmasti käy huonosti, jos imee vettä johonkin sylinteriin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.7.2008 10:12

Mullakin kävi kolvi vähän epätasaisesti tyhjäkäyntiä kun oli virinokka paikoillaan ja 7kpl nostimia aivan jumissa :) Kylmänä saattoi käydä myös kolmella. Mutta jos vettä katoaa ja savuttaa ihan savuamalla, niin kyllä se kansiremppaa enteilee.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 13.7.2008 19:42

Kansi oli halki. Ollut jo viime kerralla ilmeisesti, mutta pieni halkeama jäänyt huomaamatta. Nytkin kuin kynnen viilto. Paikattua saanee, hiomoon ja kiinni.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 13.7.2008 21:36

Liekö mitään järkeä korjata jos on halki? Hitsaus ja koneistus maksaa taatusti enemmän kun käytetty kansi.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.7.2008 4:27

Tuttu hitsaa, niin tässä tapauksessa tulee halvemmaksi näin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.7.2008 11:02

Niin no, ehjiä kansia saa varmasti alkaen 20e/kpl...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.7.2008 11:08

paljon maksaa alkuperäiset tulpanjohdot?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.7.2008 14:31

Orkkis tulpanjohdoista ei ole tietoa. Tarvike oli 40e.

Käytetystä kannesta ei sitten tiedä yleiskuntoa, joten koeponnistaa se pitäisi kuitenkin. Joten hintaa tulee mukavasti lisää. :) Ja arpoa ja kokeilla ei oikein kiinnosta :)

EDIT: ei ollut kansi halki loppujen lopuksi vaan naarmu sopivassa kohtaa... Se oli sitten syöpynyt tarpeeksi syväksi uraksi. Pientä kuperuutta lisäksi ollut.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 19.7.2008 12:09

No niin kone kasassa. Toimii ja kukkuu :)

Ebaystä ostin uuden syylärin. Made in China mallisen, hintaa oli vain 26e+postit (22e). Melko laadukkaalta tuntui. Oltiin jopa viimeistelty. :)

Hauskinta oli se, että siitä ilmausletkusta ei orkkissyylärillä ole minun aikana vesi lentänyt, kun kone on ollut käynnissä. (koko syyläri ilmeisesti niin laho sisältä) Tässä uudessa kun kaateli pelkkiä vesi, niin jumalaton kusikaari lenteli ilmausletkusta :D ja mikä tärkeintä niin lämmöt hienosti kohdallaa. (vähän alle, kun 87'C termari kiinni)

Vähäsen piti soveltaa kuskin puolen yläkiinnikkeen kanssa. Vanha syyläri oli 500mm ja tämä uusi 495mm. Alhaalla oli 495mm ja 500mm omat reijjät kuten myös apukuskin puolella ylhäällä. Kuskin puolelle ylös piti tehdä siis vähän uutta rautaa.

Jos halpaa syyläreitä etsitte, niin itse ainakin suosittelen tätä myyjää: http://myworld.ebay.com/kfzteileexpress/

Syyläri tuli kuudessa päivässä perille hyvin pakattuna.

uusi on kuitenkin uusi

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2008 13:10

Nuuka mies kun 11 € säästön takia tilaa saksasta :D

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 20.7.2008 8:45

No joo :D itseasiassa motonetissä 59e+postikulut (10.90e) eli 69.90. Ja säästöähän tulee :D:D:D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa