miedosti madaltavista alustoista.. vol. 2

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

miedosti madaltavista alustoista.. vol. 2

ViestiKirjoittaja A_._A » 11.2.2007 13:17

eli..

hakusessa olisi miedosti madaltavat jouset, joita olen netistä etsiskellyt mutta ei ainaskaan pienellä etsinnällä tullut vastaan valmistajaa jolta saisi n. -10-20mm madaltavia jousia.. ?? onko kenelläkään apuja / tietoa.. ??
kaikki jotka löysin olivat n.-30mm alkaen..

auto mihin jouset tulisivat on vw bora..

-kiitos..
Viimeksi muokannut A_._A, 14.3.2007 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 11.2.2007 15:37

Tehtaan sporttialusta? eikös se jotain 10-30mm ole...

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 11.2.2007 16:43

voipi olla hintava verrattuna muihin jousivalmistajiin.. mutta tarviipa kysyä.. :)

Trex
-
Viestit: 509
Liittynyt: 3.8.2003 20:49

ViestiKirjoittaja Trex » 11.2.2007 17:47

GTI golffin jouset, varmaan myyntiosastoltakin vois löytyä eikä pitäs maksaa paljoa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 11.2.2007 18:27

Ei niin! Itse myin omat muistaakseni parilla kympillä! Oli pakko päästä eroon! =)

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 11.2.2007 22:25

Nuo ilmoitetut lukemathan ovat ns. nimellismadalluksia. Eibachin jousilla pääset aika maltilliseen madallukseen ja kuuleman mukaan miellyttävillä ajo-ominaisuuksilla.

Kuvia mm. Golfista ja Borasta Eibachin -30mm-sarjalla: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2944661

Tässä taas kuvia alkuperäisistä jousista, alkuperäisistä sport-jousista sekä Eibach-jousista: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1586160

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 12.2.2007 10:45

toi eibach vois olla hyvä.. kun tosiaan en tarvisi madallusta kuin -15 tai 20mm maksimissaan.. ja käytettyä jousta en periaatteesta autoni alle laita..

tässä muutamia syitä miksi vain maltillinen madallus..

A : näyttää paremmalta kuin vakio alustalla
B : ei rupea autoliike itkemään tuningista jos semmoseen joskus auton vie vaihtoon.
C : ei välttämättä lähde kaikki pohjasuojat käveleen talvella/mökkitiellä
D : 15 - 20mm madallus tekee jo huimia alustan jämäkkyyteen ja ajettavuuteen..
E : voi ehkä käyttää vakio iskareita..

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 12.2.2007 11:34

A: Totta
B: Ostat kokonaiset tolpat ja vaihdat alkuperäiset autokuumeen iskiessä takaisin. Mutta totta toinen puoli tekstistäsi.
C:Totta tuokin.
D: Rehellisesti - ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella - se pelkkä madallus ei tee autosta tukevampaa. Kovanhan siitä pelkillä jousilla saa mitä toiset mieltää tukevammaksi, mutta kyllä sen suurimman hyödyn ajo-ominaisuuksiin saa kaivettua kunnollisilla iskareilla. Ts. pelkillä hyvillä iskareilla saa jo ihmeitä aikaan, mutta pelkillä hyvilläkään jousilla se auto ei raketiksi muutu. Itsekin tosin ostin pelkät jouset, täysin ulkonäön vuoksi - ei tuosta 74 kW:sta saa taiottua taskurakettia tekemälläkään. Halvalla/huonolla alustasarjallakin saa pilattua hyvänkin kokonaisuuden suhteellisen tehokkaasti (nimim. Ostin edelliseen autooni FK AK-kynätolpat).
E: Eibacheissa ovat käyttäneet vanhoja iskareita ihan toimivasti, mikäli tolpat on vain hengissä vielä.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 12.2.2007 12:18

Itsellä on -30mm eibachit bilsteinin iskareiden kanssa. Aika hyvin pärjää ilman että tarttee pohjakosketuksia pelätä. Eikä tunnu mielestäni mitenkään liian kovalta päivittäiseen ajoon ja moottoritiellä huomattavasti tukevampi vrt vakioiskareihin & jousiin. Ja tuo setti on nyt ollut reilun 60tkm alla ja lisää mennään päivittäin.

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 12.2.2007 15:24

Lähinnä tarkoitin näin.. :)

D : Että kun auto madaltuu ja yleensä madallus jouset ovat aina jonkin verran jäykemmät kuin vakio jouset niin ajotuntuma parantuu ja sitä myöten ajo-ominaisuudet. Ainakin mulla on aikasemmin tapahtunut näin..

B : Kun auto kuume iskee niin itsellä ei ainakaan enään riitä virtaa alkaa fiksaamaaan vanhaa autoa kuntoon muuta kuin korkeintaan pesu ja imurointi..

MrW
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 23.7.2003 9:06

ViestiKirjoittaja MrW » 12.2.2007 19:01

^Siitä hyvät perustelut vaihdolle, minimoi riskiä tehdä kallista heräteostosta kun on pakko vielä mennä kotiin ruuvaamaan alustaa pois ;-)

Kyllä iskarit vaan vaikuttaa paljon siihen jämäkkyyteen, enemmän kuin uskoisi.

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 12.2.2007 19:26

Lainaan topiccia,

hommasin GTI Golfin jouset ja iskarit (käytetyt) Boraan, tarkoituksena saavuttaa juurikin tämä maltillinen madallus ja jämäkämpi tuntuma. Tämä oli aika heräteostos ja satsi odottaa vielä asennusta, joten onko jollain kokemusta Golf GTI:n alustan toimivuudesta 100hv PD Boran alla? Pelkkiä jousia ovat jotkut täälläkin asentaneet, ja jo niillä kuulemma muutos on huomattava. Onko Golf GTI:n ja PD Boran akselimassoissa isoja eroja?

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

ViestiKirjoittaja PekkaL » 24.2.2007 23:31

Itselläni oli Borassa (1.8T) alunperin ihan vakioalusta, jonka sitten päivitin Golf GTI:n jousilla. Muuttui ihan eri autoksi ja tippui sellaisen 1- 1,5 senttiä. Perästä vähän enemmän kuin keulasta johtuen luultavasti pienestä erosta GTI:n ja Boran perän painoissa.

Sittemmin hankin autoon käytetyn Bora 1.8T:n alkuperäisen urheilualustan (jouset + iskarit), jotka ovat nyt alla. Ajettavuus parani vielä edellisestään..lähinnä siis juuri iskunvaimennus muuttui terävämmäksi. Perä nousi vähän siitä mitä se oli GTI:n jousilla.

Nuo Golf GTI:n jouset lojuvat nyt kaapissa tyhjänpanttina eli jos joku sellaisia tarvii niin täältä saisi edullisesti. Privaattiviestillä voi ottaa yhteyttä.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 26.2.2007 18:37

Kuten tässä edellä olikin niin yhtä hyvään ellei parempaan lopputulokseen päästään kun laitetaan alle vaan jäykemmät jouset.Aikoinaan kokeilin kadetissa
gsi,n jousia ja muuten ok mutta näytti traktorille. Ajolleen tosi jämäkkä.Liian kovilla ja matalilla jousilla saa auton aivan piloille, joskun näkee kalliitakin autoja jotka kulkevat matalalla ja hyppivät kuin pienois-kengurut, tätä ei ole ilmeisesti tarkoitus kuitenkaan hakea.No kivan-näköinenhän se matalalla on niin kauan kun ei näytä naurettavalta ajossa mutta
itsellä pakko päästä vielä talvellakin jonnekin missä aurat ei aina käy. Ja mitään juputtavaa tuningi alustaa en huoli/kaikki pitää toimia jotenkuten niinkuin kuuluukin eikä vaikutelmaa että iskareiden paikalla on rautatapit. Eli maksaa pitää jos hyvän haluaa (säädettävä)tai sitten pitää tyytyä miedompaan madallukseen
max 30 mm. Ko killenit oli aikonaan ja ne vielä kohtuu pehmeät. Ajossa suuri ero mutta ei älytön kivireki, etupää toimi hyvin ja takapää tyhjänä. Takapuoli kuormattuna täysin hanurista eli kierteet vastakkain eikä minkään moista jousta.
liekö ollut tuo opelin miniblock liian vaikea toteuttaa killenin insinööreille. Eli jos nyt itselleni laittaisin jonkun alustan niin etsisin ensinnä sitä tehtaan matalampaa satsia....n. 20 mm

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 14.3.2007 8:43

nostetaan topiccia ja kysytään mitä mieltä ihmiset täällä ovat olleet seuraavan merkkisistä madallusjousi sarjoista ? Huom. pelkistä jousista !!

H&R , Abt , weitec , Ap , Eibach , Wogtland , Qettinger , Intrax , Cobra , + muut mitä en maininnut..

ja mielellään tietysti v.a.g kulkineiden alla ja erityisesti vw boran alla.. :)

ja kysytään seuraavia jutskia..

1. merkki..
2. vastasiko odotuksia..
3. ajomukavuus , pintakovuus , löysyys..
4. kuinka paljon madalsi, kuinka paljon piti madaltaa..
5. tuliko takuu aikana ongelmia, toimiko takuu..
6. kuinka tyytyväinen olit/olet asteikolla 0 - 10..

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 14.3.2007 9:23

1. Eibach 50/30, autona VW Polo 6N
2. Kyllä. Samalla uusin myös iskarit (Gabriel nestevaimentimet)
3. Mukavan jämäkkä, ei kivireki
4. Ihan nimellismadallukseen ei päästy, mutta ei ollut tarkoituskaan, todellinen oli 30/20
5. Ei ongelmia
6. 9+


1. Vogtland 30/30, Autona Seat Cordoba Tdi
2. Ei ihan. Samalla uusin myös iskarit (Sachs Sport Touring kaasut)
3. Hieman kova
4. Madalsi edestä n. 40 ja takaa ehkä jopa enemmän (joutui nostamaan jousilautasta, että pääsi pappalookista eroon)
5. Ei ongelmia
6. 8+

Fokzz
-
Viestit: 88
Liittynyt: 11.5.2005 21:56

ViestiKirjoittaja Fokzz » 15.3.2007 12:28

fk -40mm(pensakoneversio) madallusjouset bora tdi:n alla(sachs kaasuiskarit) keula putos 6-8cm? ihan törkeen matalaks meni keula ja jämäkkyyttä vakio alustaan verrattuna ehkä 2% enemmän. TODELLA huono oli ajaa.

Nyt alla passatti tdi 4motion ja takapenkillä asennusta odottaa kw variante 1. Viisastuin tosta Bora kokeilusta ;)


Halpa=paska :D

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 15.3.2007 21:25

Golf IV tdi ja intrax aivan surkeat,tiputtivat myös varmaan 80mm(muutaman kuukauden jälkeen).Piti tiputtaa 35mm,mutta kun rengas tyhjeni otti moottorin pohja muovi maahan:-0 Juoset vaihdettiin takuuseen uusiin mutta taas sama juttu hetkenkuluttua.Tästä viisastuneena nakkasin halvat paskat menemään ja ostin eibachin juoset ja konin säädettävät iskarit,madallus pysyi kohtuullisena ja ajettavuudesta tuli varsin mainio.

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 19.3.2007 11:20

entäpäs..

onko jollakin kokemusta supersport merkkisistä jousisarjoista joita www.ice-fi.fi myy.. ?? ainakin ovat halpoja ja 2v takuulla ja tuv hyväksyttyjä..

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 19.3.2007 14:36

Itsellä on supersportin coiloverit. Ihan jees setti, edelliseen "halpissarjaan" verrattuna huomattavasti parempi. Tolpat tuossa coilover setissä kromatut eli eivät parhaimmat Suomen olosuhteisiin, edellisessä sarjassa galvanoidut jotka olivat huomattavasti paremmat.

Mutta ajossa ainakin itsellä (vento 2.0) "ihan jees". Jämäkkä muttei turhan kova, ottaa kovemmat pomput vastaan aika kovin mutta pienemmissä nypyissä ja heitoissa toimii oman perseen alla ainakin hyvin. Halpissarja, mutta mielestäni hyvä sellainen.

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 19.3.2007 15:35

hintoja hiukan vertailin niin ko. supersportin jousisetti boraan maksaa 126€ ja muitten hinnnat alkavat vähintään 2:sella joten hinta ei ainakaan ole paha.. tosin en tiedä millaista laatu sitten on... hiukan arveluttaa ainakin toteutunut madallus koska myyvät samaa madallujousisarjaa sedaniin ja farkkuun.. eri etuakseli painoille sentään on eri sarjat.. että jos tuollaisen hommaa niin pitääköhän valaa betonia varapyöräkoteloon että saa auton vaateriin.. =)

qary
-
Viestit: 95
Liittynyt: 5.11.2004 12:25

ViestiKirjoittaja qary » 19.3.2007 16:51

Autona Golf3 1.8 koneella

1: G&M (tai joku vastaava drw:ltä ostettu) 40/40mm
2: Vaikee sanoa parempikin olisi voinut olla, mut halpa ei ole täydellinen.
3: Hyvä oli ajaa motarilla/mutkissa, todella jämäkkä mutta aivan liian pintakova (hyvä pintakovuus oli 65 sarjalaisilla nakeilla).
4: 40/40 piti mutta todellisuudessa joku 55/40 tai vastaavaa
5: eipä tullut oli pari vuotta auton alla, eikä sinnä aikana mikskää muuttunut.
6: Hintaa nähden arv. 8, halpa sarja makso jotain 450e tietämillä iskarit+jouset

Edit: huomasin vasta myöhemmin että oli pelkistä jousista kyse, noh tuossa kuitenkin iskareista ja jousista.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 21.3.2007 14:36

Tippuuko IV gti golf einbachin -30mm(pro-Kit) sarjalla yhtään? Vai pitäisikö olle se enemmän madaltava sarja(sport line)? Kenelläkään alla kumpaakaa edellisistä? kokemuksia? Nämä siis 18" vanteiden kanssa.

Niin ja tiedän..osta KW. Mutta vanteet tulevat kahmaisemaan niin ison osan budjetista, että kunnon alustasetin ostaminen ei tänä kesänä nyt onnistu. Mutta toisaalta vakioalusta ja 18" vanteet saattavat aihettaa kommentteja tractorpulling kisoihin osallistumisesta.

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 23.3.2007 11:08

tilasin sitten tuollaiset weitecin -30mm madaltavat jouset.. saas nähdä kuin toimii.. edellisen kerran kun oli weitecin sarja iskareineen päivineen niin nokka jäi ylös ja perä laski, toivottavasti nyt sais kerralla sopivat..

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 23.3.2007 12:39

Tippuuko IV gti golf einbachin -30mm(pro-Kit) sarjalla yhtään? Vai pitäisikö olle se enemmän madaltava sarja(sport line)? Kenelläkään alla kumpaakaa edellisistä? kokemuksia? Nämä siis 18" vanteiden kanssa.


Kyllä sen pitäisi pudota kun gti:n vakioalusta on sen 10mm normaalia matalampi. Tietty kilometrien kasvaessa vakioalusta laskee lisää. Nuo Eibachin kit-sarjathan ovat vain pelkät jouset. Suosittelen samaan syssyyn hankkimaan system-setin johon kuuluu myös iskarit. Tulee halvemmaksi vaihtaa molemmat kerralla kuin ensin jouset ja sitten iskarit. Tietty jos itse tekee niin rahan sijasta palaa vain aikaa ja hermoja.

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 23.3.2007 17:39

itsellä on tuo eibachin sport system.
Olisi kyllä varaa tiputtaa vielä enemmän, mutta tämä on ainakin hyvä ajaa ja paljon paremman näköinen kuin vakio alustalla.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 7.4.2007 20:23

Mielenkiinnolla seuranneena tätäkin topiccia. Milläs saan golfin alustan jäykemmäksi ILMAN madallusta? Akselipainot 960/1010kg. Eli maavara autossa jo ihan tarpeeksi matala vakionakin. V-ketuttaa vaan tuo perusalustan löysyys. Voiko tätä perusalustaa jäykistää jollain tangoilla tms?

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 7.4.2007 20:42

Ajm Variant Golffi oli Eibach Pro Systemillä reilun vuoden ja kadutti miksi ei tullut laitettua heti oston jälkeen. A4:ään vaihdettua vaimoke sanoi, että tätä ei sitten tuunata. Eilen istuin hänen kyydissä kun veti mutkiin kuin Golffilla. Oli pakko sanoa, että varo nastarenkaita ja tämä ei sitten taitu kuten Golf, vaan kallistuu reilusti ja alkaa ehkä reilusti kääntäen taittua!

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 17.3.2008 14:43

Itselläni GTI -varusteltu 150hv TDI jossa etumassa 1050kg ja takana 925kg.

Olisi iskareiden vaihto edessä etupäähän ainakin. Autossa tällä hetkellä siis tehtaan 15mm madaltava sporttialusta.

Olisiko mahdollista saada vielä hillitty lisämadallus 15mm lisäksi pelkkien iskareiden vaihdolla? Eli voidaanko pelkät iskarit päivittää madaltaviin ja että toimisivat vielä alkuperäisten jousien kanssa?

Auto on 120tkm ajettu. Löystyvätkö myös jouset miten olennaisesti auton iän myötä, joten olisiko järkevää päivittää samalla myös jouset iskareiden vaihdon aikana? Tästä syystä olenkin miettinyt alustasarjaa pelkkien iskareiden uusimisen sijaan.

Kesäaikana 17" renkaat alla, ja mielestäni voisi olla nykyistä matalampi, kuitenkaan käytännöllisyydestä tinkimättä esim. mökkitiellä/talvella ajettaessa. 30mm?

Suosituksia hyvälaatuisista alustasarjoista n. 30mm madalluksella kun halutaan säilyttää ajomukavuus eikä liian kovaa ajotuntumaa?

pdbor
-
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2005 19:12

ViestiKirjoittaja pdbor » 9.7.2008 16:24

oon miettiny -02 tdi boraan lievää madallusta - 30 mm.
nyt olisi pari edullista vaihtoehtoa tossa mitkä mahtuisi budjettiin.
eli weitecin ultra gt - 30 mm tai sitten supersport alustasarja - 35 mm.
onko kokemuksia kummastakaan?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.7.2008 17:31

minkälaista alustasatsia porukka suosittelis tuommoseen kakkiaiseen, olis tarkoitus jossain vaiheessa ruuvvailla enintään 40mm alaspäin, mutta taitaa jo 30mm riittää


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa