Auton maalaaminen mattamaalilla

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kumustelija
-

Auton maalaaminen mattamaalilla

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 23.6.2008 14:44

Oman autoni maali alkaa olla siinä kunnossa että voisi harkita uudelleen värittämistä. En tiedä miksi ja miten olen saanut päähäni että mattamaaleilla asia olisi helpoiten suoritettavissa. Plus että voin kuvitella mielessäni sen myös näyttävän hyvältä..=D

Onko tällä matalla saavutettavissa jotain etuja verrattuna tavalliseen maaliin? Mattapintaahan ei kait lakata, niin miten pintaa suojataan? Entä pohjatyöt, onko entinen maalipinta hiottava pois? Tai jos väri on ennestään musta niin voiko päälle vetästä mattamustan suoraan?

Onko itse maalaus prosessina "helpompi" kun normi maalilla? Taitaa kuitenkin olla edullisempi vaihtoehto?

Petteri
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.6.2008 15:19

Onko itse maalaus prosessina "helpompi" kun normi maalilla? Taitaa kuitenkin olla edullisempi vaihtoehto?

Isot pojat on kertoneet, että ei se priiman mattapinnan tekeminen ainakaan helpompaa ole...

rolle
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja rolle » 23.6.2008 15:47

Ja maalipinnan hoidon ja puhdistuksen kannalta homma kannattaa tehdä ehdottomasti niin, että matta pinta tehdään nimenomaan lakalla. Ja yhtä hyvin ne pohjien virheet mattapinnan altakin näkyy...eikä roskia tai valumia voi jälkikäteen poistaa hiomalla ja kiillottamalla. Joten priiman mattapinnan tekeminen on jopa kinkkisempää kuin kiiltävän. Toki tuotekehitysmustalla paukkupullollahan se onnistuu helpostikin.

Tapsala
-

ViestiKirjoittaja Tapsala » 23.6.2008 19:39

Kun mää maalasin autoo niin siitä meinas tulla matta väkisin :D

härdelli
-

ViestiKirjoittaja härdelli » 23.6.2008 22:43

Kun mää maalasin autoo niin siitä meinas tulla matta väkisin :D
Liian vähän ohennetta vai väärä kovetin? On se matta haasteellisempi tehdä varsinkin autotalliolosuhteissa kun pintaa ei pysty korjaamaan hionta/myllytys-tekniikalla jos tulee virheitä roskia niinkuin jo sanottiinkin. Omani oon maalannut puolihimmeällä akryylillä (eli ilman lakkaa) enkä nyt tiedä mitä ihmeellistä sen hoidossa on. En vahaa mutta käytän vahashampoota jolloin auto kiiltää vähän enemmän kuin pelkkä maalipinta mutta ei kuitenkaan kiiltävä varsinaisesti. Ehkä olisi mieluummin pitänyt laittaa jo tähän harjoituskappaleeseen ihan kunnon matta vaan eikä mitään puolihimmeitä. Kaverin autoon ruiskutettiin orkkis metallinhohtobase-väri ja sen päälle matta-aineella varustettu lakka ja näyttää muuten aivan helvetin hyvältä. Pohjien kanssa joudutaan vielä joku kerta ottamaan uusiksi mutta maalipinta näyttää ainakin omaan silmään todella hyvältä. Mattapinta ei peitä virheitä yhtään sen enempää kuin kiiltäväkään, eli siinä vaiheessa kun et enää kädellä mitään tunne etkä silmällä näe niin ota vielä iso klossi jolla vedät pinnan tasaiseksi ennen unelmointia itse maalauksesta :D

Nimim. "Tässä nyt vedetään eräitä osia vissiin kolmatta kertaa" :D

Tapsala
-

ViestiKirjoittaja Tapsala » 24.6.2008 18:58

Ohenteen määrä siinä tais sit kusta...

HVM
-

ViestiKirjoittaja HVM » 24.6.2008 19:13

Peltikattomaalia ohennetaan bensalla----->matta. :)

(On kokemusta)

Janne_P
-

ViestiKirjoittaja Janne_P » 3.7.2008 12:04

Peltikattomaalia ohennetaan bensalla----->matta. :)

Ja maalataan telalla -> peittää pieniä pohjatöiden huolimattomuusvirheitä

(On kokemusta)

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”