Country golfin osto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

Country golfin osto

ViestiKirjoittaja lasses » 10.6.2008 22:30

Mihin tuollaisessa vekottimessa pitää ostajan kiinnittää huomiota? Millainen noissa on tuo voimansiirtosysteemi? Onko kovin herkkä ja kallis korjata?

Auto tulisi satunnaiseen metsäautoteiden ajeluun yms. mutta ei varsinaiseen maastoajoon.

Kiitoksia tiedoista jo etukäteen.

JoniKoo
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.1.2008 23:51

ViestiKirjoittaja JoniKoo » 19.6.2008 1:50

Eikö tuossa ole suunnilleen sama tekniikka kun Golf Syncrossa. Eli viskolla toimiva neliveto. Kun etupyörät luistaa niin voimaa siirtyy taakse. Normaalisti taakse välittyy vain pieni osa tehosta, mutta jossain tilanteissa jopa kaikki teho voi mennä taakse. Ihan toimiva ratkaisu, esim talvella kaistojen välisen paltteen ylittäminen on todella jämäkän tuntoista.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 19.6.2008 10:54

Jostain jäänyt mieleen, että jakolaatikko murheita olis ollu noissa runsaasti, mutta onko sama tavallisessa syncrossa? Eli koeaja niin, että huomaat varmasti takapyörienkin vetävän ilman rutinoita.. Ainakin useampi on tullutvastaan jossa mainittu rikkinäinen jakolaatikko/korjattu. Mutu/kuultua..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 19.6.2008 11:37

Normaalisti taakse välittyy vain pieni osa tehosta, mutta jossain tilanteissa jopa kaikki teho voi mennä taakse.


Mikähän tällainen tilanne olisi?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.6.2008 12:39

Tilanne: asfaltti jolla paksu jääkerros, kitkarenkaat ja liiallinen kaasunkäyttö. Ajotuntuma ainakin silloin on sellainen että kaikki "voima" menee taakse. Kaksi viskosyncroa mulla on ollut ja molemmissa sama fiivis.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 19.6.2008 13:07

Eikö eturenkaiden ole tuolloin pakko lyödä tyhjää ja reippaasti (voimaa menee eteen) jotta koko visko edes toimisi? Mielestäni on täysi mahdottomuus visko-periaatteella toimivassa nelikossa, että taakse menee enemmän voimaa kuin eteen.

Pitoa toki voi olla takana enemmän joissain tilanteissa ja tuolloin tietysti tuntuu, että "voima" menee taakse.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 19.6.2008 14:14

Eikai etupyörien reippaasti tarvitse lyödä tyhjää kun tuollainen täysin lukoton vehje päästää "voiman" irti sieltä mistä helpoten saa. Periaatteessa oikean etupyörän pitäis vetää samalla kun takapääkin työntää, mutta eipä noista oikein tiedä...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 19.6.2008 14:46

Sen verran reippaasti kuitenkin, että syntyy pyörintäeroa etusten ja takasten välille. Eikös viskoissa homma mene kuitenkin niin, että kun etuset/-nen alkaa lyödä tyhjää, niin visko muuttaa kardaanin "yhdeksi puuksi". Tällöin taka-akselille välittyy voimaa ja takaset/-nen alkaa vetää. Jollei pyörintäeroa ole, niin takapäälle ei välity voimaa juurikaan koska visko ei "luukkinnu". Jos taakse menisi enemmän voimaa, niin se tarkoittaisi, että voimaa kehittyy jostain viskon ja takaperän väliltä.

Eli ilman etusten sutimista takapää ei lähde mukaan (ei pyörintänopeuseroa, joka muuttaisi viskositeettia). Jos joku paikka sutii, niin voimaahan sinne silloin on pakko mennä. Ellei ole keksitty ikiliikkujaa. Etuselle on siis pakko mennä aina enemmän tehoja kuin takaselle viskolla toteutetussa nelikossa. Kun kiinni jäädään, niin edestä vetää yksi heikosti pitävä ja takaa yksi heikosti pitävä.

Mitä tulee tuon kauntri-golfin nelikon toimivuuteen, niin eihän se tosiaankaan ole mikään maastoauto lukottomana. Itsellä kun oli se syncro-caravelle, niin takalukolla oli huomattava vaikutus etenevyyteen. Käytännössä kolme rengasta veti väkisin kun auto juuttui kiinni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa