Tänään kävin yrittämässä leimaa.. ei menny läpi, joten nyt on hyvä syy laittaa alustaa uusiksi.
Takaa oli jousi poikki ja edestä oli alatukivarren takimmainen pusla päreinä.
Iskareiksi meinasin Sachsin Advantaget (linkki kauppaan).
Sitten pitäs keksiä kireämpää vieteriä ilman madallusta (korotus ois plussaa). Aiemmin aiheesta on ollut jo juttua, vaan sillon ei selvinnyt riittävän tarkkaan jousien mallinumeroita tms. Weitekiltä saisi jousien alle korotuskumeja noin 110e / 4 nurkkaa (hyväksyntä laput mukana). Jos volkkarin huonontien jousien numeroita ei saa selville, niin olisikohan huono idea laittaa GTI:n jouset (20mm matalammat?) ja korottaa ne noilla kumeilla "normaali" tasolle?
Hankalaa kun nyt on jo kiire ostamaan ja asentaa palikat, että kulkineen saa taas ajoon -kuitenkin niin, että vakiojousia en meinaa laittaa.
IV golf:iin jäykemmät jouset ilman madallusta
Valvoja: ffp jäsenet
Soitin Motonettiin ja nyt sain valoa pimeään eloon :D
Sain vahvistuksen siitä, että farkun ja hatchbackin jouset on yhtä pitkät ja koot muutenkin vastaa tosiaan.
Hatchback: langan halkaisija 11mm (95mm^2)
Farmari (vakio): langan halkaisija 12mm (113mm^2)
Farmari (VAHVISTETTU): langan halkaisija 13mm (133mm^2)
Ainakin noi farkkujen jouset oli Lesjöforssin tekemiä, eli pitäisi ilmeisesti olla ihan laadukaatkin?
Ei nyt löytynyt jousien laskemiseen kaavaa, mutta samalla kierrosmäärällä jne, niin noihan pitäs jäykistyä samassa suhteessa kun poikkipinta-ala kasvaa, eiks vaan :) Onko noi 13mm langalla olevat jo sitten liian jäykät?
Jossittelua kun jatkaa, niin jos tohon ei löydy eteen jäykempiä jousia, niin sittenhän noi vakioo jäykemmät farkun jouset olisi varmaan ihan oiva valinta?
Kommentoikaa jotain, ettei menee monologiksi ;)
Sain vahvistuksen siitä, että farkun ja hatchbackin jouset on yhtä pitkät ja koot muutenkin vastaa tosiaan.
Hatchback: langan halkaisija 11mm (95mm^2)
Farmari (vakio): langan halkaisija 12mm (113mm^2)
Farmari (VAHVISTETTU): langan halkaisija 13mm (133mm^2)
Ainakin noi farkkujen jouset oli Lesjöforssin tekemiä, eli pitäisi ilmeisesti olla ihan laadukaatkin?
Ei nyt löytynyt jousien laskemiseen kaavaa, mutta samalla kierrosmäärällä jne, niin noihan pitäs jäykistyä samassa suhteessa kun poikkipinta-ala kasvaa, eiks vaan :) Onko noi 13mm langalla olevat jo sitten liian jäykät?
Jossittelua kun jatkaa, niin jos tohon ei löydy eteen jäykempiä jousia, niin sittenhän noi vakioo jäykemmät farkun jouset olisi varmaan ihan oiva valinta?
Kommentoikaa jotain, ettei menee monologiksi ;)
Numero ois kiva. .
Volkkarin varaosamyyntiin soittelin, niin kaameeta paatosta tuli kun ei kuulemma mene heittämällä ne huonontien jouset ja ja ja :D Piti lopettaa puhelu sitten siihen, kun ei kerta onnistu millään :) Ihmetyttää kyllä miten vaikeeta sielläkin voi elämä olla.
Jostain jos keksis jäykemmät vakiomittaset jouset, niin vois taakse viskata noi farkun jouset. Tai sitten ihan jotenkin muuten.
Volkkarin varaosamyyntiin soittelin, niin kaameeta paatosta tuli kun ei kuulemma mene heittämällä ne huonontien jouset ja ja ja :D Piti lopettaa puhelu sitten siihen, kun ei kerta onnistu millään :) Ihmetyttää kyllä miten vaikeeta sielläkin voi elämä olla.
Jostain jos keksis jäykemmät vakiomittaset jouset, niin vois taakse viskata noi farkun jouset. Tai sitten ihan jotenkin muuten.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Kyllä sieltä marmoritiskiltä pitää löytyä jäykemmät jouset.
Niillä on siellä taulukot,mistä ne näkee jousissa olevista värimerkeistä,mille kantavuudelle jousi sopii.
Itse ostin omaan nelivetofarkkuun sieltä astetta jäsymmät,vielä olisi saaneet olla astetta jäykemmät,mutta on nytkin jo huomattavasti parempi,kuin noilla alkuperäisillä.
Niillä on siellä taulukot,mistä ne näkee jousissa olevista värimerkeistä,mille kantavuudelle jousi sopii.
Itse ostin omaan nelivetofarkkuun sieltä astetta jäsymmät,vielä olisi saaneet olla astetta jäykemmät,mutta on nytkin jo huomattavasti parempi,kuin noilla alkuperäisillä.
Nonnii. Kun löyty puhelimeen asiallisempi myyjä, niin alko hommat sujumaan. Edessä on vakiona jouset, joiden kantavuus on 646-670kg. Kaks pykälää jäykemmät jouset on 696-730kg. Hintaa mokomille jäänee noin 64e/kpl. Eteen tulee siis nuo ja taakse haen farkun vakiojouset (nuukuus iski ja uskoisin että ne Lesjöforssin jouset on ihan kelvolliset, vrt volkkarin omat jouset).
Tänään jos ehtis, niin haen noi powerflexin puslat, niin saa senkin asian kuntoon.
Tänään jos ehtis, niin haen noi powerflexin puslat, niin saa senkin asian kuntoon.
Jos korotusta haluat, niin hommaa se Weitecin korotussatsi, jossa tulee myös pidemmät iskarit palojen lisäksi. Jämäköitti ainakin Octaviaa ja maavara kasvoi huomattavasti.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=56914
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=56914
Nonni, nyt ois tämäkin riemu valmiina.
Tosiaan iskarin on sachsin advantaget. Etujouset on marmoritiskiltä ostetut roosa-roosa-vihreä koodilla olevat. Takana on Lesjöfors:in tekemät variantin vakio jouset. Etu alatukivarsiin ja taka-akselille tuli powerflexin polyuretaani puslat. Lisäksi tuli vaihdettua alapallonivelet, raidetangonpäät, sekä jousijalan tukilaakeri ja -kumi. Aamulla töihin vianorin kautta, ja oikeastaan raidetangot oli ainoa kohta minkä säätöihin piti puuttua.
Sen mitä tolla nyt on tullut ajeltua, niin täytyy sanoa että olen tyytyväinen! Sopivasti jämäkämpi ja maavaraa passelisti lisää (pitäs mittailla mitä toi nyt on, mutta jostain pitäs saada verrokiksi vakio alustaisen mitat). Oikeastaan harmittaa että tolla tuli ajettua melkein kaks vuotta, ennen kun toteutin tämän rojektin.
Ei toi nyt aivan rata-maasturi ole, mutta sinne päin kuitenkin :D
Tosiaan iskarin on sachsin advantaget. Etujouset on marmoritiskiltä ostetut roosa-roosa-vihreä koodilla olevat. Takana on Lesjöfors:in tekemät variantin vakio jouset. Etu alatukivarsiin ja taka-akselille tuli powerflexin polyuretaani puslat. Lisäksi tuli vaihdettua alapallonivelet, raidetangonpäät, sekä jousijalan tukilaakeri ja -kumi. Aamulla töihin vianorin kautta, ja oikeastaan raidetangot oli ainoa kohta minkä säätöihin piti puuttua.
Sen mitä tolla nyt on tullut ajeltua, niin täytyy sanoa että olen tyytyväinen! Sopivasti jämäkämpi ja maavaraa passelisti lisää (pitäs mittailla mitä toi nyt on, mutta jostain pitäs saada verrokiksi vakio alustaisen mitat). Oikeastaan harmittaa että tolla tuli ajettua melkein kaks vuotta, ennen kun toteutin tämän rojektin.
Ei toi nyt aivan rata-maasturi ole, mutta sinne päin kuitenkin :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa