Passat 3C 1.9 tdi 105hv ajettevuus suurilla nopeuksilla.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tomppa80
-
Viestit: 40
Liittynyt: 2.1.2008 19:46

Passat 3C 1.9 tdi 105hv ajettevuus suurilla nopeuksilla.

ViestiKirjoittaja Tomppa80 » 16.1.2008 17:56

Tänään yritin kokeilla auton huippunopeutta, mutta yritykseksi jäi. Mittari nopeutta sain kerättyä n:180kmh ja huomasin että auto "tuikkii" sivuille. Vakaudesta ei voi puhua ollenkaan, ohjata täytyi tosissaan. Saab 9000 turbo -96 joka oli omistuksessa aikoinaan, oli paljon parempi lujassa vauhdissa, tod. nop. 205kmh ja auto oli hanskassa täysin, ei tapahtunyt mitään yllättävää, lukuunottamatta alustan velttoutta. Saab meni suoraan ja ei vikuroinut. Renkaina passatissa, continental kitkarenkaat.

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 16.1.2008 18:28

Tarkistas piruuttas renkaitten nopeusluokat... Jos ei oo tarkotettu isommille nopeuksille ku esim. 160km/h ni kulutuspinnassa voi lämpö nousta jo aika koviin lukemiin (pelkkää lamellia kun ovat) sekä myös renkaan runko voi jäädä liian löysäksi tollasille 180km/h nopeuksille ja menee varmaan aika hilpeäksi ajaa.

Rengas hakee helpommin kun henkilöauto yleensä aiheuttaa nostetta ajossa ja kontakti tiehen heikkenee vauhdin kasvaessa tähän kun yhdistetään tuo kitkarenkaan lamellirakenne niin se ohjauspyörän tapahtuma välittyy renkaaseen just eikä melkeen oikeaan aikaan, mutta lamelli joustaa renkaan rungon kanssa senverran että menee viiveellä tiehen. Tästä voisi siis syntyä kuvailemasi epävakaus.

Ja ennenvanhaan renkaat oli tukevampia mutta heikompi pitoisia. Siinä voi olla osasyy saabin tukevuuteen. Ainakin oma 960 volvo meni aika hirveeksi kun laitoin ekaa kertaa uudet (vaikkakin nasta misukat) talvirenkaat. Ohjaus meni ihan veteläksi ja tuntui kuin taka akseli olisi heilunut ½ metriä sivulta toiselle.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 16.1.2008 20:42

Yleensäkin talvirenkaiden ominaisuudet ei oo tarkoitettu tuollaisille nopeuksille pehmeitä rungoltaan kun ovat, kannattaa ehkä odotella kesää ja kokeilla sitten uudelleen siellä suljetulla alueella;-) miten auto käyttäytyy suurissa nopeuksissa.
Suuremmilla nopeuksilla ajeltaessa tulee myös rengaspaineet nostaa normaalista.

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 16.1.2008 22:27

Kitkat ja talvirenkaathan on yli 140 km/h vauhdissa niin lötröt et sama ku ajas jäällä, hakee aivan raivona takapää...

Tomppa80
-
Viestit: 40
Liittynyt: 2.1.2008 19:46

ViestiKirjoittaja Tomppa80 » 17.1.2008 5:10

Pidin itsestään selvänä, että nykyajan talvirenkaat ovat hyviä ajaa myös lujassa vauhdissa. En sitte sen kummemmin ajatellut, että vika olisi ehkä renkaissa.

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 17.1.2008 8:55

Nykyajan talvirenkaat ovat varmaan paljon huonommat isoissa nopeuksissa kuin ennenvanhaan kun koko pinta on silputtu lamelleiksi ja pehmeälla rungolla koitetaan estää pidon rikkoontumista.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 17.1.2008 13:59

Saab on aina Saab, vauhdista riippumatta rauhallinen ote.

Tomppa80
-
Viestit: 40
Liittynyt: 2.1.2008 19:46

ViestiKirjoittaja Tomppa80 » 6.5.2008 23:09

Nyt alla kesärenkaat 235/45/17" Falken FK452. Auto menee kuin kiskoilla. Aikaisempi ongelma johtui varmasti kitkarenkaista. Auto on huippunopeudessa täysin "kuvaannollisesti yhdellä sormella hallittavissa". Renkaat maksoi 460€ ja en ole katunut hetkeäkään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa