Mistä ventoon vanteet?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

Mistä ventoon vanteet?

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 30.4.2008 11:01

Pitäisi saada ventoon 18" alut alle, ja kaaret levitettyä. Mistään ei kuitenkaan tahdo löytyä sopivia vanteita oikealla ET:llä & pulttijaolla. Ja jos löytyy niin niillä on hintaa toistatonnia. :S

Eli vanteen koko pitäisi olla 18", ET n. 20-25, vanteen leveys 7-8" ja pulttijako 5x100. Levityspaloja en ala laittamaan, sillä ne ovat kolaritilanteessa vakuutustarkastajan unelma.

Haluan noin pienellä ET:llä olevat vanteet sen vuoksi, koska esim 16x7,5" vanteet 35 ET:llä harraavat etuiskareihin, ellei camberia vedä ihan päin vittua. Eikä kiinnosta ajella silleen että renkaat kuluu niin prkl nopeasti yms.

Vakioiskareihin/ja normi alustasatsillahan noi vanteet ei harrannu ikinä muutenkuin hieman lokasuojiin välillä. Mutta nyt kun on tuo korkeussäädettävä alustasarja, niin ne ei ookkaa enää mitkää kynätolpat, eli ovat huomattavasti paksummat siitä vanteen kohdalta, kuin vakiot.

Alkuperäiset iskarithan ovat sellaiset kynätolpat, että se jousilautanen jää ikäänkuin siihen renkaan päälle.

Huulivanteet olisi hakusessa, ja himottais myös ihan nuo perus VW-Replica -vanteetkin. Niitä kun ei vaan löydä esim. vannetukku.fi:stä kuin 35 ET:llä. :(

Eli laittakaas linkkejä jos tiedätte jtn hyviä vanneliikkeitä? Ulkomaalaiset sivutkin käyvät, jos sille linjalle sitten lähdetään.

BTW: Mitenkäs kun oon vaihtamassa tuohon mun ventoon VR6 -tekniikkaa, ja vaihdan myös kaikki alustan palikat, niin ei kai pyörännavat mene syvemmälle kuin vakio 4x100 navoilla?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.4.2008 11:27

BTW: Mitenkäs kun oon vaihtamassa tuohon mun ventoon VR6 -tekniikkaa, ja vaihdan myös kaikki alustan palikat, niin ei kai pyörännavat mene syvemmälle kuin vakio 4x100 navoilla?

Ei ne ainakaan syvemmälle mene kun tukivarretkin on pidemmät...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.4.2008 12:14

Mutta nyt kun on tuo korkeussäädettävä alustasarja, niin ne ei ookkaa enää mitkää kynätolpat, eli ovat huomattavasti paksummat siitä vanteen kohdalta, kuin vakiot.

Minkä merkkinen/mallinen korkeussäädettävä on kysessä?

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 30.4.2008 21:57

Golf III/Venton JOMin Coil-over. Oli halvat, tarjouksessa 350e... Ja on muuten pirun hyvät hintaisekseen. :P

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 30.4.2008 23:11

harraako nuo miten tukevasti sinne iskariin tuolla 7,5" vanteella?
Omassa kulkineessa 16x7" niin mietin mahtuuko ne sinne alle vai suosiolla etsimäänn sopivampaa ettei tökkää siihen kulmien säädössä että on kumit iskaria vasten...

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 1.5.2008 11:34

Haluan noin pienellä ET:llä olevat vanteet sen vuoksi, koska esim 16x7,5" vanteet 35 ET:llä harraavat etuiskareihin, ellei camberia vedä ihan päin vittua.


En tiedä miten vahvat jouset JOM:in säädettävässä alustassa on mutta silti kuulostaa aika hurjalle toi väite.
Ittellä Weitecin säädettävä, vanteena oli 7x17 ET 42 ja camber arvo -1.4 astetta eli reilusti enemmän pystykallistusta kuin mitä tehdas ilmoittaa ohjearvoiksi ja eivät silti vastanneet tolppaan. Nykyisten vanteiden ET on 37 ja tilaa on jo reilusti.

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 1.5.2008 16:52

No vakiopamput on renkaan kohdalta jotkut 50mm ku ne on alhaalta niin ohuet, ja jousi on vasta renkaan päällä, ja noi uudet on joku vajaa 90mm paksuiset alas asti menevän jousen ansiosta. :/

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 1.5.2008 17:09

^Eli aivan samanlaiset kun nuo mun Weitecit.
Mikäs on sun käsitys persiillään olevasta Camber-arvosta?
Olen kyllä sitä mieltä et 7,5x16 ET 35 vanne mahtuu pyörimään jos camber-arvot on tehtaan antamissa rajoissa.

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 1.5.2008 17:31

Mun käsitys persiillään olevasta camberista on se, että kun pyörät mahtuvat pyörimään just ja just kun camber on säädetty täysin ulos mitä on varaa. Ja vanteen + jousen väliin jää n. 2mm.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.5.2008 22:48

Tämän topicin ongelma taitaa johtua pitkälti tuosta alustasarjasta. Itsekin olen kokenut vastaavaa:

Viime kesänä kokeilin omaan Ventoon FK:n halpis-korkeussäädettävää.
-90mm madalluksella 7x16 ET 35 vanteen ja alemman jousilautasen väliin jäi tilaa alle 10mm, kun kaikki camberit oli kiskottu ulos.
Myöhemmin vaihdoin tilalle Weitecin säädettävän.
Näissä tolpan ja vanteen väliin jäi tilaa useampi sentti, koska jousta ei tarvinnut ruuvata yhtä alas kuin FK:ssa.

Kuvamateriaalia:
FK AK
Weitec
Molemmissa siis saman verran madallusta, mutta Weitecin jousilautanen jää n. 70mm ylemmäs...

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 2.5.2008 12:41

Hmm... nää jomit on kasattu kahdella eri jousella, eli päällä on semmonen joku 10-12cm pitkä pikkujousi, ja sen saa kyllä otettua pois, jolloin isoa jousta saisi nostettua ylöspäin sen pikkujousen verran. hmm.

Ymmärsikö kukaan?

Tuossa näkyy se kaksiosainen jousi:

http://junkka.irc-galleria.net/j/images ... 003878.jpg

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 2.5.2008 15:42

Merkkiä en nyt muista mutta tuossa omassa setissä on kans ne pikkujouset ja 7x16 ET35 vanteella jäi nyt kulmien säädön jälkeen vielä 1-1½cm tilaa jousen ja renkaan väliin.
Kumit on 205/40/16"

Itseasiassa täysin samanlaiset iskarit etupäässä kuin tässä kuvassa. Takapää sokkasäätöinen mutta se nyt ei olennaista tässä asiassa.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Tsuissi&image_id=77003878
Viimeksi muokannut kozel, 2.5.2008 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 2.5.2008 18:58

Kyllä Weitecilläkin se jousi tulee nii alas et rengas/vanne vastaa siihen jos se johonki vastaa.

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 3.5.2008 14:11

Noniin... Nyt purin kummatkin etuiskarit irti, otin pikkujouset pois ja nostin jousilautasta poistetun pikkujousen verran ylös. :) Camberit oli vedetty niin ulos kuin saa, ja ennemmin pikkujousien kanssa jäi varaa iskariin n. vajaa sentti peltivanteilla, missä on ihan helvetin iso ET. Nyt otin sen jousen pois ja renkaan/vanteen ja iskarin välissä mahtuu heiluttamaan koko kämmentä. :D

Eli nyt lähtee tilaukseen 5x100 jaolla olevat 18x8" vanteet 35 ET:llä, ja samalla tilaan pulttijako -adapterisarjan 4x100 -> 5x100.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.5.2008 15:11

Tsuissi kirjoitti:Hmm... nää jomit on kasattu kahdella eri jousella, eli päällä on semmonen joku 10-12cm pitkä pikkujousi, ja sen saa kyllä otettua pois, jolloin isoa jousta saisi nostettua ylöspäin sen pikkujousen verran.

Tarkennetaan vielä että aiemmin mainitsemistani Weiteceistä löytyy apujouset, FK:ssa niitä ei ole.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 5.5.2008 17:59

Mitenkähä ku edessä o iskareissa ne kupit mitkä estää iskaria tippumasta paikaltaa niin paljonkohan sen kupin alla pitäs olla tilaa? nyt on n.1cm ja isommassa heitossa se iskari tipahtaa sen verran että ikävästi kolahtaa. Ei ainakaan näyttäisi tuossa että olisi väärinkään mitään kasattu..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa