Jetta 2 H4 -> H7 pitkät ja lyhyet samaan aikaan palamaan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

Jetta 2 H4 -> H7 pitkät ja lyhyet samaan aikaan palamaan

ViestiKirjoittaja Jouza » 29.1.2008 20:56

Umpiot ja polttimot on hankittu ja asennettu, mutta tietäiskö joku miten lyhyet sais palamaan pitkien kanssa samaan aikaan?

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

ViestiKirjoittaja Jouza » 14.2.2008 15:25

Ei kellään sattuis olemaan tietoo et tuleeko tonne joku rele lisää vai miten sen sais hoidettua?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 14.2.2008 17:03

Siis tuostako H4 umpiosta haluat pitkät ja lyhyet palamaan yhtä aikaa?

Releellä onnistuu. Uudet johdot ja releet samalla kaikille valoille. Mutta umpion/polttimon lämpökuorma nousee niin suureksi, että polttimon ikä lyhentyy varmasti aika lyhyeksi.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 14.2.2008 17:10

Kun lähi- ja kaukovalot palavat niin et havaitse enään niin kauas, koska lähivalot tuovat havaintopistettä lähemmäs. (eli silmä tottuu lähivalaistukseen ja sen tarjoamaan tietoo eikä kauempana tapahtuva liike kiinnosta)

Eli toisinsanoen anna olla kuten pitääkin :)

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

ViestiKirjoittaja Jouza » 14.2.2008 17:21

Niin mulla on siis sellaset umpiot joissa on sekä lähi- että kaukovalopolttimoina h7 ja kaukovalot kun näyttävät aika kapealle niin jos sen lisäks sais lähivalot palamaan ni ois aika paljon laajempi valokuvio. Nuo umpiot on jotkut projektiosysteemit tai xenon-lookit, ei siis alkuperäiset. Umpiot liitetään alkuperäisiin h4 liittimiin jotka autossa on, joten tuottako se mahdollisesti jotain ongelmia tohon kytkentään? Jos joku jaksais piirtää hienon kytkentäkaavion vaikka paintilla ni asia selkeis varmaan aika hyvin :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.2.2008 19:25

No helpoimmin onnistuu riittävän virrankeston omaavalla diodilla, joka kytketään lähi- ja kaukovalojohdon väliin. Tuolloin lähivalo saa diodin kautta virtaa kun pitkät ovat päällä. Virtaa tuon tosin täytyy kestää noin 5A ja jännitehäviö on noin 0,7V joten lähivalot palavat pitkien kanssa hieman himmeämpänä kuin ilman pitkiä. Kytkentä:

Kaukovalojohto---------diodi>---------lähivalojohto

Toinen vaihtoehto on viritellä sinne rele jonka ohjausvirtaa ohjataan diodilla, tuolloin ei tule jännitehäviötä ja diodiksi riittää pienin mikä kaupasta löytyy. Kytkentä:

Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Kaukovalojohto----------------------releen kela------------lähivalojohto

E: Lähivalopiuha tulee jättää kiinni sinne missä se onkin, em. kytkennät tulevat siihen rinnalle.

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

ViestiKirjoittaja Jouza » 14.2.2008 21:00

Eipä se kovin monimutkainen olekkaan. Taidan tehdä tuon releversion. Mutta kannattaisko noille lähivaloille ottaa uus virta vaikka suoraan akulta ja sulake tietenki väliin, eli näin:

Kaukovalojohto--------diodi>-------releen käämi-------maa
Akku(+)---------sulake-------------releen kela------------lähivalojohto

Eihän tuo paha homma ole uutta johtoa laittaa, mutta mahtaako olla turhaa kikkailua?

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 14.2.2008 21:37

1. Ite en todellakaan tekis tommosta kytkentää. 2. Laittaisin joko 4000K xenonit pitkiin / tehokkaammat halogenit 3. Kävisin suuntaamassa/suuntauttamassa valot suuntauslaitteella

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.2.2008 8:35

Se on tällä foorumilla aika monta kertaa perusteltu, että sumuvalojen tai lähivalojen polttaminen maantienopeuksissa ei auta ketään. Lähivalojen näyttämä on varsin lyhyt ja kun auto kulkee satasen vauhdissa lähemmäs 30 m/s, kuljettajan reaktioajan (1 s tyyp.) aikana ei ehditä edes jarrutusta aloittaa, kun ollaan jo lähivalojen näyttämä kuljettu.
Suora kytkentä diodilla on sikäli älytön homma, että tuossa syntyy noin 5% jännitehäviö, mikä merkitsee noin 17%-yks. pudotusta lähivalojen valovoimaan.
Jos umpiot on liitetty alkuperäisiin H4 -liittimiin, on lienee korkea aika releyttää ajovalot.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa