Pultti jumissa? Ohjeita.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

Pultti jumissa? Ohjeita.

ViestiKirjoittaja pottifemma » 6.1.2008 17:09

Eli eli oltiin vaihtamassa kuskin puolelle taaempaa puslaa ja kaikki muut kiinnitykset oltiin avattu onnistuneesti mutta pultti joka pääasiassa kannattelee tukivartta katkesi sisään. pultti katkesi juuri sen verran vattumaisesti että tukivartta ei saanut vedettyä pois. Perjantaina aloin puukkosahalla sahaamaan tuota pulttia puslan vierestä poikki että saisin vedettyä tukivarren ulos. Kysymykseni onkin nyt että millä keinoin tuota pultin jämää kannattaisi lähteä ottamaan ulos esim. reikä ja vastakierretappi tai poraaminen.. Ehdotuksia otetaan vastaan tulee muuten turhan kallis puslaremppa jos kelkan joutuu vaihtamaan.. =) I f*ckin hate jammed and rusty bolts!..
Viimeksi muokannut pottifemma, 8.1.2008 22:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 6.1.2008 17:31

Ainakin kakkoskorisessa on pultin yläpuolella reikä runkopalkissa, joka on tulpattu. Siitä saa ainakin vaihdettua uuden "kaulusmutterin" jos poraamaan joutuu. Vastakierrepakalla kannattaa ainakin kokeilla, koska huomattavasti helpompaa ;)

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 6.1.2008 17:34

Hmm tuosta kaulusumutterin vaihtoreiästä en ollut kuullutkaan. Toisaalta vaihdan tuota puslaa ensimmäistä kertaa.. Joo eiköhän se tuo vastakierrepakka ole helpoin keino. Jos jollakulla on lisäneuvoja niin niitä otetaan vastaan.

henkkasavosta
-
Viestit: 320
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 6.1.2008 17:35

Miulla kävi samalla tavalla omassa jarruremontissa.

Kun alatukivarsi saatiin rälläköityä tieltä pois, niin sen pultin jämät lähtivät melko kivuttomasti pois hitsaamalla mutteri sen pultin jämän päähän. Lämpö auttaa kivasti.

Ei onnistunut meillä ainakaan kerralla, oli jämä elämän kovaa kiinni. Kolmas hitsaus vasta piti niin kauan, että jämä ymmärsi viisaampana antaa periksi.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 6.1.2008 17:44

Ja tuo lämpö on sitten avain kaikkeen ;) Äläkä säästä kuparitahnaa uuden asennuksessa...

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 6.1.2008 19:03

Ongelmat jatkuvat edelleen nyt ollaan siinä pisteessä että tukivarsi on saatu irti mutta katkennutta pulttia ei ole saatu ulos. Pulttiin porattiin reikä mutta se meni vinoon. Kaverin mukaan ei kannata katkenneen osan päähän hitsata mutteria koska ei kestäisi. Onko seuraava vaihtoehto kelkan vaihto. Alkaa tässä mennä hermot siihen malliin että kohta on golffi myynnissä korjattavaksi.

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 7.1.2008 19:43

...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 7.1.2008 21:06

Kaverin mukaan ei kannata katkenneen osan päähän hitsata mutteria koska ei kestäisi.


mikä ei kestäisi? hitsatkaa vain se mutsku siihen pultinjämään kiinni niin tulee pois.. ei ole vissiin paljon hävittävääkään? useita katkenneita pultteja on tullu otettua pois hitsaamalla ja se hitsauksen lämpö todellakin auttaa

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 7.1.2008 21:37

Noh nyt porattu pultista läpi 6mm ja 8mm terät huomenna sitten 9mm jolloin jää nähtäväksi että menikö poraukset vinoon ja tuleeko reiästä soikea.. noh itsellä ei noita hitsaustaitoja ole ja kaveri ei lähtenyt hitsaamaan.. täytyy toivoa parasta ja pelätä pahinta. Sitten nähdään lähteekö hyvä golffi myyntiin tuossa kunnossa.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.1.2008 23:09

No kait sen joku muu tuttava voi käydä räkäsemässä jos kaveris pelkää kipinöitä. Hitsaus on ainut oikea tapa tuohon paikkaan . Käske sen näyttää kuinka miggi toimii ja kokeile pari harjoitus täppiä muualle ja eikun pulttibois.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 7.1.2008 23:26

pultti on kovaa, ei paljoo hitsaamiset auta, murtuu hitsisaumasta. Lämmön takia tuo hitsaaminen kyllä auttaa. Tosin sittenkin tarttee saada jollain kiinni siitä.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 7.1.2008 23:27

No onhan niihin katkennesiin pultteihin hitsattu mutteria ja pulttia päähän maailmansivu, ja yleensä näin ne paikat sitten lopulta aukeaa - se hitsauksen lämpö tosiaan auttaa. Mahtaa olla aika työlästä porattavaa tuollainen tukivarren pultti? En juuri kummastele, jos menee hiukka vinoon. Eikö ne oo lujempia kun nää normaalit kilopultit, eli 8,8? Oisko ne niitä 10.2 vetolujuuksisia, vaiko vieläkin kovempaa tavaraa?

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 8.1.2008 0:30

10.8 tai 12.jotain. Mutta jos teillä on jo reikä siellä pultissa, hitsaa kovalla virralla (kuumakaari) se reilä täytökseen ja sitten mutteri siihen kekoon. Kyllä siellä senverta tavaraa on että pitäis pitää... Sen hitsauksen kannattaa antaa jäähtyä hieman ensin ennenkuin yrittää vääntää. Tai sitte jäähdyttää sitä kaasupillien avulla hitaasti (sellanen pistepuhalluslamppu käy kans). Jää hitsaus sitkeämmäksi.
Vielä vaihtoehtona olis hitsata puikkokoneella/inventterillä emäspuikkoa siihen pultinkaraan ja sitte sopiva mutteri päälle.
Kaikki osaa katkoa pultin, mutta kuka ottaa sen jämän pois?

Vinkkejä:
-Kun on joku pitempään maatunu pultti, tai muuten vaan tiukassa, tai alumiinissa, anna muutama terävä isku siihen pultinpäähän. Yleensä helpottaa. Esim. pyöränpultit... Paineilmavasara on nopea. Tai katkaise poranterästä (10-13mm) se poraosa pois ja sulle jää sellainen "tappi". Se kiinni iskuporaan ja hanaa.

-Jos pultin/mutterin/ kanta on nuljaantunu, putsaa se ja laita venttiilinhiomatahnaa niihin vääntöpintoihin. Lisää kitkaa. Kätevä torxeissa ja kuusiokoloissa.

-Jos mahdollisuus lämmittää pulttia/mutteria, lämmitä. Se auttaa. Kätevä on sellanen ArskaBilikasta saatava nestekaasupoltin mistä tulee pistoliekki. Normi happi/asetyleenipulloja ei voita mikään...

-Jos jarrusylinterin ilmausruuvi ei oikein tahdo irrota, tarjoa siihen sylinteriin/satulaan vasaraa. Siihen kohdille missä on se kartio mikä tiivistää. Ei se ilmaruuvi ole kierteistään kiinni vaan siitä kartiosta... Toimii myös iskuporalla...

-Vastakierretappia älä käytä, missään. On senverta v*ttumaista saada sitä tapinpätkää ulos, kun siihen ei edes hitsi tartu eikä pora pysty.

-Ruostuneen pultin/mutterin liotukseen hyvää on 2T-injection öljy. Jos vaan saa "uimaan" siellä öljyssä yönyli, yleensä lähtee.

-ilmausruuvit on kätevä liottaa maidolla! Maitoon kasteltu rätti ilmanipan ympärille yöksi, aamulla irtoaa helpommin.

-Tiivistejämiä tasopinnoilla... käy rötsimässä keittiöstä pullo Vimiä tai Cifiä. Sitä hankausnestettä. Rättilaikka akkuporaan ja hanaa... Käy myös valkoisessa autossa ruostepiskujen siivoamiseen, vie sen ruskean reunuksen pois. Ja on halvempaa kuin Farecla... Tutki myös niiden hankaussienten käyttökohteet...

-Konetiskiaineella ja kuumalla vedellä alkavat alumiiniosat kiiltämään. Käy myös muuhunkin puhdistukseen. Poistaa hyvin rasvaa...

Tässä pari jekkua mitä ei koulussa opeteta...

pottifemma
-
Viestit: 350
Liittynyt: 31.10.2004 18:06

ViestiKirjoittaja pottifemma » 8.1.2008 22:02

Yes homma klar.. ja golffi rullaa taas=). Vaihdoin otsikkoa koska jatelta tuli monta todella hyvää neuvoa joita ihmiset tulee vielä tarvitsemaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.1.2008 22:19

-Vastakierretappia älä käytä, missään. On senverta v*ttumaista saada sitä tapinpätkää ulos, kun siihen ei edes hitsi tartu eikä pora pysty.
Noiden sijaan voi käyttää sellaisia tähden mallisia irroitustappeja jotka lyödään pulttiin porattuun reikään ja kierretään erikoismutterin avulla irti.

Myös nuo nykyiset jäädyttävät (-50C) aineet toimivat pienempien pulttien yhteydessä, isompiin pultteihin kylmäshokki ei tehoa.

Sgegis
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.11.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Sgegis » 8.1.2008 23:56

pultti on kovaa, ei paljoo hitsaamiset auta, murtuu hitsisaumasta. Lämmön takia tuo hitsaaminen kyllä auttaa. Tosin sittenkin tarttee saada jollain kiinni siitä.


Samaa mieltä.
Kaikki ketkä itkette siellä että hitsi toimisi jne jne, haluaisin nähdä sen herran/leidin kuka tulee hitsaamaan niinkin ahtaaseen paikkaan, niinkin kiinnijääneen pultin.
Helppo se on hölöttää täällä netissä.
Terve!

Nim. Jonkunverran samanmoisia irroitellut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa