Golf II 16v sytytysjärjestelmässä ongelmia

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Golf II 16v sytytysjärjestelmässä ongelmia

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2008 22:07

Oon tässä pari päivää kaivellut ongelmaa ulos autosta kun se ei sytytä.

Ensiksi tuli mieleen hall-anturi. Sitä testasin ledivalolla plusjännitteen ja anturin lähdön välillä (kuvan kohta 5). Koe osoittaa että anturin lähtö on kokoajan lähellä maapotentiaalia kun liitin on irti. Kun laittaa sytytysvirran päälle niin ledivalo vähän himmenee eli jotain tapahtuu. Hall-anturin käyttöjännite on samassa liittimessä jotain kymmenen volttia tai yli liitin irti.

Seuraavaksi koitin simuloitua hall-signaalia eli tökkäsin lähtöjohdon maapotentiaaliin. Ei mitään.

Sitten sama testi sytytyksen "transistoriasteelle" liitin kiinni (Kuvan kohta 6) kuutosnastaan jota joissain autoissa ohjataan suoraan hall-signaalilla. Mulla tässä jossain välissä on sytytyksen ennakon ohjausboksi. Tulos taas ei mitään. Kyseisen laitteen käyttöjännite myös selvästi yli 10 V.

Ei tuo niin kummoinen järjestelmä ole ettei sitä pitäisi ymmärtää, mutta silti en tajua sitä miksi hall-johdossa on koko ajan maapotentiaali tai lähes. Pitääkö se ollakin niin? Jos, niin sitten taitaa olla enää puola mahdollisten vikakohteiden listalla. Sitä ajattelin seuraavaksi mennä mittailemaan.

Hommaa ei erityisesti helpota se että aika ulkomuistista joutuu pakkasessa toimimaan kun mun korjausmanuaali on jenkkiversiolle ja sytytys on tietty se yksi suuri ero mikä euroopan ja jenkkilän malleissa on...

Kuva

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 3.1.2008 23:31

Tarkotithan kuvan 5-kohdalla jakajan liitintä? Kuvassa nimittäin kaksi 5-kohdetta.

Kaikki töpselit kiinni, paperiklemmari jakajan liittimen keskinastaan, yleismittari siihen kiinni, virta päälle, pyöritä konetta käsin esim 1 kierros. Jännitteen tulee vaihdella 0v ja n.10v välillä. Kaksi pulssia/kierros.
Jos näin ei tapahdu, käytännössä Hall-anturi viallinen. Teoriassa myös sytytyksen ohjaimen vika mahdollinen, mutta erittäin epätodennäköinen (tarkasta virransyöttö).

Ymmärsinkö oikein, että maadoittelit transistoriyksikön ohjauskarvaa? Kokeile yhdistellä sitä myös akun +napaan tai puolan virtajohtimeen. Ei kannata pitää kauaa, ko laite kuumenee nopeasti.
Viimeksi muokannut Tero, 3.1.2008 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2008 23:44

Höh, nimpäs onkin...

Juurikin jakajassa olevaa liitintä olen enimmäkseen ihmetellyt.

Kyllä myös tuohon toiseen viitosliittimeen (liittimessä nasta 6) annoin maakontaktin kipinän toiveessa.

Olenko oikeassa kun toivon maakontaktin liipaisevan yhden kipinän puolalta? Virranjakajan keskijohto on yhdistetty rautalangalla imusarjaan josta luulen kipinän näkyvän.

Ymmärsinkö oikein, että maadoittelit transistoriyksikön ohjauskarvaa? Kokeile yhdistellä sitä myös akun +napaan tai puolan virtajohtimeen. Ei kannata pitää kauaa, ko laite kuumenee nopeasti.
Juurikin niin tein. Vielä en uskaltanut plusjännitettä antaa sinne.

Ja koitan tuota jännitteen mittausta moottoria pyöritettäessä heti seuraavaksi kun päivä tästä taas valkenee, tänks!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 4.1.2008 7:05

Mulla meni aikoinaan noita sytkänvahvareita, osa 6.

Antoi kipinän kun tulppa oli kantta vasten, mutta pytyssä ei enää sytyttänyt.

Toinen hauska vika oli oli jakassa irti päässyt hallin pidike joka söi sentin verran pyörijää ennenkuin tuli pihalle jakajan kannen alaosasta niin ettei sitä heti huomannut

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2008 21:03

Tänään koitettu ehjällä sytysvahvistimella, ei tulosta.

Hall-anturin käyttöjännite liittimet kiinni luokkaa 11 V ja anturin lähtö koko ajan 9,7 V. Virranjakaja oli kädessä hall-liitin kiinni ja sormin pyörittelin. Ei vaikutusta anturin signaaliin.

Eli hall-anturi pitäisi olla entinen.

Mutta mutta... signaalivahvarin liipaisujohtoon annoin maakontaktin ja akun pluskontaktin, ei kipinää. Miksei?

Olis irrallinen hall-anturi jolla aattelin vielä koittaa jossain vaiheessa. Liitin kiinni ja vaikka rakotulkin liuskaa heiluttelen simuloimaan sitä sakarapyörää jakajassa. Kai nyt tuolla pitäisi kipinä tulla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2008 19:50

Uusi irrallinen Hall-anturi antaakin ihan toiset tulokset.

Käyttöjännitteitä en mitannut, mutta signaali heilahtelee nollan ja yli yhdeksän voltin välissä kun ruuvarin kärkeä liikuttelee anturin pään ohi.

Silti ei kipinää laukaise, kumma juttu... Ehkä muutos pitää olla terävämpi mitä ruuvarilla sohiessa sain aikaan.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 6.1.2008 1:35

Kyllä ruuvarinkin heiluttelu pitäis toimia, mutta eipä ole tullut kokeiltua että vaatiiko tuossa VEZ-systeemissä tasasta pulssijonoa ennenkuin antaa käskyä trankkuyksikölle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2008 21:39

Noh, italialainen Hall-anturi toimii toistaiseksi...

Ihme ettei noi mun Hall-pulssin simuloinnit tuottanu mitään tulosta.

Ja tuli opittua että se tuurna kannattaa oikeasti olla kunnollinen kun tuota purkaa. Pääsee herkästi romikselta ettimään varaosia.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.1.2008 22:05

Mites lujaa siihen tappiin pitää oikeesti lyödä, että sen saa poies...?Käytössäni oli kyllä ihan kunnollinen lyöntitappi millä itse yritin, mutta ei lähteny kirveelläkään irti...kohtuullisen lujaa yritin kyllä napautella...onneksi yksi jakaja on varaosina, niin pääsi sillä harjottelemaan:)...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2008 22:43

En ite ollut lekan varressa, mutta kyllä siihen todella jämäkästi piti lyödä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 8.1.2008 0:05

Ja kannattaa olla tarpeeksi varaosia lähettyvillä :d

Voimaa ei sopivan lekan kanssa tarvii mutta helposti tulee lyötyä kerran liikaa.
Bilteman tuurnat alkoi osoittaa tyssääntymisen merkkejä eli kannattaa hommata hieman laadukkaampi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa