Moro, uusi jäsen näillä sivuilla, luettu on tosin jo noin 1,5v kun tuli tuo kloffi laitettua.
Pitkäpinnaisille ensin tarinaa, lyhempipinnaiset hypätköön suoraan kysymykseen postin lopussa.
Eli siis, ilmeni tässä tovi sitten ongelmia ajovalojen katkaisijan kanssa. Välillä toimi ihan normaalisti ja välillä tuntui tarvitsevan suunnilleen sorkkarautaa millä vääntää valot päälle. Oireili näin vajaan pari kuukautta. Maanantaina töistä lähtiessä toimi katkaisin ihan normaalisti, kunnes kaupoilla käytyäni starttasin auton uudelleen ja yritin laittaa valot päälle, tällä kertaa olisi melkein tarvittu jo rautakankea... Noin puolen tunnin kotimatkan jälkeen huomasin valoja sammuttaessani katkaisijan käyvän melko kuumana ja epäilykseni heräsivät. Seuraavana aamuna töihin mennessä ajovalot pimenivät pari kertaa, palaten kuitenkin toimintaan nitkuteltuani katkaisijaa hetken. Työmaan parkkipaikalle päästyäni katkaisija oli taas kuuma kuin mikä ja iltapäivällä kotimatkalle lähtiessä ei katkaisija yksinkertaisesti toiminut. Vanhan katkaisijan irrottaessani huomasin muovin alkaneen jo hieman sulaa valojen johtojen liitäntöjen ympäriltä.
Uusi katkaisija on tilauksessa, mutta kysymys kuuluu: Onko vika kenties pelkästään katkaisijassa vai onko myös uuden kohdalla odotettavissa palaneen käryä? Uskallanko vaihtaa pelkän katkaisijan vai pitäisikö vian alkuperää etsiä jostain muualta?
G2 ajovalojen katkaisija kärähti
Valvoja: ffp jäsenet
Siellä on vaan joku mennyt vinoon ja sillä sitten joko huonon kontaktin ja kipinöinnin takia käynyt lämpimänä tai sitten se joku mikä siellä on mennyt vinoon, on aiheuttanut oikosulkuja. Ne katkaisijat eivät ole kalliita, lähimmästä varaosaliikkeestäkin niitä löytää läjäpäin. Kulutustavaraa meinaan. Itselläni on aina yksi tuore jemmassa hanskalokerossa kaiken varalta, vaikka ei noita ole minulla vielä yhtään palanut. Eikähän tuo ole vaikea purkaa ja katsoa, onko katkaisijassa ollut joku mekaaninen vika, vai onko se vain sitten täysin sulanut, mutta muuten kaikki paikoillaan.
Itsellä on paraikaa menossa releytys '91 jettaan.
Asennusta vaille valmis. 6mm^2 kaapelia lisäsulakerasialle josta sitten 2.5mm^2 kummallekin puolelle.
Eiköhän tuo riittäne. Mittailin tänään jännitettä, ladatessa näytti 12V polttimon liittimellä ilman polttimoa. Joskopa tuo nyt paranisi. Ongelmaksi muodostui siisti liitos alkuperäiseen lampun liittimeen. Pitääpi nelivalokakkosgolffin johtosarjan osia löytää ;-)
Asennusta vaille valmis. 6mm^2 kaapelia lisäsulakerasialle josta sitten 2.5mm^2 kummallekin puolelle.
Eiköhän tuo riittäne. Mittailin tänään jännitettä, ladatessa näytti 12V polttimon liittimellä ilman polttimoa. Joskopa tuo nyt paranisi. Ongelmaksi muodostui siisti liitos alkuperäiseen lampun liittimeen. Pitääpi nelivalokakkosgolffin johtosarjan osia löytää ;-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kiitos (nopeista) vastauksista! :)
Releytys on ollut mielessä, mutta saapa sitten nähdä tuleeko koskaan toteutettua... On noita projekteja kertynyt jo useampia ja kaveri, jonka pajalla (ja ammattitaidolla) rustataan, on alkanut pikkuhiljaa jo tympääntyä noihin meikäläisen raatoihin. :)
Huomenna saa uuden katkaisijan, ei ollut paikallisen varaosaputkan hyllyssä sopivaa mallia tarjolla. Jospa tuo uusi nyt ainakin lauantai-illan pikkujoulureissun kestäisi (sikäli kun nyt edes on oikeanlainen)...
Releytys on ollut mielessä, mutta saapa sitten nähdä tuleeko koskaan toteutettua... On noita projekteja kertynyt jo useampia ja kaveri, jonka pajalla (ja ammattitaidolla) rustataan, on alkanut pikkuhiljaa jo tympääntyä noihin meikäläisen raatoihin. :)
Huomenna saa uuden katkaisijan, ei ollut paikallisen varaosaputkan hyllyssä sopivaa mallia tarjolla. Jospa tuo uusi nyt ainakin lauantai-illan pikkujoulureissun kestäisi (sikäli kun nyt edes on oikeanlainen)...
Kyllähän sitä katkaisijaa tulee räplättyä
päivittäin useaankin otteeseen... eli kulumat lienee
ihan normaalia...
Tosin itselläni katkaisinta saattaa syödä lisäksi
liian suuret ajovalojen wattimäärät.
paksummat piuhat vois varmaan auttaa ??
btw.. Lieneekö noi tarvikeliikkeissä olevat ns. "valonvahvistajat"
ihan humpuukitavaraa... vai lieneekö pointti juuri niissä aavistuksen
paksummissa johdoissa ?
päivittäin useaankin otteeseen... eli kulumat lienee
ihan normaalia...
Tosin itselläni katkaisinta saattaa syödä lisäksi
liian suuret ajovalojen wattimäärät.
paksummat piuhat vois varmaan auttaa ??
btw.. Lieneekö noi tarvikeliikkeissä olevat ns. "valonvahvistajat"
ihan humpuukitavaraa... vai lieneekö pointti juuri niissä aavistuksen
paksummissa johdoissa ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ne "valonvahvistajat" on muutama rele, liittimiä ja vyyhti johtoa.
Samat kamat saa mistä tahansa autotarvikeliikkeestä ja vielä pääsee valitsemaan mieleisensä.
Säästäähän se kytkintä kun sen kautta ei mene kun releen ohjausvirta. Samalla kun laittaa hyvää johtoa niin valoteho paranee jännitehäviöiden pienenemisen kautta.
Samat kamat saa mistä tahansa autotarvikeliikkeestä ja vielä pääsee valitsemaan mieleisensä.
Säästäähän se kytkintä kun sen kautta ei mene kun releen ohjausvirta. Samalla kun laittaa hyvää johtoa niin valoteho paranee jännitehäviöiden pienenemisen kautta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa