Reijitetyt vai tavalliset levyt?
Valvoja: ffp jäsenet
Reijitetyt vai tavalliset levyt?
Jarru remontti olisi kohta edessä ja ajattelin kysyä et mitä mieltä olette reijitetyistä jarrulevyistä?Onko mitään eroa tavallisiin jäähdytettyihin levyihin muuta kuin et palat kuluu nopeammin ja sen seurauksena vanteet täynnä jarrupölyä?Kallistun tietenkin reijitettyjen levyjen puoleen jos joku onnistuu perustelemaan mitä hyvää niissä on?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mulla vanhassa Octaviassa parani pers tuntumalta merkittävästi märällä kelillä tapahtuva ensimmäinen jarrutus.
Vakio levyillä oli hieman kuminauhamainen eli poljin meni aluksi tosi syvälle ja sitten muutaman sekunnin päästä sai laskea ylöspäin jotta sama voima säilyi.
En kyllä allekirjoittaisi nopeampaa palojen kulumista, levy kyllä materiaalista riippuen voi kulua nopeammin kun pinta-alaa on vähemmän.
Esim ralli autoissa palat saattavat kestää jopa pitempään reijitetyillä levyillä.
Reihitettyjen tulisi olla parempaa materiaali kuin ihan normi levyjen, koska halkeilevat helpommin ja jos vakiosta muuttaa, niin mielummin uritetut kuin reijitetyt.
Muuten laikka saattaa radalla räjähtää vanteen sisään.
..mun mielestä reijitetyt / uritetut toimivat hieman loogisemmin, kun jarrutuspöly ja kaasut pääsevät pois välistä voi poljin voima olla aavistuksen pienempi.
Jos nykyisessä Ocussa alkavat levyt jumputtamaan, niin alle tulee taas Zimmermanin reijitetyt =)
Vakio levyillä oli hieman kuminauhamainen eli poljin meni aluksi tosi syvälle ja sitten muutaman sekunnin päästä sai laskea ylöspäin jotta sama voima säilyi.
En kyllä allekirjoittaisi nopeampaa palojen kulumista, levy kyllä materiaalista riippuen voi kulua nopeammin kun pinta-alaa on vähemmän.
Esim ralli autoissa palat saattavat kestää jopa pitempään reijitetyillä levyillä.
Reihitettyjen tulisi olla parempaa materiaali kuin ihan normi levyjen, koska halkeilevat helpommin ja jos vakiosta muuttaa, niin mielummin uritetut kuin reijitetyt.
Muuten laikka saattaa radalla räjähtää vanteen sisään.
..mun mielestä reijitetyt / uritetut toimivat hieman loogisemmin, kun jarrutuspöly ja kaasut pääsevät pois välistä voi poljin voima olla aavistuksen pienempi.
Jos nykyisessä Ocussa alkavat levyt jumputtamaan, niin alle tulee taas Zimmermanin reijitetyt =)
Itse ostin Zimmermanin reikälevyt corradoon ja en kyllä ole huomannut vanteiden paskaantuvan juurikaan sen enempää kuin mitä vakiolevyillä.
Hyvin nuo tuntuvat pitävän. Mutta siitä pitääkö ne paremmin kuin mitä normaalit en osaa oikein sanoa mitään. Kun mulla tuossa autossa oli todella kuluneet palat ja levyt ostaessa, joten hyvä kuntoisilla vakio jarruilla en oikeastaan ole edes ajellut. Pitäs vähän mulkoilla niitä paloja minkä verran ne ovat kuluneet. Mutta uskoisin että kulumisen suhteen noilla reikälevyillä myös palojen laatu korostuu vakiolevyihin verrattuna.
Mutta yksi asia on varma. Kyllä ne helvetin paljon paremmilta näyttää :D
Hyvin nuo tuntuvat pitävän. Mutta siitä pitääkö ne paremmin kuin mitä normaalit en osaa oikein sanoa mitään. Kun mulla tuossa autossa oli todella kuluneet palat ja levyt ostaessa, joten hyvä kuntoisilla vakio jarruilla en oikeastaan ole edes ajellut. Pitäs vähän mulkoilla niitä paloja minkä verran ne ovat kuluneet. Mutta uskoisin että kulumisen suhteen noilla reikälevyillä myös palojen laatu korostuu vakiolevyihin verrattuna.
Mutta yksi asia on varma. Kyllä ne helvetin paljon paremmilta näyttää :D
Pistetään nyt sitten vähän toisenlainenkin komenntt noista Zimmermanin levyistä.
Eli palojen kuluminen oli huommattavan paljon kovempaa mitä sileillä levyillä. Perkekeleellinen jurina kovemmista nopeuksista kovemmin jarrutettaessa.
Levyt kieroksi alta 5tkm. ajon. Reikien ympärillä hiushalkemia joka suuntaan.
Pari plussaakin: Parempi märkäpito ja se ulkonäkö mikä onkin erittäin tärkeää jarruosia valittaessa.
Eli palojen kuluminen oli huommattavan paljon kovempaa mitä sileillä levyillä. Perkekeleellinen jurina kovemmista nopeuksista kovemmin jarrutettaessa.
Levyt kieroksi alta 5tkm. ajon. Reikien ympärillä hiushalkemia joka suuntaan.
Pari plussaakin: Parempi märkäpito ja se ulkonäkö mikä onkin erittäin tärkeää jarruosia valittaessa.
^Heh, juu ulkonäköhän on aina ratkaisevaa noissa turvallisuus tekijöissä :D
Sinänsä mielenkiintoinen kokemus toi sun jurina kun itsellä ei ole mitään tuollaista ollut. n. 6-7tkm ajanut noilla omillani eikä vielä ole minkäänlaista kierouttakaan havaittavissa. Täytyypä tässä jossain välissä oikein tarkkaan silmäillä noita onko niihin halkeamia ilmaantunut.
Vai onko sulle sitten sattunut jotkut maanantai kappaleet. Mene ja tiedä.
Käsittääkseni toi Zimmermann olisi kuitenkin ihan suhteellisen laadukas merkki?
Sinänsä mielenkiintoinen kokemus toi sun jurina kun itsellä ei ole mitään tuollaista ollut. n. 6-7tkm ajanut noilla omillani eikä vielä ole minkäänlaista kierouttakaan havaittavissa. Täytyypä tässä jossain välissä oikein tarkkaan silmäillä noita onko niihin halkeamia ilmaantunut.
Vai onko sulle sitten sattunut jotkut maanantai kappaleet. Mene ja tiedä.
Käsittääkseni toi Zimmermann olisi kuitenkin ihan suhteellisen laadukas merkki?
Mulla oli ex Leonissa Black Diamondin rei'itetyt ja uritetut levyt + kovat palat. Märkä jarrutus oli huomattavasti parempi kuin vakioilla. Vakioilla ensimmäinen jarrutus loska- ja sadekelillä oli välillä pelottava kokemus, kun tuntui ettei autossa ole jarruja ollenkaan, ennen kuin pito tuli takaisin. Ulkonäkökin noissa oli Ok ja ei mitkään hirveät hinnan kiroukset olleet. Suosittelen!
Zimmermann on erittäin vanha ja laadukasta osaa tekevä puulaaki. En oo omassa tonnikeijussa huomannut mitään negatiivista vaikka joka kulmassa on jo pitkään ollut reijitetyt Zimmerit. Tai sen verran negatiivista että arpooko ne vuoroviikoin että kummankätisiksi levyt porataan, takana vasemmankätiset ja edessä oikean, no pikkujuttuja mutta ärsytti asennettaessa.
Itellä kokemusta Zimmermannin ja Brembon rei-itetyistä, Brembon sekä Alconin paloilla. reilun ratarälläilyn jälkeen sai ottaa etulevystä käsin kiinni, ilman että tuli palovammoja :D
levykoko 330x30 ja nelimäntäsatulalla. Auton paino luokkaa 900kg.
Ei pitäis olennaisesti vaikuttaa kulumiseen, parempi huolehtia että palat ja levyt ovat toimivat keskenään, eli ostaa molemmat uusina ja kattoo mikä suosittelee ketä. EBC:n vihreillä sain audin originaalit levyt "palamaan". Joo, siis paloivat sinertäviks ja pintahalkeamaa tuli. Samaa ei tullu zimmermannin levyillä.
levykoko 330x30 ja nelimäntäsatulalla. Auton paino luokkaa 900kg.
Ei pitäis olennaisesti vaikuttaa kulumiseen, parempi huolehtia että palat ja levyt ovat toimivat keskenään, eli ostaa molemmat uusina ja kattoo mikä suosittelee ketä. EBC:n vihreillä sain audin originaalit levyt "palamaan". Joo, siis paloivat sinertäviks ja pintahalkeamaa tuli. Samaa ei tullu zimmermannin levyillä.
EBC vihreä pölyämätön pala. Miksi ei sovellu rata/ kovaan ajoon. Palassa käytetty kitkamateriaali ei siirrä lämpöä yhtään. Eli kaikki kitkan aiheuttama lämpö jää levyyn, ja pahimmillaan raju lämpöero palankitkapinnassa (valillä levy vs palan runko) voi tulla niin suureksi että kitkapinta tipahtaa pois. Edellisessä Audissani kävi takapalojen kanssa näin kahdesti. Sen jälkeen tuli ferodot.
nyt kun puheeks tuli, niin multakin audista lähti takapaloista molemmista samalla paniikkijarrutuksella toisista paloista kitkat veks. Oli metka tunne ku jouduin tuuttaamaan liinat kiinni, kuulu iso pamaus, sitte menikin poljin muutaman potkasun taas syvemmälle ennenku alko vauhti hiljenemään. Meinas tulla kiirus... Tuota ennen oltiin ajettu pikkuista asfalttitietä aika haipakkaa kiireen saattelemana.
Niin palahan pitää valita käyttötarkoituksen mukaan.
Miksi otetaan "tuninki" pala ja kokeillaan sillä ajaa radalla kun se ei ole sinne tarkoitettu. Kuten ei ole ne auton omat vakiopalatkaan.
EBC:kin löytyy semmoista palaa mikä kestää radalla revittelyä ja myös valitettavasti uomen talveakin.
Kaikilla kisapaloilla ei voi ajaa talvella. Vaativat lämmittämisen ennenkuin alkavat pitämään.
Varsinainen kisapalahan tuo EBC YellowStuff ei vielä ole vaan sieltä löytyy BlueStuff jota käytetään esim Endurance kisoissa.
Miksi otetaan "tuninki" pala ja kokeillaan sillä ajaa radalla kun se ei ole sinne tarkoitettu. Kuten ei ole ne auton omat vakiopalatkaan.
EBC:kin löytyy semmoista palaa mikä kestää radalla revittelyä ja myös valitettavasti uomen talveakin.
Kaikilla kisapaloilla ei voi ajaa talvella. Vaativat lämmittämisen ennenkuin alkavat pitämään.
Varsinainen kisapalahan tuo EBC YellowStuff ei vielä ole vaan sieltä löytyy BlueStuff jota käytetään esim Endurance kisoissa.
Monenlaista vastausta on tullut ja kiitos niistä!Näiden perusteella lähden ostamaan reijitettyjä levyjä ja vähän paremmat palat niihin.Kovaa tulee ajettua muttei radalla ja sen seurauksena vasta kortinkin takaisin sain :-)Mistäs olisi paras tilata nuo zimmermanin levyt ja hyvät palat niihin vai olisiko ihan joku varaosa liike mistä kannattaisi lähteä kyselemään?
Ainakin ensi alkuun kyselisin ihan lähistön varaosaliikkeestä. -Jostain sellaisesta, jossa osataan homma. (EI siis heti todeta että ei oo jos ei ekan toimittajan katalookissa ole.)
Kumminkin noissa on aika iso rahtikin jo.. etten ainakaan minä tilaisi ekana ainakaan maailman ääristä. (ellei sitten hinta ero ihan sairas)
Kumminkin noissa on aika iso rahtikin jo.. etten ainakaan minä tilaisi ekana ainakaan maailman ääristä. (ellei sitten hinta ero ihan sairas)
Saksasta kannattaa kysellä ovat yleensä huomattavasti halvemmat postikuluineen kuin paikallisessa varaosaliikkeessä.
Itelle makso keväällä zimmermannin reikälevyt IV golfiin eteen 312mm ja taakse 256mm kotia tuotuna 220 eur http://www.autoteile-donner.de/
Itelle makso keväällä zimmermannin reikälevyt IV golfiin eteen 312mm ja taakse 256mm kotia tuotuna 220 eur http://www.autoteile-donner.de/
Mulla on autossa Zimmermanin reikälevyt ja vakiopalat edessä, ei ole käyty radalla. Levyt on edelleen suorat ja en ole huomannut halkeilua. palat on nyt lopussa (varoitus palaa) ja levyjen reunassa on selvä pykälä
Edit: ja hinta oli muistaakseni suomesta ostettuna muutaman euron halvempi kuin orkkislevy
Edit: ja hinta oli muistaakseni suomesta ostettuna muutaman euron halvempi kuin orkkislevy
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa