Vanteiden et..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

Vanteiden et..

ViestiKirjoittaja Demon » 13.12.2007 14:11

Mites nämä nyt taas menikään..? eli jos tulee leveempää vannetta alle niin miten tuo et muuttuu..? pienemmäks vai isommaks alkuperäsestä.? Oon kattellu tuohon passattiini 9x16" vantehia joissa et 15. Niin tulekoohan miten ulos kaarista vai mahtuuko ollenkaan pyöriin..?

Koitin ettiskellä.

douppi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 7.11.2007 8:47

ViestiKirjoittaja douppi » 13.12.2007 14:31

Omasta mielestä tulee tolla ET.llä tulee liian ulos.. ne ketkä tietää paremmin korjaa.
Mitä pienempi ET niin lähempänä kaarta..

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 13.12.2007 15:14

Jos haluat 8" leveän vanteen, joka tulee yhtä ulos kuin tuo 9", niin et-luvun tulee olla -10, 7" leveällä -35.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2007 16:21

Edellinen laskukaava 50% väärin, koska kun kavennetaan vannetta tuuma, se kapenee puolituumaa/puoli (olettaen että ET on sama).

Eli 9" ET15, 8" ET2, 7" ET-10

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 13.12.2007 17:51

Eliii..? nyt ei oikein uppoo.. :S

Passatin orkkis et:hä on jotain 35-38. vai vielä isompi luku.. ?

hieman noob

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.12.2007 18:51

No jos on orkkis vanne esim 7x16 et35 ja otetaan 9x16 vanne et35. se on tuuman ulospäin leveämpi ja tuuman sisällepäin leveämpi. ja et-lukema kun pienenee niin vanne luonnollisesti siirtyy ulommas, ts.kiinnityspiste siirtyy lähemmäs vanteen keskilinjaa.

ET:n ollessa positiivinen kiinnityspiste on vanteen keskilinjan ulkopuolella ja ET:n ollessa negatiivinen kiinnityspiste on vanteen keskilinjan sisäpuolella.

Jos nyt kiireessä ihan oikein ajattelin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.12.2007 19:15

Tuossa on kätevä laskuri offsetin pähkäilyyn:
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

tämä laskuri näyttää ehkä hieman visuaalisemmin tuon muutoksen ja mielestäni nuo rengaskoot, joita tuossa pääsee vertailemaan, käyttää jonkin sortin taulukkoa lähtötietona:
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 13.12.2007 19:42

Edellinen laskukaava 50% väärin, koska kun kavennetaan vannetta tuuma, se kapenee puolituumaa/puoli (olettaen että ET on sama).

Eli 9" ET15, 8" ET2, 7" ET-10


Niin, mutta sanoin, että jos halutaan vanteen reuna pysymään koko ajan samalla tasolla, niin eikö se silloin mene noin, kun itse sanoin. 9" kavennetaan 8", joten otetaan tuuma sisäpuolelta pois jolloin ulkoreuna pysyy paikoillaan. Niin oma järkeni kyllä sanoo, että silloin et pienenee tuon 25.

Voidaanhan sitä vannetta pienentää vaikka 0,5" sisältä ja 1,5" ulkoa, jos halutaan. Ei se tarvi olla tuo puoli ulkoa ja sisältä, niin tällöin tuo sun kaava nyt ei toimi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.12.2007 19:59

Kyllä se menee tuolleen niinkuin MikaJ on sen sanonut. Räplää vaikka tuolla laskurilla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2007 20:08

Väännetään nyt vielä rautalangasta.

ET15 9" vanne tulee "nollapisteeseen" ulos.
ET15 8" vanne jää puoli tuumaa ulkoreunasta
ET2 8" vanne tulee puoli tuumaa ET15 8":sta ulospäin, eli nyt on yhtä ulkona kuin ET15 9"

ET-luvullahan juuri määritellään kuinka leveä se vanne on sisä/ulkopuolella, eli kyllä tuo "kaavani" ihan toimii kaikissa tapauksissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa