Lastutus. Millä vanha piiri irti piirilevystä?
Valvoja: ffp jäsenet
Lastutus. Millä vanha piiri irti piirilevystä?
Eli ongelma on tämänlainen. Pitäisi asentaa lastu ECU:un ja vanha pitäisi saada irti. Piirissä on monta jalkaa ja sen juotoskolvilla irroittaminen on todella vaikeaa. Miten tälläinen piiri saadaan irti? Ilmeisesti pitäisi saada kaikki juotokset sulatettua samanaikaisesti mutta miten? Tarkoitus on juottaa piirilevylle irtokanta johon on helppo vaihtaa myöhemmin lastua.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Tinaimunauha on myös kätevä keksintö.
Tosin sitäkin pitää osata käyttää ja juottimen on oltava kunnollinen (ei mikään "huoltoasema"-malli). Kannattaa siis harjoitella ensin jollain vanhoilla radioilla tms. romuilla. Jalkojen katkaisu on tietysti turvallisin folioiden säilymisen kannalta, mutta sen jälkeen alkuperäinen piiri on vainaa.
Suosittelen käyttämään jotakuta jo oppinutta.
Tosin sitäkin pitää osata käyttää ja juottimen on oltava kunnollinen (ei mikään "huoltoasema"-malli). Kannattaa siis harjoitella ensin jollain vanhoilla radioilla tms. romuilla. Jalkojen katkaisu on tietysti turvallisin folioiden säilymisen kannalta, mutta sen jälkeen alkuperäinen piiri on vainaa.
Suosittelen käyttämään jotakuta jo oppinutta.
Jos piirilevyltä täytyy poistaa yksi komponentti niin tuntuu hassulta, että siihen hommaan täytyisi ottaa se isoin työkalu, jolla varmasti poistaa sen yhden komponentin vierestä kaikki kaveritkin. Vähän kuin naulaisi 2" naulaa 22kg hienosäätölekalla...
ihan siksi että moninastaisia komponentteja on usein vaikea irroittaa ilman imujuotinta tai infrapunalämmitintä, jolloin kuumailmapuhallin useissa tapauksissa on hyvä apu (oikein käytettynä).
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Näppärä on myös sellainen pihti tyyppinen kahdella lämmitettävällä kärjellä oleva juotin johon saa kiinni juuri kyseiselle piirille tarkoitetun irroituspään. Pintaliitoskomponettien kanssa työskentelevien labroista tuollainen löytyy yleisesti.
Ei tosiaan ole se ensimmäinen kohde johon itse lähtisin harjoittelemaan. Mutta taas toisaalta eipä tuollaisen piirin irroitus mitään rakettitiedettäkään ole. Sopivilla työkaluilla helppo homma, marketti juottimella tuhoon tuomittu...
Jos yksitellen on jalkoja irroittamassa vaikka sivuleikkureilla niin kannattaa se jalka aina lämmittää irti padistä samalla kun leikkaa ettei padi lähde mukaan...
Kuumailmapuhaltimessa on se ongelma että lämmittää kuitenkin kohtuu hitaasti ja koko komponentin ja alueen missä komponentti on. Näin tuon jäähtyminen kestää myös oman aikansa. IC:t kun eivät välttämättä tykkää pitkäaikaisesta lämmöstä. Ei sillä monet kyllä käyttää kuumailmapuhallinta komponettien irroitteluun ongelmitta.
Ei tosiaan ole se ensimmäinen kohde johon itse lähtisin harjoittelemaan. Mutta taas toisaalta eipä tuollaisen piirin irroitus mitään rakettitiedettäkään ole. Sopivilla työkaluilla helppo homma, marketti juottimella tuhoon tuomittu...
Jos yksitellen on jalkoja irroittamassa vaikka sivuleikkureilla niin kannattaa se jalka aina lämmittää irti padistä samalla kun leikkaa ettei padi lähde mukaan...
Kuumailmapuhaltimessa on se ongelma että lämmittää kuitenkin kohtuu hitaasti ja koko komponentin ja alueen missä komponentti on. Näin tuon jäähtyminen kestää myös oman aikansa. IC:t kun eivät välttämättä tykkää pitkäaikaisesta lämmöstä. Ei sillä monet kyllä käyttää kuumailmapuhallinta komponettien irroitteluun ongelmitta.
Tinaimurit kannattaa heittää romukoppaan!
Pintaliitospiirit kannattaa irroittaa kuumailma-juotosasemalla joka on näihin hommiin tehty tai sitten käyttää erityistä irroitustinaa joka laskee normaalin tinan sulamispistettä kuten esim. chipquick jolloin piiri saadaan takuuvarmasti ehjänä irti.
Jos käytetään "irroitustinaa" täytyy piirilevy puhdistaa huolellisesti vanhasta tinaseoksesta ennen uuden piirin juottamista.
Pintaliitospiirit kannattaa irroittaa kuumailma-juotosasemalla joka on näihin hommiin tehty tai sitten käyttää erityistä irroitustinaa joka laskee normaalin tinan sulamispistettä kuten esim. chipquick jolloin piiri saadaan takuuvarmasti ehjänä irti.
Jos käytetään "irroitustinaa" täytyy piirilevy puhdistaa huolellisesti vanhasta tinaseoksesta ennen uuden piirin juottamista.
HeikkiJ kirjoitti:Tässä tuskin kuumailmapuhaltimella tarkoitettiin sellaista hiustenkuivaimen kokoluokkaa olevaa puhallinta? Meillä töissä ainakin on juotosasemassa sellainen kolvimainen, kolvin kokoluokkaa oleva kuumailmapuhallin, jolla voi puhallella hyvin pistemäisesti sitä kuumaa ilmaa..
Tuskinpa niin, mutta mitä luulet esim topicin aloittajan mielessä käyneen? Isukin suksien voiteluun tarkoitettu toho käteen ja irroittamaan, niin ne siellä foorumilla neuvoi...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa