Mk1 GTI harrasteeksi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

Mk1 GTI harrasteeksi

ViestiKirjoittaja a9801259 » 20.11.2007 16:39

Saksassa autojen rakentelu on jonkin verran vapaampaa mutta astunko pahaankin miinaan, jos haen sieltä esimerkiksi tuommoisen käyttö- ja harrastepeliksi?

VW Golf GTI Mk1 10/83, jossa koneena mk2 GTI, KR 102kW / 139hv

Pitkä linkki

Vai onko tämmöinen selvästi varmempi vaihtoehto noin katsastusmiestä ajatellen:

VW Golf GTI mk1 09/83, 82kW / 111hv

Pitkä linkki

Tuossa KR:ssä taitaa olla muutama hevonen Suomen lakeihin liikaa?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 20.11.2007 17:10

Tohon 16v lohkoon näpyttää vaan PL:län koodit ja eikun leimalle, selittelee sitten jotakin miksi saksan otteessa on KR

Siistin näköisiä pelejä kumpikin, 8v ulkonäkö viehättää enemmän.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.11.2007 17:14

No hyvät on hinnatkin.

E: tuo kr-versio kelpais mullekkin :)
Viimeksi muokannut Jak3, 20.11.2007 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 20.11.2007 17:19

Tää olis aika hieno

http://tinyurl.com/2828qn

Hinnat on kyllä kohdallaan

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 20.11.2007 19:37

^Perhana, tässähän herää kohta taas kuume tätä menoa, upea laite mutta ainoastaan tyhjäkäynti liian isolla :D

Tuli tuossa kateltua, niin on aikalailla hinnat pompsahtanu ykköskoppaisilla. Ruottissakin hienoista hintojen nousua noissa, joten taitaa viimein ruveta ykkösillä arvostus kohoamaan..

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

ViestiKirjoittaja a9801259 » 21.11.2007 19:18

No tarkennetaan nyt vähän, että ei mene vaan ihan haaveiluksi.

Saako tuommoisen helposti Suomessa rekisteriin? Esimerkiksi jos vaihtaa tuon KR koneen tilalle PL koneen? Onko ollut ongelmia katsastuksissa?

Tai sama kysymys pidemmin: mitä kaikkea alkuperäisestä mk1 GTI Golfista pitää vaihtaa, että siihen saa 1,8 litraisen mk2 GTI koneen? Mieluummin tietenkin 16v koneen. Vai olisiko 8v kone helpompi?

KR:ssä on "liikaa" tehoa, joten pitäisi laittaa PL mutta siinä on sitten katalysaattori. Eli pitäisi virittää KR:ää niin, että tehot eivät menisi rajan yli ja käyttää auto dynossa? Vaikka ei kai tuosta katalysaattorista sinällään mitään haittaa olisi, jos se sinne on pakko laittaa.

Yksi vaihtoehto olisi sitten tietenkin 8v GTI kone EV tai PB. EV ilmeisesti parempi? Mutta semmoisissa ei ole vakiona tehoa juurikaan enempää.

Ajatuksen juoksu on suunnilleen seuraava: pitäisi saada mk1 1.6 GTI, jossa olisi 1.8 GTI 8v (EV) tai 1.8 GTI 16V (PL) tai jopa 1.8 GTI 16v (KR) laillisesti käyttö- ja harrastepeliksi.

Vinkkejä?

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 21.11.2007 19:50

Kyllähän tuota Mk1:stä on tehty tuolla 1.8 8v koneella.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 21.11.2007 19:56

Laita yhdistelmä mikä Pasi_T:llä oli ennen megasquirtia.

Eli PL-kone, KR-ruisku (mekaaninen ilman lambda-ohjausta) ja virranjakajaksi saab 900 16v? turbon alipainesäätöinen niin sähköt sopivat suoraan. Eikö se ollut juuri tuo 16v saab missä on se samanlainen akselin pääty kuin volkkarissa? Väliin pala metallia, kun akseli on hieman pidempi kuin volkkarin oma.

Muuten ei tarvitse siis vaihtaa mitään, kun tuo pysyy Gti:n tehorajoissa ja sen sallittu +20% tehohan on 134hv tai jotain. Mutta jarrut nyt olisi muuten hyvä päivittää oman turvallisuuden nimissä vaikka g60-jarruihin ja taakse levyt.

Katalysaattoria ei ole pakko laittaa noin vanhaan autoon.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 23.11.2007 9:46

Mulla on jossain se saabin jakaja tallella, jos joku tarvitsee.
Lisäksi tarvitsee kylmä käynti ventiilin mallia bi-metalli, esim 8v Gti:stä.

lade
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.9.2007 15:11

Jakaja

ViestiKirjoittaja lade » 25.11.2007 21:32

Voisin ostaa Pasilta tuon Saabin jakajan omaan PL-projektimoottoriini. Pasi laita hinta maililla [email protected]

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 25.11.2007 21:39

Onkos siitä jotain merkittävää hyötyä kun vaihtaa tuon alipainesäätöisen virranjakajan?

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 25.11.2007 22:28

Sähköt sopivat suoraan eli erillistä sytyksen ohjausyksikköä ei tarvita ja säästyy johdotushommalta.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 26.11.2007 6:24

Niin siis jos laittaa kr:n ruiskun pl:n tilalle? :) Yksinkertaista mutta totta..

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 26.11.2007 6:59

Jakaja myyty.

lade
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.9.2007 15:11

Jakaja

ViestiKirjoittaja lade » 26.11.2007 10:13

Niin minkäs Saabin jakaja tuo nyt tarkemmin ottaen oli, josta PL-ään pystyy pienin muutoksin sopivan muokkaamaan?

lade
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.9.2007 15:11

ViestiKirjoittaja lade » 26.11.2007 10:16

Ja voisko joku ystävällinen orggis KR-jakajan omistaja kattoo siitä jakajan kyljestä sen Boschin numeron ja postata sen tänne?

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 26.11.2007 15:31

Lähinnä tuo pätee, kun 1.6 gti kone korvataan 1.8 16v koneella... Eli kun halutaan helposti tehoa ykköskoriseen. Pasi_T voi varmaan kertoa mikä jakaja on pätevä siihen?

Eikös se 900 16v turbo saabin ollut. Tämän käsityksen sain, kun kyselin eräältä työkaverilta joka noita ruotsin panssarivaunuja harrastaa. Eli tuossa on samanlainen akseli kuin volkkarissa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 26.11.2007 22:05

Olikohan se jakaja 88-89 900i saabista. Taisi olla joku H-kone en muista enää.
Mutta Saabin omat kiinitys korvat piti poistaa että sai sen sopimaan paikoilleen.

Muutama kuva...
Kuva
Kuva

lade
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.9.2007 15:11

Jakajako

ViestiKirjoittaja lade » 27.11.2007 11:17

Pasi: Saitko sen saabin jakajan toimimaan tyydyttävästi saabin keskipakolimpuilla ja alipainesäätäjällä ilman sen kummenpaa roplaamista? Eli siis saabin ennakkokäyrällä?

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.11.2007 20:44

Kyllä sieltä piti keskipako säädön jousia roplata.
Se tehtiin penkityksen yhteydessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa