Ventosta sähköt hukassa. Apua tarvitaan!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

Ventosta sähköt hukassa. Apua tarvitaan!

ViestiKirjoittaja CaPe- » 7.11.2007 16:36

Elikkä, tuossa yksi päivä kaupasta kotiinpäin lähtiessäni matka jäi hieman lyhyeksi. (ensimmäiseen risteykseen).

Auto on 1.8 Vento ja vaivaksi tuli seuraavanmoista.
Auto sammui ja tuumasin "pahus. bensa vissii loppu." Bensamittari näytti tyhjää. Soitin kaverille ja sanoin että tarvitsen kyydin että pääsisin huoltoasemalle. Noh.. hermosauhut siinä tuli vedettyä keskellä risteystä seisoskellessa ja kiroillessa hetken. Takaisin autoon. Virrat päälle... mitään valoja ei syty ja lämpömittarikaan ei näyttänyt mitään, joten soitin uudelleen kaverille ja käskin ottamaan hinausköyden mukaan.

Elikkä.. Nyt olen tsekannut virtalukon pohjan ja siinä ei ollut mitään kipuja.
Mutta sulakkeille nro. 1,2,3,7,8,10,11,12,13,14,15,16,17 ja 18 ei tule virtaa :(

Epäilen sulakerasiaa itse mutta en ole varma. koska kuitenkin osalle sulakkeista tulee sähköt.
(Kisko palanut ehkä?)
Mutta olisi kiva tietää että mikä niistä liittimistä siellä sulakerasian takana oikein tuo sille kiskolle virrat. (Ettei menisi turhaan ostamaan uutta rasiaa ja huomata sen jälkeen että vika on siinä johdossa eikä rasiassa).

Jos jollakulla on tietoa ko. liittimestä ja voisi tarkentaa että mikä niistä liittimistä se siellä takana on niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta. (Näin saisin mitattua että tuleeko rasialle näille sulakkeille virtaa vai ei ja saisin suljettua yhden asian lisää pois)

Edit: Vai tuleeko koko sulakerasialle virtaa vain yhdellä johdolla?

Kaitsu
Viimeksi muokannut CaPe-, 7.11.2007 23:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 7.11.2007 19:51

kannattaa kattoo kaikki maadoitukset, myös konehuoneesta..

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

ViestiKirjoittaja CaPe- » 7.11.2007 21:02

Akun maadoitus runkoon on kunnossa joten epäilen että yleismittarin pitäisi näyttää 12v sulakkeen jälkeen. Nyt on sulake"rasia" otettu irti ja mittailen yleismittarilla että onko sieltä jokin kisko palanut.. Tässä vaiheessa näyttää että ei ole joten pitää etsiä vikaa muualta :S pitäisi vain saada jostain paremmat kytkykaaviot kuin alfamerin kirjassa on.

Kaitsu

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.11.2007 22:19

Viestejä ei tällä foorumilla tarvitse/saa allekirjoittaa, ja voisit otsikkoa muokata sen verran, että jo otsikosta näkisi mistä on kyse, esim. "Ventosta sähköt hukassa" tjsp.

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

ViestiKirjoittaja CaPe- » 7.11.2007 22:29

Jep. Avasin sulakerasian ja pällistelin hetkenaikaa mutta yhtään edes palaneen näköistä kohtaa en tavannut joten siinä luultavasti vikaa ei ole. Huomenna vapaapäivä töistä joten on aikaa tutkia vikaa. Pitää tarkistaa että virtalukolle tulee se yksi ylimääräinen virta kun laittaa sähköt päälle ja tsekkailla sulakkeiden pinnien koodit takaa ja katsoa johdot mitkä tulevat akulta.

Heikki J.

Miksi allekirjoittamista ei saisi tehdä :o ?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.11.2007 22:49

Miksi allekirjoittamista ei saisi tehdä :o ?

Koska se on ihan turhaa, kirjoittajan nimi näkyy viestin vieressä. Pidentää vaan turhaan viestiketjuja.

Kokeiles laittaa virrat päälle ja mittailla kaikki reletaululle tulevat paksummat punaiset johdot, tuleeko kaikkiin jännite?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 8.11.2007 22:07

Ainakin vanhemmissa kolmoskoppasissa on siellä sulakeboxin takana yhdessä niistä paksuista johdoista sellanen liitin, jossa johtolenkki. Ilmeisesti jotain ajonestoja tms. varten.
Kannattaa siis tarkistaa ettei se lenkura ole tarttunut esim. kytkinpolkimeen ja irronnut.
Tietenkin akun pään liitokset kannattaa käyttää auki ja putsata.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.11.2007 12:12

Jos ittellä tulisi tuollainen vika niin varmaan ensiksi :
- kokeilisin toisella akulla
- kaikki maadoituskaapelit mittarin kanssa läpi.
- Ottaa kaikki muut sulakkeet pois paitsi ne mitkä on välttämättömimmät startatessa autoa. Starttaako jos käynnnistää suoraan startilta yhdistämällä johdot?
Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen...

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

ViestiKirjoittaja CaPe- » 12.11.2007 11:01

Vika löytyi ja cobran hälytin sai kenkää.
Vika oli hälyttimen liittimessä joka tuli virtalukon pohjan pinniltä viisitoista. Ei saanut tarpeaksi kontaktia joten eipä mennyt sähköt eteenpäin. Oli muuten erikoisen "helpossa" paikassa tuo hälytin, kun sitä pois ottaessa sai olla jarrupoljin suussa ja kaasupoljin korvassa.

Toinen pikku juttu vain ilmeni, pitänee tänään katsoa vag-comilla että mitäs vikakoodia tuo veltto syöttää kun airbagin valo palaa :/

asia hoidettu, ei vaatinut kuin pelkän nollaamisen. Kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä, joten voi löytää vian ensi kerralla helpommin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa