Uskallan avata tähän asiaan uuden topicin, toivoen sen runsasta käyttöä ja täydentämistä.
Kaikki topicin käyttäjien kokemus tältä alueelta on tärkeää. Sähkövioista, -niitten oireista ja -onnistuneista korjauksista, ja ennenkaikkea alkusyy, mikä osa, -osakokonaisuus aiheutti rikkotumisen/häiriön? Korjauksen ja osien hinnasta vois myös mainita.
Omia kokemuksiani:
Oire: Radio rahisi ja paukkui täristävällä tiellä ajettaessa. Päävalot himmeät.
Erään kerran startattaessani kuumeni ryypyn ja kaasun vaijerit, paloivat poikki ja polttivat samalla takapään jarruletkut poikki+ polttivat osan pääjohdinnipusta klöntiksi. auto -85 Skoda 120 vuonna -96
Syy: Moottorista ja vaihteistosta runkoon menevät maajohtimet irti, ihan autokorjaamossa tehdyn kytkinremontin jäljiltä.
Seuraava tapaus: Chevrolet V8 350 diesel, starttasi huonosti ei toivoakaan käyntiin pienestä pakkasesta, ei vaikka apuvirtaa annettiin käyvästä isoakkuisesta Toyotan Land Cruiserista. Startti sanoi vain edelleen "Joo joo joo, jos vaikka heinäkuu tulis, eikä sattus heinäseipään varjo konepellille"
Autoon oli laitettu uudet etusormen paksuiset maakaapelit akulta runkoon. sensijaan moottorin, vaihteiston ja rungon väliltä ne maajohdot puuttui kokonaan. Taas syynä, että voimapaketti oli ollut irti ja "pika-asennettu" paikalleen. Tälläkertaa entisen omistajan voimin.
Korjaus: Molemmilta akuilta maakaapelit kiinni sylinterilohkoihin, moottorilta ja vaihteistolta paksut maakaapelit koriin ja runkoon. Eikä mitään muuta korjausta tarvittu. Korjauksen hinta 15€ + vajaan tunnin työ. Pienestä oli kiinni.
Seuraava starttaus: -18 asteen pakkasesta ilman lämmitystä, pari hehkutusta ja käyntiin, kuin "palmun alta" startti pyöritti, kun "kahvimyllyä".
Nämä näitä karkeita juttuja.
Korjauksissa ja vian etsimisessä olisi yleensä vikaa etsittävä ainakin ensiksi sieltä, missä se useinmiten on, elikkä johtimien liitoksista, -liittimistä ja ennen kaikkea maadoituksista. Vikaa on paljon vaikeampi/kalliimpi korjata jos sitä on etsitty sellaisesta paikasta- ja korjattu, sieltä missä sitä vikaa ei ole.
Liitosten kipinöinti ja huono kosketus on nykyisessä autoelektroniikassa eniten vikatilanteita ja laitteitten rikkoutumisia aiheuttava syyllinen.
Yksinkertainen Bilteman, tai mistä muualta tahansa hankittu diodin testaamiseen soveltuva yleismittari jo kertoo äänellä ja mittalukemalla, onko virran mahdollista kulkea johtimesta läpi. Mittarin diodin testaus alueella antama lukema 0 ja merkkiääni kertoo että mitattava johdin on ehjä ainakin signaalin kulkua ajatellen.
Älkää juottako johtimia millä tahansa nurkista löytyvällä tinalla jos juottamista tarvitaan, vaan vähintään 2% hopeaa sisältävällä nykyaikaisella elektroniikan juotos tinalla. Vanha juotostinaseos ei tykkää pakkasesta, se menee jauhoksi ( Siihen tulee "Tinarutto") kylmissä olosuhteissa.
Ajoneuvoelektroniikan sähköhäiriöihin liittyvä kokemus
Valvoja: ffp jäsenet
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa