Helmiäisvärin maalaus?
Valvoja: ffp jäsenet
Helmiäisvärin maalaus?
Millä menetelmällä tuon massan ja lakan maalaus tehdään?
Olen tietoinen että ensi vedetään "kynnet" pintaan ja pieni tauko ja sit toisen kerran massa päälle ja taas tauko jonka jälkee vielä kolmas kieppi, jos ei vieläkään peittyny nii monta kieppiä kun peittyy.
Eniten arveluttaa tuo "kynnet" menetelmä, eli tarkoittaako se lähinnä site että vedetään äärimmäisen vähän tuota maalia pintaan, että suurinpiirtein maalisumun pisarat on erotetettavissa pinnasta ekan maalauksen jälkeen vai onko pinta pakko vetää kiiltävän märäksi jäljen kannalta? Voisko joku selvittää tuon maalauksen sanallisesti jos vain mahdollista?
Ja mites tuon toisen kiepin vetäminen sitte? Ruiskitaan sitten jo märäksi tuo pinta, mutta ei yritetä kuitenkaan peittää vieläkään ja kolmas samalla tyylillä?
Ja mites tuon lakan laitto? Tarviiko sillekin vetää ensin kynnet, vai vedetäänkö sitä ihan (pari?) kieppiä märäksi asti menetelmällä?
Olen tietoinen että ensi vedetään "kynnet" pintaan ja pieni tauko ja sit toisen kerran massa päälle ja taas tauko jonka jälkee vielä kolmas kieppi, jos ei vieläkään peittyny nii monta kieppiä kun peittyy.
Eniten arveluttaa tuo "kynnet" menetelmä, eli tarkoittaako se lähinnä site että vedetään äärimmäisen vähän tuota maalia pintaan, että suurinpiirtein maalisumun pisarat on erotetettavissa pinnasta ekan maalauksen jälkeen vai onko pinta pakko vetää kiiltävän märäksi jäljen kannalta? Voisko joku selvittää tuon maalauksen sanallisesti jos vain mahdollista?
Ja mites tuon toisen kiepin vetäminen sitte? Ruiskitaan sitten jo märäksi tuo pinta, mutta ei yritetä kuitenkaan peittää vieläkään ja kolmas samalla tyylillä?
Ja mites tuon lakan laitto? Tarviiko sillekin vetää ensin kynnet, vai vedetäänkö sitä ihan (pari?) kieppiä märäksi asti menetelmällä?
Juuri viikko sitten maalasin erään kuplan johon riitti vaaleaa väriä 2 kerrosta ja siihen kevyesti suihkimalla helmiäinen päälle. Lakkaa laitoin vain yhden kerroksen, kun omistaja tyytyi pintaan jo siinä vaiheessa, mutta eihän toinen kerros pahaa tee.
Saattaa kyllä olla, että vesihiotaan auto kertaalleen ja hiotaan muutama maalarin kyynel siinä samassa pois. Jos johonkin panostaa niin valaistukseen, se on tärkein asia hyvän pinnan saamisessa ainakin omasta mielestä. Ei jää mihinkään sumua tai vastaavasti ei valu, omassa talissa on katossa ja seinillä loisteputkia ja imuri seinässä, mutta projekti vähän tiellä niin en päässyt siellä maalaamaan.
Vedettiin sitten kaverin hallissa jossa aurinko paistoi ikkunasta ja huonot valot = ei hyvä... Tuli sitten valumia, kun veti vähän sokkona, ettei tule sumua. Mielestäni valumia saa tulla, koska ne saa esim. myllyttämällä pois, mutta sumu pitää lakata uudelleen. Toki vesihiominen on vaihtoehto ja toinen kerros lakkaa tai sitten vain kiilloitus hionnan jälkeen.
Saattaa kyllä olla, että vesihiotaan auto kertaalleen ja hiotaan muutama maalarin kyynel siinä samassa pois. Jos johonkin panostaa niin valaistukseen, se on tärkein asia hyvän pinnan saamisessa ainakin omasta mielestä. Ei jää mihinkään sumua tai vastaavasti ei valu, omassa talissa on katossa ja seinillä loisteputkia ja imuri seinässä, mutta projekti vähän tiellä niin en päässyt siellä maalaamaan.
Vedettiin sitten kaverin hallissa jossa aurinko paistoi ikkunasta ja huonot valot = ei hyvä... Tuli sitten valumia, kun veti vähän sokkona, ettei tule sumua. Mielestäni valumia saa tulla, koska ne saa esim. myllyttämällä pois, mutta sumu pitää lakata uudelleen. Toki vesihiominen on vaihtoehto ja toinen kerros lakkaa tai sitten vain kiilloitus hionnan jälkeen.
Paitsi eikö maalia/lakkaa voi olla silti riittävästi?
Mä olen ymmärtäny ton sumurajan niin että se olisi kuiva kohta.
Liian kuivia kerroksia jolloin jää ruiskusta sumu raja.
Eli on kerennyt kuivahtaa vierestä kun mennään uudestaan ohi.
Silloin ruiskusta lähtevä "reuna" sumu jättää pienen matta pinnan.
Helpoiten huomaa spray maalauksissa.
Mä olen ymmärtäny ton sumurajan niin että se olisi kuiva kohta.
Liian kuivia kerroksia jolloin jää ruiskusta sumu raja.
Eli on kerennyt kuivahtaa vierestä kun mennään uudestaan ohi.
Silloin ruiskusta lähtevä "reuna" sumu jättää pienen matta pinnan.
Helpoiten huomaa spray maalauksissa.
En mä kyllä tuota "sumuksi" kutsuisi vaan ihan kuivaksi jättämiseksi. Eli liian vähän tavaraa ja pinta ei tasoitu.
Sumurajan taas voi hyvinkin löytää pilareiden yläosista eli jos auton kyljet on maalattu uudestaan, ilman että kattoa on maalattu. Tyypillinen paikka häivyttää raja.
Tuollaisen "sumun/sumurajan" saaminen ylimaalatessa lienee jo hankalaa? En minä ainakaan ole moiseen onnistunut, vaikka ihan aloittelija olenkin! Ei se maali/lakka niin nopeasti kuitenkaan kuivu, etteikö autoa ehtisi kiertämään.
Sumurajan taas voi hyvinkin löytää pilareiden yläosista eli jos auton kyljet on maalattu uudestaan, ilman että kattoa on maalattu. Tyypillinen paikka häivyttää raja.
Tuollaisen "sumun/sumurajan" saaminen ylimaalatessa lienee jo hankalaa? En minä ainakaan ole moiseen onnistunut, vaikka ihan aloittelija olenkin! Ei se maali/lakka niin nopeasti kuitenkaan kuivu, etteikö autoa ehtisi kiertämään.
Kynnet nimikkeesti käytän itse harso nimeä. Eli ekana voi vetää harson, kyllä. Se onkin ihan hyväkin juttu jos esim epäilee kiehumista jonkun pohjamaalin kanssa. Se harso vähentää kiehumisriskiä kun tekee tavallaa eristeen siitä ja ei ole niin märkä, että ohenne sulattas vanhaa maalia.
Muuten en oikeestaan edes ymmärrä tuon harson funktiota? Vai halutaanko sillä vaan kasvattaa kerrosmääriä, kun se kuivaa nopeasti ja ei riskiä valumiin?
Itse en harsoja vedellyt lainkaan. Noi kolme autoa mitä olen maalannut, niin vedin kaksi märkää reissua sekä massalla että lakalla.
Viimeinen kerros niin märäksi ettei valu... massan kanssa ei tarvi kiiltoa toki saada eli lakka niin määräksi ku uskaltaa....
Kuvia mun ekasta maalauksesta: http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/Scirocco%20mk2/
Muuten en oikeestaan edes ymmärrä tuon harson funktiota? Vai halutaanko sillä vaan kasvattaa kerrosmääriä, kun se kuivaa nopeasti ja ei riskiä valumiin?
Itse en harsoja vedellyt lainkaan. Noi kolme autoa mitä olen maalannut, niin vedin kaksi märkää reissua sekä massalla että lakalla.
Viimeinen kerros niin märäksi ettei valu... massan kanssa ei tarvi kiiltoa toki saada eli lakka niin määräksi ku uskaltaa....
Kuvia mun ekasta maalauksesta: http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/Scirocco%20mk2/
juurikin se "sumu" on kuiva kohta... Ja onnistuu kyllä helpolla, jos valaistus on persiistä.
Eli kohta joka ns. jää lakkaamatta kokonaan ja siihen tulee sellaista sumua ruiskusta.
Saman ilmiön saa, jos ruiskun viuhka ja säädöt eivät ole kohdillaan ja näin ollen tekee epätasaista jälkeä. Ja paine on todella tärkeä pinnan saamisessa, varmat keinot epäonnistua on paineen ja valaistuksen puutos.
Itse olen myös vetänyt kaikki ns. märkänä enkä vain ohuilla harsoilla, tiedä sitten mikä paras tyyli on, mutta tuntunut itsellä toimivan ihan ok pinnan saamisessa.
Tässä oma konehuone:
http://i65.photobucket.com/albums/h223/ ... CN1715.jpg
kaverin maski:
http://s65.photobucket.com/albums/h223/ ... CN1335.jpg
Eli kohta joka ns. jää lakkaamatta kokonaan ja siihen tulee sellaista sumua ruiskusta.
Saman ilmiön saa, jos ruiskun viuhka ja säädöt eivät ole kohdillaan ja näin ollen tekee epätasaista jälkeä. Ja paine on todella tärkeä pinnan saamisessa, varmat keinot epäonnistua on paineen ja valaistuksen puutos.
Itse olen myös vetänyt kaikki ns. märkänä enkä vain ohuilla harsoilla, tiedä sitten mikä paras tyyli on, mutta tuntunut itsellä toimivan ihan ok pinnan saamisessa.
Tässä oma konehuone:
http://i65.photobucket.com/albums/h223/ ... CN1715.jpg
kaverin maski:
http://s65.photobucket.com/albums/h223/ ... CN1335.jpg
Tänään sain vedettyä värin päälle kolmeen kertaan, ja vielä ilman appelsiinipintaa, kiitos maalin hyvän tasoittuvuuden. Jostain kohdista keitti hieman, ilmeisesti jonkun vanhan huonon paikkamaalin takia.
Kolmella peittävällä kerroksella ei vielä kaikki paikat peittyny valkoisesta orggisväristä tumman siniseen.
Meinasin vetää neljännen kerran vielä maalit päälle, mutta ruisku teki oharit...
1. Joten kysymyksenä kuuluukin, että voinko maalata vielä neljännen märän peittävän kerran huomenna yli 18h päästä siitä kuin kolmannesta kerrasta on aikaa, vai meneekö pinta jotenkin pilalle?
2. Entä onko lakkauksella joku takaraja viimeisestä massan ruiskutuskerrasta, kun olen kuullut että viimeistään 12h päästä pitäs lakata.
Että mitä jos lakkaakin vasta 24h päästä?
3. Voiko massalla ruiskia ainoastaan semmoisia kohtia jotka ei oo vielä kunnolla peittyny, ettei tarvi koko saumojen väliä vetää (säästää huomattavasti maalia hiacessa), että sulautuuko massa vanhaan maalattuun kerrokseen ettei jää semmoisia sumurajoja niinkuin 1 kerros maalista?
4. Voiko / kannattaako keittäneitä kohtia hioa tasaiseksi ennen neljättä kerrosta, vai keittääkö se uudestaan?
Kiitoksia, vastauksista. Toivottavasti joku on ripeä ja jaksaa vastata tähän mahdollisimman nopeasti, koska huomenna aamulla pitäis ruveta kys. hommiin kunhan saa ruiskun pelittämään.
Kolmella peittävällä kerroksella ei vielä kaikki paikat peittyny valkoisesta orggisväristä tumman siniseen.
Meinasin vetää neljännen kerran vielä maalit päälle, mutta ruisku teki oharit...
1. Joten kysymyksenä kuuluukin, että voinko maalata vielä neljännen märän peittävän kerran huomenna yli 18h päästä siitä kuin kolmannesta kerrasta on aikaa, vai meneekö pinta jotenkin pilalle?
2. Entä onko lakkauksella joku takaraja viimeisestä massan ruiskutuskerrasta, kun olen kuullut että viimeistään 12h päästä pitäs lakata.
Että mitä jos lakkaakin vasta 24h päästä?
3. Voiko massalla ruiskia ainoastaan semmoisia kohtia jotka ei oo vielä kunnolla peittyny, ettei tarvi koko saumojen väliä vetää (säästää huomattavasti maalia hiacessa), että sulautuuko massa vanhaan maalattuun kerrokseen ettei jää semmoisia sumurajoja niinkuin 1 kerros maalista?
4. Voiko / kannattaako keittäneitä kohtia hioa tasaiseksi ennen neljättä kerrosta, vai keittääkö se uudestaan?
Kiitoksia, vastauksista. Toivottavasti joku on ripeä ja jaksaa vastata tähän mahdollisimman nopeasti, koska huomenna aamulla pitäis ruveta kys. hommiin kunhan saa ruiskun pelittämään.
Ööö...Ilmeisesti värimassa on vasta pinnassa ja lakkaa ei vielä vedetty.
1. Voit vetää värimassaa lisää.
2. Ei ole takarajaa lakkauksella, ainakaan ole kuullut moisesta..(itellä näin harrastelijamaalarina ollut massa parikin viikkoo ilman lakkaa, ko ei tuolla kynäruiskulla kovin nopiaan kerkiä maalaamaan.)
3. Ei tartte vetää saumojen väliä, mikäli kyseessä on perusväri. Mutta mikäli metalli/helmiäinen ja varsinkin helmiäinen, mitä otsikossa kerrotaan, niin sitten vedettävä saumojen välit. Muutoin tulee pilveilevä jälki. Ja jos helmiäinen, niin silloin on myös helppo "kusta" uudelleen maalatun kohdan sävy muuhun autoon nähden.
4. Jos keittäny, niin sillon siellä alla on joku aine, joka reagoi siihen massaan (ja siinä olevaan ohenteeseen todennäkösesti, aiheuttajana yleensä silikoni tai jokin rasva tai sitten se paska pohjamaali). Ei auta vetää suoraan päälle, reagoi melko varmasti uudelleen. Hiottunakin suuri vaara (varsinkin silikonin kanssa) uudelleen kiehumiseen. Jos hionnan jälkeen vieläkin kiehuu uusi kerros, niin suosittelisin maalikaupasta hakemaan Siileriä, joka on semmonen "eristysaine".
Pikkuvinkkinä vielä, eli sillä värimassalla ei tehdä varsinaista "pintaa", eli jos se vedetään puhtaalle pinnalle, niin siitä tulee tasainen matta, ja sitä voi hunnutella kevysinkin kerroksin. Näin ollen ei siinä ei vielä ratkea appelsiinipinnat, vajaat ja valumat. Eli massalla määritellään sävy ja väri, lakalla lopullinen kiilto ja pinta. Ja vielä sen verran, että on sitten semmonen laji tuo maalaus, jota ei kirjoja lukemalla opi. Ruiskua käteen vaan ja julistamaan. Maalaustapoja on tasan yhtä monta kun maalareitakin, joten nämäkään neuvot ei ole sitten ainoita oikeita totuuksia.
1. Voit vetää värimassaa lisää.
2. Ei ole takarajaa lakkauksella, ainakaan ole kuullut moisesta..(itellä näin harrastelijamaalarina ollut massa parikin viikkoo ilman lakkaa, ko ei tuolla kynäruiskulla kovin nopiaan kerkiä maalaamaan.)
3. Ei tartte vetää saumojen väliä, mikäli kyseessä on perusväri. Mutta mikäli metalli/helmiäinen ja varsinkin helmiäinen, mitä otsikossa kerrotaan, niin sitten vedettävä saumojen välit. Muutoin tulee pilveilevä jälki. Ja jos helmiäinen, niin silloin on myös helppo "kusta" uudelleen maalatun kohdan sävy muuhun autoon nähden.
4. Jos keittäny, niin sillon siellä alla on joku aine, joka reagoi siihen massaan (ja siinä olevaan ohenteeseen todennäkösesti, aiheuttajana yleensä silikoni tai jokin rasva tai sitten se paska pohjamaali). Ei auta vetää suoraan päälle, reagoi melko varmasti uudelleen. Hiottunakin suuri vaara (varsinkin silikonin kanssa) uudelleen kiehumiseen. Jos hionnan jälkeen vieläkin kiehuu uusi kerros, niin suosittelisin maalikaupasta hakemaan Siileriä, joka on semmonen "eristysaine".
Pikkuvinkkinä vielä, eli sillä värimassalla ei tehdä varsinaista "pintaa", eli jos se vedetään puhtaalle pinnalle, niin siitä tulee tasainen matta, ja sitä voi hunnutella kevysinkin kerroksin. Näin ollen ei siinä ei vielä ratkea appelsiinipinnat, vajaat ja valumat. Eli massalla määritellään sävy ja väri, lakalla lopullinen kiilto ja pinta. Ja vielä sen verran, että on sitten semmonen laji tuo maalaus, jota ei kirjoja lukemalla opi. Ruiskua käteen vaan ja julistamaan. Maalaustapoja on tasan yhtä monta kun maalareitakin, joten nämäkään neuvot ei ole sitten ainoita oikeita totuuksia.
Nämä seuraavat vastaukset kysytty ammattimaalarilta/maalimyyjältä:
1. käsitykseni mukaan pinta pitää uudelleen karhentaa (hioa vesissä/karhunkieli), koska se ehti kuivua jo liikaa ja näin ollen massa ei tartu enää kunnolla
2. lakalla on takaraja, luokkaa 12 h tuntia muistaakseni. Muuten massa on liian kuivaa ja tartunta taas huonoa (lukee ihan DuPontin väriohjeissakin muistaakseni)
3. massa ei sulaudu vanhoihin maaleihin. sumuraja jää näkyviin lakan altakin. jokainen pelti pitää ruiskuttaa reunoja myöten. Tämän opin kantapään kautta. Katto ei peittynyt kunnolla ja ruiskutin selkeästi myöhemmin vain toisen puolen katosta, niin se näkyy nyt ihan selvästi lakankin läpi...
4. tokihan sä hiot keittäneet kohdat näteiksi ja yrität vetää siihen eristeeksi jonkun toimivan pohjamaalin. ohuita kerroksia ja useita, niin ettei se kiehu uudestaan. Sitten ku massaakin vedät, voit vetää vaikka parikin harsoa kaikkiin kiehunta kohtiin ekana ja sitten vasta myöhemmmin massaat loput tarvittavat alueet.
1. käsitykseni mukaan pinta pitää uudelleen karhentaa (hioa vesissä/karhunkieli), koska se ehti kuivua jo liikaa ja näin ollen massa ei tartu enää kunnolla
2. lakalla on takaraja, luokkaa 12 h tuntia muistaakseni. Muuten massa on liian kuivaa ja tartunta taas huonoa (lukee ihan DuPontin väriohjeissakin muistaakseni)
3. massa ei sulaudu vanhoihin maaleihin. sumuraja jää näkyviin lakan altakin. jokainen pelti pitää ruiskuttaa reunoja myöten. Tämän opin kantapään kautta. Katto ei peittynyt kunnolla ja ruiskutin selkeästi myöhemmin vain toisen puolen katosta, niin se näkyy nyt ihan selvästi lakankin läpi...
4. tokihan sä hiot keittäneet kohdat näteiksi ja yrität vetää siihen eristeeksi jonkun toimivan pohjamaalin. ohuita kerroksia ja useita, niin ettei se kiehu uudestaan. Sitten ku massaakin vedät, voit vetää vaikka parikin harsoa kaikkiin kiehunta kohtiin ekana ja sitten vasta myöhemmmin massaat loput tarvittavat alueet.
Vedin neljännen kerran massalla ilman mitään hiomisia ja hyvin tarttu.
Tosin hiomavärillä maalatut kohdat näkyivät edelleen valoa vasten karkeampina läsiskinä.
Lakkauksen sain omasta mielestäni onnistumaan ensikertalaiseksi 9 arvosanalla, ja tuo lakka hävitti kaikki kiehumisen jäljet ja hiontavärin läiskät.
1. Mistä johtuu että lakka poisti kaikki ylimääräiset virheet massan pinnasta, jopa hiontanaarmut? Vai tuleeko ne lakan kuivuttua esiin?
2. Kauanko lakan pitää kuivaa +18C tallissa, että autoon voi ruveta kasaamaan purettuja osia ja ottaa auton tieläyttöön, pelkäämättä maalin irtoamista pienistä kolhuista ja kiveniskemistä?
Tosin hiomavärillä maalatut kohdat näkyivät edelleen valoa vasten karkeampina läsiskinä.
Lakkauksen sain omasta mielestäni onnistumaan ensikertalaiseksi 9 arvosanalla, ja tuo lakka hävitti kaikki kiehumisen jäljet ja hiontavärin läiskät.
1. Mistä johtuu että lakka poisti kaikki ylimääräiset virheet massan pinnasta, jopa hiontanaarmut? Vai tuleeko ne lakan kuivuttua esiin?
2. Kauanko lakan pitää kuivaa +18C tallissa, että autoon voi ruveta kasaamaan purettuja osia ja ottaa auton tieläyttöön, pelkäämättä maalin irtoamista pienistä kolhuista ja kiveniskemistä?
TArttuuhan se maali toki "mihin" vaan, mutta tartunta on kuitenkin eri luokkaa. Jos maalipinta kohtaa vaikka kiven iskuja, oiontaa, myllytystä jne. voi ollakin, että maali sitten irtoaa mistä ei pintaa ole karhennettu. Itse olisin kyllä ehdottomasti pinnan karhentanut vaikka karhunkielellä yms. Pienien urien pohjat saattavat nousta myös kuplalle eli maali ei ole kiinni lainkaan.
1. Lakka tuskin niitä virheitä poisti läheskään, odotahan kun se kunnolla kuivuu ja aurinko paistaa. Kittikin kutistuu päivä päivältä. Lakka poistaa jotain, esim pohjaväri ei näy lakan takia niin helposti läpi.
2. lakka kuivahtaa pinnasta sen verran nopeesti, ettö jopa pari tuntia riittää jo siihen, että voi varovasti asentaa tiettyjä osia takaisin. Itse en asentaisi kyllä ovien kahvoja, kusisuuttimia yms. osia, jotka tulevat tiukasti maalia vasten, ainakaan vuorokauteen. Silloinkin tuo lakka on vielä hieman pehmeätä eli varovaisuutta!
Ja maalihan on pehmeänä paremmin kestävää kiveniskemien osalta kuin kova pinta. Eli ajoon vaan heti kun osat saat kiinni kuitenkaan pintaa pilaamatta.
Pesua ei ehkä muutamaan päivään kannata tehdä, huuhtelu ei pahaa tee tai vesisade
Ja olen siis harrastelija itsekin, en osaa kertoa mitään absoluuttisia totuuksia, vaan omia kokemuksia, järkeilyä ja ammattimaalareilta kysyttyjä asioita.
1. Lakka tuskin niitä virheitä poisti läheskään, odotahan kun se kunnolla kuivuu ja aurinko paistaa. Kittikin kutistuu päivä päivältä. Lakka poistaa jotain, esim pohjaväri ei näy lakan takia niin helposti läpi.
2. lakka kuivahtaa pinnasta sen verran nopeesti, ettö jopa pari tuntia riittää jo siihen, että voi varovasti asentaa tiettyjä osia takaisin. Itse en asentaisi kyllä ovien kahvoja, kusisuuttimia yms. osia, jotka tulevat tiukasti maalia vasten, ainakaan vuorokauteen. Silloinkin tuo lakka on vielä hieman pehmeätä eli varovaisuutta!
Ja maalihan on pehmeänä paremmin kestävää kiveniskemien osalta kuin kova pinta. Eli ajoon vaan heti kun osat saat kiinni kuitenkaan pintaa pilaamatta.
Pesua ei ehkä muutamaan päivään kannata tehdä, huuhtelu ei pahaa tee tai vesisade
Ja olen siis harrastelija itsekin, en osaa kertoa mitään absoluuttisia totuuksia, vaan omia kokemuksia, järkeilyä ja ammattimaalareilta kysyttyjä asioita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa