Auton kasaus (ruuvit ja pultit)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

Auton kasaus (ruuvit ja pultit)

ViestiKirjoittaja Teemu M » 15.4.2007 19:40

Alkaa pian auton kasaus, niin nyt kaipaisi kokeneemmilla vinkkejä.

Minkälaisia aluslevyjä kannattaa käyttää, jotta ei tarvitse heti ekan ajokerran jälkeen olla kiristelemässä ruuveja?
Ajattelin laittaa ruuveiksi ja pulteiksi jotka jää näkyviin jotain hienompia, niin mistäköhän löytyisi rosterisia ruuveja ja pultteja torx- tai kuusiokolokannalla? Ainakin konehuoneessa on paljon pulttia ja ruuvia mitkä jää näkyville, esim lokasuojien yläpään pultit.

Kävin pulttikaupoista katselemassa, mut ainakaan Turusta ei paljon muita löytynyt kuin normaalilla kuusio- ja ruuvikannalla.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 15.4.2007 20:00

Jos on varaa, niin Tommi´s billet on alkanu tekemään alumiinista tyylikkäitä pultteja, joita saa ainakii kirkkaana, sinisenä, punasena ja kultasena. Lujuus sama ku 8.8 pultissa ite Tommin mukaan ja hintaa oli n. euron/kpl. Jos et kuvaa löydä mistään, niin laita yyveetä.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 15.4.2007 20:36


rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.4.2007 20:40

Jos kaikki tekniikka on iskussa ei autokäytössä juurikaan ole ongelmana tuo pulttien löystyminen. Nyloc mutteri on aina suositeltavaa, mutta muuten perus aluslevyt ja oikea kiristysmomentti pitäisi riittää.

Wurthiltakin saa rosterisia pultteja...hintaahan niissä aina on

Turussa suosittelen Metaplania tai pulttinurkkaa.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 15.4.2007 22:12

Jos tulee ongelmia pulttien kiinnipysymisen kanssa, kannattaa koittaa näitä

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 15.4.2007 22:43

Metaplania voin myös suositella.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 16.4.2007 8:38

Täytyypä mennä sitten Metaplaniin. Siellä jo kävinkin kyselemässä levyruuveja torx- tai kuusiokannalla, mut ainakaan niitä ei löytynyt.

Jos kaikki tekniikka on iskussa ei autokäytössä juurikaan ole ongelmana tuo pulttien löystyminen.


Eli noihin nord-lockeihin ei sitten taida olla tarvetta sijoittaa pennosia? No ilman niitä se on kyllä tehtaaltakin lähtenyt, vaikka toi kyllä luultavasti tulee tärisemään enemmin, kun alusta ja moottorintuenta on jäykempi.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.4.2007 8:50

Joo torx ja kuusiokolopultit on hankalia välillä saada. Varsinkin jos haluaa vielä normi 8.8 kovuutta jämerämpää tavaraa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.4.2007 9:01

Nord-lock on aika löymätön tosiaan estämään pultin löystyminen, mutta sinun käytössäsi on varmaan vain turhaa painon kasausta autoon. Siinä vaiheessa kun alkaa pyöräntuenta ja moottorin kiinnitys olemaan rauta rautaa vasten, niin on vasta tarvetta joissain kohdissa. Duunissa noita käytetään paljon kohteissa missä on esim laippojen välissä paksu massatiiviste, loppunut tyystin pulttien aukeaminen. Aluslaattojen käyttökin monessa kohtaa turhaa, silloin ainoastaan jos pultin reikä on liian iso, tai materiaali liian pehmeetä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa