Lukot jäässä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Milenko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 28.12.2004 18:33

Lukot jäässä

ViestiKirjoittaja Milenko » 30.10.2006 20:29

Joo selailin tossa noita ohjeita tuohon yleiseen lukko ongelmaan ja olen jo melko hyvin jyvällä asiasta joten nyt haluisin tietää että onko kellään niitä kuvia siitä lukko projektista ku niitä näky olevan tossa yhdessä topicissa mutta nyt näytöstäis että olen joko hukannu/hävinnyt ne kuvat sieltä ku en löydä niitä mistään joten jos jollain on niitä niin kehtaako laittaa tähän niitä olis iso apu siin sit ku rupean luultavasti rassautumaan niitten kans loppuviikosta ku jouset saan

Ja joo autona oli tosiaan VW Vento

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 30.10.2006 20:34

Miksi tätäkin ei olisi voinut laittaa siihen topicin jatkoksi? Tosin pisteillä, pilkuilla ja tarvittavilla isoilla kirjaimilla...

Milenko
-
Viestit: 5
Liittynyt: 28.12.2004 18:33

ViestiKirjoittaja Milenko » 30.10.2006 20:37

joo en sattumoisin enää sitä löytänyt ku en muista millä hakusanoilla sitä etsin ja noita on miljoona eri sivua mitä pitäis tutkia niin menis ilta vaan siihen...

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 30.10.2006 21:08

Heti toka haku antoi kaivatun tuloksen...
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... usi+lis%E4

pv
-
Viestit: 283
Liittynyt: 12.9.2003 10:57

ViestiKirjoittaja pv » 2.11.2006 18:42

passatissa (vm-98) aukaisin etuovien lukkojen ylimmäiset kiinnitysruuvit ja ruikin niiden rei'istä CRCtä lukkojen sisään. Ainakin lukkojen toiminta parani välittömästi (kevyempi aukaista), tiedä sitten estääkö kovilla pakkasilla esiintynyttä etuovien lukkoon jäämistä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2006 18:43

Muijan ventossa ongelmana vain kuskin lukko eli keskuslukitus kyllä toimii mutta kuskinovi ei aukea vaikka nuppi ylhäällä, silikoonispreitä on tiivisteisiin lykätty.
Oma farmari taas paukuttaa keskuslukkoa auki-kiinni-auki. taitaa nämä volkkarit olla kesäautoja, senverran on ohjelmaa ollut pakkasten tultua.

joni__85
-
Viestit: 22
Liittynyt: 29.8.2006 16:01

ViestiKirjoittaja joni__85 » 3.11.2006 19:08

lukkojen jäätymisen pystyy estämään helposti sekoittamalla crc:tä tai lukkosulaa jäähdytysnesteem kanssa, riittää kun laittaa aina pesun jälkeen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2006 20:28

Paras lukkoihin on crc aseöljy. Kumpaakaan volkkaria ei ole pesty (eikä pestä) vaan ovat pihassa seisseet ja ongelmat alkoi heti ensimmäisistä pakkasista.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.11.2006 20:34

Onkai niitä sentään kesällä pesty...?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.12.2006 17:25

Kesällä muutaman kerran. Mitä tököttiä ootte laittanut ovitiivisteisiin? Volsuista jäätyy kiinni VAIN kuskinovet, muut aukeaa. Tiivisteisiin on laitettu silikoonispreitä. Vaihdettiin autojen paikkaa niin että muijan vento on katoksessa ja farkku tolpassa kun ventosta jäätyi takaluukkukin niin ettei auki saanut ennen plussakelejä. Ventoon tämä auttoi mutta nytkin farkku on maannut pihassa 2 päivää ja kuskinovi ei aukea, muut kylläkin.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 28.12.2006 17:30

minulla jäätyy vänkärin ovi. tiivisteisiin laitoin niihin tarkoitettua silikonia, ja kaikkiin lukko osiin voitelevaa lukkosulaa. nyt on muutaman viikon toiminut.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.1.2007 23:30

Tuli tuossa tilannetta kun aamulla yövuorosta tulin ja pakkasta -1 niin en lämppäriin laittanut ja kun illalla kauppaan lähdin niin kuskin lukko jäässä, pelkääjän puolen kääntyi mutta ovia ei taas auki vaan takaluukusta ryömin autoa käynnistämään ja lasikrapaa hakemaan. No auto käyntiin ja krapaamaan niin eikö perkele keskuslukko paukauta ovet lukkoon, avaimet sisällä, auto käynnissä ja rappukäytävän alaovi lukossa. Ei muuta kun soitto muijalle että tuo vara-avaimen. Hitto jos sama olisi tapahtunut kaupan parkkipaikalla, siinä olis seisty auton vieressä lumiharja kädessä.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 6.1.2007 7:24

^viime talvena aamupöhnässä väänsin ovia auki kilpaa auton kanssa. Kuskinpuolella oli vissiin ovi jäässä kun vetäs ovet lukkoon pari sekunttia sen jälkeen kun olin pelkääjänpuolelta nykässy ne auki. Laittelin autoa tolppaan ja kysymysmerkkinä ihmettelin kun oli ovet kokoajan lukossa vaikka justhan minä ne aukasin...

Pitää yrittää pitää tämäkin ominaisuus muistissa ettei sitten mene yllämainitun kaupan parkkipaikka -skenaarion mukaisesti.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.1.2007 13:45

liikaa tekniikkaa talveen ja yleensäkin autokäyttöön IMO

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 6.1.2007 15:46

Jep, samaa vikaa; lukot menee jäähän heti pakkasten tultua ja apukuskin ovi ei avaudu vaikka lukot pitäisikin olla auki (mahdollisesti hetken päästä toimii normaalisti). Aseöljyt yms. eivät ole auttaneet. Kesäauto :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.1.2007 18:43

Jännä juttu että samaa vikaa on kaikissa golf3/vento vuosimalleissa, samaa koppaahan on tehty 92-98. Farkku oli aamulla 5 tuntia roikassa ja sisälämmitin myös päällä mutta kuskinovesta ei kuitenkaan sisään päässyt kun vasta hetken ajelun jälkeen. Keskuslukkoihin vois auttaa kun letkuihin ruiskuttais jotain kosteutta poistavaa öljyä tms.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 6.1.2007 18:47

sen oven saa muuten sisäpuolelta auki. lyö kovaa ovipahvin takaosaan siihen lukkosysteemin kohdalle, niin sen jälkeen ovi aukeaa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.1.2007 18:54

No ei nyt kumminkaan autoa aleta hajottamaan yhen jäätyneen oven takia.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 6.1.2007 18:56

ei se siitä hajoa. se ovipahvi joustaa mukavasti... joskus vaan on pakko saada se ovi auki, noin se aukeaa. se lukko kannattaa purkaa ja voidella kunnolla, niin se pelaa vähän paremmin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.1.2007 18:58

Kyllä tuossa farkussa lukko pelaa jotenkin ja kahva aukeaa mutta ovi jäätyy kiinni tiivisteeseen vaikka silikoonia on ruutattu automaalarin kiusaksi asti.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 6.1.2007 19:00

minulla lukko aukeaa, mutta kahva lyö "tyhjää". eli ovi ei edes yritä aueta...

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 6.1.2007 21:49

^Sitä samaa pirua se tekee :p

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 6.1.2007 23:51

Ja kyllä veikkaan jarkollakin tuota samaa ongelmaa olevan, eli ei se tiivite jäässä ole. Omassani on paljon auttanut et ennen talvea rasvaa ne lukot kunnolla. Oiskohan mulla ollut jotain WD-40 purkissa ja siihen päähän sellanen pilli jonka työntää tuonne lukkolaitteeseen ja joka suuntaan reilusti ku ruiskii ni aika hyvin on toiminu lukot.

Jykä
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.4.2006 20:10

ViestiKirjoittaja Jykä » 7.1.2007 14:55

Pasuunan etuovet aukeavat pakkasella ihan hyvin, mutta eivät sitten mene kiinni. Lukko ei vaan ota kiinni, vaikka ovea yrittääkin kiinni laittaa. Sitten kun on tilanteesta riippuen ajellut 3-10 km, niin kyllä sitten toimii. Lämpiää siinä ajassa sen verran sisältä. Pirullista vaan pitää ovet kiinni toisella kädellä ja hoidella toisella ohjailua ja vaihteenvaihtoa. Sitten kun ovi ei ole ihan kiinni, niin valosummeri huutaa ihanasti:)
Vielä en ole keksinyt, millä konstilla saisin homman toimimaan. Öljytty on. Tiivisteisiin paras lääke on raaka glykoli. Sillä kun pyyhkäisee, niin ei jäädy kiinni ennen seuraavaa suojakelin jälkeistä pakkasta...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.1.2007 15:47

Joo lukkopesät on öljytty anti corrol -voitelevalla lukkosuojalla (jähmettymispiste -70 ja saa vain lukkoliikkeestä), lukkosalpaan mikä näkyy kun oven avaa laitoin max flowta -50 ja samaa tavaraa ulkopuolelle kahvojen muoviosaan joka liikkuu, tiivisteisiin silikoonispreitä + silikoonitikkua.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 7.1.2007 15:57

otappa siitä oven päästä semmonen muovinen tulppa irti, ja laitat siitä jotain lukkoöljyä niihin oven sisällä oleviin osiin...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.1.2007 15:24

Temput jatkuu, aamupäivällä liikenteeseen ja sisään pelkääjän ovesta, kuskin lukko jäässä lukkoöljystä ja 5 tunnin sisälämmitttimestä huolimatta. Keskuslukko paukutti ovet lukkoon heti kun autoon pääsin ja pois ei muuten kun pelkääjän lasi auki ja avaimella lukot auki. Hetken ajelun jälkeen kaikki toimii taas normaalisti.
Soitin kaverille Tampereen laakkoselle joka volsujen kanssa on otellut ja keskuslukituksen kompurassa olis kosteutta joka tuota lukkojen paukutusta tekee, eli pumppu irti ja lämpöiseen kuivamaan. Lukkoihin auttaa lisäksi asennettava lisäjousi josta linkki: http://img95.imageshack.us/my.php?image ... vetgd0.gif
Jännä juttu että lukkopesät kohmettuu heti kun pikkuisenkin pakastaa vaikka niitä on lukko ja aseöljyllä uitettu. Tuon mekanismin öljyäminen tosiaan auttais mutta ensin pitäis saada auto johonkin kuivamaan.
kuinka nuo lukot toimii jos poistaa käytöstä koko keskuslukituksen ja ruuvaa ovinuppeihin käsin nostettavat nupit?

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 12.1.2007 16:58

Tänään tuli ensimmäistä kertaa taisteltua kakkiksen ovien ja lukkojen kanssa. Aamulla huomasin ettei ovien avaamiseen ollut toivoakaan käytössä olevan ajan kanssa joten polkaisin kouluun. Noh nyt koulusta tulleena ja tunnin ovien kanssa taiselleena kaikki aukeaa niinkuin pitää. :D
Ensin huomasin että lukko ei tietenkään aukea, oli niin jäässä ettei mitään tapahtunut vaikka avainta käänteli. Noh, aikani lämmitettyä ovea sain lukon auki mutta ovenkahvalla ei tuntunut olevan mitään yhteyttyä itse avausmekanismiin. Siitä sitten lämmittelin kuumalla vedellä takaluukka noin 10min kunnes pääsin römyämään takaluukusta autoon sisälle. Siitä sitten onnistuin saamaan pelkääjän oven auki ,vaikka kovasti tiivisteet olisivat halunneet pitää sen kiinni. Laitoin takaluukun kiinni ja kävin ajelemassa kunnes auto oli kuin sauna. Sitten kaikki paitsi takaluukku (joka jäätyi uudelleen) toimikin kuten pitääkin.
Ja auto oli tosiaan ollut lämmityksessä yms. mutta aika taistelua oli silti. Ensi yöksi pitää ajaa talliin sulamaan/kuivumaan ja sitten öljytä kaikki mahdollinen mitä tulee mieleen. :D

JUQA
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.5.2004 19:11

ViestiKirjoittaja JUQA » 12.1.2007 17:22

Liittyen tähän aiheeseen: onko missään selostetta millä saan purettua venton kuskin ovipaneelin. eli missä järjestyksessä. Ovissa ei ole sähkölaseja eli veivi löytyy mutta sähköiset peiliensäätimet on. Meni jotain paskaksi kuskin oven lukosta ku jäi pelkkä lukkopesä eli mihin avain työnnetään käteen.

nyt tarvitsisin "räjäytyskuvia" ja neuvoja kuinka saan oven purettua. Tällä olisi kiire!!

Kiitos jo etukäteen

(PS: hermo menöö ovien jäätymisien takia)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.1.2007 18:06

Älä nyt,volkkarin omistajilla pitää olla pitkä pinna varsinkin talvella. On muuten autonvaihdon jälkeen ajelut huomattavasti vähentynyt kun ei jaksa ulos lähteä arvuuttelemaan mistä sinne autoon tänään pääsee. Nyt ulkona kunnon lumimyräkkä ja farkku on perjantaista seissyt tolpassa, huomenna olis aamuvuoro,katotaan pääseekö autoon vai mennäänkö taxilla,hitto kun ei siitä saa korvauksia. No alkuviikolle luvattiin plussaa mutta senjälkeen pakastaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.1.2007 19:34

http://www.vagcat.com Tuolta löytyy ainakin kuvia kunhan ensin rekisteröityy.

Ilmeisesti kehitys on mennyt väärään suuntaan, mulla ei ole viimeisten 10 vuoden aikana kertaakaan lukot jäätyneet. Takaluukkua ei lasketa, sehän on aina jään peitossa muutenkin :)

Edit: Auto tosin seisoo usein katon alla, ainakin öisin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.1.2007 19:44

Takaluukku mulla on aina toiminut jos vaan ehtii avaamaan ennenkuin keskuslukko paukahtaa päälle. Muijan vento on pelannut ok sen jälkeen kun tolpasta vaihettiin katokseen parkkiin (meillä siis sekä katos että tolppapaikka) eli volsut vaatinee katon päälleen toimiakseen. Ei hitto nyt pitää mennä lumitöihin.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 15.1.2007 13:28

Kummasti vaihtelee näiden lukkojen jäätymisongelmatkin. Mulla golffissa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Lukkolaitteet tosin irroitin, pesin ja öljysin samalla kun midejä asentelin oviin.

Emännän ventossa taas on saanut takuta senkin edestä. Siitäkin lukkolaitteet on pesty ja voideltu. Kuskin ovessa on tuo lisäjousi ja se pelaa muuten, mutta pariin kertaan sitä perkelettä ei oo meinannut saada jäämään kiinni. Apukuskin oveenkin se jousi vissiin pitää viittiä laittaa, kun ei sitä saa auki pakkasella. Ja sitte täytyy porata (jonkun täälläkin kehuma) lukkolaitteen ylimmmän kiinnityspultin reiän pohjaan reikä mistä saa voideltua.

Tää vaan ihmetyttää, että mikä noihin lukkojen jäätymiseen on syynä, vaikka ne on pesty ja rasvattu aseöljyllä ja toisessa autossa pelaa, mutta toisessa ei. Kosteuttahan tuonne jostain täytyy päästä, mutta mistä?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 15.1.2007 22:48

Jarkko: Sulla vissiin samaa vikaa mikä itsellä kans ilmeni tuossa sunnuntaina. Eli avataan ovet,auto käyntiin ja liikkeelle ja naps,ovet menee lukkoon.. Tehnyt tuota samaa tänäänkin.. Tarkoititko että siinä alipainepumpussa olisi kosteutta sisällä? Tälläset viat on niin vittumaisia että ei voi sanoin kuvailla..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.1.2007 19:58

Joo pumpun sisällä on kosteutta tai toinen paikka on kuskin ovessa joku mikrokytkin. Pumppu irti autosta ja sisälle kuivumaan ja takasin laitossa letkuihin vois ruutata jotakin kosteudenpoistajaa/voitelevaa öljyä, oliskohan paineilmatyökalujen öljy sopivaa? Omaan en ole ehtinyt tehdä mitään ja näyttää nyt taas kaikki toimivankin.
Helppohan tämmösen 170cm/60kg tumpin on ittensä apukuskin penkille kammeta ja siitä ikkuna auki ja avaimella ovi auki että pääsi ulos.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 16.1.2007 23:07

Jep,tänään on pelannut moitteitta,mutta otin kumminkin tuon pumpun irti ja purin sen kannen irti.. Ei näkynyt silmämääräisesti että kosteutta olis,mutta vein sisälle ja suihkutin crc:tä siihen piirilevyyn.. Nyt toimii,mutta jos vielä tekee tuota niin sitte tutkitaan jostaki muualta..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.1.2007 7:35

Pumpusta voi ottaa letkun irti. Käyttämällä lukitusta (avus=imu, sulku=paine) pumppuun voi ruiskuttaa kosteudenpoistajaa. Itse tosin totesin, että se on hieman liian ohutta ja väljä pumppu kuumensi aineet pois hyvin nopeasti. Sitten laitoin aseöljyä, joka tuntui olevan viskositeetiltaan ihan passeli.
Pumppua ei kannata kayttää liian kauaa tyhjiltään, sillä se kuumenee aika kovasti.

Pumppuosan saa myös purettua avaamalla päällä olevat ruuvit, mutta ne sisuskalut saa voitelemallakin kuntoon.

Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 17.1.2007 17:44

Muutaman kerran on nyt tälle talvelle ilmennyt tuo, että lukot aukeaa, kahva nousee, mutta ovi ei aukea. Aikaisempina talvina ei ole ilmennyt mitään ongelmia, kun auto on ollut pääasiassa sisämaassa, mutta nyt täällä rannikolla on heti lukkojen kanssa ongelmia, kun vähän pakastaa. Hermothan tässä kohta menee, kun ei ikinä tiedä pääseekö autoo vai ei, kun sedaniin on vaikea kömpiä takaluukun kautta, joka sekin on usein jäässä.

PoRToS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.11.2006 23:19

ViestiKirjoittaja PoRToS » 18.1.2007 10:04

Jykä totesi: Pasuunan etuovet aukeavat pakkasella ihan hyvin, mutta eivät sitten mene kiinni. Lukko ei vaan ota kiinni, vaikka ovea yrittääkin kiinni laittaa. Sitten kun on tilanteesta riippuen ajellut 3-10 km, niin kyllä sitten toimii. Lämpiää siinä ajassa sen verran sisältä. Pirullista vaan pitää ovet kiinni toisella kädellä ja hoidella toisella ohjailua ja vaihteenvaihtoa. Sitten kun ovi ei ole ihan kiinni, niin valosummeri huutaa ihanasti:)
Vielä en ole keksinyt, millä konstilla saisin homman toimimaan. Öljytty on. Tiivisteisiin paras lääke on raaka glykoli. Sillä kun pyyhkäisee, niin ei jäädy kiinni ennen seuraavaa suojakelin jälkeistä pakkasta...


Oletko tuohon keksinyt vastausta. Minulla tuota tekee kuskin puolen takaovi ja vaikka itse ymmärrän olla sitä avaamatta pakkasella, niin valitettavasti muut eivät...

Eli oireena on se, että kahva on hillittömän jäykkä, eikä halua tulla ulos, mutta sitten kun tulee, niin kahva itsessään toimii OK, mutta ovi ei mene sitten enää kiinni. Ainoa tapa millä olen saanut sen pysymään jotenkuten, on painaa ovea kiinni ja lukita auto samalla. Silloin jokin salpa pitää ovea "kiinni", aivan kuten se olisi salvassa, hieman heiluu, mutta ei aukea =)

Olen koittanut kahvaa rasvailla, mutta en löydä paikkaa mistä aseöljyn/vastaavan saisi sinne sisälle... :(

Autona 3BG sedan Passat.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 18.1.2007 12:11

Kolmos-golfissa auttaa kun laittaa rasvaa sinne kahvasta vetämällä aukeavaan koloon, eli vedät vasemmalla kädellä kuskin oven ulkopuolen kahvasta, niin oikealla näkyy se kolo, jossa on tappi. Usein ovi alkaa pelata samantien kun näin tekee.

Nyt ei ole pariin talveen tarvinnut rasvailla, kun ekana talvena teki sen kunnolla.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 20.1.2007 18:41

No niin. Taas on ovet jäätynyt kiinni. :D
Vaikka viikko sitten mielestäni öljysin kaikki tarpeelliset osat. Lukot tosiaan aukeaa mutta kahvan painamisella ei tunnu olevaan mitään vaikutusta. Mitähän multa jäi öljyämättä? Millähän pääsisin tästä ominaisuudesta eroon?

Edit. Autoa en ole vielä valmis vaihtamaan. :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.1.2007 19:55

Jäätyminen on vakiovarusteena näissä volsuissa, mulla toimi pikku pakkasilla viikon moitteetta mutta nyt kun mittari näytti -8 aamulla ja auto katoksessa niin eipäs mentykään sisälle kuskinovesta. Muijan venton pesetin tuossa perjantaina ja siitä lähtien on ollut lämpöisessä tallissa kuivumassa, huomenna pitää mennä ja öljytä/silikoonata joka nippeli ovista. Turhaa vain tuo peseminen kun lukoista valuu kaikki lukkoöljy pitkin kylkiä ja auto aivan paskassa viikon jälkeen.
Farkkua en viitsi pesettää, turhaa hommaa (johan se kesällä pestiin), ajan vaan talliin sulamaan ja pitäis vissiin ne kirkasoptiikkavilkutkin asentaa (onhan ne ostettu jo joulukuussa). Töihin pääsee ventolla kun on yövuoro.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 20.1.2007 21:37

Omia kokemuksia...auto-92 vento, nyt neljäs talvi menossa. Eka talvena oli probleemia, sitten sain vinkin et laittaa voitelusprayta lukitusnupin reiästä sisään oikein reilusti.Eli nuppi sisäpuolelta irti ja sitten spray pullosta ainetta sinne pitkällä pillillä riittävästi. Kolme talvea meni ilman ongelmia, kunnes neljäntenä alkoi taas samat ongelmat. Joten auto lämpöiseen parkkihalliin ja molempiin oviin spraypullosta voiteluainetta lukitusnupin reiästä. Nyt on 4viikkoa mennyt ilman ongelmia. Kannattaa kokeilla. Eli mulla teki juuri sitä että lukot ja nuppi aukesivat mutta ovi ei :-)

nnko
-
Viestit: 58
Liittynyt: 20.10.2006 17:08

ViestiKirjoittaja nnko » 21.1.2007 2:40

Tota pitänee kokeilla. Mulla on usein sama juttu että kun on saanu avaimen pesään ja väännettyä auki niin ovi on jupatissa. Tiivisteet on kunnossa eikä jäässä. Eli siis vaan härskisti ainetta nupin reikään? Luulis menevän pitkin oven sisäseiniä...

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 21.1.2007 10:32

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=52883

tuolta alaaltahan löytyy linkki josta löytyy ohje joka pelastaa henkiä. Toinen vaihtoehto on ruiskia ja ruikkia ja toinen vaihtoehto on korjata ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.1.2007 10:57

Kesällä ostin VAG -liikkeestä nuo lisäjouset, mutta pitkän miettimisenkään jälkeen ei kuvan mukaista paikkaa niille keskuslukollisesta mallista löytynyt, joten jäi asentamatta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.1.2007 20:32

Lisäjousista voi olla haittaa se että ovea ei saa pysymään kiinni. Missä muuten ventossa sijaitsee tuo keskuslukon pumppu?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 22.1.2007 6:55

Nyt on kovia pakkasiakin ollut jo useamman päivän niin lukot toimii edelleen!Eli ainakin mulla auttoi toi voiteluaineen ruiskiminen siitä lukitusnupin reiästä....varmaan pitää olla kuitenkin lämpöisessä tuo auto kun laittaa sitä ainetta, samalla kääntelee avaimella ovia lukkoon ja pois.Täältä forumilta sen vinkin aikoinaan sain, eli jollakin muullakin oli auttanut asiaan.

Venton keskuslukituksen pumppu on takakontissa...

Jykä
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.4.2006 20:10

ViestiKirjoittaja Jykä » 23.1.2007 17:52

Viikonloppuna ajettiin vaihteeksi käsi ovenkahvassa kiinni. Eivät menneet kummatkaan etuovet avaamisen jälkeen kiinni. Otin ovenkahvat irti sen mitä lähtevät ilman ovipahvien purkamista ja laitoin aseöljyä sisään.

En tiedä auttaako, mutta toivotaan. Selviää seuraavien suvikelien jälkeen ensimmäisenä pakkaspäivänä:)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.1.2007 18:52

Pesetin venton tuossa perjantaina ja oli tallissa kuivumassa viikonlopun, samalla öljysin joka paikan ja myös siitä lukkonupin reijästä sumutin, ainakin vielä on toiminut ok mutta katotaan nyt kun loppuviikolla lauhtuu ja pakastaa uudelleen.

Farkun kanssa ongelmat alkoi heti kun tallista ulos sain. Illalla kun töihin lähdin niin keskuslukon pumppu surisi hetken vaikka ovet oli jo avattu ja aamulla kotipihassa huomasin että takaluukku on pysyvästi kiinni eli kaikki ovet toimii normaalisti mutta takaluukku on ja pysyy kiinni. Farkku oli 4 päivää lämpöisessä tallissa joten ei luulis kosteutta missään olevan? Kuinka nuo ovet saa toimivaan ilman keskuslukkoa, riittääkö että nyppään johdot irti pumpulta ja viritän takaluukulle avauksen vaijerilla ja kahva kuskin penkin viereen?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.1.2007 19:04

Kuinka saan tuon takaluukun auki, ovet toimii normaalisti mutta takaluukusta ei kuulu edes surinaa ja lukkopesään on turha avainta tunkea, on hapettunut täysin umpeen.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 24.1.2007 19:20

Penkit nurin ja takakonttiin taskulampun kanssa ihmettelemään. Varmasti aukeaa, kun nykii niitä vipuja, mitkä lähtee siitä lukkopesän luonta. Muistaakseni pitää vetää sitä vipua, mitä lukkopesä normaalisti avatessa painaa, auton keulaa kohti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.1.2007 19:25

Veljelläni oli aikanaan kolmosfarkussa kolmas penkkirivi takana. Takana istuvia penskoja varten oli lukolta vedetty vaijeri sisälle sisäpuolisen sulkukahvan reiästä. Pitäisi itsekin tehdä samanlainen patentti, koska tuokaan ei avaimella pelaa: toistaiseksi keskuslukko toimii, mutta...

Olihan se vissiin niin, että sisäpaneelia ei saa irti, kun luukku on kiinni? Kannattaa tehdä iso luukku paneeliin ja sitä kautta avata lukko, jos ei muuten aukea.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.1.2007 19:38

No ei auta muuta kun ajaa auto töissä halliin yövuorossa ja ryömiä ihmettelemään.
Muijan audi 80 teki saman tempun pari vuotta sitten ja jouduin purkamaan takapenkin selkänojan ja hattuhyllyn pois että mahtui pitkällä harjanvarrella sohimaan takaluukun vipuihin että aukes.
Tässä nyt ei voi kun naureskella näille lukkomurheille, uskomatonta.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 24.1.2007 19:47

minulla on kohta kuukauden nuo lukot toimineet kunnolla. tuo kunnollinen öljyäminen tuntui auttavan paljon. tosin auto on aina ulkona, niin eipä tuonne vettäkään mene.

Hart-sa
-
Viestit: 158
Liittynyt: 21.6.2005 15:54

ViestiKirjoittaja Hart-sa » 24.1.2007 20:05

Mulla toimii nyt *kop kop* lukot muuten hyvin (suihkutin Weldtiten TF2 -ketjuöljyä runsaasti..), mutta matkustajanpuoleinen etuovi ei tunnu haluavan aueta. Lauhempia kelejä odotellessa.. Onneksi muut ovet pelaa.. Ja auto on myös aina ulkona huppu päällä..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.1.2007 20:26

Joo ulkona nuo meidänkin volsut on, vento katoksessa ja farkku tolpassa, kumpikaan ei ole tallissa muuten ollut paitsi nyt kun venton pesetin ja farkku oli sulamassa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 25.1.2007 7:39

Jo toimii takaluukku. Kömmin tuossa yövuoron aikana takaluukkuun ihmettelemään ja se luukun muovinen verhoilu irtoaa yläreunasta niin paljon että väliin näkee ja käsi mahtuu. Sieltä oli metallitanko irronnut joka liikuttaa lukkomekanismia, nähtävästi irtoaa jos luukun pamauttaa kiinni. Luukun alareunaan ajattelin porata muutaman vesireijän koska alareunassa vain 1 poistoreikä.
Niihin ovien tankosysteemiin kannattais laittaa pakkasellakin joustavaa vaseliinia joka niissä pysyis niin ei kosteus pääsis jäädyttämään, öljyt ei kauaa pysy mutta tuokin toimenpide vaatii ovipahvien purkamisen.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 25.1.2007 13:21

se luukun muovinen verhoilu irtoaa yläreunasta niin paljon että väliin näkee ja käsi mahtuu.

Onko jotain ruuveja jossain mitä pitää irroittaa ennenkuin alkaa rykimään:)? Takaluukku ollut viimeiset 2 viikko pysyvästi lukossa. Moottorin ääni kyllä selvästi kuuluu, mutta kahva on koko ajan löysä.

Mikäs voi aiheuttaa sellaisen, että tänään apukuskin ovi ei pysynyt kiinni, mutta kun laittoi napin alas ennenkuin pamautti oven kiinni niin jo pysyi? En käsitä miten tuo napin alaspainaminen auttoi asiaan...

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 26.1.2007 8:17

Alkaa olemaan Laakkosen tuntitaksat halpoja, kun eukko kävi viemässä auton sulamaan megahyperostoshelvettiin:). No nyt ainakin kaikki ovet ja luukut taas toimii hetken aikaa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.1.2007 8:31

Kolmoskoppa-farkussa se takaluukun muoviverhous on kiinni 8kpl muovinastoilla 4 alla ja 2 per sivu, joku ruuvi lähti irti siitä verhouksen kahvan kohdasta, muita ruuveja ei ole. Yläreunasta ei ole kiinni kuin painamalla eli keskeltä kun nyppää niin irtoaa senverran että väliin näkee ja auki saa mutta kannattaa tehdä lämpöisessä ettei muovi halkea. Muovia kun raottaa niin heti sen lukkomoottorin alta menee tanko alaspäin lukolle joka mulla oli irti eikä sitä takasin saanut muuten kun irrottamalla koko verhoilun. Luukun saa auki tunkemalla käden verhoilun väliin ja liikuttamalla lukkorautaa joka näkyy luukun pohjalla keskellä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.2.2007 20:04

Nyt on lukot ja ovet toimineet moitteetta säänvaihtelusta huolimatta mutta keskuslukituksen moottori jää surisemaan hetkeksi lukkojen avauksesta huolimatta, mitäs sille pitäis tehdä?

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 16.3.2007 18:39

Tuli tässä mieleen kun taas (1. kerran tälle vuotta) taistelin oven kans kun ei jäänyt kiinni ennen kuin lämmitti auton. Jos sinne lukon ympärille laittas esimerkiksi kelkan kahvan lämmittimen. Päälle kytkentä kätevästi vaikka hälyttimen lisäkanavaan ja joku ajastin homma väliin.....Sulas ainakin nopeesti. Onhan niitä lämmitettäviä lukko pesiäkin, ainakin kaverin mazdassa oli aikoinaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa