Juu, näin kävi. :P
Alakulmassa golfpallon mentävä reikä ja halkeillut joka suuntaan. Ei kiveniskemää(?) eikä merkkejä kolaroinnista.
Tosin... eilen vaihdoin uuden parkkivalopolttimon palaneen tilalle ko. lyhtyyn.
Voisiko olla mahdollista että uusi polttimo olisikin yhtäkkiä lämmittänyt lasia niin paljon, että pakkaskeli olisi sitten poksauttanut lasin?
Pitääpä alkaa katselemaan uutta lasia. Onkohan saatavilla pelkkää lasia, vai meneekö umpion uusimiseksi? Tehtaan jäljiltä xenonit keulalla, sileä lasi.
Kiitti ja moi!
Hyvää Joulua.
Etulyhdystä poksahti lasi - FIXATTU
Valvoja: ffp jäsenet
Etulyhdystä poksahti lasi - FIXATTU
Viimeksi muokannut a7071, 19.1.2007 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taitaapi olla sitten kiveniskemä minkä piikkiin pistää.
Onkin Boschin umpiot.
Mietin jos jostain pelkän lasin sattuisi löytämään, onko miten kinkkinen homma vaihtaa? Ei ollutkaan "klipsuilla" lasi kiinni kuten toivoin. (: Terävällä veitsellä tiiviste(massa?) irti, kaapiminen ja uudella kiinni? Minkäslaista tavaraa tuossa voisi kuvitella käyttävänsä tiiviste-/liima-aineena?
Umpion sisälle on päässyt muutamia pisaroita lasinpesunestettä. Tuuria kyllä ettei tullut lotrattua enempää, ennenkuin huomasin ja nappasin sulakkeen irti pesureista. (: Taisi olla niin ettei ole paljon sörkkimistä umpioiden sisäpintaan? Lähteeköhän hapettumaan jos jättää silleensä?
Kiitti ja moi!
Onkin Boschin umpiot.
Mietin jos jostain pelkän lasin sattuisi löytämään, onko miten kinkkinen homma vaihtaa? Ei ollutkaan "klipsuilla" lasi kiinni kuten toivoin. (: Terävällä veitsellä tiiviste(massa?) irti, kaapiminen ja uudella kiinni? Minkäslaista tavaraa tuossa voisi kuvitella käyttävänsä tiiviste-/liima-aineena?
Umpion sisälle on päässyt muutamia pisaroita lasinpesunestettä. Tuuria kyllä ettei tullut lotrattua enempää, ennenkuin huomasin ja nappasin sulakkeen irti pesureista. (: Taisi olla niin ettei ole paljon sörkkimistä umpioiden sisäpintaan? Lähteeköhän hapettumaan jos jättää silleensä?
Kiitti ja moi!
http://ffp-motorsport.com/tuning/umpmaal/index.php
Tuolla jotain yleisohjeita lasin irroitukseen ja kiinnitykseen..
Tuolla jotain yleisohjeita lasin irroitukseen ja kiinnitykseen..
Hyvät ohjeet muuten, kiitos vinkistä.
VW veloittaisi n. 600€ uudesta xenonvaloumpiosta (ilman polttimoita...), luulen että koitan selvitä vain lasin vaihtamalla... ;)
Onko tietoa, ovatko lasit sitten standardikokoiset ja -muotoiset eri valmistajien ja erityyppisissä umpioissa? Esim. Hella / Valeo.
Pitääpä alkaa jäljittämään jostain.
VW veloittaisi n. 600€ uudesta xenonvaloumpiosta (ilman polttimoita...), luulen että koitan selvitä vain lasin vaihtamalla... ;)
Onko tietoa, ovatko lasit sitten standardikokoiset ja -muotoiset eri valmistajien ja erityyppisissä umpioissa? Esim. Hella / Valeo.
Pitääpä alkaa jäljittämään jostain.
Vähän samanlainen ongelma. Pieni kivi tai nasta napsahti keskelle kuskinpuolen ajovaloa (FK:n kirkasoptiikka) ennenkuin ehdin suojata niitä. Iskusta tuli pieni rikama jota seuraa noin 4cm vino halkeama.
Onko kokemuksia, joutuuko koko umpion vaihtamaan (FK:n ollessa kyseessä joutuu ostamaan molemmat umpiot!!). Vai olisiko sittenkin joku keino töhriä vaikka lasiliimaa halkeamaan ja vielä suojata umpio kiveniskukalvolla?
Onko kokemuksia, joutuuko koko umpion vaihtamaan (FK:n ollessa kyseessä joutuu ostamaan molemmat umpiot!!). Vai olisiko sittenkin joku keino töhriä vaikka lasiliimaa halkeamaan ja vielä suojata umpio kiveniskukalvolla?
Mää olen joskus korjannu näitä lisäpitkäkattilan saamia iskuja epoksiliimalla.. Ainakin kun sen reikään saa silleen että on molemmin puolin kunnolla ja kynslakkaa emännältä pöllit päälle niin loppuu halkeamiset :D
Se kynslakka siksi että epoksi vaikka onkin kirkasta niin muuttuu äkkiä keltaiseksi siinä lasissa..
Se kynslakka siksi että epoksi vaikka onkin kirkasta niin muuttuu äkkiä keltaiseksi siinä lasissa..
Korjausoperaatio
Juu, tuli sitten fixattua onnistuneesti rikkoutunut lasi. Säästöä tuli n. 500€ karkean laskuopin mukaan (uusi xenonumpio VW:lla n. 550€, "perus"umpio Motonetistä 55€).
Eli...
uudesta umpiosta lasi irti kuumailmapuhaltimen, ruuvimeisselien ja mattopuukon avulla. Tasaisesti lämmittäen n. 20cm:n matkalta, jonka jälkeen lasin ja umpion välisen tiivisteen viiltelyä ja vänkäystä meisselillä. Tämä toistaen useita kertoja ja kiertäen koko umpion reuna kunnes lasi irti.
Varaosaumpio meni reunakohdasta kurjannäköiseen kuntoon, lämmittäminen ja meisselillä vääntö jätti jälkensä pehmenneeseen muoviin.
Lasista mattoveitsellä tiivisteen jämät irti ja sisäpinnan huolellinen putsaus.
Xenonumpiostani oli lasi siis totaalisen palasina, joka helpotti hommaa. Kuumensimme vain pieneltä matkalta kerrallansa, ja nyimme lasin palaset "juurineen" irti tiivisteestä. Lähtivät todella hyvin siistinä palasina, eikä tiivisteeseen jäänyt juurikaan lasin palasia/murusia.
Tiivisteen "skraappaus" mattopuukolla ja umpion sisäpuolien varovainen puhdistus.
Jätimme vanhan tiivisteen umpioon koska säilyi hyväkuntoisena operaation ajan. Sitten reilu sauma lasisilikonia (-60 - +200C) tiivisteen päälle ja uusi lasi. Tiukasti puristaen teippaus ympäriinsä ja jämiminen seuraavaan päivään ja paikallensa asennus.
Kaksi päivää tästä, eikä ajon aikana kerännyt kosteutta/huurua sisällensä. Katsastuksessa ei huomautettavaa.
Parit kuvat operaatiosta.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205212.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205214.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205210.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205209.jpg
Kiitti ja moi!
Eli...
uudesta umpiosta lasi irti kuumailmapuhaltimen, ruuvimeisselien ja mattopuukon avulla. Tasaisesti lämmittäen n. 20cm:n matkalta, jonka jälkeen lasin ja umpion välisen tiivisteen viiltelyä ja vänkäystä meisselillä. Tämä toistaen useita kertoja ja kiertäen koko umpion reuna kunnes lasi irti.
Varaosaumpio meni reunakohdasta kurjannäköiseen kuntoon, lämmittäminen ja meisselillä vääntö jätti jälkensä pehmenneeseen muoviin.
Lasista mattoveitsellä tiivisteen jämät irti ja sisäpinnan huolellinen putsaus.
Xenonumpiostani oli lasi siis totaalisen palasina, joka helpotti hommaa. Kuumensimme vain pieneltä matkalta kerrallansa, ja nyimme lasin palaset "juurineen" irti tiivisteestä. Lähtivät todella hyvin siistinä palasina, eikä tiivisteeseen jäänyt juurikaan lasin palasia/murusia.
Tiivisteen "skraappaus" mattopuukolla ja umpion sisäpuolien varovainen puhdistus.
Jätimme vanhan tiivisteen umpioon koska säilyi hyväkuntoisena operaation ajan. Sitten reilu sauma lasisilikonia (-60 - +200C) tiivisteen päälle ja uusi lasi. Tiukasti puristaen teippaus ympäriinsä ja jämiminen seuraavaan päivään ja paikallensa asennus.
Kaksi päivää tästä, eikä ajon aikana kerännyt kosteutta/huurua sisällensä. Katsastuksessa ei huomautettavaa.
Parit kuvat operaatiosta.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205212.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205214.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205210.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img205209.jpg
Kiitti ja moi!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa