Hitsauskaasujen erot?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

Hitsauskaasujen erot?

ViestiKirjoittaja Tapsala » 11.1.2007 21:23

Eli on korroosio purru passatin helmoihin ja ne oon vaihtamassa uusiin. Mikä Kaasu/seos olis Mig:in paras tollasen ruostuneen pellin hitsaukseen? Kertokaa kokemuksia eri kaasuista. Nyt on ollu seoskaasut käytössä mut jotkut väittää et pelkkä hiilidioksidi olis parempaa, onko mitään perää?

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 11.1.2007 22:35

Hiilari on vain hieman halvempaa, mutta sen käyttöalue on huomattavasti seoskaasua pienempi. Älä suotta sooloile, vaan käytä perus argon-hiilari seosta.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 11.1.2007 23:35

Näppituntumalla helmoja/kaaria hitsatessa ei argon toiminut aivan niin hyvin kuin mitä CO2:nen

jik
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 22:38

ViestiKirjoittaja jik » 11.1.2007 23:53

itsellä kanssa kokemusta vain argonilla hitsaamisesta, toi hiilidioksidi olis tarkotus testata kun oman pullonkin sais melko edukkaasti 10v. leimalla...

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 12.1.2007 0:04

Valovirta vai voimavirta mig? Valovirtakoneella + hiilidioksidilla saa sellasta ei katseenkestävää pintasaumaa, eli tunkeumakin on olematonta. Siittä hommasta ei tule kun sanomista, mutta ruosteinen pelti voi olla eri juttu... Pitäisi periaatteessa olla parempi kun hitsataan ei puhdasta tavaraa..

Hiilidioksidi ei "osallistu" siihen hitsaustapahtumaan, eli se on tuossa tapauksessa inerttiä (reagoimaton) eli periaatteessa mag hitsausta (mutua, korjatkaa jos tarvis).
Ei vaan juuri päinvastoin ja nimenomaan siksi tuo on MAG-hitsausta. MIG olisi Metal Inert Gas.

Kiitokset korjauksesta, Flashmn ja SS

Tosin hiilipullo ei paljoa maksa, ja täyttökin onnistuu odottaessa? Peltoautopajalle varmaan hyvä hinta/laatusuhteeltaan ;)

Seoskaasulla on kyllä omat etunsa, mm. rosterin hitsaus onnistuu, hiilidioksidilla taas ei.

Foorumilla on varmaan hitsareita sanomaan tähän faktat?

Edittiä ylempään^^^^
Viimeksi muokannut [mortti], 12.1.2007 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 12.1.2007 8:02

argon-hiilari seoskaasu EI käy rostetille tms. Sillä saa teoriassa ja käytännössä laajemman toiminta-alueen hits.koneelle. Hiilaria saa sit tosin melkein mistä vain. Jos hinnasta halutaan spekuloida, niin pitäisi varmaan keskustella oman pullon hommaamisesta. Siinäkin kannattaa huomioida missä ja mitä voi täyttää edullisesti.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.1.2007 10:33

Kyllä nyt vaan Argon-hiilari seoskaasu nyt on soveltuva rosterin hitsaukseen. Esimerkiksi Argon+Co2 sopii hyvin normaalien austeniittisten laatujen (esim 304)hitsaamiseen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.1.2007 11:09

Imho hiilari on aktiivinen kaasu, joka kyllä osallistuu tavallaan siihen hitasustoimintaan, MAG (Metal Active Gas) hitsaukseksikin kutsutaan.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 12.1.2007 12:38

Kone on voimavirtakäyttönen.
Oon sillä seoskaasun kerä kyllä hitsannut haponkestävää kohtuullisella menestyksellä...
Mutta ne jokka on kokeillu, vois sanoo et onko niin suurta eroo seoksella ja hiilarilla et kannattas hiilari pullo hommata peltipaikkauksiin?
Ja 0,6 lanka taitaa olla paras...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.1.2007 19:35

Hiilidioksidi ei "osallistu" siihen hitsaustapahtumaan, eli se on tuossa tapauksessa inerttiä (reagoimaton) eli periaatteessa mag hitsausta (mutua, korjatkaa jos tarvis).
Ei vaan juuri päinvastoin ja nimenomaan siksi tuo on MAG-hitsausta. MIG olisi Metal Inert Gas.

Edit: Jaa tuo mainittiinkin jo edellä.

Edit2: Enemmin panostaisin kunnon migiin kuin alkaisin kaasuilla kikkailemaan. Ainakaan itse en ole huomannut mitään käytännön eroa siinä, onko kaasu CO2:sta vi Misonia. Koneella ja hitsarilla on paljon suurempi vaikutus sauman laatuun.

Mikä Kaasu/seos olis Mig:in paras tollasen ruostuneen pellin hitsaukseen?
Viisastelua (laskettakoot väsymyksen piikkiin), mutta ruostunut pelti poistetaan ja hitsataan ruosteetonta tilalle :)
Viimeksi muokannut SS, 12.1.2007 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 12.1.2007 22:38

Ok, korjailin mutuiluja ;)
Itellä valovirtakone, ja hitsaan miinuksella, eli käännän navat jos on hepposta peltiä.

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 18.1.2007 21:21

:) Hyvä keskustelu...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa