Peltivanteiden levitys ja sopivuus Jettaan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

Peltivanteiden levitys ja sopivuus Jettaan

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.12.2006 18:12

Eli tarkoitus olis hankkia jostain 15" pellit ja tuossa tarjottiin 15x6" peltejä et:llä 45. Mahtaako tuollainen haukata kiinni iskariin tai jonnekin muualle tuolta sisäpuolelta vai pyöriikö ihan vaivatta? Auttakee!
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 4.1.2007 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 15.12.2006 18:55

Eikö kukaan osaa sanoa? Mitenkäs jos peltivanteessa on liian suuri keskireikä, kun siihen ei ilmeisesti oo mitään sovitteita saatavilla, niin haittaako kuinka paljon? Täristääkö tai jotain vastaavaa?

Entä sopiiko vanne, joka on 15x6,5" ja sen et on 45?


[Pohdintaa] Jos tuollaista 6,5" leveätä peltivannetta, jonka et on 45 levittää 9", niin sen et muuttuu 13,75. Tuollainen 9" vannehan on 1,25mm ulompana kuin 9" et:llä 15, joten eikös tuo silloin Jetassa pyöri niin, että ei ota kiinni sisältä. Ja samaten tuo 6" et:llä 45. Jos sen levittää 9", niin sen et on 7,5 joten se tulee jo 7,5mm ulospäin verrattuna 9" et:llä 15. [/pohdintaa]

No mutta sitten tarvittais vastauksia tuohon keskireikä kysymykseen.
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 15.12.2006 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.12.2006 19:12

Siis jettaan?
Jos orkkis on 6x14 ET38 ja tuo uusi tulee 7 mm sisemmäksi, vanne mahtuu melko varmasti, valitusta renkaasta ei ollutkaan puhetta.
Audissani on orkkis talvivanne 6x15 ET45, jos tuohon merkkiin on tarkoitus laittaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 15.12.2006 19:15

Ja renkaat levityksen mukaan. Ja nimenomaan Jettaan vuosimallia -87.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 4.1.2007 18:04

Osaako joku sanoa onko tuolla peltivanteiden keskireiän koolla miten paljon väliä? Eli jos on liian iso, niin haittaako? Vai onko peltivanteisiin saatavilla minkäänlaisia sovitteita?

Ja osaako joku sanoa, että oonko oikeassa tuon 6,5" leveän et:llä 45 olevan peltivanteen mahtumisen kanssa? Ettei mene turhaan ostelemaan tuollaisia..

Tuo on tosin peräisin uusista Renaulteista tuo koko ja ajattelin, että tuosta olis melko hauska alkaa levittämään.. Luultavasti tulis tuollainen 9" leveä et:llä 13,75 tai 9,5" leveä et:llä 7,5.. Joutuis vaan ainakin tuolle 9,5" et 7,5 tekemään jo aika paljon kaarimuutoksia, jos Jettaan meinais laittaa.

Niin ja jos jollakin on tiedossa tuollaiset Rellun vanteet, niin tarjouksia tulemaan.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.1.2007 18:51

ei se haittaa vaikka se on liian iso kun vaan kiristät pultit tasasesti... ja kyllä sulle joku sinne koneista sopivat holkit väliin

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 5.1.2007 12:53

^ kyllä haittaa ja merkittävästi.Pelkillä pulteilla ei saa keskitettyä. Mutta esim: sorvaamalla sopivat renkaat väliin alkaa toimia niinkuin pitääkin....

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.1.2007 13:55

Ei mulla ole haitannut jos ei keskitä. Asconassa edes orkkis vanteet eivät keskitä, ainakaan takaa. Hyvähän se on jos keskireikä keskittää, mutta ei minulla ole ollut sen kanssa mitään ongelmia jos tasaisesti pultit kirraa. Ei ollut Corradossakaan sovitetta navassa ja hyvin toimi.

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 5.1.2007 18:00

volkkarit ei o niin tarkoja keskireijästään jos on liian iso voi sorvata holkit! tuo 45 et on vakio et menee aika sisään=)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.1.2007 18:09

Vakio et joo, mutta eipä se enää kovin vakio oo jos levittää 3" tuota vannetta.. Lähinnä se vähän mietityttää, että ottaako tuo vanne sisältä kiinni, koska on kuitenkin 6,5" leveä ja et on tuo 45.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.1.2007 19:07

levitetäänkö vannetta molemmilta kehiltä vai pelkästään ulommilta?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.1.2007 19:45

Tarkoitus olis laittaa ulkokehälle lisää 2,5" tai 3". Silloin tuo 6,5" vanne, jonka et on 45 muuttuis 9" et:llä 13,75 tai 9,5" et:llä 7,5. Voi olla, että jäis tuohon 9", mutta jotenkin tekis mieli levittää tuonne 9,5".

Sisään päin ei varmaan kovin paljoa kannata levittää.

Selkenee suunnitelmat melko paljon sitten, kun oon saanut ostettua vanteet. Alle kun sovittaa, niin tietää paljonko levittää vanteita ja paljonko kaaria. Vanteiden levitys olis tarkoitus tehdä itse.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.1.2007 19:50

jos sinä sitä pelkästään ulkokehältä levität niin eihän se vaikuta mitenkään siihen mahtuuko se sisäpuolelta pyörii. Sehän etäisyys pysyy samana levityksestä huolimatta vaikka ET muuttuukin. Näin ainakin itse asiaa päässäni pyörittelin. Itsellä ysit ET15,vois olla vähemmänkin kun kaarissa on tilaa. Sisäänpäin ajatellessa vois vanteesta riippuen laittaa ET 20-25 Golfiin/Jettaan. ET:n kasvaessa takana onkelmaksi muodostuu taka-akseli ja edessä G:n satulat ja käännöksissä mahdolliset raapimiset runkoon.

E:mulla siis 16"

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.1.2007 19:58

Joo kyllä sen tajuan, ettei se sisään mene, mutta kun en oo koskaan saanut koittaa alle tuollaista 6,5" et;llä 45 olevaa vannetta, niin en tiedä pyöriikö tuo varmasti tuollaisenakaan. Jos laskin oikein tuon levittämisen vaikuttamisen vanteen et-lukuun, niin siinä tapauksessa pitäs pyöriä oikein hienosti, koska et olis noinkin pieni.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.1.2007 20:02

Ahaa, et siis ole kokeillut alle tuollaisia vanteita. Nyt minäkin ymmärsin. =D

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.1.2007 20:05

Tosin tuo levittämisen vaikutus et-lukuun menee mun käsittääkseni näin:
Jos vanne leviää tuuman, niin et muuttuu puoli tuumaa, koska vanteen keskikohta siirtyy samalla, kun vanne leviää. Taas 2" levitys vaikuttaa et-lukuun 1" jne.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.1.2007 20:21

Juuri näin, olettaen että keskiötä ei siis siirretä :)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 5.1.2007 20:31

Joo no keskiötä en lähde siirtämään. Ainoastaan tuota ulospäin levittämistä oon ajatellut. Tuota on tullut luettua ja siitä innostus vaan lisääntyi. Tuossa on kyllä erittäin härski rengastus.. Toisaalta jos alkaa kaaria levittämään, niin levittää suosiolla niin leveäks, että saa kunnon läskit alle eikä myöhemmin ala kaduttamaan, että teki liian laimeat levitykset. No saapa nähdä mitä sitä keksii.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 6.1.2007 0:53

Kuva

^ ota tuosta mallia :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.1.2007 5:31

^Tuossa alkaa olemaan jo vanteilla leveyttä =D

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 6.1.2007 13:50

No ehkä ei ihan noin paljoa kuitenkaan. Joka tapauksessa mahdollisimman leveä, kuitenkin ulkonäön ehdoilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa