Vaihtovalo

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

Vaihtovalo

ViestiKirjoittaja ookoo » 6.10.2006 7:30

Tuli tuossa mieleen että jos itse rakentaisi vaihtovalon.

Onko kenelläkään tietoa minkä arvoinen säätövastuksen pitäisi olla että valon syttymistä saisi edes noin 200 kierroksen tarkkuudella säädettyä?

Edit: Kytkentähän nyt olisi jotakuinkin sellainen että säätövastus puolalta tulevan johtoon, siitä toinen johto lampulle.

Saa toki korjata jos se ei noin toimi, mutta niin olis tarkoitus ainakin kokeilla.
Viimeksi muokannut ookoo, 6.10.2006 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 6.10.2006 8:07

Kannattaisko selvittää hieman minkälaisesta kytkennästä on kyse?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 6.10.2006 9:40

Vaihtamishetken osoitin.
Eli valo alkaa vilkkua/palaa määrättyjen kierrosten jälkeen millon alkaa olla aika vaihtaa isompaa vaihdetta.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 6.10.2006 10:29

Joops mä tajusin sen kyllä mikä tuo vekoskuukkeli on. Mietin vain aivan liian monimutkaista ratkaisua tuohon.

Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 6.10.2006 16:53

Tarttis muutamia vastuksia ja ehkä myös Diodeita ja niin edelleen.. olen fundeeraillut samaa mutta viekä ajatus asteella vasta.

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 6.10.2006 17:14

Yritin kattella kuuklella ohjeita tuon rakentamiseen, muttei tuntunut löytyvän mistään.

Yks vaihtoehtohan olis purkaa mittari jossa on vaihtovalo ja selvittää sitä kautta mitä osia tarvitaan ja miten kasataan.

Valmis vaihtovalohan maksais noin 50e, joten kuvittelisin että tarvikkeisiin ei kuitenkaan montaa euroa menisi jos itse rakentais osista.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 6.10.2006 18:36


Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 6.10.2006 20:52

^ Tuossa kannattaa muistaa, kun tekemään alkaa, että tarttis vielä tuohon PIC:iin ohjelmakin tehdä. En usko, että ilmaseksi antavat.
Helpoin tapa lienee tehdä ylipäästösuodin sille taajuudelle millä valon haluaa syttyvän. Toinen tapa on käyttää taajuus-jännite muunninta. Samassa pdf:ssä on jopa vielä ohjeita kierrosluvun muuttamiseksi jännitteeksi. Siihenpä perään vain sopivaan jännitteeseen triggaava komparaattori ja sen perään ledi ja vastus ja siinäpä se sitten olikin. Noin yksinkertaisuudessaan joitain pikkuasioita kuten komparaattorin kyky ajaa lediä tietysti pitää ottaa huomioon. Niin joo ja komparaattorilla saa vielä tehtyä hystereesiä, ettei vaihtovalo vilku, jos kierrokset on triggausrajalla.
Tämän takia minä kysyin, että minkälainen kytkentä on kyseessä, kun itse ajattelin jotain tuollaista.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 7.10.2006 10:35

http://www.niksula.hut.fi/~mdobruck/sii ... tacho.html Tuosta soveltamalla luulis onnistuvan

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 7.10.2006 21:41

Mitä virkaa on vaihtovalolla?? Mää ainaki vaihdan sillonku siltä tuntuu!! Jossain vimpanpäälle kiihdytysvehkeessä ymmärrän kyllä, mut en muuten! Valaiskaa mua!

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 8.10.2006 1:04

Juu kylläpä munki mielestä tuntuu vähä hifistelyltä tommoset vaihtovalot. Ehkä se on hyvä olla jossai 200hv ja siitä ylöspäi jos motti ja laatikko on rimmattu nii kai siitä jotai hyötyä että kiihdytyksessä vaihtuu oikealla aikaa ja tietyissä kierroksissa ettei hajota laatikkoa tai moottoria. Eipä tuo näillä perus kaaroilla oo nii väliä vaihtaa sillo ku parhaaks näkee.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 8.10.2006 1:24

Ei peruskaara tartte telkkaria eikä suppareita toimiakseen, jokainen tavallaan :D

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 8.10.2006 2:09

No on sillä sellaista virkaa että tämä mun peruskaaran ahdin ottaa itteensä ku sitä rajoittajalle hakkaa...
Kun tuo huipputehokin on siinä noin 200 kierrosta ennen rajoitinta niin pitää vetää kierrokset lähes rajoittajaan.

No ei sillä normiajossa kuitenkaan niin väliä ole ja voi olla vähän hifistelyäkin, mutta sellaista tämä harrastaminen on.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 8.10.2006 11:44

^^Aivan totta!! =)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.10.2006 12:06

Kyllähän tuon G-ahtimen kanssa vaihtovalon ymmärtää. Se ei tosiaan tykkää rajoitinta vasten hakata. Kelpaisi itsellekin moinen valo, jos vaan tarpeeksi helppo rakentaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.10.2006 12:37

Tuosta ledikierroslukumittaristahan sellaisen helpolla tekee, jättää vain kaksi lediä siihen ja asettaa sellaiset vastukset että on sopi pre-shift valo ja varsinainen vaihtovalo.
tuossa helppo toimiva kytkentä, valitettavasti alkuperäinen hävinnyt, ja tuossa vain komponenttilista.

En kyllä ymmärrä vieläkään miksi Gay-laaderilaite voisi rikkoontua rajoittimelle ajoa vasten, mutta se nyt on ihan toinen asia. Varsinkaan Digifantin rajoitinjärjestelmällä...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.10.2006 19:15

No eikös tuo rajoitin pudota kierroksia suht nopeasti ja jos kaasua ei laske irti niin se hakkaa sitä vasten? SIitä tulee nopeita kierrosvaihteluja jonka seurauksena jako voi hypätä ahtimessa/hihna hajota? Meneekö arvelut metsään? En ole kertaakaan itse vielä osunut rajoittimeen edes!

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.10.2006 20:32

En keksi mitään syytä miksi ahdin kärsii mitään vaurioita vaikka rajoitin olisi rajumpikin, mutta PG-koneen rajoitin vakiona/parilla viriohjelmalla on ollut todella pehmeä. Kierrosluku tippuu aika paljon kunnes rupeaa ottamaan taas kierroksia, eli ei jää hirveän tiheään hakkaamaan rajoitinta vasten (mikä ei sekään mielestäni olisi mikään ongelma.

Niin, ja mitä itsellä Corradon rajoittimen kokeiluun tulee, niin epäilen että helpostin muutaman tuhatta kertaa se sieltä löytyi. Talvella ykkösellä ainakin emännällä kuulemma lähes aina tärähti sinne kun ripeämmin lähti valoista. Itsekkin monta kertaa jos poltti kumia niin antoi hakata vain rajoitinta vasten, ei se auto siitä kärsi.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.10.2006 21:47

Olen siis hieman yli varovainen ollut...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 41 vierailijaa