Vaihtovalo
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihtovalo
Tuli tuossa mieleen että jos itse rakentaisi vaihtovalon.
Onko kenelläkään tietoa minkä arvoinen säätövastuksen pitäisi olla että valon syttymistä saisi edes noin 200 kierroksen tarkkuudella säädettyä?
Edit: Kytkentähän nyt olisi jotakuinkin sellainen että säätövastus puolalta tulevan johtoon, siitä toinen johto lampulle.
Saa toki korjata jos se ei noin toimi, mutta niin olis tarkoitus ainakin kokeilla.
Onko kenelläkään tietoa minkä arvoinen säätövastuksen pitäisi olla että valon syttymistä saisi edes noin 200 kierroksen tarkkuudella säädettyä?
Edit: Kytkentähän nyt olisi jotakuinkin sellainen että säätövastus puolalta tulevan johtoon, siitä toinen johto lampulle.
Saa toki korjata jos se ei noin toimi, mutta niin olis tarkoitus ainakin kokeilla.
Viimeksi muokannut ookoo, 6.10.2006 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yritin kattella kuuklella ohjeita tuon rakentamiseen, muttei tuntunut löytyvän mistään.
Yks vaihtoehtohan olis purkaa mittari jossa on vaihtovalo ja selvittää sitä kautta mitä osia tarvitaan ja miten kasataan.
Valmis vaihtovalohan maksais noin 50e, joten kuvittelisin että tarvikkeisiin ei kuitenkaan montaa euroa menisi jos itse rakentais osista.
Yks vaihtoehtohan olis purkaa mittari jossa on vaihtovalo ja selvittää sitä kautta mitä osia tarvitaan ja miten kasataan.
Valmis vaihtovalohan maksais noin 50e, joten kuvittelisin että tarvikkeisiin ei kuitenkaan montaa euroa menisi jos itse rakentais osista.
^ Kyllä niitä ohjeita löytyy, tuossa yksi >> http://www.jetronic.se/Shft_v22.PDF
Piirilevykuva: http://www.jetronic.se/Shft_v22_krets2.PDF
Komponenttiasettelu: http://www.jetronic.se/Shft_v22_komp2.PDF
Kytkentä autoon: http://www.jetronic.se/Shiftlight_inkoppling.gif
Piirilevykuva: http://www.jetronic.se/Shft_v22_krets2.PDF
Komponenttiasettelu: http://www.jetronic.se/Shft_v22_komp2.PDF
Kytkentä autoon: http://www.jetronic.se/Shiftlight_inkoppling.gif
^ Tuossa kannattaa muistaa, kun tekemään alkaa, että tarttis vielä tuohon PIC:iin ohjelmakin tehdä. En usko, että ilmaseksi antavat.
Helpoin tapa lienee tehdä ylipäästösuodin sille taajuudelle millä valon haluaa syttyvän. Toinen tapa on käyttää taajuus-jännite muunninta. Samassa pdf:ssä on jopa vielä ohjeita kierrosluvun muuttamiseksi jännitteeksi. Siihenpä perään vain sopivaan jännitteeseen triggaava komparaattori ja sen perään ledi ja vastus ja siinäpä se sitten olikin. Noin yksinkertaisuudessaan joitain pikkuasioita kuten komparaattorin kyky ajaa lediä tietysti pitää ottaa huomioon. Niin joo ja komparaattorilla saa vielä tehtyä hystereesiä, ettei vaihtovalo vilku, jos kierrokset on triggausrajalla.
Tämän takia minä kysyin, että minkälainen kytkentä on kyseessä, kun itse ajattelin jotain tuollaista.
Helpoin tapa lienee tehdä ylipäästösuodin sille taajuudelle millä valon haluaa syttyvän. Toinen tapa on käyttää taajuus-jännite muunninta. Samassa pdf:ssä on jopa vielä ohjeita kierrosluvun muuttamiseksi jännitteeksi. Siihenpä perään vain sopivaan jännitteeseen triggaava komparaattori ja sen perään ledi ja vastus ja siinäpä se sitten olikin. Noin yksinkertaisuudessaan joitain pikkuasioita kuten komparaattorin kyky ajaa lediä tietysti pitää ottaa huomioon. Niin joo ja komparaattorilla saa vielä tehtyä hystereesiä, ettei vaihtovalo vilku, jos kierrokset on triggausrajalla.
Tämän takia minä kysyin, että minkälainen kytkentä on kyseessä, kun itse ajattelin jotain tuollaista.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
http://www.niksula.hut.fi/~mdobruck/sii ... tacho.html Tuosta soveltamalla luulis onnistuvan
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Juu kylläpä munki mielestä tuntuu vähä hifistelyltä tommoset vaihtovalot. Ehkä se on hyvä olla jossai 200hv ja siitä ylöspäi jos motti ja laatikko on rimmattu nii kai siitä jotai hyötyä että kiihdytyksessä vaihtuu oikealla aikaa ja tietyissä kierroksissa ettei hajota laatikkoa tai moottoria. Eipä tuo näillä perus kaaroilla oo nii väliä vaihtaa sillo ku parhaaks näkee.
No on sillä sellaista virkaa että tämä mun peruskaaran ahdin ottaa itteensä ku sitä rajoittajalle hakkaa...
Kun tuo huipputehokin on siinä noin 200 kierrosta ennen rajoitinta niin pitää vetää kierrokset lähes rajoittajaan.
No ei sillä normiajossa kuitenkaan niin väliä ole ja voi olla vähän hifistelyäkin, mutta sellaista tämä harrastaminen on.
Kun tuo huipputehokin on siinä noin 200 kierrosta ennen rajoitinta niin pitää vetää kierrokset lähes rajoittajaan.
No ei sillä normiajossa kuitenkaan niin väliä ole ja voi olla vähän hifistelyäkin, mutta sellaista tämä harrastaminen on.
Tuosta ledikierroslukumittaristahan sellaisen helpolla tekee, jättää vain kaksi lediä siihen ja asettaa sellaiset vastukset että on sopi pre-shift valo ja varsinainen vaihtovalo.
tuossa helppo toimiva kytkentä, valitettavasti alkuperäinen hävinnyt, ja tuossa vain komponenttilista.
En kyllä ymmärrä vieläkään miksi Gay-laaderilaite voisi rikkoontua rajoittimelle ajoa vasten, mutta se nyt on ihan toinen asia. Varsinkaan Digifantin rajoitinjärjestelmällä...
tuossa helppo toimiva kytkentä, valitettavasti alkuperäinen hävinnyt, ja tuossa vain komponenttilista.
En kyllä ymmärrä vieläkään miksi Gay-laaderilaite voisi rikkoontua rajoittimelle ajoa vasten, mutta se nyt on ihan toinen asia. Varsinkaan Digifantin rajoitinjärjestelmällä...
En keksi mitään syytä miksi ahdin kärsii mitään vaurioita vaikka rajoitin olisi rajumpikin, mutta PG-koneen rajoitin vakiona/parilla viriohjelmalla on ollut todella pehmeä. Kierrosluku tippuu aika paljon kunnes rupeaa ottamaan taas kierroksia, eli ei jää hirveän tiheään hakkaamaan rajoitinta vasten (mikä ei sekään mielestäni olisi mikään ongelma.
Niin, ja mitä itsellä Corradon rajoittimen kokeiluun tulee, niin epäilen että helpostin muutaman tuhatta kertaa se sieltä löytyi. Talvella ykkösellä ainakin emännällä kuulemma lähes aina tärähti sinne kun ripeämmin lähti valoista. Itsekkin monta kertaa jos poltti kumia niin antoi hakata vain rajoitinta vasten, ei se auto siitä kärsi.
Niin, ja mitä itsellä Corradon rajoittimen kokeiluun tulee, niin epäilen että helpostin muutaman tuhatta kertaa se sieltä löytyi. Talvella ykkösellä ainakin emännällä kuulemma lähes aina tärähti sinne kun ripeämmin lähti valoista. Itsekkin monta kertaa jos poltti kumia niin antoi hakata vain rajoitinta vasten, ei se auto siitä kärsi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 41 vierailijaa