Renkaiden kantavuusluokituksesta
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaiden kantavuusluokituksesta
Pistin rengas-onlinesta tilaukseen Falken FK-451 225/40 ZR18 88Y renkaat ja nyt kuulin ettei tuo 88-kantavuusluokitus olisi tarpeeksi 1.8t Leoniin. Nyt pohdin pitäisikö tilaus yrittää perua ja vaihtaa johonkin enemmän kantaviin renkaisiin, joita ei kyllä monia näytä olevan. Onko jollakin kokemuksia liian alhaisesta kantavuudesta ja kuinka tarkkoja ne on tosta esim katsastuksessa?
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=35
Kurkkaas tuolta, kyllä tuo 560kg per rengas luulisi riittävän.
Kurkkaas tuolta, kyllä tuo 560kg per rengas luulisi riittävän.
Kaippa se pitää sitten yrittää peruuttaa tilaus ja vaihtaa ne johonkin 92-kantavuuden omaaviin renkaisiin. Toivottavasti suostuvat vaihtamaan tilauksen vielä rengas-onlinessa. Harmi vaan että esim. noita Falkeneita ei tossa koossa saa tota suuremmalla kantavuudella.
Onko jollakin kokemusta 88-kantavuudesta 1.8t Leonin painoisissa autoissa ja onko jotain ilmaantunut niistä mitään pieniäkään ongelmia?
Olisi kyllä kiva tietää kuinka moni rengasliikekin myy asiakkaille liian pienen kantavuuden omaavia renkaita kun ei niistä kantavuuksista ole yleensä mitään mainintaa ilmoituksissa.
Onko jollakin kokemusta 88-kantavuudesta 1.8t Leonin painoisissa autoissa ja onko jotain ilmaantunut niistä mitään pieniäkään ongelmia?
Olisi kyllä kiva tietää kuinka moni rengasliikekin myy asiakkaille liian pienen kantavuuden omaavia renkaita kun ei niistä kantavuuksista ole yleensä mitään mainintaa ilmoituksissa.
-
- -
- Viestit: 48
- Liittynyt: 26.1.2005 9:05
Rekisteriotteessa akselimassat on 955,910 kg mutta rengaskohdassa lukee tosiaan 91.
Oma massa on ainakin rekisteriotteen mukaan 1364 kg ja jos 88 kantavuus tarkoittaa 560 kg:n kantavuutta per pyörä niin eikös se tarkoita että teoriassa ne kestävät 2240kg painon kunhan paino vaan jakautuu tasaisesti? Eli lastia sais olla silti 876 kg ennen kuin renkaat sanoo poks.
Oma massa on ainakin rekisteriotteen mukaan 1364 kg ja jos 88 kantavuus tarkoittaa 560 kg:n kantavuutta per pyörä niin eikös se tarkoita että teoriassa ne kestävät 2240kg painon kunhan paino vaan jakautuu tasaisesti? Eli lastia sais olla silti 876 kg ennen kuin renkaat sanoo poks.
Ulkomaiselta foorumilta luin että jollakin olisi Leon Cupra4 TDI:ssä merkitty alkuperäiseksi kantavuusindeksiksi 85. Tuon auton luulisi olevan paljon etuveto bensa topsporttia painavampi? Eli milläköhän perusteella noita alkuperäisiä kantavuusindeksejä laitetaan noihin rekisteriotteisiin?
Onko jollakin tietoa kumman mukaan tota kantavuusindeksiä siis katsastuksessa tulkitaan, alkuperäisten renkaiden kantavuusindeksin vai noiden akselimassojen perusteella? Eli ovatko alkuperäisiä renkaita pienemmän kantavuuden omaavat renkaat sallittuja jos ne kumminkin riittävät selvästi kantamaan nuo akselimassat?
Onko jollakin tietoa kumman mukaan tota kantavuusindeksiä siis katsastuksessa tulkitaan, alkuperäisten renkaiden kantavuusindeksin vai noiden akselimassojen perusteella? Eli ovatko alkuperäisiä renkaita pienemmän kantavuuden omaavat renkaat sallittuja jos ne kumminkin riittävät selvästi kantamaan nuo akselimassat?
Rekisteriotteesta katsoi akselimassoista mulla ex-pösön kanssa aikoinaan, kun laittoi vaihtamaan uudet renkaat 2pv vanhojen tilalle. jäi puuttumaan edessä kantavuudesta 10kg...
Noh, rengasliike hommasi kitisemättä sopivat niiden mokahan se oli. Pösön 306:een siis piti hommata XL-rungolla varustetut nakit... On se niin massiivinen auto.
Noh, rengasliike hommasi kitisemättä sopivat niiden mokahan se oli. Pösön 306:een siis piti hommata XL-rungolla varustetut nakit... On se niin massiivinen auto.
Mikäs niissä oli sitten kantavuusindeksinä jos ei 306:sen akselimassoja pystyneet kantamaan? Luulis et noit ongelmia tulee vaan jollakin katumaastureilla ja Hummereilla jne.
Hyvin ristiriitaista tietoa löytyy kyllä netistä noista renkaiden kantavuusmääräyksistä. Jossakin (esim. Pirellin sivut) lukee että pitäis olla sama ku valmistajan rekisteriotteessa ilmoittama kantavuusindeksi ja jossakin et auto on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Toivottavasti toi jälkimmäinen nyt sit pitää paikkansa.
Hyvin ristiriitaista tietoa löytyy kyllä netistä noista renkaiden kantavuusmääräyksistä. Jossakin (esim. Pirellin sivut) lukee että pitäis olla sama ku valmistajan rekisteriotteessa ilmoittama kantavuusindeksi ja jossakin et auto on varustettava sen rekisteröidyn kokonaismassan ja akseleille kohdistuvien massojen edellyttämin renkain ja vantein. Toivottavasti toi jälkimmäinen nyt sit pitää paikkansa.
Mikäs niissä oli sitten kantavuusindeksinä jos ei 306:sen akselimassoja pystyneet kantamaan? Luulis et noit ongelmia tulee vaan jollakin katumaastureilla ja Hummereilla jne.
Kantavuusindeksi oli uniroyalin RS1:llä muistaakseni 80 joka oli liian vähän katsastajalle. Tilalle piti hommata Eagle F1 XL versio jossa kantavuus 84. Rengaskokona oli 195/45R16.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa