Peräylitys ja perävaunun valot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

Peräylitys ja perävaunun valot

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.8.2006 15:57

Tässäpä visainen ongelma, kun pitäisi lautoja kuljettaa perävaunulla, kolmen metrin kärri ja maksimi laudan pituus oli noin 4,5 m, eli ylitys jää noin metriin, kun etuylitys on puolisen metriä. Lipulla meinasin merkata ylityksen, mutta kun ne kirotun takavalot ei näy! Hyllyssä olisi irrallinen perävalosarja, jolla voisi laudanpätkään lyödä valot, mutta onko moinen järjestely laiton? Takavalojen kuitenkin olisi pakko näkyä, miten olette tehneet, vai oletteko vain ajanneet? Rekisterikilpi nyt ei valoja saa, eikä näy, mutta se tuskin on se pahin pulma.

Pikaista jelppiä lakipykälistä kaipaisin, kun en löytänyt mistään virallista tekstiä muusta kun peräylityksen osalta, mutta en valoista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.8.2006 16:57

Jos sä et nyt kovin montaa sataa kilometriä ole niitä repimässä niin tuskin haittaa vaikkei ne valot näykkään? Itse olen kyllä vetänyt menemään vaan, en ole edes ajatellut että pitäskö ne valot näkyä. Kerran poliisit pysäytti muttei ne valoista puhuneet mitään, halusivat vaan punnita kuorman. =D

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.8.2006 21:58

No hoidin sitten homman niin, että valot näkyivät riittävästi, kuorma keskelle lavaa ja reunoille vähän tyhjää. Enempää kuin noin 40:tä (á n. 8-9 kg) kakkosnelosellista puuta en uskaltanut kyytiin lastata. Koukkuun jäi hitunen nostetta, mutta pysyi se siellä perässä. Vedin yhdellä liinalla koko kasan nippuun ja nipun kahdella kiinni kärryn koukkuihin.

Oli vaan kiva ylläri, kun motarilta nousi liittymää, joka oli aivan tajuttomilla urilla ja samalla möykkyinen, lasissa se noin 85 km/h. Kärri alkoi vetää urasta toiseen ja heijata kivasti, hyviä nämä suomen tiet, eikä se 80 km/h ole yhtään liikaa kärri perässä... kyseessä lehtijousellinen yksiakselinen iskariton peli.

Hyvin tuli koko lasti kotiin asti :-)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.8.2006 23:09

Jälkikäteen voisin kommentoida, että kyllä ne lisävalot olisi siihen kuorman perään saanut laittaa. Onhan esimerkiksi osassa pyöränkuljetustelineitä erilliset valot siinä telineessä. Ja vaikkeivät lailliset olisikaan, parempi laittomat valot kuin ei valoja lainkaan :)

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 6.8.2006 21:22

Töissä lastaan monta kymmentä kuormaa päivässä ja ei ainakaan tässä 5 vuoden aikana ole kellään mitään lisävaloja ollut. Aina kuitenkin laittanut metrin ylitykseen lipun/muovipussin, koska asiakas itse harvemmin muistaa tätä. Pitkää tavaraa kuskatessa täytyy vaan aina muistaa että vaikka kärryt viellä kestäisikin niin reilu takapaino tekee ajamisesta helvettiä talvella ja hiekalla.

Gullikki
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.12.2004 0:26

ViestiKirjoittaja Gullikki » 7.8.2006 16:23

Ite oon lastannut kans satoja kuormia puutavaraa kärryihin, eikä kukaan oo mullekaan sanonut, et pitäis käyttää lisävaloja.

Ainut mitä pitää kattoa on, että jos tavara ylittää metrin takaa, niin pitää lippu laittaa perään. Yli 2m ei tavara kuitenkaan saa ylittää. Tietysti tavaran on hyvä laittaa keskelle kärryä ja niin, että on hieman aisapainoinen(oliko se 50-100kg). Sitten vain hyvin kiinni ja nopeus ei saa ylittää 80km/h, niin luulis pääsevän kohteeseen perille. Ja jos on mahdollista, niin aina olis paree hommata 2-akselinen kärry.

Tietysti on aina näitä poikkeustapauksia, jotka eivät ole uskoneet ja ovat tulleet hetken päästä takaisin jalat täristen, että "olipas mulla hyvää säkää ku en pyörähtänyt rekan eteen" :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa