Lasiumpioiden kiillotus (--> xenonvalokeskustelua)
Valvoja: ffp jäsenet
Lasiumpioiden kiillotus (--> xenonvalokeskustelua)
Onko kukaan edes yrittänyt? Mulla on yhdet Golfin alkuperäisumpiot varastossa ja ajattelin josko yrittäisi kiillottaa hiekkapuhalletuksi muuttunutta umpion lasia. Heijastinpinnat kun ovat vielä erittäin kirkkaat.
Pystyykö lasiin esimerkiksi hieno vesihiomapaperi epäkeskohiomakoneen kanssa? Millä lasin saa kiiltäväksi kun siitä on ensin hionut pahimmat montut pois? Mikä hiomatahna lasiin pystyy?
Ceriumoksidin ainakin pitäisi toimia, sillä kiillotetaan itse tehtyjä kaukoputkien peilejä.
Vaikuttaa epätoivoiselta, mutta kesälomalla on aikaa harrastaa :)
Pystyykö lasiin esimerkiksi hieno vesihiomapaperi epäkeskohiomakoneen kanssa? Millä lasin saa kiiltäväksi kun siitä on ensin hionut pahimmat montut pois? Mikä hiomatahna lasiin pystyy?
Ceriumoksidin ainakin pitäisi toimia, sillä kiillotetaan itse tehtyjä kaukoputkien peilejä.
Vaikuttaa epätoivoiselta, mutta kesälomalla on aikaa harrastaa :)
Viimeksi muokannut SS, 9.7.2006 11:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Yritin nyt tuollain hakusanalla kaivaa, mutta kaikki artikkelit koskivat muoviumpioiden kiillotusta. Tässä olisi kyse ihan oikeasta lasista, muuten täytyy kai _taas_ ostaa uudet umpiot, huoh...netistä löytyy aika paljonkin lisätietoa. googgeliin esim: "polishing headlights"
Edit: Jos mistään enää saa kunnon valoja kakkoskoppaan, Hellakin on lopettanut valmistuksen jo ajat sitten. Edes niitä muovisia kiinnitysheloja ei enää kuulemma saa mistään. Alkuperäisissä (Made in DDR) niitä ei kyllä edes tarvita.
^Varaosamaailmasta myös reilu vuosi sitten kyselin, oli niitä silloin. Nyt en enää ole kysellyt, saattaahan varastoa toki olla vaikka missä nurkassa.
Mutta esimerkiksi niitä muovisia kiinnitysklipsuja tuli vain yhden umpion mukana (edelliset ostettu juurikin varaosamaailmasta) ja myyjä väitti ettei niitä saa mistään. Umpioiden valmistuksesta luin/kuulin jostain muualta, en muista enää mistä :(
Edit: Esimerkiksi Tampereen Varaosamiehet ja Laakkonen myyvät vain FER:in (Valeo?) tekemiä umpioita.
Mutta esimerkiksi niitä muovisia kiinnitysklipsuja tuli vain yhden umpion mukana (edelliset ostettu juurikin varaosamaailmasta) ja myyjä väitti ettei niitä saa mistään. Umpioiden valmistuksesta luin/kuulin jostain muualta, en muista enää mistä :(
Edit: Esimerkiksi Tampereen Varaosamiehet ja Laakkonen myyvät vain FER:in (Valeo?) tekemiä umpioita.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
^Kiitos tiedosta, mulle on sitten syötetty väärää tietoa.
Kokeilen nyt hyvin vuoksi hienolla (2000) vesihiomapaperilla ja sen jälkeen hiomatahnalla, mitä lasipinnalle tapahtuu. Eipä niissä mitään menetä, ovat muuten lähes käyttökelvottomat. Nokallkin on jo pari vuotta vanhat Hellat. Ne vaan ovat molemmat laidasta laitaan halki, joten jotain pitäisi tehdä :(
Kiitos! Boschin lyhtyjä on joskus kehuttu, mutten ole niitä msitään löytänyt. Ehkäpä osanumero auttaa etsinnässä.Bosch liikkeistä pitäisi löytyä numerolla 0 301 608 123 kunnon lyhdyt kakkoseen.
Kokeilen nyt hyvin vuoksi hienolla (2000) vesihiomapaperilla ja sen jälkeen hiomatahnalla, mitä lasipinnalle tapahtuu. Eipä niissä mitään menetä, ovat muuten lähes käyttökelvottomat. Nokallkin on jo pari vuotta vanhat Hellat. Ne vaan ovat molemmat laidasta laitaan halki, joten jotain pitäisi tehdä :(
Saa suomestakin parilla kympillä, muttei noilla mitään tee. Valoteho on aivan toista luokkaa esimerkiksi Hellan valojen kanssa. Yhdet tarvikkeet kerran ostin, olivat jatkuvasti huurussa, valokuvio omituinen ja heijastinpinta rupesi irtoamaan ruosteen vaikutuksesta :(Miksi nähdä vaivaa ja ruveta hiomaan rokonarpisia umpioita, kun uusia saa 10€ kappalehintaan Saksasta.
Eipä tarvinnut paljoa tuninkilyhtyjä vilauttaa, niin rupesi hellaa ja boschia lööytymään. Onhan noissa FK:n ym. tuotteissa valokuvio jostain syvältä, mutta on ne ainakin hetken kirkkaat ja lsikin kiiltää.
Epäkeskolla, superlonilaikalla, vedellä ja Fareclalla olen tuulilasistakin naarmuja poistellut. Loppuhionta kannattaa tehdä hienommalla karkeudella.
Tuollainen epäkeskohiomakone on muutoinkin aivan mahtava työkalu, jolla voi hioa sisätiloissakin pölyttä. Kun tuohon laittaa 400 karkeuden laikan, hiomatulos vastaa vissiin jotain 800-1200 karkeutta käsin hiottaessa.
Epäkeskolla, superlonilaikalla, vedellä ja Fareclalla olen tuulilasistakin naarmuja poistellut. Loppuhionta kannattaa tehdä hienommalla karkeudella.
Tuollainen epäkeskohiomakone on muutoinkin aivan mahtava työkalu, jolla voi hioa sisätiloissakin pölyttä. Kun tuohon laittaa 400 karkeuden laikan, hiomatulos vastaa vissiin jotain 800-1200 karkeutta käsin hiottaessa.
Jep, kesäkäytössä kirkaslasiumpiot olisivat jees, mutta ei pimeillä talvikeleillä.Eipä tarvinnut paljoa tuninkilyhtyjä vilauttaa, niin rupesi hellaa ja boschia lööytymään. Onhan noissa FK:n ym. tuotteissa valokuvio jostain syvältä, mutta on ne ainakin hetken kirkkaat ja lsikin kiiltää.
Mulla on tuosta Boschista hieman kevyempi PEX-270 -malli, sillä jo vaahtomuovilaikan ja Turtlen hiomatahnan kanssa kokeilin. Pinta tuntuu nyt hieman liukkaammalta, mutta ulkonäkö ei paljoa muuttunut.Tuollainen epäkeskohiomakone on muutoinkin aivan mahtava työkalu, jolla voi hioa sisätiloissakin pölyttä. Kun tuohon laittaa 400 karkeuden laikan, hiomatulos vastaa vissiin jotain 800-1200 karkeutta käsin hiottaessa.
Ostin kokeeksi 2000:sta vesihiomapaperia, kokeilen mitä se saa aikaan. Sen jälkeen kiillotus jollain tahnalla.
Hiekkapaperilla (piikarbidipaperi) lasista tuntuu saavan tavaraa irti, mutta todella hidasta tuo on silti. Vesihiomapaperia kun ei koneeseenkaan saa järkevästi kiinni, menee käsipelillä hiomiseksi. 2000:n paperin jäljiltä pinta jää mataksi, joten tuosta pitäisi lähteä kiillottamaan hienommalla tahnalla. Nyt multa loppui kuitenkin into, hommaa on todella paljon.Piikarbidi. Tuolla sitä tuli kaukoputken peiliä hiottua. Saa eri karkeuksia ja näin ollen saa hiottua isommatkin "kuopat". Esim jokin 150 -> 220 -> 500 -> 800 -> 1000 ja ceriumoksidilla kiillotus. Tulee kuin uusi. Ja vaatii sitten työtäkin.
Samalla huomasin että nuohan ovat FER:in tekemät nuo DDR-aikaiset umpiot. Aiemmin en ollut tyyliteltyä merkkiä edes huomannut. Nyt herääkin kysymys, minkä merkkiset umpiot ovat uutena parhaat?
1) Bosch
2) Hella
3) FER (Valeon paketissa, merkkiliikkeestä saa)
Jotenkin pidin vanhojen FERien valokuviosta enemmän kuin Hellasta, auton eteen ei tullut niin kirkasta laikkua. Tosin nuo FERit olivat jo kulahtaneet kun auto mulle päätyi.
^Vuosimallia '95 vanhemmissa ei tarvita minkäänlaista korkeussäätöä. Tuolta teksteistä löytyy tämä:
http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf
Valojen pesuri sen sijaan pitää olla.
http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf
Valojen pesuri sen sijaan pitää olla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa