Lasiumpioiden kiillotus (--> xenonvalokeskustelua)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

Lasiumpioiden kiillotus (--> xenonvalokeskustelua)

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 10:42

Onko kukaan edes yrittänyt? Mulla on yhdet Golfin alkuperäisumpiot varastossa ja ajattelin josko yrittäisi kiillottaa hiekkapuhalletuksi muuttunutta umpion lasia. Heijastinpinnat kun ovat vielä erittäin kirkkaat.

Pystyykö lasiin esimerkiksi hieno vesihiomapaperi epäkeskohiomakoneen kanssa? Millä lasin saa kiiltäväksi kun siitä on ensin hionut pahimmat montut pois? Mikä hiomatahna lasiin pystyy?

Ceriumoksidin ainakin pitäisi toimia, sillä kiillotetaan itse tehtyjä kaukoputkien peilejä.

Vaikuttaa epätoivoiselta, mutta kesälomalla on aikaa harrastaa :)
Viimeksi muokannut SS, 9.7.2006 11:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.7.2006 11:03

Epäkeskolla, vaahtomuovilaikalla ja Fareclalla olen audin laseja kiillotellut.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.7.2006 11:04

netistä löytyy aika paljonkin lisätietoa. googgeliin esim: "polishing headlights"

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 12:08

^Kiitos hakusanoista, yritin jo vähän kaikkea muttei tärpännyt.

Turtlen hiomatahnaa tuossa jo kokeilin, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta. Lasista täytyisi oikeasti saada kerros tavaraa pois, pinta tuntuu jo sormellakin kokeiltuna kuoppaiselta.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.7.2006 13:23

aika toivotonta hommaa isekkin joskus kokeillut ajan kuluks

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 15:55

netistä löytyy aika paljonkin lisätietoa. googgeliin esim: "polishing headlights"
Yritin nyt tuollain hakusanalla kaivaa, mutta kaikki artikkelit koskivat muoviumpioiden kiillotusta. Tässä olisi kyse ihan oikeasta lasista, muuten täytyy kai _taas_ ostaa uudet umpiot, huoh...

Edit: Jos mistään enää saa kunnon valoja kakkoskoppaan, Hellakin on lopettanut valmistuksen jo ajat sitten. Edes niitä muovisia kiinnitysheloja ei enää kuulemma saa mistään. Alkuperäisissä (Made in DDR) niitä ei kyllä edes tarvita.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 4.7.2006 16:45

Onkos niistä umpion suojakalvoista kenelläkään jo riittävää käytännönkokemusta? VilleR muistaakseni ainakin laittoi moista. Oliko hyötyä? Vois itsekin päällystää kontaktilla kun ne vielä ovat hyväkuntoiset.

Bluevw
-
Viestit: 115
Liittynyt: 24.7.2003 7:41

ViestiKirjoittaja Bluevw » 4.7.2006 18:12

eikö hella valoja muka enää saa kakkoseen? Reipas vuosi sitten ostin varaosamaailmasta yhdet. Lieneekö sitten reilummin varastoa ollut jos valmistus on kerran loppunut jo kauan sitten.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.7.2006 19:18

^Varaosamaailmasta myös reilu vuosi sitten kyselin, oli niitä silloin. Nyt en enää ole kysellyt, saattaahan varastoa toki olla vaikka missä nurkassa.

Mutta esimerkiksi niitä muovisia kiinnitysklipsuja tuli vain yhden umpion mukana (edelliset ostettu juurikin varaosamaailmasta) ja myyjä väitti ettei niitä saa mistään. Umpioiden valmistuksesta luin/kuulin jostain muualta, en muista enää mistä :(

Edit: Esimerkiksi Tampereen Varaosamiehet ja Laakkonen myyvät vain FER:in (Valeo?) tekemiä umpioita.

wili.
-
Viestit: 201
Liittynyt: 17.3.2004 11:09

ViestiKirjoittaja wili. » 4.7.2006 19:19

toimiikos hammastahna tuossa?
kun tuulilasiahan sillä saa vissii ainaki "kiillotettuu"?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 4.7.2006 22:59

Jos on pahat kuopat niin ei auta paljon mikään :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 5.7.2006 12:58

Piikarbidi. Tuolla sitä tuli kaukoputken peiliä hiottua. Saa eri karkeuksia ja näin ollen saa hiottua isommatkin "kuopat". Esim jokin 150 -> 220 -> 500 -> 800 -> 1000 ja ceriumoksidilla kiillotus. Tulee kuin uusi. Ja vaatii sitten työtäkin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.7.2006 14:13

Miksi nähdä vaivaa ja ruveta hiomaan rokonarpisia umpioita, kun uusia saa 10€ kappalehintaan Saksasta.
Taikka sitten pakettina kirkaslasit, maski ja spoileri.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 5.7.2006 14:27

Noilla tuning-kirkaslasiumpioilla ei sitten paljoo ajeta pimeellä. Parkeillakin näkee paremmin kuin esim. inpron kirkaslaseilla.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 5.7.2006 14:45

Bosch liikkeistä pitäisi löytyä numerolla 0 301 608 123 kunnon lyhdyt kakkoseen.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 5.7.2006 16:25

kyllähän noita valmistetaan vielä, ainakin hellan katalogin mukaan.
varaosa nro: 1A8 004 190-101.

ja kyllähän noita meiltäkin löytyy varastosta. ja muistaakseni tuli vähän aikaa sitten lisää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2006 16:57

^Kiitos tiedosta, mulle on sitten syötetty väärää tietoa.

Bosch liikkeistä pitäisi löytyä numerolla 0 301 608 123 kunnon lyhdyt kakkoseen.
Kiitos! Boschin lyhtyjä on joskus kehuttu, mutten ole niitä msitään löytänyt. Ehkäpä osanumero auttaa etsinnässä.

Kokeilen nyt hyvin vuoksi hienolla (2000) vesihiomapaperilla ja sen jälkeen hiomatahnalla, mitä lasipinnalle tapahtuu. Eipä niissä mitään menetä, ovat muuten lähes käyttökelvottomat. Nokallkin on jo pari vuotta vanhat Hellat. Ne vaan ovat molemmat laidasta laitaan halki, joten jotain pitäisi tehdä :(


Miksi nähdä vaivaa ja ruveta hiomaan rokonarpisia umpioita, kun uusia saa 10€ kappalehintaan Saksasta.
Saa suomestakin parilla kympillä, muttei noilla mitään tee. Valoteho on aivan toista luokkaa esimerkiksi Hellan valojen kanssa. Yhdet tarvikkeet kerran ostin, olivat jatkuvasti huurussa, valokuvio omituinen ja heijastinpinta rupesi irtoamaan ruosteen vaikutuksesta :(

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 5.7.2006 18:53

minulta löytyy yhdet lähes uudet hellat ylimääräisenä, jos joku tarvitsee, niin pm
ja tosiaan valoteho ja kuvio paljon parempi kuin tarvikevaloilla

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 5.7.2006 22:05

Koetappa jotain hammastahnaa, jossa on jotain hiovia aineita (valkaisevat, mm. denivit tms.) sitä vähän veden kanssa tussulaikkaan ja akkuporalla pyöritystä... Vanhat patut kertonu tuulilaseja sillain... En tunnusta...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.7.2006 9:36

Eipä tarvinnut paljoa tuninkilyhtyjä vilauttaa, niin rupesi hellaa ja boschia lööytymään. Onhan noissa FK:n ym. tuotteissa valokuvio jostain syvältä, mutta on ne ainakin hetken kirkkaat ja lsikin kiiltää.

Epäkeskolla, superlonilaikalla, vedellä ja Fareclalla olen tuulilasistakin naarmuja poistellut. Loppuhionta kannattaa tehdä hienommalla karkeudella.

Tuollainen epäkeskohiomakone on muutoinkin aivan mahtava työkalu, jolla voi hioa sisätiloissakin pölyttä. Kun tuohon laittaa 400 karkeuden laikan, hiomatulos vastaa vissiin jotain 800-1200 karkeutta käsin hiottaessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 10:55

Eipä tarvinnut paljoa tuninkilyhtyjä vilauttaa, niin rupesi hellaa ja boschia lööytymään. Onhan noissa FK:n ym. tuotteissa valokuvio jostain syvältä, mutta on ne ainakin hetken kirkkaat ja lsikin kiiltää.
Jep, kesäkäytössä kirkaslasiumpiot olisivat jees, mutta ei pimeillä talvikeleillä.

Tuollainen epäkeskohiomakone on muutoinkin aivan mahtava työkalu, jolla voi hioa sisätiloissakin pölyttä. Kun tuohon laittaa 400 karkeuden laikan, hiomatulos vastaa vissiin jotain 800-1200 karkeutta käsin hiottaessa.
Mulla on tuosta Boschista hieman kevyempi PEX-270 -malli, sillä jo vaahtomuovilaikan ja Turtlen hiomatahnan kanssa kokeilin. Pinta tuntuu nyt hieman liukkaammalta, mutta ulkonäkö ei paljoa muuttunut.

Ostin kokeeksi 2000:sta vesihiomapaperia, kokeilen mitä se saa aikaan. Sen jälkeen kiillotus jollain tahnalla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2006 12:09

Piikarbidi. Tuolla sitä tuli kaukoputken peiliä hiottua. Saa eri karkeuksia ja näin ollen saa hiottua isommatkin "kuopat". Esim jokin 150 -> 220 -> 500 -> 800 -> 1000 ja ceriumoksidilla kiillotus. Tulee kuin uusi. Ja vaatii sitten työtäkin.
Hiekkapaperilla (piikarbidipaperi) lasista tuntuu saavan tavaraa irti, mutta todella hidasta tuo on silti. Vesihiomapaperia kun ei koneeseenkaan saa järkevästi kiinni, menee käsipelillä hiomiseksi. 2000:n paperin jäljiltä pinta jää mataksi, joten tuosta pitäisi lähteä kiillottamaan hienommalla tahnalla. Nyt multa loppui kuitenkin into, hommaa on todella paljon.

Samalla huomasin että nuohan ovat FER:in tekemät nuo DDR-aikaiset umpiot. Aiemmin en ollut tyyliteltyä merkkiä edes huomannut. Nyt herääkin kysymys, minkä merkkiset umpiot ovat uutena parhaat?

1) Bosch
2) Hella
3) FER (Valeon paketissa, merkkiliikkeestä saa)

Jotenkin pidin vanhojen FERien valokuviosta enemmän kuin Hellasta, auton eteen ei tullut niin kirkasta laikkua. Tosin nuo FERit olivat jo kulahtaneet kun auto mulle päätyi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2006 11:35

Bosch liikkeistä pitäisi löytyä numerolla 0 301 608 123 kunnon lyhdyt kakkoseen.
Onko sulla mitään muistikuvaa yleisestä hintatasosta? Yhden kyselyn perusteella Boschilainen on ilman säätöpohjaa (1 305 333 909) ~50% (>25e) Hellaa kalliimpi.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 8.7.2006 18:20

Eiköhän Boschit oo hyviä... Jaettu 1. sija hellan kanssa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.7.2006 18:24

No onko ero havaittava? Hintaero vaan on melkoinen, jos valot eivät ole yhtään paremmat. Prkl kun xenoneita ei taida tuohon laillisesti saada :(

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 8.7.2006 20:34

Kyllä ne xenonit saa laillisesti, se vaan ei ole ihan bolt-on juttu.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.7.2006 21:16

Kyllä ne xenonit saa laillisesti, se vaan ei ole ihan bolt-on juttu.
No joo, niinhän ne saa jos virittelee tuohon jonkun toisen auton valot. Täytyy nyt katsella ja ihmetellä, onhan pimeisiin aamuihin/iltoihin vielä aikaa :)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 8.7.2006 21:21

tää on nyt offtopiccia mutta onko noin esim FK angel eyes valot paljonkin kirkkaampia/tehokkaampia kuin vakion 8L.n etuvalot? onko kellään kokemusta?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.7.2006 9:56

Pitäneekö paikkansa, että xenonien yhteydessä pitää aina olla sisältä käytettävä valojen korkeudensäätö?

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 9.7.2006 11:02

Niin, vai onkos se niin että tarttee olla automaattinen se korkeudensäätö?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.7.2006 11:35

^Vuosimallia '95 vanhemmissa ei tarvita minkäänlaista korkeussäätöä. Tuolta teksteistä löytyy tämä:
http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf

Valojen pesuri sen sijaan pitää olla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa