Seisonnan jälkeen Transporter T5 2.5 TDI Diesel 174 hv / 128 kW AXE automaatti tekee sen, että tyhjentää akun nopeasti ja kun auton laittaa käyntiin kierroksia nostaessa jännite alkaa saman tien nousemaan. Normaaleilla tyhjäkäyntikierroksilla jännite pysyy ihan järkevänä 14v lukemissa, mutta heti kun kierrokset nousee niin jännitteen nousu alkaa nopeasti. Ja nyt kun tuo jännitteen nousu pääsi tapahtumaan, niin sytyttelee nyt käynnistämisen jälkeen aina airbag-vikavalon joka jää palamaan ja näytöllä vilahtaa käynnistyessä joku korjauksen tarpeellisuudesta kertova teksti.
Akussa ei ole vikaa, on koitettu toisella akulla. Tilasin jännitteen säätimen ja oli se tarkoitus itse vaihtaa, mutta tarkemmin asiaa tutkiessa on kyllä yllättävän hankalassa paikassa enkä oikein selkeää reittiä keksinyt millä tuohon pääsisi käsiksi. Käsikopelolla sen löytää mutta mistään et näe, eikä käsi kunnolla mahdu. Ohjeita ei netistä tunnu tuohon löytyvän.
Lisäksi mietityttää tuon akun tyhjentyminen. Kun akun kengät kiinnitettynä kytkee akkulaturin niin virran kulutus on niin hurjaa että ilmeisesti ylittää tuon 10a laturin kapasiteeetin koska se pätkii tuolloin kokoajan latausta. Akun kenkä irti akkua pystyy lataamaan normaalisti. Jotain isompaa maadoitusvikaa / oikkaria täytyy varmaankin jossain olla mutta missä. On kyllä todella ahdas konetila tässä mallissa. Toisaalta pohtinut sitäkin että voiko tämä vika aiheuttaa myös jännitteensäätimen toimintahäiriön ja sen korjaamalla ei tarvitsisi säädintä edes vaihtaa.
Auto on ollut nyt vähän pidempään seisonnassa ja katastukseen oli tarkoitus auto viedä / laitella mahdolliset pienemmät puutteet kuntoon. Olen kohtuullisen tuore kuopiolainen. Tallia ei nykyisessä osoitteessa ole, mahdollisesti saattaisi keulaa saada tilapäisesti vähän katoksen alle betonilaatoituksen päälle tilapäisesti mutta ei voi siihen yön yli jättää kun estää kaiken kulun. Niinpä en oikein itse uskalla näissä olosuhteissa urakkaan ryhtyä ellei ole todella selvät sävelet ja onnistumisvarmuus. Peruskorjauksia on vuosien varrella tullut tehtyä mutta rutiinia ei näihin ole päässyt syntymään. Vikakoodit pitäisi lisäksi jollain järeämmällä lukijalla pystyä vielä lisäksi nollaamaan.
Olen miettinyt siis tosissaan sitä vaihtoehtoa että löytäisi jonkun osaavan, joka tuon voisi pihassa korjata tai jonne auton voisi kiikuttaa mutta haaste on tuossa se että ajaminen on kyllä todella kitkuttamista kun jännite nousee käytännössä välittömästi, kun polkimeen koskee eikä haluaisi rikkoa mitään järjestelmiä ym. ylijännitteen seurauksena. Ja kun automaatti, niin normaali hinauskaan ei tule kysymykseen. Lisäksi mitään edullista korjaamoakaan en ole paikallistanut, vaikuttaa että Kuopiosta löytyy pelkkiä ketjukorjaamoja. Auton arvoon ja käyttötarpeeseen suhteutettuna ei kuulosta oikealta paikalta autolle tuollainen, varsinkin kun ei ole selkeä työsuorite mitä ollaan tilaamassa. Löytyisikö tekijää / suositusta?
Transporter T5 AXE jännite karkaa + akku tyhjenee
Valvoja: ffp jäsenet
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”