Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Reaper
-
Viestit: 564
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

ViestiKirjoittaja Reaper » 30.8.2022 12:40

Vaihdoin golffiin taka-akselin (uusi tarvikeosa) jossa oli uudet isot puslat jo valmiina kiinni.
Lisäksi tuli uudet laakerit taakse koska vanhoja ei saanut ehjänä irti.

Tämän jälkeen ratti meni vinoon oikealle kun ennen oli täysi suorassa.

Auto menee kohtuu suoraan ratin asennosta huolimatta.

Vaihdoin taka-akselin koska tuli hylätty katsastuksessa akselin ruosteen takia ja molemmista alapalloista, alapalloja en ole vielä vaihtanut uusiin.

Luulisi että taka-akseli ei vaikutattaisin pyöränkulmiin koska en koskenut akselin kannakerautoihin.

Vaikuttavatko lopussa olevat alapallot nyt kun uusi akseli vai mikä voisi olla syynä tuohon ratin asentoon?

MikaJ
-
Viestit: 4038
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.8.2022 17:26

Kyllä ne takapyörän kulmat vaikuttavat ratin asentoon ihan yhtä paljon kuin etupäänkin kulmat. Uusi taka-akseli ei ole samassa asennossa kuin vanha, jonka takia joudut kääntämään rattia että auto kulkee suoraan. Puslat ei kuitenkaan ole identtisessä asennossa vanhan akselin kanssa, tai sitten tarvikeakseli on susi. Nelipyöräsuuntauksessa totuus paljastuu sitten. Ei välttämättä siis ole mitään ongelmaa uuden akselin kanssa.

Jultsu
-
Viestit: 2873
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.8.2022 10:58

Kovin pitkiä pätkiä ei kannata ajella tuossa kunnossa autolla jos alla on vielä käyttökelpoiset kumit, vetää renkaat hyvin äkkiä aivan pilalle, tämä siis muutaman volkkarin ja alustarempan kokemuksella.

Reaper
-
Viestit: 564
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

ViestiKirjoittaja Reaper » 31.8.2022 13:39

Hyvä tietää että vaikuttaa taka-akseli pyöränkulmiin. Akseli näytti suoralta kun oli irrallaan eikä lommoja tai jälkiä ollut. Tarkoituksena on vielä vaihtaa nuo alapallot eteen ja kaikki iskarit/jouset (vanha alusta KONI street sarja jolla ajettu 260 tkm...) ja sitten viedä pyöränsuuntaukseen.

Noin viisi vuotta sitten vaihdatin liikkeessä nuo taka-akselin puslat entiseen vanhaan akseliin ja silloin ei muuttunut ratin asento. Alkuperäinen vanha akseli oli alla 460 tkm / 22 vuotta.

Reaper
-
Viestit: 564
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut

ViestiKirjoittaja Reaper » 21.11.2022 13:47

Kyllä ne takapyörän kulmat vaikuttavat ratin asentoon ihan yhtä paljon kuin etupäänkin kulmat. Uusi taka-akseli ei ole samassa asennossa kuin vanha, jonka takia joudut kääntämään rattia että auto kulkee suoraan. Puslat ei kuitenkaan ole identtisessä asennossa vanhan akselin kanssa, tai sitten tarvikeakseli on susi. Nelipyöräsuuntauksessa totuus paljastuu sitten.


Käytin pyöränkulmiensäädössä auton. Taka-akseli oli kunnossa ja suora.

Luulisi että taka-akseli ei vaikutattaisin pyöränkulmiin koska en koskenut akselin kannakerautoihin.


Taka-akseli säädettiin arvoihin akselin kannakekorvakkeita siirtämällä. En olisi uskonut että pitää kannakkeita säätää mutta kuitenkin piti.

Kovin pitkiä pätkiä ei kannata ajella tuossa kunnossa autolla jos alla on vielä käyttökelpoiset kumit, vetää renkaat hyvin äkkiä aivan pilalle, tämä siis muutaman volkkarin ja alustarempan kokemuksella.


Ajoin muuten 1000 km muuttuneilla pyörän kulmilla (uudet alapallot ja taka-akseli), renkaista ei huomannut yhtään "vinoon" kulumista. Eri asia olisi ollut varmaan jos raidetangon päät olisi vaihtanut ja pyöritellyt säädöt täysin pieleen samalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa