Egr pois kokonaan mitä tilallle?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

Egr pois kokonaan mitä tilallle?

ViestiKirjoittaja jerrij » 20.5.2008 23:22

Meinasin passatista poistaa egr:n kokonaan,yläpäähän tulee 1.6td imulaippa
mutta mistä saisi valmiin lätkän pakosarjan päähän?
Siis mikä tukkis reijät ja sais samoilla pulteilla kiinni kun egr:nkin

Vai pitääkö itte ruveta semmonen pajottamaan??

Poistan kokonaan koska Coolerin kun laittaa niin imusarjan laippa pitää kääntää toiseen suuntaa.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 21.5.2008 4:50

voin tehä sulle sellasen.

pitää vaan saada laipan mitat tietoisuuteen niin onnistuu.

luultavastikkaan et oo tästä keskipohjanmaalta että joutuu sitte vaan lähettää mutta tuohan menee kirjekuoressa :)

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 16.6.2008 23:26

no, jerri oliko laippa sellanen mikä passas?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 16.6.2008 23:53

ei ihan passanu reijät kohilleen mut kyllä sen sai käymään.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 17.6.2008 22:36

no perskuta....

no pää asia että sait passaamaan.

sehän oliki niin että et ollu ihan varma niistä reiän paikoista sillon ku mitat annoit.
no taas menee pätkän matkaa :D

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 29.7.2008 14:42

Mites ton egr:n kun poistaa ja tulppaa. Niin meneekö auto vikatilaan vai toimiiko ihan normaalisti tulppausen jälkeen?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.7.2008 14:50

^ Tuo sama asia kiinnostaisi minuakin.

Tuo Bora pitää jännää ääntä, kun vaikka paikallaan polkaisee kaasua.
Kun kierrokset laskee takaisin tyhjäkäynnille, niin kuuluu hetken semmoinen plop plop plop plop-ääni =D En kiinnittänyt tuohon aikaisemmin edes huomiota, mutta kun akunvaihdon yhteydessä auto oli käynnissä konepelti auki niin sen kuulee... Tuleekohan tuo ääni Egr:stä vai jostain muualta? Ja onko se normaalia? Kone pelaa täysin normaalisti.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.7.2008 16:52

Toi profiilin mukainen ei ainakaan mennyt vikatilaa, kun tulppasin Egr:n tällä :

Kuva

Toki itse Egr:n ohjaus toimii vielä.

Kannattaa EscMk3 tarkistaa toi imusarja, ettei se ole tälläinen :
Kuva

Ja egr oli tälläinen :
Kuva

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.7.2008 17:02

Näkyypä kertyneen kiitettävästi p*skaa tuonne :)
Pitääpä joskus käyttää imusarja ja Egr irti ja puhdistaa ne, ovat mahdollisesti samanlaisessa kunnossa kun tuskin niitä on puhdistettu...

EDIT: Minkälainen savotta oli tuo imusarjan irrotus? Ei oo tullut ennen pahemmin rassattua näitä diisseli-vekottimia...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 29.7.2008 17:21

itte imusarja on vaan kuudella kuusiokolopultilla kiinni eli helppo homma irrottaa =)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 29.7.2008 20:20

Pitääpäs joskus tuo imusarja tarkastaa ja putsailla. Onko siellä minkään sorttisia tiivisteitä, mitkä pitäisi ennakkoon hommata?

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 29.7.2008 20:27

Mikko Hautamäki:
Oletan että putsasit imusarjan kunnolla tuon tulppauksen yhteydessä?Miten vaikutti tehoihin?
vääntö parani alakierroksille tms?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.7.2008 21:28

Razur kirjoitti:Pitääpäs joskus tuo imusarja tarkastaa ja putsailla. Onko siellä minkään sorttisia tiivisteitä, mitkä pitäisi ennakkoon hommata?

Pelkkä imusarjan tiiviste riitti ainakin tuossa Golfissa.

wb kirjoitti:Oletan että putsasit imusarjan kunnolla tuon tulppauksen yhteydessä?Miten vaikutti tehoihin?
vääntö parani alakierroksille tms?

Imusarjan putsasin niin hyvin kuin sen sai ja ehkä aavistus olisi tullut vääntöä lisää.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 1.8.2008 18:49

Mulla on nyt kuulunut tuo Plop Plop Plop ääni reilun kuukauden ajan egr:stä, auton oon omistanut puolisen vuotta ja nyt yhtäkkiä ilmestynyt tuo epämääräinen ääni. Mitään ei kyllä vaikuta toimintaan, mutta ihmetyttää miksi pitää tuota ääntä, eli kun kaasuttelee niin kuuluu koko ajan plop plop plop ääni...




Ja sitten asiaa, Eli miten tämä egr:n pois kytkentä nyt sitten tapahtuu? Mitä tulpataan ja mistä?
Yritin ettiä haulla, mutta en ainakaan onnistunut löytämään aihetta jossa olis käsitelty suoraa tuon egr;n pois kytkentää.



Autona on Passat -01 PD tdi 74kW

Ja kuvia jos olis niin ne tietysti olis aina parempia, eli vaikka siihen nuolilla kohdat ja sitten selostukset mitä tehdä :)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 9.8.2008 21:08

Helpoin tapa tulpata, on ottaa siitä egr:n päältä letku irti, laittaa letkuun vaikka pultti ja kiristää se klemmarilla kiinni. Ei enää ohjaa venttiiliä auki, eli paikat pysyy puhtaana.

Toinen vaihtoehto, pari tuollaista laippaa, mitkä pari vastausta ylempänä näkyy, ja laittaa ne pakosarjan sekä egr:n väliin. Loppuu viimesetki tupruttelut imusarjaan.

Itse tänään tuon egr:n sekä imusarjan putsailin, 270tkm mittarissa, onneksi joku jo joskus tulpannut vehkeen, ei ollut paikat vielä kovin sontaiset, mutta tavaraa irtosi silti riittoisasti.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 9.8.2008 23:34

Tänään öljyn vaihdon yhteydes kans perehdyin tarkemmin tuohon mieliharmiin ja aikani pähkäiltyä nyppäsin kans sen alipaineletkun irti, kun totesin että se sitä venttiiliä ohjaa.

No pientä testailua ja toteamus, että ei kurnuta enää se venttiili :)

Tein juurikin niin että siihen mustaan putkeen 6mm pultti ja klemmari kiinni ja sitten laitoin vielä venttiiliin jonkun 5cm putken palan ja siihen kans pultti päähän, niin ei mee ainakaan paskaa sinne.


Peilillä kans vilkuilin sinne egr:n sisälle sieltä ilmaputken suunnasta, kun otin sen kumikäyrän irti ja melkoinen sontahan sielä näkyi olevan. Pakko se on purkaa lähiaikoina, mutta millainen tiiviste imusarjassa on? Meinaan vain että pitääkö hommata uus kun ottaa irti, vai voiko pistää vanhan tiivisteen takaisin imusarjan putsauksen jälkeen?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 10.8.2008 10:48

EGR:n ja imusarjan välissä on kumitiiviste, egr:n laippojen päissä taas metalliset. Samoin imusarjan ja kannen välissä metalli tiiviste. Eipä noista hintaa yhteensä kerry juur mitään, kannattaahan ne samalla uusia.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 10.8.2008 10:53

Selvä, Kiitokset näistä tiedoista :)

Pitää hommata noi tiivisteet ja perehtyä mitä tuolta imusarjan sisältä oikein löytyykään :/

janivaa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 2.12.2005 18:28

ViestiKirjoittaja janivaa » 14.8.2008 12:01

Miten tämä homma kannattaa tehdä uuteen autoon?
Vai onko edes järkevää, takuu juttujen takia..

Muutaman viikon kuluttua saan uuden 2008 vuotisen 77kw 1.9tdi Passatin.
Onko näissäkin vielä sama Egr järjestelmä?

#*tuttaa jo valmiiksi, jos tuossakin imusarja on tukkeessa muutaman vuoden päästä!

-J-

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 14.8.2008 15:37

Uudemmissa sen saattaa joutu tekemään ohjelmallisesti, lastutuksen tms yhteydessä. Jos mekaanisesti uudet tulppaa, saattaa mennä vikatilaan.

Kellään faktaa, mistä ikävuodesta alkaen näin voisi käydä?

Johny Kidd
-
Viestit: 95
Liittynyt: 20.9.2005 14:14

ViestiKirjoittaja Johny Kidd » 2.12.2008 18:25

Lainataampas tätä topicia kysymykseeni. Eli tuli ostettua ensimmäinen kiisseliauto ja torstaina pitäisi vapaapäivän kunniaksi tulpata tuo EGR ja puhdistaa imusarja. Passat on automaattilaatikolla, niin mitenkä tuo EGR:n tulppaaminen vaikuttaa laatikon toimintaan? luultavasti ei mitenkään. Mitä nyt ensikertalaisena järjestelmää tutkein niin vaikuttaisiko hyvältä sotasuunnitelmalta, jos tekisi pakosarjan ja EGR -putken laippojen väliin millisen kuparisen "levyn" ja yläpäähän vastaavasti tukkisi EGR:n alta vastaavalla laipalla? Auto on siis 2002 joten tuota vikatilaa ei pitäisi käsittääkseni syntyä..

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.12.2008 18:35

Ei kannata talveksi tulpata, vetoja ei näillä keleillä kuitenkaan tarvitse niin paljoa että tuosta olisi hyötyä ja moottori tykkää siitä kun se lämpeää nopeammin tavoitelämpötilaansa.

Sen sijaan voit sillon torstaina muuttaa autosi huohotuksen kulkevaksi purkin lävitse, jolloin öljyä ei enää pääse imupuolelle.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 3.12.2008 7:44

Itsellä ei ainakaan tuo EGR:n tulppaaminen vaikuttanut lämpöjen nostoon juuri mitenkään. Ainakin perstuntumalla se lämpiää ihan samaan tapaan kun aina ennenkin.

Sen sijaan voit sillon torstaina muuttaa autosi huohotuksen kulkevaksi purkin lävitse, jolloin öljyä ei enää pääse imupuolelle


Mitä tuo tarkoittaa ja miten se tehdään?

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 3.12.2008 22:19

Tulppasin kanssa tuon egr aina kesäksi ja kesä lämmöillä ei mitään eroa, mutta nyttemmin kun talvi ja kylymyys tuli niin otin pois jostain pellin palasta tekemäni "tyhmän" tiivisten. Ei jaksanut lämmöt nousta 20km ajolla liki 90 astetta, mutta kun otti egr:n käyttöön niin taas nousee sinne normiin 91-92 asteeseen. Lämpöjä mittaa scangauge2 eculta.

Oli ittelläki tuota rähmää kertyny 20tkm ajon jälkeen tuonne sarjaan, mutta ei varmasti olli 2mm enempää. Vuotava turbo, liikahuohotus ja huono palaminen tuota karstaa sinne tekee... Kierroksia komissaario, kierroksia!

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 3.12.2008 23:37

-03 Passatissa syttyi vikavalo kun tulppas egr:n..

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 4.12.2008 5:37

Juu tuosta EGR:n tulppaamisesta seuraavat sivuoireet riippuvat tietenkin konetyypistä. AAZ koneessa ei ainakaan tarvi jännittää lämpöjen tai vikavalojen takia.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.12.2008 6:12

Uudemmissa tdi koneissa tulee ainakin tuota lämpöongelmaa, tai eihän se välttämättä ole ongelma jos tykkää tuollaista moottorille aiheuttaa.
Omassa pysyy egr toiminnassa talvisin, sen voi laittaa minimille VAG-COM:lla jos siltä tuntuu.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 4.12.2008 7:55

itsellä egr toiminnassa palloventtiilin kautta(saa kabiinista päälle/pois) huohotuskaasut on johdettu purkkiin. 3v. ajeltu näin eikä ole imusarja paskottunu sanottavasti. kulutuskin on pienempää kun ei ole egr toiminnassa.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 4.12.2008 15:13

Mua kiinnostais kans tuo huohottimen purkkiin johtaminen.

Eli siis venakopasta lähtevä putki irti sieltä coolerilta tulevasta putkesta ja tulppa coolerinputkeen ja sitten joku purkki tuohon huohottimen putkeen vai??

Kuvia jos löytyis toteutuksesta?

Pari viikkoa sitten justiin tyhjäsin coolerista muutaman desin öljyä pois :p

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 4.12.2008 15:23

ei se huohotus mene cuulerin putkeen vaan imuputkeen. tuossapa tuo artikkeli holysmokella http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/oeljynkeraeyssaeilioe.php

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 4.12.2008 16:09

maahan vaan niin se on traktoreissakin pistää letkun takasin imusarjaan katsastusta varten ;)

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 4.12.2008 18:38

eipä sitä letkua tarvii sinne imuputkeen liittää takas katsastukseen. eivät ole siitä niin kiinnostuneita

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 4.12.2008 20:38

niin juu kunhan vaan ei roiku välittömässä näkyväisyydessä

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 4.12.2008 20:43

eipä sekään näytä niitä haitanneen että se letku näkyy todellakin selvästi

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 4.12.2008 21:45

täytyy koittaa :D

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 5.12.2008 7:17

enpä huomannu kertoa, että ekana vuonna ollessani katsastuskonttorilla ja mittailtiin savuja niin suojamuovin alta tuli hitonmoinen käry.ihmettelin siinä ääneen et mitäs tuol nyt niin inssi siihen että "se on välillä tollasta"ja oli jäänyt se huohotus konstruktio paikalleen ja huohotuskaasuthan ne sieltä ulos halusi tulla.sen jälkeen olen laittanut katsastuksen ajaksi huohotusletkun paikalleen. eipä ainakaan jää inssille hampaankoloon nipistelemään.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 8.12.2008 12:05

piti sitten ottaa egr takaisin käyttöön. vag-comilla vain egr:n toiminta minimiin. tuntuuhan tuo keitin lämpiävän nyt nopeammin :)
kesällä käyttää imusarja aaki.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 8.12.2008 13:18

-04 BG Sytyttää vikavalon tulppauksen jälkeen. 8mm reikä laippaan, niin ongelma katoaa. Kesällä vaihdoin turbon, jolloin putsattiin imusarja ja egr. Yllättävän vähän oli paskaa kertynyt.
Mistäs kohtaa Vag-comia tuota egr:n toimintaa voi pudottaa minimiin?

koopee
-
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2008 20:35

ViestiKirjoittaja koopee » 8.12.2008 21:02

Kyllä kannattaa egr tulpata oli kesä tai talvi.
Sen lämpö-onkelman voi kait hoitaa muutoinkin ,kun antaa koneen hengittää perseen kautta

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 9.12.2008 14:15

Ja taas jälleen kerran: Ne EGR-herjat voi ohittaa eletroniikalla:
http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/egrfix.html

Toki tuollaisen väsäämiseen tarvitaan harrastuneisuutta...

Jallu79
-
Viestit: 34
Liittynyt: 15.10.2008 18:55

plop plop

ViestiKirjoittaja Jallu79 » 15.12.2008 16:02

pisti silmään ku jollakin oli kuulunut omituinen plop plop ääni,itellä alkas pitämään noin vuos sitten kovilla pakkasilla,en tiedä oliko pakkasella vaikutusta asiaan.ihmettelin ääntä kävin huollossa näyttämässä eikä oikeen tiedetty mitä pitäis alkaa tutkimaan,annoin asian olla ja ajattelin et kyllä se pian itsestään ilmoittaa,ääni hiljeni ja oli hiljaa varmaan seuraavat 20000km,sitten ääni tuplaantui veto hävisi syy nokka ja nostimet selvänä.toki mulla on portteri mut sama periaate.et olisko kova pakkanen rikkonu paininkupin ja viottunu paininkuppi nokan?ääni tuli siitä ku pakonokkan pitäis tyhjätä paine sylinteristä mutta ei voinut ku nostot pois ja ku imu aukes nii sylinteris oli vielä painetta jäljellä.toki voin olla vaaräs,edeltävä on omaa mielikuvitusta

Jallu79
-
Viestit: 34
Liittynyt: 15.10.2008 18:55

egr

ViestiKirjoittaja Jallu79 » 15.12.2008 16:16

Ja takasin aiheeseen.pitää huollos kysyä ku saa uuden työkalun ens viikolla alle et poistaako ne egr:n käytöstä ja jos poistaa kärsiikö takuu?jokus kokeilin vanhas(portteri 04) ku otti egr:n pois nii tyhjäkäynti muuttui raskaamaksi.johtuen siitä että pakopaine turbossa kasvoi nii paljon et se varmaan ahtoi jo tyhjäkäynnillä,tämä kokeiltu niin että ahtoletku irti tyhjäkäynnillä egr toiminnassa ilmaa tuli vähän,egr:n letkut irti ja ahtoimaa alkoi tulla oikeen paineella.siis kestääkö turbo egr:n pois ottoa pitkään ku tavoitteena olis sama 500000km mitä muillakin porttereilla.et ei se egr:n irtirepiminen nii yksin kertane juttu oo,oikaiskaa jos oon vääräs

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 15.12.2008 16:16

Kyllä mulla ainakin kuului tämä plop plop tai kurnutus miten nyt haluaa sanoakin, niin suoraa siitä egr:n möltistä. Epäilisin että kalvo on puhki ja vuoti painetta koko ajan sieltä.

No eipä ole sitäkään ääntä kuulunut sen jälkeen kun otti sen egr:ää ohjaavan alipaineputken irti ja pisti ruuvin tulpaksi :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa