golf iv -03 1.9 tdi nykäisee 1400-1800 r/min.
Valvoja: ffp jäsenet
golf iv -03 1.9 tdi nykäisee 1400-1800 r/min.
Eli auttakaas arvon herrat ja naiset, kun menee itellä ihmettelyksi...
Lastutin atd golfin (74 kw, Pd), tai siis autoon tehtiin obd-portin kautta diagnostiikkapäivitys, maaliskuun puolivälissä. Viikko tehojen lisäyksen jälkeen auto nytkähti/pätkäisi ensimmäisen kerran 3.vaihteella kierrosten ollessa n. 1600. Tämän jälkeen nytkähtelyjä on tullut säännöllisen epäsäännöllisesti kuukauden sisään n. 10 kertaa. Välillä 2 viikon tauko ja joskus pari kertaa päivässä... Nytkähtelyt ovat tapahtuneet 2,3 ja 4-vaihteella pintakaasulla tai alakierroksilta kaasutettaessa hieman rivakammin, ja joka kerta meno jatkuu normaalisti puolen sekunnin tehokatkon jälkeen. Tehot tuntuvat olevan muuten tallella.
Käytin auton merkkiliikkeessä huollossa ennen lastutusta ja vikakoodin luvussa lastutuksen jälkeen(kun auto oli pätkinyt pari kertaa), jolloin löytyi moottorin lämpötila-anturi vika. Anturi vaihdettu ja vika tallella
Mitään tällaisia ongelmia ei ollut ennen "teho-ohjelmointia", eli onko vika "lastussa", vai imusarjoissa, egr, n75, ilmamassamittari... vai joku muu monista monista vaihtoehdoista:) Ja sitten semmoinen kysymys, että onko egr tukittu jo lastutuksen yhteydessä, vai onko se vielä tukittavissa vai onko sitä edes mahdollista tukkia tässä moottorimallissa...?
Niin ja sitten sellainen lisäpointti...: Välillä kiihdytettäessa rivakammin koneesta kuuluu sellainen ääni, joka on lähellä lintuparven viserrystä/ulinaa...liittykö tämä hienosti kuvailtu ääni pätkimiseen ja ehkä johonkin imusarjoihin/turboon.
Oon ite aika poropeukalo vielä näissä hommissa, joten laittakaa mansen pojalle vastausta
sillä tavalla maalaiskielellä... Kiitos kun jaksoit lukea tämän romaanin..:)
Lastutin atd golfin (74 kw, Pd), tai siis autoon tehtiin obd-portin kautta diagnostiikkapäivitys, maaliskuun puolivälissä. Viikko tehojen lisäyksen jälkeen auto nytkähti/pätkäisi ensimmäisen kerran 3.vaihteella kierrosten ollessa n. 1600. Tämän jälkeen nytkähtelyjä on tullut säännöllisen epäsäännöllisesti kuukauden sisään n. 10 kertaa. Välillä 2 viikon tauko ja joskus pari kertaa päivässä... Nytkähtelyt ovat tapahtuneet 2,3 ja 4-vaihteella pintakaasulla tai alakierroksilta kaasutettaessa hieman rivakammin, ja joka kerta meno jatkuu normaalisti puolen sekunnin tehokatkon jälkeen. Tehot tuntuvat olevan muuten tallella.
Käytin auton merkkiliikkeessä huollossa ennen lastutusta ja vikakoodin luvussa lastutuksen jälkeen(kun auto oli pätkinyt pari kertaa), jolloin löytyi moottorin lämpötila-anturi vika. Anturi vaihdettu ja vika tallella
Mitään tällaisia ongelmia ei ollut ennen "teho-ohjelmointia", eli onko vika "lastussa", vai imusarjoissa, egr, n75, ilmamassamittari... vai joku muu monista monista vaihtoehdoista:) Ja sitten semmoinen kysymys, että onko egr tukittu jo lastutuksen yhteydessä, vai onko se vielä tukittavissa vai onko sitä edes mahdollista tukkia tässä moottorimallissa...?
Niin ja sitten sellainen lisäpointti...: Välillä kiihdytettäessa rivakammin koneesta kuuluu sellainen ääni, joka on lähellä lintuparven viserrystä/ulinaa...liittykö tämä hienosti kuvailtu ääni pätkimiseen ja ehkä johonkin imusarjoihin/turboon.
Oon ite aika poropeukalo vielä näissä hommissa, joten laittakaa mansen pojalle vastausta
sillä tavalla maalaiskielellä... Kiitos kun jaksoit lukea tämän romaanin..:)
Voin kertoa missä vika on - noilla oireilla. Pääset halvemmalla. Softa on luultavasti ihan ok - minkä firman softa?
Mene volkkarisi kanssa huoltoon. Ei välttämättä oman merkin huoltoon, Skoda -merkkihuolto tai mikä tahansa TDI-koneet hyvin tunteva huoltoheppu kelpaa ihan yhtä hyvin.
Pyydä niitä avaamaan ja puhdistamaan EGR-venttiili äläkä ota vastaväitteitä vastaan. Sen pitäisi olla 1/2 tunnin - 1 tunnin työ - useimmissa malleissa se on hyvin tavoitettavissa, eikä tarvitse purkaa kovin kummoisesti. Itseltä siihen menee nykyään n. reilu tunti, koska en ole ihan niin harjaantunut kuin huoltohemmot ja toisaalta tykkää putsata sen ihan viimeisen päälle.
Kannattaa varoa, ettei imusarjaan tai turbolle päin pääse kakkia, tuki röörit jollain tekstiilillä. Manuaalinen alipainepumppu, mahdollisimman tehokas (ei-alifaattinen) liuotin, hätätapauksessa vaikkapa moottoribensiini, karkeaan puhdistukseen karkea harja ja hienopuhdistukseen vaikka hammasharja soveltuvat. Jos itse teet, niin anna liota vaikka yön yli moottoribensiinissä. Oikein pikeentyneessä joutuu käyttämään puukkoa tai mattoveistä varoen.
Sinunkin autossa se on mitä todennäköisimmin pikeentynyt, paskainen ja sen vuoksi jumittaa ja aiheuttaa noita kuvaamiasi oireita, sen jumittaessa aika ajoin menee kaikki vähän sekaisin. Sen venttiilin varsi pikeentyy ja muutenkin venttiili alkaa falskaamaan, kun siihen kiinnittyy pikeentynyttä kökköä.
Se toimii alipaineella ja jos se jumittaa, niin saattaapi tulla usein hiukka enemmän tai joskus vähemmän takaisinkierrätettyä pakokaasua kuin olisi tarkoitettu, vaikka boksi luulee, että kaikki on ok. Sitä kautta ohimenevä tehonmenetys ja nykinä. Kuormitusta lisättäessä EGR-venttillin kuuluu sulkeutua, mutta jos se pien vuoksi jumittaa, niin ahtopaineet, kakun syöttö etc menevät vähän sekaisin, mikä tuntuu nykäisynä.
Nykii nimenomaan alakierroksilla, osakaasulla, tai jos rajumminkin kiihdyttää. Mikä tahansa tilanne, jossa kuormitus kasvaa alakierroksilla, kelpaa tuon ilmiön esille tulemiseen. 1600-2200 rpm tyypillisimpiä. Ongelma pahenee ajan mittaan ja lopulta auto on melkein ajokelvoton ja nykinää saattaa esiintyä miltei kokoajan, muistuttaa, kuin ajaisi tasaisella asfaltilla ikään kuin nimismiehen kiharoissa.
EGR-venttiili on yksi komponenteista, joka ei hirveästi anna feedbackia omasta toiminnastaan, joten vastoin melko yleistä luuloa ohjausboksikaan ei tajua, että se on paskainen. Boksi tietää vain alipaineen eikä EGR-venttiilin asentoa ja olettaa sen perusteella EGR-venttiilin asennon olevan oikea. Koko hökötys pitäisi kieltää lailla.
Saksanmaalla se on tietty se ja sama, kun ajetaan paljon autobahnilla = ei pääse pikeentymään, koska se on enimmäkseen kiinni sekä autot pistetään vaihtoon, ennen kuin se pikeentyy pahasti.
Pyydä, etttä saat seistä vieressä katsomassa, koska samalla opit, miten sen voi putsata myöhemmin itse. Et joudu maksamaan uudesta osasta, koska ko. osan saa putsattua liuottimella, harjalla ja alipainepumpulla. Viiden jenin remppa oikeasti. Tietysti voi pyytää, että laittavat uuden tilalle, sillä ajelee taas abt. 120 tkm. mutta putsaus riittää. Merkkiliike mielellään vaihtaa siihen uuden tilalle, paremmat katteet kuin pelkällä tuntityöllä. Toisaalta kökkö merkkiliike ei välttämättä löydä koko vikaa, vaan vaihdattaa kaiken mahdollisen.
Itse opin tuon todellakin kantapään kautta - usean eri arvauskäynnin jälkeen - kunnes eräs huollossa oleva mies, joka itse ajelee Seat TDI:llä tajusi, että kyseessä on paskainen EGR. Ja se oli todella paskainen ja jumitteli eri asentoihin tarjottiin sille mitä alipainetta tahansa. Putsauksen jälkeen ei ongelmia. Tulipahan vaihdettua muutamalla tonnilla osia ennen kuin selkis, kalleimmasta päästä kytkin ja DMF.
Ja softaaminen nimenomaan toi nuo oireet selkeämmin esiin, vaikka ne olivat jälkikäteen muisteltuna lievempinä olemassa jo ennen softan päivitystä. Silloin tuli tasapainotettua kiekot, tarkistettua ohjauskulmat ja lopulta syytettyä muuten vain huonoa tien kuntoa.
Olen miettinyt tuohon sellaista ratkaisua, että tulppaisi mekaanisesti EGR:n ja ostaisi siihen sellaisen version, joka rungon puolesta näyttää originaalilta, mutta mistä puuttuu koko venttiili. Sen vanhan venttiilin laittaisi kuitenkin alipaineletkun päähän ja piilottaisi.
Uudemmat boksit hoksaavat, jos alipaineletkun tukkii kokonaan ja antavat virheilmoituksen, jotain siellä letkun päässä pitää olla ja helpointa tietysti, jos siellä olisi EGR-venttiili. Samalla boksi huomatessaan EGR:n puutteen alkaa poistaa tehoja, toisaalta joskus ryntäyttää konetta.
En tosin tiedä, tulisiko siitä ongelma, että kyseessä ei olisi silloin suljettu järjestelmä, pitäisi vaan käytännössä kokeilla. Tietysti sen EGR-venttiilin alipaineohjauksen ei pitäisi normaalisti falskata, jolloin tuo systeemi toimii, mutta katsastusmiestä varten joutuisi sen piilottamaan. Osa niistä on tosin niin sokeita, etteivät huomanneet edes aiemmassa autossa tehtyä huohotusletkun päästöjen maahanohjausta. Ihmetteli vain, että mikähän letku tuo on?
Vastaatko, jos vika löytyy tuolta? Se auttaisi monia, vaikkakin nykinän syynä voi olla useita muitakin tekijöitä.
Mene volkkarisi kanssa huoltoon. Ei välttämättä oman merkin huoltoon, Skoda -merkkihuolto tai mikä tahansa TDI-koneet hyvin tunteva huoltoheppu kelpaa ihan yhtä hyvin.
Pyydä niitä avaamaan ja puhdistamaan EGR-venttiili äläkä ota vastaväitteitä vastaan. Sen pitäisi olla 1/2 tunnin - 1 tunnin työ - useimmissa malleissa se on hyvin tavoitettavissa, eikä tarvitse purkaa kovin kummoisesti. Itseltä siihen menee nykyään n. reilu tunti, koska en ole ihan niin harjaantunut kuin huoltohemmot ja toisaalta tykkää putsata sen ihan viimeisen päälle.
Kannattaa varoa, ettei imusarjaan tai turbolle päin pääse kakkia, tuki röörit jollain tekstiilillä. Manuaalinen alipainepumppu, mahdollisimman tehokas (ei-alifaattinen) liuotin, hätätapauksessa vaikkapa moottoribensiini, karkeaan puhdistukseen karkea harja ja hienopuhdistukseen vaikka hammasharja soveltuvat. Jos itse teet, niin anna liota vaikka yön yli moottoribensiinissä. Oikein pikeentyneessä joutuu käyttämään puukkoa tai mattoveistä varoen.
Sinunkin autossa se on mitä todennäköisimmin pikeentynyt, paskainen ja sen vuoksi jumittaa ja aiheuttaa noita kuvaamiasi oireita, sen jumittaessa aika ajoin menee kaikki vähän sekaisin. Sen venttiilin varsi pikeentyy ja muutenkin venttiili alkaa falskaamaan, kun siihen kiinnittyy pikeentynyttä kökköä.
Se toimii alipaineella ja jos se jumittaa, niin saattaapi tulla usein hiukka enemmän tai joskus vähemmän takaisinkierrätettyä pakokaasua kuin olisi tarkoitettu, vaikka boksi luulee, että kaikki on ok. Sitä kautta ohimenevä tehonmenetys ja nykinä. Kuormitusta lisättäessä EGR-venttillin kuuluu sulkeutua, mutta jos se pien vuoksi jumittaa, niin ahtopaineet, kakun syöttö etc menevät vähän sekaisin, mikä tuntuu nykäisynä.
Nykii nimenomaan alakierroksilla, osakaasulla, tai jos rajumminkin kiihdyttää. Mikä tahansa tilanne, jossa kuormitus kasvaa alakierroksilla, kelpaa tuon ilmiön esille tulemiseen. 1600-2200 rpm tyypillisimpiä. Ongelma pahenee ajan mittaan ja lopulta auto on melkein ajokelvoton ja nykinää saattaa esiintyä miltei kokoajan, muistuttaa, kuin ajaisi tasaisella asfaltilla ikään kuin nimismiehen kiharoissa.
EGR-venttiili on yksi komponenteista, joka ei hirveästi anna feedbackia omasta toiminnastaan, joten vastoin melko yleistä luuloa ohjausboksikaan ei tajua, että se on paskainen. Boksi tietää vain alipaineen eikä EGR-venttiilin asentoa ja olettaa sen perusteella EGR-venttiilin asennon olevan oikea. Koko hökötys pitäisi kieltää lailla.
Saksanmaalla se on tietty se ja sama, kun ajetaan paljon autobahnilla = ei pääse pikeentymään, koska se on enimmäkseen kiinni sekä autot pistetään vaihtoon, ennen kuin se pikeentyy pahasti.
Pyydä, etttä saat seistä vieressä katsomassa, koska samalla opit, miten sen voi putsata myöhemmin itse. Et joudu maksamaan uudesta osasta, koska ko. osan saa putsattua liuottimella, harjalla ja alipainepumpulla. Viiden jenin remppa oikeasti. Tietysti voi pyytää, että laittavat uuden tilalle, sillä ajelee taas abt. 120 tkm. mutta putsaus riittää. Merkkiliike mielellään vaihtaa siihen uuden tilalle, paremmat katteet kuin pelkällä tuntityöllä. Toisaalta kökkö merkkiliike ei välttämättä löydä koko vikaa, vaan vaihdattaa kaiken mahdollisen.
Itse opin tuon todellakin kantapään kautta - usean eri arvauskäynnin jälkeen - kunnes eräs huollossa oleva mies, joka itse ajelee Seat TDI:llä tajusi, että kyseessä on paskainen EGR. Ja se oli todella paskainen ja jumitteli eri asentoihin tarjottiin sille mitä alipainetta tahansa. Putsauksen jälkeen ei ongelmia. Tulipahan vaihdettua muutamalla tonnilla osia ennen kuin selkis, kalleimmasta päästä kytkin ja DMF.
Ja softaaminen nimenomaan toi nuo oireet selkeämmin esiin, vaikka ne olivat jälkikäteen muisteltuna lievempinä olemassa jo ennen softan päivitystä. Silloin tuli tasapainotettua kiekot, tarkistettua ohjauskulmat ja lopulta syytettyä muuten vain huonoa tien kuntoa.
Olen miettinyt tuohon sellaista ratkaisua, että tulppaisi mekaanisesti EGR:n ja ostaisi siihen sellaisen version, joka rungon puolesta näyttää originaalilta, mutta mistä puuttuu koko venttiili. Sen vanhan venttiilin laittaisi kuitenkin alipaineletkun päähän ja piilottaisi.
Uudemmat boksit hoksaavat, jos alipaineletkun tukkii kokonaan ja antavat virheilmoituksen, jotain siellä letkun päässä pitää olla ja helpointa tietysti, jos siellä olisi EGR-venttiili. Samalla boksi huomatessaan EGR:n puutteen alkaa poistaa tehoja, toisaalta joskus ryntäyttää konetta.
En tosin tiedä, tulisiko siitä ongelma, että kyseessä ei olisi silloin suljettu järjestelmä, pitäisi vaan käytännössä kokeilla. Tietysti sen EGR-venttiilin alipaineohjauksen ei pitäisi normaalisti falskata, jolloin tuo systeemi toimii, mutta katsastusmiestä varten joutuisi sen piilottamaan. Osa niistä on tosin niin sokeita, etteivät huomanneet edes aiemmassa autossa tehtyä huohotusletkun päästöjen maahanohjausta. Ihmetteli vain, että mikähän letku tuo on?
Vastaatko, jos vika löytyy tuolta? Se auttaisi monia, vaikkakin nykinän syynä voi olla useita muitakin tekijöitä.
Viimeksi muokannut Naugit, 26.4.2008 21:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Puhdistetaanko EGR:äää huollossa ollenkaan oma-alotteisesti vaiko vasta sitten kun ongelmia alkaa tulemaan ja sitä pyydettäessä? Omalla TDI:llä ajettu 234 tkm ja en tiedä onko imupuolta koskaan siivottu. Tosin itse ajanut vasta ko. autolla 25 tkm. Huollossa sanoivat että laittoivat jonkun puhdistus aineen kiertämään moottoriin tai sille alueelle...
^Ei se EGR millään forte ym cleanereillä puhdistu itsestää. Se pitää purkaa ja liata kädet ;)
Eli ei ne huollossa sitä tee automaattisesti.
Edellises golffissa se näytti 160tkm kohdilla tälläselta: http://tos.pp.fi/koukku/DSC00033.JPG
Eli ei ne huollossa sitä tee automaattisesti.
Edellises golffissa se näytti 160tkm kohdilla tälläselta: http://tos.pp.fi/koukku/DSC00033.JPG
Mulla tekee 2.0tdi tuon nykäsyn ja vaihdoin jo läpän ku se oli pashana. Meni enemmän ajaessa ku teki kovan kiihdytyksen tai ajo oli muuten vaan "raskasta" vikatilaan eli puotti tehot.
Nii ja mootorivalo sytty kans jossain kohtaa.
Noh se läppä vaihetiin ja pelas ilman mitään merkkivaloja 3000km ja taas vikatilaan. Nyt nykäsee siinä 1600-2000rpm kohilla. Egr ventiili kyllä "huohotelee" siihen malii että taitaa olla huolto/osan vaihto edessä.
Niin ajattelin vaan että ku tuo läppä jo on vaihettu, sitte ku egr vaihetaan niin missä se vika vielä vois sitte olla? Sais tuon nykäsyn ja vikatilaan menemisen pois.
Nii ja mootorivalo sytty kans jossain kohtaa.
Noh se läppä vaihetiin ja pelas ilman mitään merkkivaloja 3000km ja taas vikatilaan. Nyt nykäsee siinä 1600-2000rpm kohilla. Egr ventiili kyllä "huohotelee" siihen malii että taitaa olla huolto/osan vaihto edessä.
Niin ajattelin vaan että ku tuo läppä jo on vaihettu, sitte ku egr vaihetaan niin missä se vika vielä vois sitte olla? Sais tuon nykäsyn ja vikatilaan menemisen pois.
kiitos kaikille, jotka jaksoivat ottaa kantaa meikäläisen auton ongelmiin... Naugit: en ryhtynyt mihinkään egr:n putsauspuuhiin, koska odotin sauraavaa nykäisyä ja sitä ei ole vielä tähän päivään mennessä tullut ja aikaa on kulunut reilusti yli puoli vuotta. Toisaalta helpotus, kun vikaa ei ole ilmennyt, mutta toisaalta myös mystistä....Seuraavan kerran kun nykii, otan egr:n käsittelyyn....
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
Itsellä 1.9tdi AGR-moottorinen 66kw golffi, ja vedot katosivat ylhäältä.
Noh, maffi vaihtoon ja meno maistui paremmin yläkierroksilla, kuin pitkään aikaan.
Tais olla se maffi kauemman aikaa rikki.
Seuraavana päivänä alkoi 1400-2000rpm kone "miettimään" ja alakierroksilla tukkosen tuntunen.Savutus myös noilla kierroksilla melkoinen.
Nyt otin sen egr:än letkun irti siitä ylhäältä ja tulppasin sen pelkän letkun.
Voi jeesus, mutta nyt vetää nätisti alhaalta.
Tarvii lomalla irroittaa koko egr, ja putsata kunnolla.
Tarviiko sen egr mötin lähtö kanssa tulpata, kun nyt tulppasin sen kumiletkun vaan???
Noh, maffi vaihtoon ja meno maistui paremmin yläkierroksilla, kuin pitkään aikaan.
Tais olla se maffi kauemman aikaa rikki.
Seuraavana päivänä alkoi 1400-2000rpm kone "miettimään" ja alakierroksilla tukkosen tuntunen.Savutus myös noilla kierroksilla melkoinen.
Nyt otin sen egr:än letkun irti siitä ylhäältä ja tulppasin sen pelkän letkun.
Voi jeesus, mutta nyt vetää nätisti alhaalta.
Tarvii lomalla irroittaa koko egr, ja putsata kunnolla.
Tarviiko sen egr mötin lähtö kanssa tulpata, kun nyt tulppasin sen kumiletkun vaan???
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Minä revin omasta 2.0L kotterosta heti uutena EGR letkun irti ja tulppasin.
Sitten olen nollannut vikakoodin ennen huoltoa ja tuupannut letkun huoolon ajaksi kiinni etteivät ihmettele mahdollisesti ilmaantuvaa vikakoodia.
..jotenkin ei vain houkuttanut ajatus siitä mömmö määrästä imukanavissa ja venttiileissä joita olen nähnyt.
Jos venttiili nousee esim 8.6mm ja karstaa on venttiilin takana 3-4mm, niin ei ihme että alkaa tulemaan hengen ahdistuksia.
Jollei ole polttoaine toimista lämmitintä, niin joku voi kyllä haluta laitta pakkasille EGR takaisin toimintaan =)
Sitten olen nollannut vikakoodin ennen huoltoa ja tuupannut letkun huoolon ajaksi kiinni etteivät ihmettele mahdollisesti ilmaantuvaa vikakoodia.
..jotenkin ei vain houkuttanut ajatus siitä mömmö määrästä imukanavissa ja venttiileissä joita olen nähnyt.
Jos venttiili nousee esim 8.6mm ja karstaa on venttiilin takana 3-4mm, niin ei ihme että alkaa tulemaan hengen ahdistuksia.
Jollei ole polttoaine toimista lämmitintä, niin joku voi kyllä haluta laitta pakkasille EGR takaisin toimintaan =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa