Vaunun veto Passatilla (Tiptronic) Peilit??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

Vaunun veto Passatilla (Tiptronic) Peilit??

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 16.3.2008 12:02

Porukoilla on tuollanen Matkaaja 8000 asuntovaunu ja oon aatellu, että josko sitä tohtis tuolla Powerdiisselillä lähteä vetämään kesällä. Mitenkähän tuo tippiaski tommosen vaununvetoon suhtautuu? Onko kokemuksia? Norjaa en ole lähdössä valloittamaan, enkä tuskin muutenkaan kovin mäkiseen maastoon. Onko eroa vetääkö D:llä tai "lukkonelosella" tuohon laatikon suhtautumiseen?
Viimeksi muokannut audi1002.8, 22.4.2008 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.3.2008 13:07

Lukkonelosella minä vetelisin. Portterissaki käytän aina vain nelosta ku on traileri ja auto perässä.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 16.3.2008 20:11

Joo, muuttokuormaa vetelin kyllä D:llä tuossa taannoin, mut se ny ei oo mitenkään vaununvetoon rinnastettavissa. Olis vaan kiva tietää, että kestääkö tuo loota koko vaununvetoa ylipäänsä, ettei turhaan lähtis sitä hajottamaan vaunun kans. Pitäsköhän vaihtaa auto, jossa kestäis tomaattiki käyttöä ja koneen piristystä, ettei tarttis jännittää :D

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 16.3.2008 21:07

Nii, voihan sitä ostaa asuntoauto niin ei tarvi vedellä koppeja perässä..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.3.2008 21:24

Kyllä se melkeen on enempi sääntö ku poikkeus, että raskasta vaunua vedetään aina suurinta edeltävällä vaihteella. Noista 6-vaihteisista en tiedä, onko vetovaihde vitonen vai nelonen.

Eikä mm. Chevy vanikaan muodosta poikkeusta tässä asiassa. Pikku-D:llä vedetään vaunua.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 16.3.2008 21:55

Joo no tuo vetovaihde on nyt kyllä selvä. Ei kai se auta sit ku pistää vaunu perään ja kattoa kestääkö paikat.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 18.3.2008 10:02

Eteenpäin kestää kun ei revittele kaasu pohjassa. kierrokset ajossa 2000rpm->.
Peruutettaessa kannattaa varoa vastamäkeen peruuttamista yms missä vaunu/kärry rupeaa hannaamaan vastaan. Lootassa on peruutusvaihteessa sellainen alumiinivalu joka antautuu kuulemman kohtuu helpolla. Ja sen jälkeen pakki on vainaa.

Itse lootaöljyjen vaihdon yhteydessä korjaamolla hypistelin tuota osaa ja aika heppoinen oli. Voi kuulemman hajota niinkin että peruutettaessa painaa kaasua ennenkuin peruutusvaihde on kytkeytynyt.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 18.3.2008 10:22

Kiitos Nikke L tiedoista. Tuota pakkia pitää koittaa varoa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 18.3.2008 12:29

Yleensä ottaen kannattaa pakin tai D:n antaa kytkeytyä ennen kuin nostaa jalan jarrulta ja painaa kaasua.
Eihän manuaalillakaan kukaan käsittääkseni lähelle liikkeelle niin, että kun pykälä on puolivälissä, niin nostetaan kytkintä ;)

Kannattaa jyrkkiä paikkoja välttää muutenkin kuin pakilla, ettei sitten laatikko kuumene ja "pala".

Jos tuo on tippi, niin keppi oikealle vaan ja siitähän sitä on hellpo kontrolloida.
Minustakin tuo 2000rpm sääntö on hyvä.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 16.4.2008 11:19

Ei tässä nyt oo varaa autoa ruveta vaihtelemaan, menee tuo vaunu ehkä vaihtoon. Tilalle vois tulla esim. Solifer 530. Tuo on varmasti vähän parempi vetää ku Matkaaja ja vähä kevysempikin. Pitää koittaa vedellä rauhallisesti 4:lla, nii sit se laatikko kestää tai hajoaa, sen näkee sitte.

Onko muuten mitään kokemuksia Passatista vaunua vedettäessä, ajo ominaisuudet, kulutus, voiman riittävyys?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.4.2008 20:48

No ei luulis voimasta olevan kiinni! Kyllähän sen siellä perässä huomaa, mutta eiköhän sen vielä 80km/h:n tuntivauhdissa hanskassa pidä! ;)

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 22.4.2008 11:49

Noniin nyt on sitten vaunu vaihtumassa tuollaseen 530 Soliferiin. Kävin eilen koittamssa vetää sitä ja hyvin tuli perässä, ei huomannu vaunua muuten ku kiihdytyksissä ja peileistä. Joista tulikin mieleen, mistä hyvät vetopeilit? Nuo mitä liike kehu ja oli koevedossa mukana oli mielestäni huonot. Väpätti kauheasti ja eikä nähny kunnolla vaunun sivuille. Elikkäs vinkkejä hyvistä peileistä kaivattais ja sellasista mitkä sopii tuon apukuskin tynkäpeilin kanssa. Yks vaihtoehto olis merkkikohtaset peilit, mutta ovat nii kalliit.

Tässä vielä ilmo jos joku tarttis hyvää Matkaajaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 22 vierailijaa