Diisselin matkassa virtaa reilusti ilmaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

Diisselin matkassa virtaa reilusti ilmaa

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 24.1.2008 14:22

Vento 1,9td.
Eräänä päivänä puolilämpimällä koneella moottori oikein rymähti rumasti käyntiin, saman tien kuitenkin normaali joutokäynti. Tänään jouduin starttaamaan ilman lämmitystä -6c ilmastossa, hyvin käynnistyi mutta tyhjäkäynti aina silloin tällöin nyki, parin kolmen minuutin päästä kone pysähtyi kokonaan. Sitten saikin sahata, että sai uudestaan käyntiin.
PA-suodattimelta näytti menevän moottoriin päin aika paljon ilmakuplia. Vaihdoin suodattimen ja kaikki helposti käsiksi päästävät letkuliitokset vaikutti olevan kunnossa, mikään ei ainakaan ulospäin vuoda polttoainetta.

Ilmakuplat ei hävinny mihinkään suodattimen vaihdon jälkeen. Lämpimällä moottorilla paikallaan ollessa kun kierrokset nostaa 3krpm, niin herkkä perseisimmät meistä voivat havaita pieniä nykimisiä välillä ja tarkka silmäisimmät aivan pieniä nykäyksiä kiekkakellossa. Ajossa ei huomaa.

Minä diisseleistä mitään ymmärrä. Kuuluuko näiden toimiakin näin?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 24.1.2008 15:29

Tulopuolella voi ilmeisesti olla jonkun verran kuplia, kunhan ei haittaa menoa.
Paluupuolella ei saa olla yhtään.

Kannattaa tarkastaa vag-comilla IQ ja ajoitus, saattavat olla todellisempi syy turhaan tärinään ja huonoon käyntiin.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 24.1.2008 15:36

Näkeekös vag-comilla tuosta Venton 1,9td:stä jotakin?

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 24.1.2008 15:38

Mikä on IQ ja missä -94:ssä on pistoke vag-comille vai onko?

wili.
-
Viestit: 201
Liittynyt: 17.3.2004 11:09

ViestiKirjoittaja wili. » 24.1.2008 17:05


Arzi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 11.11.2006 10:50

ViestiKirjoittaja Arzi » 24.1.2008 17:07

Ei ole vag-comista mitään hyötyä TD:n kanssa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 24.1.2008 18:22

ootko käyttäny NS.Ryyppyä se estää kylmänä nykimiset

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 24.1.2008 18:28

Aina sitä on tullu käytettyä kylmäkäynnistyksissä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 24.1.2008 18:29

Jos suodattimen päällä muovinen meno/paluu venttiili (joskus se ja sen tiiviste menee rikki) ja ei polttoaineen menoputkessa saa ilmaa mennä.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 24.1.2008 18:42

Onhan siinä semmoinen, pitääpä tutkailla tiivisteet. Ei varmaan kovin kallis osa vaihtaa ihan varmuuden vuoksikin?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 24.1.2008 21:02

Yksi halvimpia osia mitä marmoritiskiltä saa (se tiiviste, o-rengas joka jää suodattimen ja venttiilin väliin on niitä yleisiä vuotokohtia).

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 27.1.2008 9:48

Mulla veti Skooda ilmaa juuri tuosta muovikikkulasta, o-renkaan vaihtokaan ei auttanut. Vaihdoin tilalle vanhanmallisen suodattimen ja heitin muovihaaran menemään, ongelmat loppuivat siihen.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 27.1.2008 23:05

Minkälaisia ongelmia aiheutti Skodassa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.1.2008 15:31

http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=69024
Ei ulospäin vuoda, kun kyseessä imupuoli (menee ilmaa pumpulle). Jos on pumppu väljänpuoleinen tuosta on apua (takaisin virtaus esto tankille).

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.1.2008 17:14

Se suodattimen päällä oleva kikkare on melko hyvä veikkaus. Toinen on se kaasuvivun akselitiiviste.
Ja ajaessa ei pukkaa mustaa enemmän kuin ennen...? Se nimittäin saattaa oireilla samantapaisesti jos kuningaspultti on syyllinen... Eli ajoitus muuttuu, ja käynti sen mukaan...

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 28.1.2008 17:38

BornFromJets: Skoda nykki silloin tällöin, ei isompia oireita kunnes kelit viileni. Yks kylmä aamu lähti normaalisti käyntiin, mutta alkoi heti käymään vaikeasti ja sammui. Sitten piitkän sahaamisen jälkeen lähti taas käyntiin ja pelasi normaalisti. Tuttu juttu, veti jostain ilmaa ja tällä kertaa se oli tuo muovinen liitinhaara.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 28.1.2008 17:46

c-son: Nuo oireethan kuulostaa tutulta. Pitää vaihtaa se muovikikkare, eihän tuosta muuten osaa sanoa mistä se imee.

Jos oireet vielä pahenee niin pitänee käydä näyttämässä jollekkin noita ajoitusjuttuja ennen kuin sieltä jotain isompaa menee säleiksi.

Kane: Ei ole näkyny nokipilviä peileissä, mistä se kaasuvivun akselitiiviste löytyy?

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 28.1.2008 18:23

Kannattaa harkita myös sitä suodattimen korvaamista vanhanmallisella, jolloin muovihaara jätetään kokonaan pois ja paluunafta ohjautuu suoraan tankkiin. Näin itse tein, eikä tarvitse enää toista kertaa tapella sen hengettömän muovinipukan kanssa.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 28.1.2008 19:43

Kunkkupulttien ja ajoitusongelmien kanssa voikin huokaista. Ei siellä nyt lauhalla kelillä näkynyt ensimmäistäkään kuplaa ja käyntiongelmia ei ollut minkäänlaista.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 29.1.2008 16:36

Eikös sen muovinipukan tarkoitus oo laskea lämmintä löpöä suodattimeen ja näin pitää suodatin sulana arktisissa oloissa varsinkin jos on kondenssi vettä päässy tankkiin tai suodatin unohtunnu vaihtaa.
Tietääpähän mistä etsii vikaa 40asteen pakkasella auto hyyttyy tielle jos on korvannu muovinipukan suoralla putkella.:)

(Tosin ei tämmösinä talvina tarvii jäätymisestä huolehtia.)

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 29.1.2008 20:29

Näillä on ajettu kymmeniä vuosia ilman noita muovinipukoita, eikä ole jäätymisen takia matka katkennut kun on suodatin vaihdettu joka syksy ja pidetty huoli, että tankissa on kovemmilla pakkasilla talvilaadun dieseliä. Näistä jos toinenkin asia unohtuu, niin yhden muovinipukan pelastava vaikutus Suomen talvessa on aika marginaalinen.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 29.1.2008 20:57

En tunne venton systeemiä,mutta jos imuputki tankissa on yhdistetty pa mittariin ja imuputki on muovia ,hyvin paljon mahdollista että putki on kutistunut halki ja nyhtää ilmaa tankin sisällä.JOs pitkä vieteri niin ilmoja vetelee

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 8.2.2008 15:56

Ne meinas pörhöllä ettei se siitä suodattimen muovikikkareesta johdu jos se näyttää ja tuntuu ehjältä, ja niinhän se näyttää ja tuntuu.

Mites kummun ehdottama tankin imuputki? Osaako joku kertoa siitä enemmän, mistä löytyy ja niin päin pois..

7 asteen pakkanen ku oli, niin ajatusta nopeammin kyllä käynnistyi mutta minuutin päästä sammui ja sitten sahattiin kauan käyntiin, jonka jälkeen taas ok. Ilmaako se itteään tuossa sahauksessa vai mites?
Roikan päästä lähdettäessä ja nollakelissä toimii ihan mukavasti.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 8.2.2008 16:31

Bossin pumppu ilmaa itsensä aika pian, toisille auttanut kun pitää tankkia täynnä ja nokkapäätä alempana parkkipaikalla (tuo vanhanmallinen putsari ja suoraan paluuletku tankille on hyvä ratkaisu myös, silloin vanhan pumpun ilmavuodot ei niin paljoa haittaa). Tankin putket voi löytyä takaistuimen alla olevasta luukusta/aukosta.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 10.2.2008 17:21

Onko se vanhan mallinen putsari välttämättä ratkasu tähän, kun nykysen putsarin päällä oleva muovikikkarekin tuntuu olevan kunnossa?

Mie nostin tankista sen anturisysteemin kummasteltavaksi, ei siinä mitään halkeamia tai epäilyttävää näkynyt. Ainakaan näin vähän pöljemmän silmiin.

Eli hemmetti, mistä päästä autoa mää sen vuodon nyt löydän?
Onkohan se joku lämpölaajenemishommeli siellä missä se vuoto sitten onkin, kun pakkasella nykii sitä ilmaa enemmän. Vai sietääkö tuo kone pakkasella huonommin sitä ilmamäärää mikä sinne tulee?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.2.2008 18:04

Niin voi tuntua mutta isotöinen on pumpun remppa/vaihtokin (mitä ajettu ja mikä pumppu merkki jos lukas niin vaihto).

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 10.2.2008 19:20

Bosch näytti olevan. Unteeksi armoton yksinkertaisuuteni, mutta miten se on pumpusta kiinni jos pumpulle päin virtaa ilmaa jostain?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 10.2.2008 19:55

Ootko kokeillu onko siinä kaasuakselissa väljää,siitä se kyllä vetää ilmoja,jos on horo.

Toi takaisku vois olla kanssa hyvä laittaa,ei maksa montaa euroa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.2.2008 20:22

Jos et sammuta autoa ollenkaan niin ei pitäisi tulla ilmoja (kun sammutat joskus niin polttoaine valuu tankille päin ja silloin on putkissa ilmaa).

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 10.2.2008 20:38

Mikä se semmoinen kaasuakseli on? Se mihin kaasuvaijeri tulee? Ite en tuntenut siinä mitään väljyyttä, mutta sehän ei vielä sano mitään.

Eli tankista -> moottoriin -putkeen takaiskua kokeilla asentaa?

Onko kellään hajua minkä takia muutaman asteen pakkasessa oireet on niin paljon rajummat kuin nollakelissä?

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 11.2.2008 18:37

Noniin, irrottelin tuon muovikikkareen siitä pa-suotimen päältä. Puhalsin suulla siihen ilmaa ja ilma kulki kumpaakin suuntaan, toiseen suuntaan vähän jouhevammin, mutta kumpaankin silti. Sitten puhalsin vähän voimakkaammin ja nyt se on täysin avoin muoviputki, hajoskohan se näin pienen miehen keuhkoilla :D
Huomena haetaan uusi.

Seuraava suodatin on sitä vanhempaa mallia sitten.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.2.2008 18:53

Saat samalla hinnalla ja vaivalla vanhanmallisen, jätä suosiolla kikkare pois (yhdistät paluuputket putkenpätkällä ja lemmoilla toisiinsa).

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 12.2.2008 17:36

Pistin nyt sen vanhan mallisen, pitää ootella pakkasia että näkee miten käy.

Edit: no olispa pitänyt uskoa sa:ta aiemmin, pari kertaa olen vaivautunut taskulampun kanssa nyt konepellin alle eikä siellä silloin ainakaan mitään kuplia ole näkynyt :)

Eli kiitos!

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 18.2.2008 21:10

Uus vika.

Kun kipolla on nakuteltu suht lyhyt matka, muutama minuutti / päälle kilsa, ja auton sammuttaa ja kohta taas yrittää startata niin sahaukseksi menee. Kun on seisonut pidemmän aikaa niin laakista käyntiin. Jos ajaa muutamien kilsojen päähän kauppaan ja siellä starttaa, niin ei ongelmaa. Sahaus tulee vain jos ensimmäisen startin jälkeen koittaa startata suht lyhyellä aikavälillä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 18.2.2008 22:19

Hehkujen lämpötunnistimeen voisi liittyä, tai on sitä entistä vikaa vähän jäljellä (tuloputkeen ennen putsaria, laitat lisäksi takavirtauseston).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 42 vierailijaa