1,9 TDI AXB moottoriöljy

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

heito
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.10.2007 10:56

1,9 TDI AXB moottoriöljy

ViestiKirjoittaja heito » 20.11.2007 21:43

Terve,
Autoni VW Transporter 1,9 tdi 77kw AXB

Mitä öljyä voi käyttää longlife huolto-ohjelmassa?
Onko tämä AXB-moottori pumppusuutin diesel?

heito
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.10.2007 10:56

ViestiKirjoittaja heito » 21.11.2007 20:03

Lisäsin koneeseen Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljyä. Autolla ajettu huollon jälkeen yli 10000km, ja nyt oli öljy alarajassa.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Öljyjuttu

ViestiKirjoittaja Pekopee » 22.11.2007 12:57

Itsekin dieseleillä paljon ajavana kerron seuraavaa.

Kun ajan 9000 - 10 000 km. hyvillä täyssynteettisillä öljyillä, ei yleensä tarvii lisätä kertaakaan öljyä koko vaihtovälillä. Olen kokeillut ajaa myös yli sen 10 000km. ja öljynkulutus lisääntyy hyvinkin jyrkästi, kun mennään yli tuon rajan. Synteettisillä öljyillä voisi voiteluominaisuuksien puolesta helposti ajaa yli 20 000km. Mutta kun kone syö sillä loppumatkalla lähes koko vaihtomääränsä öljyä, niin mieluummin vaihdan öljyt kymppitonnin välein. Suunnilleen samaan lopputulokseen päästään lyhyemmällä vaihtovälillä, kone käy puhtaampana ja kestää kauemmin. Säästää myös turboa, kun ajaa mahdollisimman puhtaalla öljyllä.

Näin ollen laitan öljyä koneeseen max. 40 000km. matkalle sen 18 litraa mieluummin, kun 21-25 litraa.

Yhdelläkään ajamallani VW dieselillä ei oo hankkimis ajankohtaan mennessä ajettu alle 400 000km, ja niillä ajamisen olen aloittanut. Siitä niitä oon "talutellut" yhtä jopa yli 600 000km. ilman ongelmia ja koneremonttia em."omalla" huolto-ohjelmallani. Pumpulle ja suuttimille on käytössäni lisäksi "oma" huolto-ohjelmansa, joten niitäkään en oo ikinä joutunut ajamiini VW dieseleihin vaihtamaan, ja kulutukset ja savutukset ovat aina olleet optimi tasoissa.

Kun monet ei pääse "LongLife" ohjelmineen uutena hankkimillaan VW dieseleillä viittäkäänsataatuhatta kilometriä ilman paria kolmea turbon vaihtoa ja yhtä koneen hajoamista. Niihin remontteihin kulutetuilla rahoilla ostaisi varsin monta litraa öljyä ja suodattimia. Mikäli näihin "paljon" (100 000 - 400 000km.) samalla rakkineella ajaneitten juttuihin on uskomista.

Säästää kyllä aina kannattaa, mutta ei väärässä paikassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa