AJM kesto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

AJM kesto

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 8.11.2007 21:21

Tuli hommattua tommosella motilla oleva pirssi ja sitä on 400Nm verran kiusattukin 170tkm mittarissa. mitäs on kokemukset kestosta ja lueskelinkin, että kansipahvi poikii jossain vaiheessa, mikähän olisi oletettava vaihtokohta josko vaihtais vaikka ennakkoon. Esim. 1,6D koneissahan se meni 200 - 240tkm välissä ja samanlailla 1,8 bensa koneissa.

Tänks jo etukäteen.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 8.11.2007 21:51

mulla vuos pahvi n.140tkm kohilla.

zamm
-
Viestit: 54
Liittynyt: 30.8.2004 12:02

ViestiKirjoittaja zamm » 9.11.2007 10:15

Täällä mittarissa 230tkm eikä vielä vuotoja

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 9.11.2007 12:35

Aikoinaan Golffissa alkoi oireilla noin 150tkm kohdalla.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 9.11.2007 13:23

Koska Äpärän auto lienee valmistettu?

Sitä kannentiivistettä taidettiin parannella joskus 2001 loppupuolella..

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 9.11.2007 16:00

mulla korkkasi tiiviste ~250 tkm ja kaverilla jo 320 tkm mittarisa ja vielä kunnossa. kumpikin auto -99 vm

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 9.11.2007 16:12

Käyttöön otettu 05/2000.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 9.11.2007 22:03

178 tkm kohdalla alkoi olla paineita muuallakin kuin pytyissä...

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 10.11.2007 11:01

Mulla oli joskus tuolla moottorilla oleva golffi ja ei ihmeempiä ongelmia koneessa, oli ajettu 200 tkm kun vaihdoin uudempaan. Vuosimalli olikin 2001 (valmistettu 12/2000) ja kuulemma kunnon kansitiivisteellä.
Ei taida tuo AJM olla ainoa mistä on noita tiivisteitä mennyt.
Jos nesteet rupeaa tummuun ja painetta tulee pönttöön kannattaa hyvissä ajoin uusia tiiviste ettei kantta tarvi koneistaa.

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 10.11.2007 12:01

niin, se ei muuten taida ennakkoon oireilla kuin paineilla ja nesteen tummumisella? eli jauhot ja vellit ei mene ensimmäisenä sekaisin? Vika on siis pahvissa, eikä kannessa tai lohkossa. Onkohan muuten paha vaihtaa itse, toki purkamista varmaan riittää, mutta mihinkähän tiukkuuteen ja missä järjestyksessä kansi kiristetään.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 10.11.2007 12:04

alumiini kansi olisi hyvä oikaista joka kerta kun sen irroittaa.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 15.11.2007 17:20

150tkm kohdalla meni pahvi vaihtoon etukäteen kestävään.
Keskeltä ristiin aletaan kantta kiristämään. Selvästi kerrottu. Joku voi selventää.
Uudet pultit pitää laittaa ja kiristystiukkuus on 1. 40Nm 2. 60Nm 3. 90 astetta 4. 90 astetta
Ei se ihan mahdoton homma ole jos työkalut kädessä pysyy.

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 15.11.2007 17:48

No tämähän oli harvinaisen selvä juttu ja kyllä ne työkalutkin taitaa lapasessa pysyä.

Kiitos!

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 15.11.2007 22:41

joo 230tkm ja 190hv ja 440nm ollu reilun vuoden eikä ole vielä ollu mitään ongelmia.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 15.11.2007 22:54

Borassa AJM-moottori, ja edellisen omistajan toimesta vaihdettu tiiviste ~132 tuhannen kilometrin paikkeilla.

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 16.11.2007 8:29

200tkm kohdalla meni AJM passatista kansipahvi aikoinaan.

volsu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 21.9.2005 19:10

ViestiKirjoittaja volsu » 17.11.2007 8:57

120tkm ja syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo (AJM/2000). Kannelle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään - kannattaa tarkistaa, ennen kuin kiikuttaa laanattavaksi. Ja jos pitää laanata, niin suuttimet joutuu irrottamaan ja silloin kärkien korkeudet muistiin ennen irrotusta. Näiden vikojen joukossa on ihan oikeita kansivikoja ja sitten noita tiivisteongelmia. Orkkistiiviste pettää kannen ja lohkon erilaisen lämpölaajenemisnopeuden takia (se hiertäminen kuluttaa ja ongelma on korjattu oikeisiin paikkoihin lisätyllä metallilla uudessa tiivisteessä).

Ä.P.Ä.R.Ä.
-
Viestit: 47
Liittynyt: 4.8.2004 16:20

ViestiKirjoittaja Ä.P.Ä.R.Ä. » 24.11.2007 20:38

onko Jandella Golfissa mikä loota? Ilmeisesti 6 vaihteinen, entäs mikä kytkin? itellä 165hv/400Nm ja kaikki hilut lokasuojien välissä vakioita, 6 vaihteinen loota.

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 26.11.2007 16:37

6vaihteinen tuo on, kytkin on vielä toistaiseksi vakio. muuta vakioa ei oikein löydy...

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 26.11.2007 16:38

ja kytkin on tällä hetkellä joka rajoittaa tehojen nostoa..

tyrsg
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.6.2008 12:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja tyrsg » 21.7.2008 20:03

Mitenkäs tämä kansipahvin hajoaminen ilmenee?

Heltsu
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.7.2003 8:43

ViestiKirjoittaja Heltsu » 21.7.2008 20:24

Ainakin lämpömittari rupeaa heittelemään.

tyrsg
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.6.2008 12:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja tyrsg » 21.7.2008 20:26

Sitä en itse ole vielä huomannut. Emäntä oli viikonloppuna ajanut ja oli nesteen valo syttynyt ja ajotietokone huutanut pysähtymään. Itse tämän illan ajelin eikä mitään oireita?

Kannattaako tässä nyt huolestua vai yrittää olla vielä luottavaisin mielin VAGinoiden suhteen. Nimim. alle kuukausi sitten vaihtanut Volvosta Volkkariin.. :)

Heltsu
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.7.2003 8:43

ViestiKirjoittaja Heltsu » 21.7.2008 20:35

Sehän on pelkästään kehitystä kun Volvosta eroon pääsee. ;-)

Kansipahvin pettämisen ensioire on paineen karkaaminen jäähdytysnesteen sekaan jolloin nesteen kierto häiriintyy ja lämpömittarin viisari heittelee. Eli jos viisari pysyy vakaasti lukemassaan veikkaisin ettei kansipahvivikaa ole (vielä). Jos jäähdytysneste paisuntasäiliössä vieläpä näyttää terveen punaiselta ei sekaan ole karannut liiemmälti öljyä.

tyrsg
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.6.2008 12:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja tyrsg » 21.7.2008 20:40

Pari kertaa T4:sta ollut kyllä ikävä, varsinkin ohitustilanteissa. Tankilla tosin tarvitsee käydä huomattavasti harvemmin nyt :)

Terveen punaiset nesteet olivat vielä.. Tosin ajon jälkeen n. 15min kun avasin paisuntasäiliön, niin sihahtaa? Illan ajelin "kylärinkiä" ja kiihdyttelinkin ihan reippaasti että varmasti olisivat lämmöt nousseet jos jotain onkelmia, mutta siinä 90 asteen tuntumassa tiukasti pysytteli, ainakaan sen yli ei noussut.

Mitähän tälläinen pahvin vaihto mahtaa kustantaa kokonaisuudessaan?

Heltsu
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.7.2003 8:43

ViestiKirjoittaja Heltsu » 21.7.2008 20:52

Kuumalla koneella kun avaa paisarin korkin niin aina sihahtaa vähän ja saattaa tulla nestettä silmillekin kun neste kiehahtaa paineen laskiessa.

Periaatteessa kannentiivisteen vaihto on yksinkertainen, purkaa ja kasaa uudella, vahvemmalla tiivisteellä. Toki pitää tarkistaa onko kansi suora vai pitääkö oikaista. Mutta merkkiliikkeessä jos teettää, kansirempalle kertyy kaikkineen hintaa äkkiä varmaan lähemmäs kaksi touhutonnia.

tyrsg
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.6.2008 12:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja tyrsg » 21.7.2008 20:56

Jaa että ihanan kallista taas. Mitäs kustannuksia odotettavissa jos kansi on suora ja vaatii vaan pelkän ehjän kansipahvin vaihdon?

Alko tuo kahden tonnin ennustus vituttamaan just :D

Heltsu
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.7.2003 8:43

ViestiKirjoittaja Heltsu » 21.7.2008 21:12

Omakohtaista kokemusta ei toki vielä ole, mutta tuo heittämäni kaks tonnia on varmaan yläkanttiin, tai merkkiliikkeen tapauksessa ei välttämättä. Kannen kun käyttää irti, vaihtoon menee muutaman kympin tiivisteen lisäksi kannen pultit, jakopään hihna+roippeet yms. eli ainakin kolmen sadan edestä osia. Aikaa hommaan menee varmaan työpäivän verran eli vaikka 8 tuntia á 70 € = 560 €. Eihän nämä laskelmat tee edes lähellekään yhtä tonnia.
Mutta kuten sanottua, varmaa tietoa mulla ei ole esim. siitä montako tuntia tommosta kantta käyttää irti, työhän tämmösessä hommassa eniten maksaa.

tyrsg
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.6.2008 12:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja tyrsg » 21.7.2008 21:18

Ok, kiitoksia kovasti! :) Seuraillaan nyt ensin tilannetta, ei parane vielä hätäillä.
Toivotaan että väärä hälytys, tosin melko aikaisin ovat noita pahveja joutuneet vaihtamaan. Itsellä tämä yksilö 170tkm ajettu 85kw 6vaiht. malli.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 21.7.2008 21:49

Mitähän tälläinen pahvin vaihto mahtaa kustantaa kokonaisuudessaan?


Aikaa hommaan menee varmaan työpäivän verran eli vaikka 8 tuntia á 70 € = 560 €. Eihän nämä laskelmat tee edes lähellekään yhtä tonnia.


Minä teetin tuon pahvin vaihdon merkkiliikkeessä ja hintaa tuli 1795€, pajalla auto oli n. 1,5 viikkoa. Ensin ne katkas jonku pultin kannesta ja sitä joutu odottelemaan vlopun yli ja sit toiseks viimesenä pajapäivänä työntekijällä oli nii kiire kotiin, ettei ehtiny laittaan autoa nippuun. Et semmosta. Jos haluaa halvemmalla, nii nyrkkipajalle, mutta sit ei oo kahden vuoden takuuta, jos joku sattuuki meneen pieleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa