Nokka-akseleista hieman

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

Nokka-akseleista hieman

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.10.2007 18:57

Minkäslaisilla nokilla porukka ajelee,siis lähinä nämä reilummin viritetyt laitteet ?
Vakio akselihan riittää kyll aika pitkälle mutta jos todella halutaan ottaa tehoa koneista niin olisi ihan kiva kuulla käyttökokemuksia...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 29.10.2007 20:26

Tällä foorumilla ei taida liikkua kuin yksi tai kaksi jotka ovat kokeilleet vag-koneisissa jotakin muita nokkia kuin vakiota/tai uudelleen ajoitettuna.

Mutta sen verran itsekin noista kokeiluista tiedän että yläpäähän on saatu tehoja ja alhaalta pois, juuri kuten se pitääkin olla, muutokset niin että vakiokepistä vähän lisää asteita ja nostoa.
Fiksummat varmaan kertoo tarkempia speksejä

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 29.10.2007 20:29

Itselläni käytössä oli R-koneistuksen tekemä nokka joka riitti yli 100kw/l tehoille. Tuon jälkeen testasin vakionokalla ja G-techin mukaan tehot tippui pyöriltä 11kw ja ~20nm. Myös persdyno vahvistaa sillä vedot yli neljäntonnin muuttui todella aneemisiksi ja muutenkin se kaikken terävin potku hävisi.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 29.10.2007 21:47

Hatemin nokka-akselissa on etenkin pakonokkaan kiinnitetty huomiota. Nostoa millin verran vakiota enempi ja asteita hieman lisää. Imunokka nostoltaan lähes vakio. Tdifreakilla on kokemusta taas hieman erityylisestä nokka-akselista, siinä on muutoksia jonkun verran enempi molemmissa nokissa. Hatemilla auttanee tuo nokka siksikin aika paljon kun kansi ei ole enää niin vakio. Etenkin pakokanavia on työstetty paremmin virtaaviksi ja nokasta saa silloin paremman hyödyn.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.10.2007 16:21

Ai eikös tässä ollutkaan lisätty imupuolellekkin sitä nostoa? Kuulostaa entistä paremmalle seuraavaa kehitysversiota ajatellen :D

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 30.10.2007 17:52

Ai eikös tässä ollutkaan lisätty imupuolellekkin sitä nostoa? Kuulostaa entistä paremmalle seuraavaa kehitysversiota ajatellen :D


No niinhän minäkin ensin luulin, mutta tönärillä mitattuna nostoa oli vain pari kymppiä enempi mitä vakiossa. Asteita saattoi olla hiukka vakiota enempi kun perusympyrä oli kuitenkin vakiota pienempi. Pakopuolella nostoa millin vakiota enempi. Siinä nokka-akselin alipainepumpun puoleisessa päässä pitäisi olla stanssattuna nokan malli, niin R-koneistamolta saa tarkemmat tiedot. Jos kuitenkin viitsit mitata nostot pako- ja imunokasta niin pistä vaikka privana tulemaan. Onnistuin kadottamaan omat mittaustulokset. Kannattaa tosiaan kokeilla muitakin nokkakeppejä hiukka toisenlaisilla profiileilla. Artullahan onkin kokemusta parista eri mallista.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.10.2007 20:28

ilmeisti aika moni on teettänyt r:ssä nokkia kun tänään soitin sinne niin sanoivat vaan ett onhan näitä muutama tullut tehtyä = ))
Suosittelivat 260 asteista ja 9.5 nostolla...on kuulema nimenomaan hydraulinostajjille tarkoittettu malli...
Jos olis ylimääräistä rahaa niin varmaan itsekkin teettäisin muutaman erilaisen koska moottorit ovat yksilöllisiä niin jokaisessa toimii hieman omanlainen nokka parhaiten..
Nuo asteetkin on kyll ihan miten sen haluaa ymmärtää..tärkeämpää on sen nokan profiili,nimimerkillä kokemusta on ( tosin bensapuolelta )

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 30.10.2007 20:49

Eipä taida enempää nostoa kovin luotettavasti noilla hydraulisilla nostimilla muutenkaan uskaltaa laittaa.
Jos tekisi kiinteät nostajat/paininkupit ja niihin shimmailisi itse välykset, niin varmasti voisi koittaa paljon laajemman skaalan nokkia.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 30.10.2007 21:25

on ollu virinokkia, lähinnä ilmavolkkareissa tosin. 318 asteinen oli hitusen liian roisi jokapäiväiseen ajoo :D

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 30.10.2007 21:36

Pitääkin mitata kunhan vaan ehdin. Pitäisiköhän sitä siirtyä mekaanisiin nostajiin seuraavassa versiossa :D

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 7:24

en kyllä usko että on mitään järkeä, noi kupit ovat varmaan samat kuin bensoissa?
..pitää tarkistaa tarvikenumerolla.
Joten kyllä ne riittävät yli 6000 kierroksille.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 31.10.2007 9:06

Itse en tarkoittanut suinkaan sitä että nuo alkaisivat kellua kierroksilla, vaan sitä että riittääkö noissa säätöalue enää jos nostoa lisätään, muistelen ettei noissa niin mahdottomasti ole varaa.
Sen takia näkisin helpoimmaksi kun metsästäisi vaikka kiinteät kupit, niillä voisi huoletta sitten koitella vaikka 11mm nostoa jos vaan ei ota mäntään kiinni.
Saatan toki olla väärässäkin, siksipä foorumit on keksitty että saadaan monen ihmisen mielipide.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 11:29

eikös lash capeilla saisi hoidettua homman näppärämmin eikä tarvitse ihmetellä palasäätöjen tai uusien paininkuppien kanssa?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 31.10.2007 11:57

Mulla on R-koneistuksen hioma nokka mekaanisille nostimille hyllyssä. Koitin sitä paikalleenkin laittaa, mutta eihän siitä mitään tullut. Jo nokkaa hiottaessa pitää ottaa huomioon minkä vahvuiset lashcapit sinne laittaa, tulipa sekin jälkikäteen vasta mieleen. Mulle pitäis olla 1mm paksut, eipä taida sellaisia olla olemassa :(
No kyllä tuolla vakionokallakin jotenkuten kerkiää...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 14:02

Kyllä kait 1mm lashcappikin keston puolesta voisi olla ihan ok, kun siihen kohdistuu ainoastaan paine päältä?
Periaatteessa hiomalla tai sorvaamalla voisi soveltaa?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 31.10.2007 21:11

1mm alkaa olemaan aika ohut lash joka tapauksessa...tietenkin jos löytyy riittävän sitkeä/kova teräslaatu niin pitäis onnistua kyllä..
Mutta kuka tietää paljonko on noissa hydenostajissa "venymää" ? siis mihin välykseen asti ne ylttyy ?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 31.10.2007 21:33

Onko tää lashcap yhtä kuin shimmilevy?

Hiomallahan niitä ohennetaan, enkä ymmärrä mitä ongelmia siitä ohuudesta olisi. ?
Prätkistä olen venttiileitä säädellyt ja aika ohkaisia shimmit niissä ovat.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 31.10.2007 21:43

joo,eräänlainen shimmi joka tulee ventiilin päähän/päälle..
1mm on siinä mielessä vähän kun lashin pitäis olla niin kova ettei ala painumaan kasaan että vaarana on sen murtuminen/mureneminen..Prätkissä on hieman pienemmät ventiilikoneiston voimat kuin autossa...

Kuva

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 21:48

öö.. paljonkos nyky moottoripyörissä on seetipaine ja paljonkos on TDi mosassa?
niinpä.. =)

Mitäs jos lyhentää venttiiliä, niin lashcapista saa paksumman.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 31.10.2007 22:08

Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että sillä paksuudella ei ole juurikaan merkitystä.

Jos verrataan samasta materiaalista tehtyjä säätöpaloja, 4mm ja 0.5mm.
niin on tuo paksumpi palahan menee enemmän kasaan (jos menee) ja siten olisi todennäköisempää että se alkaa murtumaan.. :)

Ja jos prätkän moottorissa on max kierrokset 12000rpm ja jyrkällä nokalla, niin venttiilillä on melkoinen kiihtyvyys ja shimmillä puristusta.
Ehkäpä jopa enemmän kuin td/tdi-moottoreissa. :)
Laskisin jos jaksaisin (ja olisi jouset, painot ja profiilit tiedossa).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.10.2007 22:49

eipä sitä tartte laskea, TDi koneet pyörii 5000rpm ja jousipaineet on ihan lapselliset.
Kyllä siellä mopedissa on hemmetisti enemmän inertiaa vastassa ja ramppi nopeudet ihan toista luokkaa.
en ole mopoista mittaillut seetipaineita joten en voi verrata, mutta jousipuristimella joutuu tekemään oikein töitä että saa ne luttuun =)

Minäkään en usko että millin seinämällä oleva lashcappi murtuisi, mutta jos löytyy sopivia lashcappeja niin voi olla jopa helpompaa mitoittaa venttiilit samaan korkoon lyhentämällä esim millillä tms. kuin alkaa hiomaan kovasta lash capista tavaraa pois ja huonoimmillaan jokaisesta erikseen.
Venttiilit joutuu kuitenkin lyhentämään seetien hionnan jälkeen, joten ne voi pyytää esim milliä lyhyempinä.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 1.11.2007 12:31

Puhumattakaan nykypäivän 600 RR pyöristä, joita tulee "laiteltua".
Kierrokset max 16500 rpm, aivan sairaan jäykät venttiilinjouset, pienet perusympyrät, kovat rampit jne. Tosin asteita noissa pyörien nokissa ei niin paljoa ole.
Kuitenkin ø9 mm säätöpaloja on välillä 1,10 mm - 2,90 mm käytössä.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 1.11.2007 18:41

Omaan tulee ensi kesäksi uusi nokka. Kiinni oleva R-nokka on hyvä, muttei täydellinen.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 1.11.2007 21:17

Tällä foorumilla ei taida liikkua kuin yksi tai kaksi jotka ovat kokeilleet vag-koneisissa jotakin muita nokkia kuin vakiota/tai uudelleen ajoitettuna.


Olet lähempänä todellisuutta kun kerrot tuon arviosi 10:llä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.11.2007 7:30

Ei meikäläinen tiennyt että ko. henkilöt ovat myös tänne rekisteröityneet.
Tyhmä minä, pahoitteluni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa