85kw tdi vääntö alue

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

P3kka
-

85kw tdi vääntö alue

ViestiKirjoittaja P3kka » 29.7.2007 1:26

elis kone on ajm vm00.
vääntöalueesta tuli kysymys. autoa ei ole lastuteltu tai muutakaan.
entisessä agr90hv autossa vääntö oli ihan tasasta. mutta tässä uudessa:
1000-2000 kiekkaa niin tosi lahna. ja sit 2000-3000 niin on se piikki ja sit kans mennään, siit ylöspäin tuntuu melko pakkopullalta.
onko normaalia? sinänsä hyvä toi piikki alue tossa mutta mukavampi se olisi ajella tasasen vääntävällä autolla.
tossa olisi ideana että veis ton jonnekki pajalle tietokoneen perseeseen lastutettavaksi niin pystyykö ne siellä vaikuttaa vääntö alueisiin.
oon meleko tietämätön autojen kaa mutta jospa se tästä aukeis.

Ps. kiitoksia etukäteen tietäville!

EDIT: se vääntö tuntuu 3000 jälkeen et toppaa kuin seinään mut lähtee taas menee siit..

sik
-

ViestiKirjoittaja sik » 29.7.2007 7:54

Kyllähän se noin menee. Vanha jakajapumpullinen TDI on paljon nöyrempi vääntöominaisuuksiltaan pumpparidieseleihin verrattuna. 110 tdi:llä pystyi lähtemään kakkosvaihteella tyhjäkäynnillä liikkeelle helposti, mutta pumpparidiesel vaatii hieman kierroksia. Vetoalue on pumppareissa myös kapeampi eli meno hyytyy aiemmin. Tästä johtuen virivirihemmot suosivat vanhempia koneita joista on melkoisesti potentiaalia tehonlisäystä ajatellen. Aiheesta on keskusteltu paljon tälläkin foorumilla.

hfss
-

ViestiKirjoittaja hfss » 29.7.2007 19:23

Ainakaan mun pumppareissa 1000-1500 ei väännä juuri mitään. Jos meinaa ottaa kisalähtöö, niin tarjoaa suosiolla niitä kierroksia ettei käy nolosti... joskus sammuu ihan normi lähdössä valoista.

Mutta sanoisin kyllä, että jos vaikka kolmosella tällää lusikan lattiaan 1500 kiekan kohdalla, niin kyllä siinä 1800..1900 kieppeillä pitäs jo potkasta ja siitä sitten meno pikkuhiljaa hyytyy kun kierroksia alkaa olla yli 3000.

Ja sitten AJM:stä se perusjuttu, minkä varmaan tiedätkin, eli kannentiiviste: kokeile tuleeko painetta paisuntasäiliöön... jos yön yli seisseenä vesiletkut on kivikovat ja puhauttaa korkin avattaessa niin kyllä sen mun järjen mukaan täytyy vähäsen falskata sylinteripaineita vesitilaan. Kylmällä koneella lähtiessä keskikonsolista kuuluva lorina/pulputus voi myös kieliä siitä.

Noita oireita ainakin mulla oli AJM:ssä, vaan merkkihuolto sanoi jotta ei vikaa, kovaa ajoa vaan. Ei kylläkään ainakaan vielä pulautellut nesteitä ulos, mutta en sitten jäänyt odottelemaan miten kauan kestaa ennen kuin remontti tulee.

edit. näppihäiriöitä
Viimeksi muokannut hfss, 29.7.2007 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

P3kka
-

ViestiKirjoittaja P3kka » 29.7.2007 20:07

kone pelaa kuten herra hfss meinas eli meno hyytyy yli3000. tota lorinaa/polpatusta ei ole. mutta kokeilen ens viikon aikaan tota paisuntasäiliö jutskua ja letkuja.

kunnon kiitokset kummallekki vastanneelle.

Pikku_Paha
-

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 30.7.2007 9:38

Kyllä mä rupeisin ettimään jotain vikaa jostain ja alottaisin maffista...

Tässä on dynokäyrä omasta täysin vakiosta AJM moottorista...

Dyno käppyrä

Ja kuten huomaatte vääntöjä piisaa ennen 2000rpm ja maksimi väännötkin on 2100rpm:n kohdilla...

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”