Joko Venton 400tkm pyörinyt turbo on aika vaihtaa/huoltaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

Joko Venton 400tkm pyörinyt turbo on aika vaihtaa/huoltaa?

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 24.7.2007 0:21

Hankin 400tkm ajetun -94 td Venton. Turbon kunnosta en tiedä mitään, painemittaria ei ole eikä persdynoa ole kalibroitu niin herkäksi, jota tämä tehoalue vaatii.

Moottori tuntuu muuten olevan hyvin pidetty, mutta mikä on turbon ennustettu elinikä? Voiko jotain huoltoa tehdä vai pitäisikö vaihtaa kokonaan, ettei koko moottori mene? Entä mikä on kätevin keino saada selville minkälaisilla paineilla konehuoneessa pelataan? Pitääkö vain ranettaa jokin bilteman mittari paikoilleen?

Onkohan noin 100tkm sitten tehty jokin suurempi remppa, kun mittarin kokonaislukema on tuo, vaikka myyjä ilmoitti sen paljon suuremmaksi?

Tänks.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.7.2007 0:27

Jotkut mittarit nollautuu 300 tkm kohdalla ja samalla häviää "total"-teksti.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 24.7.2007 10:13

Ota ilmanputsarilta tuleva letku irti ja kokeile onko turbon akselilla välystä,
päittäisväystä ei saa juurikaan olla, sivuttaisvälys kuuluu asiaan. jos ei ihmeemmin lonksu niin, eiku ajoa vaan....
300 000 km ja kiepahtaa nollille ei ole sen kummemminkäpälöity...

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 25.7.2007 1:04

Anteeksi, tyhmä kysymys tähän. Onko päittäisvälys sitä, kun kokeillaan akselin päästä vetämällä välystä?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.7.2007 8:01

juu on

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 25.7.2007 18:29

Itsellä liki 400 000 ajettu k 14 oli vielä kunnossa/päittäisvälyksetön, kun vaihdoin isompaan. käyttö tietenkin ratkaisee, eko td 0.6 max paineilla ja rauhallisen miehen ajossa, ei tuo ole kovin kovilla ollut... nykyinen 1.4 bar paineilla ja omalla kengällä ei kyllä vastaavaa tule kestämään...

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 26.7.2007 0:25

Joissakin kkk malleissa männänrengasuralle öljykanava, joka pidemmän ajosuoritteen tuloksena karstoittanut lämpölevyn ja siten alkanut toimimaan jo sorvina turbiinin taustaa vasten. Vaikka päittäisvälystä ei edes ole, vielä.

Huolto ennen kuin mitään tapahtuu, on varmasti halvempi, kuin kuin tapahtuman jälkeen. Tietenkään varmaa ei voi sanoa ennen ahtimen purkamista ilman teräsmiehen näköä, mutta yleispätevästi näin se homma menee.

Joskus pesät huoltoa ajatellen liian kierot, jolloin ainoa järjellinen vaihtoehto on vaihtaa ahdin ns.suoraan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa