Jakopään merkit AAB 2.4D????
Valvoja: ffp jäsenet
Jakopään merkit AAB 2.4D????
kysyisin että mistä löytyy merkit jakopään ja pumpun hihnojen ajotukseen haluisin tarkistaa onko kohillaan. Kone on aab 2.4D -91. toiseksi miten tuossa pumpun hihnassa ei ole mitään kiristys rullaa miten kiristys tapahtuu.
kiitos kaikille jokka viittii jelppiä
kiitos kaikille jokka viittii jelppiä
Viimeksi muokannut k.m, 26.7.2007 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kampuran merkki katsotaan vauhtipyörältä, kumitulppa pois laatikosta ja pyörittää merkin näkyviin(jos vielä näkyy). Nokka-akselin pyörissä(jakopään eikä pumpun hihnapyörissä) ei ole merkkejä, vaan nokan päähän ruiskupumpun hihnapyörän tilalle tulee sellainen lattatyökalu joka tulee venttiilikopan tiivistepinnan tasoon kun 1:sen mäntä on ykk:ssa.
Jakohihnahan tuossa kiristetään vesipumpulla(vittumainen) ja ruiskupumpun hihna muistaakseni kääntämällä pumppua(vähintään yhtä vittumainen kun jakopään puolikin). Vesipumppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla kun sinne jakopäähän koskee, vanha vesipumppu rupeaa vuotamaan varmasti kun siihen koskee.
Eli jos pelkästään pumpun ajoituksen tarkistat, niin pyöritä jakomerkki kohdalleen vauhtipyörältä. Heittokello pumpun päähän(eli siihen 12mm tai 13mm kannalla oleva "pultti" mikä on pumpun päässä suutinputkien keskellä), sitten kello nollaan ja lähdet kääntämään räikällä moottoria vastapäivään kunnes kello pysähtyy(tulee tyhjä kohta, eli neula ei liiku enään) ja luet kellosta lukeman. Pitäis olla 1mm.
Jakohihnahan tuossa kiristetään vesipumpulla(vittumainen) ja ruiskupumpun hihna muistaakseni kääntämällä pumppua(vähintään yhtä vittumainen kun jakopään puolikin). Vesipumppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla kun sinne jakopäähän koskee, vanha vesipumppu rupeaa vuotamaan varmasti kun siihen koskee.
Eli jos pelkästään pumpun ajoituksen tarkistat, niin pyöritä jakomerkki kohdalleen vauhtipyörältä. Heittokello pumpun päähän(eli siihen 12mm tai 13mm kannalla oleva "pultti" mikä on pumpun päässä suutinputkien keskellä), sitten kello nollaan ja lähdet kääntämään räikällä moottoria vastapäivään kunnes kello pysähtyy(tulee tyhjä kohta, eli neula ei liiku enään) ja luet kellosta lukeman. Pitäis olla 1mm.
Viimeksi muokannut pk, 23.7.2007 1:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... un+ajoitus
Kiristys tapahtuu pumpulla. Pumpun voi lukita ja on siellä merkin tapainen (ovat suntaa antavia). Tarkan saat ainoastaan mittaamalla pumpun päästä ennakon.
Kiristys tapahtuu pumpulla. Pumpun voi lukita ja on siellä merkin tapainen (ovat suntaa antavia). Tarkan saat ainoastaan mittaamalla pumpun päästä ennakon.
juu kiitos tiedoista pitänee koittaa purkaa ja vaihtaa samalla hihnat ja se vesipumppu kannattaa varmaan kans vaihtaa hihnan vaihdon yhteydessä samoin se yksi ohjuri rulla. Mulla on tuossa ollu sellasta häikkää että savuttaa aika mahoton mustaa pukkaa maantiellä ihan kunnolla vaikka syöttö on pienellä. Ja tyhjäkäynti on vähän oudon pätkivää...
Pummpu on kolmella pultilla siitä laipasta kiinni lohkossa ja sitten vielä yhdellä sieltä pumpun peräpäästä.
Oikeita Bosch-heittokelloja saa ostaa kohtuullisen kovalla hinnalla lähimmältä Bosch-jälleenmyyjältä. Budjettitason ratkaisu syntyy tavan heittokellosta ja jalasta. Noita myy lähinnä kaikki mainitsemisen arvoiset työkalukaupat. Tosin halvimpaan mahdolliseen heittokelloon ei kannata langeta, ajoituksen säädössä kun tarvitaan sadasosamillin näyttötarkkuutta.
Oikeita Bosch-heittokelloja saa ostaa kohtuullisen kovalla hinnalla lähimmältä Bosch-jälleenmyyjältä. Budjettitason ratkaisu syntyy tavan heittokellosta ja jalasta. Noita myy lähinnä kaikki mainitsemisen arvoiset työkalukaupat. Tosin halvimpaan mahdolliseen heittokelloon ei kannata langeta, ajoituksen säädössä kun tarvitaan sadasosamillin näyttötarkkuutta.
Hihnat vaihdettu mutta jotain mätää vielä on kun käynti on aika nakuttavaa mumpun ennakko on kohdallaan. Olisiko kellään tietoa millainen se merkki on siinä vauhtipyörässä onko kummassa reijässä ,kun kumitulppa poistetaan siinä josta näkyy hammaskehä vai siinä joka on siinä vieressä. Pyörittelin sitä ja en löytänyt sellaista viiva maista merkkiä samanlaista kuin 1.9tdi koneessa aikoinaan oli ja se merkki löytyi siitä hammaskehän vierestä. Aikani pyöriteltyäni huomasin siinä toisessa reijässä vilahtavan kaksikin eri merkintapaista tappin omaista olsiko ne niitä merkkejä. Olisko kellään esim kuvaa tuosta merkistä... tai muistaako kukaan missä kohdassa kampiakselin hammsapyörän kiila on kun ykkönen on yläkuolokohdassa...
Mites muilla tippuuko koneen kierokset paljon kun esim puhaltimen ja pitkät valot pistää tyhjäkäynnillä päälle. Mulla meinaa koko kone sammua tuntuu kuin tyhjäkäynnillä ei koneessa olis voimaa ollenkaan pelkkä laturin kuormitus tuntuu jo aivan hirveesti.... outo vika ollut jo ostaessa
kiitti vinkeistä kaikille
Mites muilla tippuuko koneen kierokset paljon kun esim puhaltimen ja pitkät valot pistää tyhjäkäynnillä päälle. Mulla meinaa koko kone sammua tuntuu kuin tyhjäkäynnillä ei koneessa olis voimaa ollenkaan pelkkä laturin kuormitus tuntuu jo aivan hirveesti.... outo vika ollut jo ostaessa
kiitti vinkeistä kaikille
Kohtalaisen vähän aikaa AAB -koneisen omistaneena en osaa ottaa kantaa noihin ajoituksiin, mutta omassani ei tapahdu minkäänlaista kierrosten notkahdusta edes silloin, kun syylärin flektit käynnistyvät -ne sentään vievät jonkun pari-kolmesataa wattia. Viitoskoneessa on tyhjäkäynnillä sen verran potkua, että pienestä eivät kierrokset notkahtele.
Omassani on hieman rötköttävä tyhjäkäynti, joten pitänee viedä velipojan pajalle näytille.
Omassani on hieman rötköttävä tyhjäkäynti, joten pitänee viedä velipojan pajalle näytille.
juu ei ole mitään kohoumia eikä merkkiä... satutko muistaan missä kohti on jakoremmin pyörän kiila sillon ku sulla on merkki kohallaan sieltä vauhtipyörältä? helpottas pirusti.. Lataus 14v valot päällä.. kun flektit lähtee pyöriin koko kone meinaa sammua kun laturi alkaa vaatiin voimaa. Koitin ilman laturin remmiä ei hyydy eli tyhjäkäynnillä ei ole voimaa yhtään. Missä vika
Pieni kolo vasemmassa laidassa eli vauhtipyörässä (kohoumista älä välitä). Pumpussa on voimaruuvi (savu) yläosassa pumppua (lukittu yleensä mutterilla).
http://home.comcast.net/~vwgtd/vepump.htm
http://home.comcast.net/~vwgtd/vepump.htm
vaihdoin jakopään hilppeet oli nokka arviolta 1 hampaan pielessä loppu savutus ja käy nätimmin. Olis tuo pumpun hihna vielä vaihdettavana onko monella kiinni tuo pumppu siinä tukiraudassa.. mistä nuita heittokelloja vois ostaa
Taas sellaisia hihnan vaihtajia, ettei tiedä hommasta mitään. Mistä tiedät, että jako oli pielessä, jos edes pumpun hihnaa ei irrotettu, nokka-akselin ainoa "merkki" on pumpun pyörän alla, johon lukituskiila asennetaan.
Kampiakselin ykk merkki on vauhtipyörällä. merkit o ja t ja niiden välissä viiva. Näyttää suurinpiirtein tältä: OIT, paitsi tuo I= viiva. Minä kyllä suosittelisin kääntymään asiantuntijan apuun, nimittäin jos siirsit jakoa 1 hampaan, männät hakkaavat koko ajan venttiileihin ja pian puhutaan tuhansien eurojen kustannuksista jos venttiili putoaa männän päälle......
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa