Onko kellään oikeeta kokemusta siitä että ois yhellä vaihtovälillä esim 10tkm käyttäny vahingossa jotain Mobil 1 0W-40 öljyjä pumppusuutin koneessa? Lähttikö epänormaali kuluminen käyntiin tosta ja miten koneenkesto muuten?
LTR mainitsi jossain threadissa jotain 490tkm ajetusta AJM pasaatista, jossa yhdellä vaihtovälillä olis käytetty vaan 505.00 öljyjä, käsitin että kyseessä oli veetuilua öljyluokituksista nipottavalle, mutta onko tommonen kone oikeesti olemassa?
nim. epäilykset ex-omistajan öljyistä...
Pumppusuutin kone - oikeiden öljyjen merkitys?
Valvoja: ffp jäsenet
Vag TD,TDI ja TDI PD omaavat kutakuinkin samat seuraajat/hydrauliset välyksensäätimet. Näiden kulumisella joka sitten lähtee kuluttamaan nokkaa en saa keksittyä mitään öljyyn liittyvää yhtäläisyyttä.
Kun vaihdat 10tkm välein esim. jotain teboilin 5w-40 diesel öljyä (505.01, täyttävä, olikos juuri tdi:n luokitus?) niin väitämpä ettei välyksensäätimet kulu sen nopeammin kuin 507.xx öljyilläkään.
Sitten tämän ymmärtäisi jos pumppusuutinta käyttävä nokka kuluisi, mutta koska se on venttiilinvälyksensäädin mikä näistä yleensä laukeaa niin mene ja tiedä.
Vaihdat vaan ahkerasti niitä öljyjä ja suotimia ajallaan niin sen parempaa suojaa ei koneelle voi antaa.
Kun vaihdat 10tkm välein esim. jotain teboilin 5w-40 diesel öljyä (505.01, täyttävä, olikos juuri tdi:n luokitus?) niin väitämpä ettei välyksensäätimet kulu sen nopeammin kuin 507.xx öljyilläkään.
Sitten tämän ymmärtäisi jos pumppusuutinta käyttävä nokka kuluisi, mutta koska se on venttiilinvälyksensäädin mikä näistä yleensä laukeaa niin mene ja tiedä.
Vaihdat vaan ahkerasti niitä öljyjä ja suotimia ajallaan niin sen parempaa suojaa ei koneelle voi antaa.
Oikeastaan pumppusuutinkoneiden erilaiseen öljyvaatimukseen vaikuttaa kaksi seikkaa:
1. Nokka on eri materiaalia (=kovempaa terästä) kuin jakajapumpullisessa PD-rullakeinujen takia. Paininkupit sen sijaan ovat perinteistä materiaalia eli jos voitelukalvo pettää, uhrautuu paininkupit nopeastikin.
2. Pumppusuuttimien takia nokat ovat kapeammat ja siksi paininkuppiin kohdistuva pintapaine on huomattavasti kovempi kuin jakajapumpullisessa.
Nämä ovat syyt, jotka VAG-konserni on asian yhteydessä maininnut ja olen asiaan saanut vahvistuksen öljymaahantuojalta. Mikä pumppariöljystä tekee erilaisen on juuri öljykalvon paineenkesto. Jokainen tietysti tekee omat valintansa, mitä öljyjä kayttää mutta ei valmistaja yhdessä öljyalan kanssa ole huvikseen ja kettuillessa luonut uutta laatuluokkaa.
1. Nokka on eri materiaalia (=kovempaa terästä) kuin jakajapumpullisessa PD-rullakeinujen takia. Paininkupit sen sijaan ovat perinteistä materiaalia eli jos voitelukalvo pettää, uhrautuu paininkupit nopeastikin.
2. Pumppusuuttimien takia nokat ovat kapeammat ja siksi paininkuppiin kohdistuva pintapaine on huomattavasti kovempi kuin jakajapumpullisessa.
Nämä ovat syyt, jotka VAG-konserni on asian yhteydessä maininnut ja olen asiaan saanut vahvistuksen öljymaahantuojalta. Mikä pumppariöljystä tekee erilaisen on juuri öljykalvon paineenkesto. Jokainen tietysti tekee omat valintansa, mitä öljyjä kayttää mutta ei valmistaja yhdessä öljyalan kanssa ole huvikseen ja kettuillessa luonut uutta laatuluokkaa.
Vähän ohi taitaa mennä tämä kirjoitus. Eipä sillä isoa säästöä aikaan saa kun käyttää 505.00 öljyä 505.01 tilalla. Täyssyntteettinen öljy (4l) maksaa kuitenkin lähemmäs 30 euroa. Itse oon hakenut aina TB:n diamond dieseliä 10l:n purkeissa. 65 euroa. Siinä mielessä lähes samanhintaista kuin "normi" öljyt jollei vähän halvempaakin. Nyt 245 mittarissa eikä ainakaan vielä ongelmaa koneessa.
Se mitä tarkoitin kysyä on, että onko kone entinen jos sillä on ajettu yksi vaihtoväli ei-pumppusuutin öljyillä, joissa tuo pintapaineenkeston lisäaineistusta ole.
Ex-omistaja on nimittäin itse tehnyt viimeisen huollon (sitä ennen longlife), eikä mulla ole kuin hänen suullinen vakuutuksensa että on käytetty PD öljyjä. Kysyin öljymerkkiä ja tyyppi rupesi änkäämään jotain mobil ykkösestä.
Niistähän löytyy kyllä PD öljyjä Mobil 1 SHC formula longlifenä 506.01 tai Mobil 1 ESP formula 507.00 luokituksella. Huoltokirjaan hemmo on kuitenkin kirjoittanut Mobil 0W-40, jollaista viskositeettia en ole löytänyt mistään, ellei kyseessä ole Mobil 1 0W-40 joka täyttää vain 505.00 luokituksen.
Ehkä jamppa on kirjoittanu huoltokirjamerkinnät vasta autoa myydessään ja unohtanu tarkan öljylaadun. Muutenkin tuntui olevan vähän suurpiirteinen kaveri: öljyä oli puolisenttiä yli maksimin, paisuntasäilössä sentti liikaa nestettä ja jarrunestesäiliö piripinnassa. Asiaa kysyessäni hemmo vaan sanoi, "jaa mä vaan aina katoin että kyllä siellä jotain on". Vähän vaan epäilyttää, että niiköhän tollanen jantteri osaa lukea mitä öljypurkin kyljessä sanotaan..
Sikäli vain paska homma, vaikka oikeat öljyt koneessa olisikin, niin jos tulee nokkaremppa niin maahantuoja takuulla alkaa väittään että on ajettu väärillä öljyillä. Vaikka tuskimpa tuosta muutenkaan mitään hyvitystä maahantuojalta saisi...
No, huonolla tuurilla hajoaa aiemmin tai sitten ei..
Ex-omistaja on nimittäin itse tehnyt viimeisen huollon (sitä ennen longlife), eikä mulla ole kuin hänen suullinen vakuutuksensa että on käytetty PD öljyjä. Kysyin öljymerkkiä ja tyyppi rupesi änkäämään jotain mobil ykkösestä.
Niistähän löytyy kyllä PD öljyjä Mobil 1 SHC formula longlifenä 506.01 tai Mobil 1 ESP formula 507.00 luokituksella. Huoltokirjaan hemmo on kuitenkin kirjoittanut Mobil 0W-40, jollaista viskositeettia en ole löytänyt mistään, ellei kyseessä ole Mobil 1 0W-40 joka täyttää vain 505.00 luokituksen.
Ehkä jamppa on kirjoittanu huoltokirjamerkinnät vasta autoa myydessään ja unohtanu tarkan öljylaadun. Muutenkin tuntui olevan vähän suurpiirteinen kaveri: öljyä oli puolisenttiä yli maksimin, paisuntasäilössä sentti liikaa nestettä ja jarrunestesäiliö piripinnassa. Asiaa kysyessäni hemmo vaan sanoi, "jaa mä vaan aina katoin että kyllä siellä jotain on". Vähän vaan epäilyttää, että niiköhän tollanen jantteri osaa lukea mitä öljypurkin kyljessä sanotaan..
Sikäli vain paska homma, vaikka oikeat öljyt koneessa olisikin, niin jos tulee nokkaremppa niin maahantuoja takuulla alkaa väittään että on ajettu väärillä öljyillä. Vaikka tuskimpa tuosta muutenkaan mitään hyvitystä maahantuojalta saisi...
No, huonolla tuurilla hajoaa aiemmin tai sitten ei..
Tuo nokan alue on öljylle kovin voiteluhaaste juuri tuon kovan paineen takia, se on varmasti otettu huomioon kun noita uusia luokituksia on tehty. Joten tuskin yhtään on liioiteltua vaikka käyttäisi aina tuota suosituksen täyttävää öljyä.
Tuskimpa kuitenkaan konetta rikki saat jos ajat 505 öljyillä yhden vaihdon ajan.
Tosin eipä tuo öljyn vaihtaminen kovinkaan iso asia ole vaikka sen tekisi varmuudeksi itse uudestaan. Tietääpä ainakin mitä ainetta sielä kamiinassa virtaa.
Tuskimpa kuitenkaan konetta rikki saat jos ajat 505 öljyillä yhden vaihdon ajan.
Tosin eipä tuo öljyn vaihtaminen kovinkaan iso asia ole vaikka sen tekisi varmuudeksi itse uudestaan. Tietääpä ainakin mitä ainetta sielä kamiinassa virtaa.
Jos sielläpäin on Tokmannia, niin kannattaa käväistä. Ainakin Lempäälässä noin 25e/4l pönikkä, kympin pöntön hintaa en muista, mutta alle 70e se oli. Myös muissa ns. halpakaupoissa tuota yllättävän usein on.Itse myös lopetin long lifen ja ajelen tuolla Teboil diamond dieselillä. Nyt vaan katsoin että paikallinen motonetti oli nostanut 10l tonkan hinnan 75€... =/ Pitänee katsella mistä löytyisi halvemmalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa