ALH:n ahtopaineiden outo käyttäytyminen
Valvoja: ffp jäsenet
ALH:n ahtopaineiden outo käyttäytyminen
Potilas on 90Hv TDI ALH-moottorikoodilla, eli säätyväsiipisellä Vnt-ahtimella. Moottoriin on vaihdettu Bosio Race suuttimet ja pakoputkea on muutettu hieman virtaavampaan. Nyt oireilee huimilla ahtopaineilla, täyskaasukiihdytyksessä mittarin mukaan jopa 2.2bar. Toinen oire on ahtojen outo käyttäytyminen tasakaasulla. Noin satasen vauhdissa ahdot seilaa satunnaisesti 0.2 - 0.9bar väliä ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Jos ahdot on huitelee 0.9bar lukemissa niin pienellä kaasun painalluksella saa ahdot tippumaan tuonne 0.5bar luokkaan ainakin hetkeksi.
Perinteisesti porukka veikkailee karstaista ahdinta tai hajallista N75-venttiiliä. N75 se ei voi olla koska se on juuri vaihdettu uuteen. Voisiko noiden oireiden perusteella vika löytyä muulta kuin karstaisesta ahtimesta? Ahdinta en jaksa epäillä koska minun kaasujalalla se tuskin kerkee karstoittumaan;)
Perinteisesti porukka veikkailee karstaista ahdinta tai hajallista N75-venttiiliä. N75 se ei voi olla koska se on juuri vaihdettu uuteen. Voisiko noiden oireiden perusteella vika löytyä muulta kuin karstaisesta ahtimesta? Ahdinta en jaksa epäillä koska minun kaasujalalla se tuskin kerkee karstoittumaan;)
Tutkin vähän Vag-comilla tuota ongelmaa. Kun lähtee kiihdyttämään niin ahtopaineet karkaa tuonne 1.5bar lukemiin jo siinä vaiheessa kun ahtopyynti on vasta 0.5bar. Vag-com kertoo täysin samaa tietoa ahtopaineesta välillä 0-1.5bar kuin mittarikin, joten mittarin näyttää ilmeisesti täysin oikeita lukemia. Kaikki viittaisi täysin jumittuneisiin vnt-siipiin, mutta sitä en ymmärrä että vikatilassa auto ei ahda yhtään. Siis miten siivet voi olla jumissa jos kuitenkin vikatilassa auto saa aukaistua siivet kokonaan? Vai onko jotain muuta tekniikkaa kuinka ahtaminen estetään vikatilassa?
Alkaa kyllästyttää tuo N75:sen toiminta. Voisiko ahtopaineen säädön rinnalle tai tilalle laittaa yksinkertaisemman säädön esim. tämän: http://www.3barracing.com/product_8.htm tyylisen venttiilin avulla? Onko kellään tietoa kuinka tuollainen toimisi ja kuinka se kytketään?
Viimeksi muokannut JukkaA, 26.3.2007 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Jep, nyt toimii.
Mulla teki hieman vastaavaa, kun VNT jumitteli.. se kerää esim paskaa toiseen reunaan ja jumittelee kiinni asentoon ja pienellä härnäämisellä lähtee taas liikkeelle.
Mulla oli vielä niin että kuumana ei enää juminut, mutta kylmänä kyllä.
Toinen millä noi ahdot saa kyllä karkailemaan aika reilusti on lyhyt VNT varsi, mutta silloinkin minulla ahtoi kokoajan esim 0.5bar ja täydellä kaasulla 2bar mittari meni pohjaan.. mutta käytös oli loogista.
Mulla teki hieman vastaavaa, kun VNT jumitteli.. se kerää esim paskaa toiseen reunaan ja jumittelee kiinni asentoon ja pienellä härnäämisellä lähtee taas liikkeelle.
Mulla oli vielä niin että kuumana ei enää juminut, mutta kylmänä kyllä.
Toinen millä noi ahdot saa kyllä karkailemaan aika reilusti on lyhyt VNT varsi, mutta silloinkin minulla ahtoi kokoajan esim 0.5bar ja täydellä kaasulla 2bar mittari meni pohjaan.. mutta käytös oli loogista.
Onko jotain tapaa tehdä vag-comin component testiä N75:lle auton ollessa käynnissä? Siis silleen että VNT:n siivet saisivat samalla liikuntaa.
Kokeilin uhkarohkeasti ajaa tuolla 3 sarjaisella vag-comilla testit auto käynnissä, mutta juuri ennen N75:sta tuleva polttoaineen katkaisureleen testaus sammuttaa auton :(
Kokeilin uhkarohkeasti ajaa tuolla 3 sarjaisella vag-comilla testit auto käynnissä, mutta juuri ennen N75:sta tuleva polttoaineen katkaisureleen testaus sammuttaa auton :(
Tänään olin vajaa 50km kerenny ajaa kesänopeuksilla motarilla niin tapahtui jotain ihmeellistä. 120 vauhdissa ahdot tippuivat lähes nollaan ja ahtopaineen säätö alkoi toimimaan ensimmäistä kertaa koko alkuvuonna. Mukava oli välillä vedätellä kun ahdot pysyivät 1.1bar tai alle. Sitten kylmemmällä koneella ei taas toiminut, mutta lämmetessä toimi. Eli kaikki viittaa karstaiseen ahtimeen ainakin 68corveten kuvausten perusteella.
Nyt uskaltaakin turvallisin mielin alkaa vaihtaa isompaa ahdinta.
Nyt uskaltaakin turvallisin mielin alkaa vaihtaa isompaa ahdinta.
moro,
lainaan vähän topiiccia... eli mulla on tuo ARL 150 tdi leon
ja tuossa just siihen laitoin ahtomittarin ja piikittää ahtoja sielä 2 bar?
onko se ny ihan tervettä? sit ku jatkaa vedätystä ni tasottuu johonki 1,5-1,6b.
ja mittari särisee vaikka laitoinki mopon bensan suod. letkun väliin.
se hieman kyllä väheni ku ton suodattimen sinne väliin pisti mut ei poistunu,
kuinkas sen lopunki sirinän ja väpätyksen sais mittarilta pois?
pitääkö letkuun laittaa joku supiste vielä tai esim. superloonia sinne suodattimen
sisään vaimentamaan?
lainaan vähän topiiccia... eli mulla on tuo ARL 150 tdi leon
ja tuossa just siihen laitoin ahtomittarin ja piikittää ahtoja sielä 2 bar?
onko se ny ihan tervettä? sit ku jatkaa vedätystä ni tasottuu johonki 1,5-1,6b.
ja mittari särisee vaikka laitoinki mopon bensan suod. letkun väliin.
se hieman kyllä väheni ku ton suodattimen sinne väliin pisti mut ei poistunu,
kuinkas sen lopunki sirinän ja väpätyksen sais mittarilta pois?
pitääkö letkuun laittaa joku supiste vielä tai esim. superloonia sinne suodattimen
sisään vaimentamaan?
Löytyykö tähän hyviä arvauksia:
Kyseessä 2.5 v6 tdi.
Kun auton käynnistää, alipaine vetää ahtimen siivet aivan ääriasentoon, kuten lisää ahtoja pyydettäessä. Tästä johtuen ahdin pyörii jo tyhjäkäynnillä melko lujasti (kuuluu). Täyskaasulla esim. ylämäkeen vedätettäessä ahdin sakkaa äänestä päätellen tiheään tahtiin. Vetoja ei ole kuten ennen. Varovaisella pintakaasulla kiihtyy paremmin kuin lappu pohjassa.
On jo kokeiltu n75 venttiilin vaihtoa uuteen, sekä letkut tarkastettu. N75 on koko ajan auki, päästäen alipaineen kellolle, ainakin tyhjäkäynnillä (uudella sama juttu). Siivet ei jumita, sekin on tarkastettu. Ei vikakoodeja. Lämpötila-anturi on vaihdettu toimivaan. Ahtoja on maksimissaan 0,2- 0,3 yli pyynnin. Maf-arvo tyhjäkäynnillä n.400 (specified 250), sitten taas täyskaasulla jää n. 800 paikkeille. Maffiako syytän vai mikä tässä voi maksaa?
Onko nyt niin, että luulosairaus on iskeny lopullisesti (vaimon kommentti) Ei se ainakaan 1.9 alh koneessa näin toiminu toi alipaineohjaus... Voihan olla, että vaimo on taas oikeassa ja muistikin pätkii :)
Kyseessä 2.5 v6 tdi.
Kun auton käynnistää, alipaine vetää ahtimen siivet aivan ääriasentoon, kuten lisää ahtoja pyydettäessä. Tästä johtuen ahdin pyörii jo tyhjäkäynnillä melko lujasti (kuuluu). Täyskaasulla esim. ylämäkeen vedätettäessä ahdin sakkaa äänestä päätellen tiheään tahtiin. Vetoja ei ole kuten ennen. Varovaisella pintakaasulla kiihtyy paremmin kuin lappu pohjassa.
On jo kokeiltu n75 venttiilin vaihtoa uuteen, sekä letkut tarkastettu. N75 on koko ajan auki, päästäen alipaineen kellolle, ainakin tyhjäkäynnillä (uudella sama juttu). Siivet ei jumita, sekin on tarkastettu. Ei vikakoodeja. Lämpötila-anturi on vaihdettu toimivaan. Ahtoja on maksimissaan 0,2- 0,3 yli pyynnin. Maf-arvo tyhjäkäynnillä n.400 (specified 250), sitten taas täyskaasulla jää n. 800 paikkeille. Maffiako syytän vai mikä tässä voi maksaa?
Onko nyt niin, että luulosairaus on iskeny lopullisesti (vaimon kommentti) Ei se ainakaan 1.9 alh koneessa näin toiminu toi alipaineohjaus... Voihan olla, että vaimo on taas oikeassa ja muistikin pätkii :)
Omassa golfissa ahdot piikittää kylmällä koneelle 1.8-2.0bar siinä vaiheessa nytkähdys ja turbo lähtee pois päältä ja vedot tippuu kokonaan. Ja parin sekunnnin päästä auto toimii taas ihan normaalist, ilman virran katkaisua. Vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko tässä nyt kyse surullisen kuuluisasta vnt? Moottirina ALH, kilometrejä takana 200tkm.
Huh, kannattaisi ensin antaa moottorin lämmetä täyteen toimintalämpötilaan ennenkuin tuollaisia paineita koneelle tarjoaa edes vahingossa. Kuulostaisi siipien jumittamiselta, kovalla ajolla pakopesän saa yleensä melko puhtaaksi, esim. radalla tai tarpeeksi pitkällä suoralla jokusen kilometrin mittainen kunnon veto.
Siipien toimintaa on helppo demota myös laittamalla auto käyntiin ja tutkailemalla siipien toimintaa irroitellen ja kiinnittäen johdinsiipien kellon ohjausletkua.
Siipien toimintaa on helppo demota myös laittamalla auto käyntiin ja tutkailemalla siipien toimintaa irroitellen ja kiinnittäen johdinsiipien kellon ohjausletkua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”