ALH:n ahtopaineiden outo käyttäytyminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ALH:n ahtopaineiden outo käyttäytyminen

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.3.2007 23:07

Potilas on 90Hv TDI ALH-moottorikoodilla, eli säätyväsiipisellä Vnt-ahtimella. Moottoriin on vaihdettu Bosio Race suuttimet ja pakoputkea on muutettu hieman virtaavampaan. Nyt oireilee huimilla ahtopaineilla, täyskaasukiihdytyksessä mittarin mukaan jopa 2.2bar. Toinen oire on ahtojen outo käyttäytyminen tasakaasulla. Noin satasen vauhdissa ahdot seilaa satunnaisesti 0.2 - 0.9bar väliä ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Jos ahdot on huitelee 0.9bar lukemissa niin pienellä kaasun painalluksella saa ahdot tippumaan tuonne 0.5bar luokkaan ainakin hetkeksi.

Perinteisesti porukka veikkailee karstaista ahdinta tai hajallista N75-venttiiliä. N75 se ei voi olla koska se on juuri vaihdettu uuteen. Voisiko noiden oireiden perusteella vika löytyä muulta kuin karstaisesta ahtimesta? Ahdinta en jaksa epäillä koska minun kaasujalalla se tuskin kerkee karstoittumaan;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.3.2007 23:20

Joka tapauksessa ahdin suuremmaksi, ei tarvii pohtia vakioahtimen kuntoa. :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.3.2007 7:16

Niin. Garrett 1749VA odottaa tallissa sopivaa motivaatiota. Ajattelin vain jos vian saisi korjattua niin ei tulisi hajotettua tuota "isompaa" ahdintakin.

Seuraavaksi paikalleen menee pakopainemittari. Sillä saa varmaan luotettavasti selville näyttääkö tuo ahtomittari oikeita lukemia.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.3.2007 13:36

Joo pakopainemittari on jopa tärkeämpi kuin ahtomittari vnt-ahtimien kanssa pelatessa. Eikun vaan ahdinta vaihtamaan, ei se niin iso homma ole :).

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.3.2007 15:05

juu ei ole.. itte juur omaan vaihdoin, hiukan yli 2 tuntia meni enkä edes kiirusta pitäny... nosturilla kylläkin, vaikka kyllähän sen maassakin saa vaihdettua jos pakko on =) yläkautta kummiski pois tulee

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.3.2007 16:26

Jos joku vaihtaa mulle kahdessa tunnissa niin lupaan maksaa erittäin hyvän tuntipalkan suoraan näppiin;)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.3.2007 16:30

Tuohan on melkein plug & play juttu ainut muutos on ahtoputken lähtö

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.3.2007 19:25

juu, mulla oli siihe sorvattu sovitepalikka =) jukka tuo tänne vaa ==D mulla on nosturi tallis

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.3.2007 19:39

Juu ahtoputken sovite on hommattuna jo valmiiksi. Pitänee laittaa Terzille privaa.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 21.3.2007 21:58

Mittaas ennen turbon vaihtoa maksimi pakopaineet. Ihan mielenkiinnosta.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 21.3.2007 23:45

Joskus ne pultit ei avaudu ilman kulmahiomakonetta:D

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 22.3.2007 5:21

Tai rautaliimakonetta...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.3.2007 18:28

Tutkin vähän Vag-comilla tuota ongelmaa. Kun lähtee kiihdyttämään niin ahtopaineet karkaa tuonne 1.5bar lukemiin jo siinä vaiheessa kun ahtopyynti on vasta 0.5bar. Vag-com kertoo täysin samaa tietoa ahtopaineesta välillä 0-1.5bar kuin mittarikin, joten mittarin näyttää ilmeisesti täysin oikeita lukemia. Kaikki viittaisi täysin jumittuneisiin vnt-siipiin, mutta sitä en ymmärrä että vikatilassa auto ei ahda yhtään. Siis miten siivet voi olla jumissa jos kuitenkin vikatilassa auto saa aukaistua siivet kokonaan? Vai onko jotain muuta tekniikkaa kuinka ahtaminen estetään vikatilassa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2007 18:57

Silloin tippuu myös syötöt. Saattaa olla että N75 jumittaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.3.2007 18:58

N75 on juuri vaihdettu uuteen.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2007 18:59

tarkista onko N75:lta ilmanputsarille menevä letku tukossa

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.3.2007 19:01

Se pitää tarkistaa. Mikäs sen letkun tehtävä muuten on? En muutenkaan oikein ymmärrä ton N75 toimintaperiaatetta että osaisin etsiä vikaa tuosta systeemistä.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2007 19:17

Siitä laskee alipaineen pois turbon kellolta

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.3.2007 19:20

Nyt oikeesti kiinnostaa tietää mikä sen letkun tehtävä on! Kun irroittelin sitä letkua niin tietenkin menin katkaisemaan N75-venttiilistä sen letkun liitännän. Otin nyt väliaikaisesti sen T-haaran pois ja vetäsin suora letkun vain ilmanputsarilta egr:n säätöventtiilille. Ei ollut letku tukossa...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.3.2007 19:23

No sitten ei varmaan haittaa jos se letku puuttuu. Vetääköhän se venttiili siitä paskaa sisäänsä...?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2007 20:27

vetää venttiiliin ja alipainepumpulle

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.3.2007 19:00

Alkaa kyllästyttää tuo N75:sen toiminta. Voisiko ahtopaineen säädön rinnalle tai tilalle laittaa yksinkertaisemman säädön esim. tämän: http://www.3barracing.com/product_8.htm tyylisen venttiilin avulla? Onko kellään tietoa kuinka tuollainen toimisi ja kuinka se kytketään?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.3.2007 20:31

Tässä vähän logia ahtojen nykyisestä käyttäytymisestä.

Kuva
Viimeksi muokannut JukkaA, 26.3.2007 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.3.2007 21:11

jukan linkistä taitaa tulla pöpö koneelle.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.3.2007 21:18

Yritin korjata linkin, toivottavasti toimii.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 26.3.2007 21:55

eikun sieltä puskee viirus tai vakoilu ohjelma sisään.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.3.2007 6:26

No ei pitäisi puskea kun korjasin linkin viittaamaan suoraan kuvaan.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.3.2007 7:39

Jep, nyt toimii.

Mulla teki hieman vastaavaa, kun VNT jumitteli.. se kerää esim paskaa toiseen reunaan ja jumittelee kiinni asentoon ja pienellä härnäämisellä lähtee taas liikkeelle.
Mulla oli vielä niin että kuumana ei enää juminut, mutta kylmänä kyllä.

Toinen millä noi ahdot saa kyllä karkailemaan aika reilusti on lyhyt VNT varsi, mutta silloinkin minulla ahtoi kokoajan esim 0.5bar ja täydellä kaasulla 2bar mittari meni pohjaan.. mutta käytös oli loogista.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.3.2007 15:10

Onko jotain tapaa tehdä vag-comin component testiä N75:lle auton ollessa käynnissä? Siis silleen että VNT:n siivet saisivat samalla liikuntaa.

Kokeilin uhkarohkeasti ajaa tuolla 3 sarjaisella vag-comilla testit auto käynnissä, mutta juuri ennen N75:sta tuleva polttoaineen katkaisureleen testaus sammuttaa auton :(

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 27.3.2007 15:56

Eikös se vag-commi napsuttele sitä 75venaa, muistaakseni...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.3.2007 19:13

Ei vain taida olla auto sammuksissa sitä alipainetta vnt:n säätöön? Tai emmie tiedä mistään mitään, ihan täysin arvaus vain. Osaako joku viisaampi kertoa tarkemmin?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 27.3.2007 21:11

group 11 (eli se missä on ahtopaineet sun muut) ja siitä basic settings nappia. Joissain toimii ja jossain ei. Omassani ainakin alkaa looppaamaan siipiä kiini/auki.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.3.2007 21:21

Kiitos, pitää testata.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.3.2007 21:34

Tänään olin vajaa 50km kerenny ajaa kesänopeuksilla motarilla niin tapahtui jotain ihmeellistä. 120 vauhdissa ahdot tippuivat lähes nollaan ja ahtopaineen säätö alkoi toimimaan ensimmäistä kertaa koko alkuvuonna. Mukava oli välillä vedätellä kun ahdot pysyivät 1.1bar tai alle. Sitten kylmemmällä koneella ei taas toiminut, mutta lämmetessä toimi. Eli kaikki viittaa karstaiseen ahtimeen ainakin 68corveten kuvausten perusteella.

Nyt uskaltaakin turvallisin mielin alkaa vaihtaa isompaa ahdinta.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 7.8.2007 14:34

moro,

lainaan vähän topiiccia... eli mulla on tuo ARL 150 tdi leon
ja tuossa just siihen laitoin ahtomittarin ja piikittää ahtoja sielä 2 bar?
onko se ny ihan tervettä? sit ku jatkaa vedätystä ni tasottuu johonki 1,5-1,6b.

ja mittari särisee vaikka laitoinki mopon bensan suod. letkun väliin.
se hieman kyllä väheni ku ton suodattimen sinne väliin pisti mut ei poistunu,
kuinkas sen lopunki sirinän ja väpätyksen sais mittarilta pois?

pitääkö letkuun laittaa joku supiste vielä tai esim. superloonia sinne suodattimen
sisään vaimentamaan?

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 7.8.2007 22:36

Tupakkimiehet ruukaa laittaa pätkän filsua sinne putkeen, nii rauhottuu tärinät.

cojo
-
Viestit: 59
Liittynyt: 28.8.2003 11:09

ViestiKirjoittaja cojo » 7.8.2007 23:25

Löytyykö tähän hyviä arvauksia:

Kyseessä 2.5 v6 tdi.

Kun auton käynnistää, alipaine vetää ahtimen siivet aivan ääriasentoon, kuten lisää ahtoja pyydettäessä. Tästä johtuen ahdin pyörii jo tyhjäkäynnillä melko lujasti (kuuluu). Täyskaasulla esim. ylämäkeen vedätettäessä ahdin sakkaa äänestä päätellen tiheään tahtiin. Vetoja ei ole kuten ennen. Varovaisella pintakaasulla kiihtyy paremmin kuin lappu pohjassa.

On jo kokeiltu n75 venttiilin vaihtoa uuteen, sekä letkut tarkastettu. N75 on koko ajan auki, päästäen alipaineen kellolle, ainakin tyhjäkäynnillä (uudella sama juttu). Siivet ei jumita, sekin on tarkastettu. Ei vikakoodeja. Lämpötila-anturi on vaihdettu toimivaan. Ahtoja on maksimissaan 0,2- 0,3 yli pyynnin. Maf-arvo tyhjäkäynnillä n.400 (specified 250), sitten taas täyskaasulla jää n. 800 paikkeille. Maffiako syytän vai mikä tässä voi maksaa?

Onko nyt niin, että luulosairaus on iskeny lopullisesti (vaimon kommentti) Ei se ainakaan 1.9 alh koneessa näin toiminu toi alipaineohjaus... Voihan olla, että vaimo on taas oikeassa ja muistikin pätkii :)

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 8.8.2007 0:54

juu väpätys loppu ku laitoin letkuun supistajan
joka oli mukana tulleessa T-haarassa josta sen sitte veistelin irti.

välissä on myös pieni mopon bensan suodatin.

filtteriä en kokeillu vaikka tupakki miehiä oonki =)

patrian
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.12.2006 21:04

ViestiKirjoittaja patrian » 9.8.2008 8:38

Omassa golfissa ahdot piikittää kylmällä koneelle 1.8-2.0bar siinä vaiheessa nytkähdys ja turbo lähtee pois päältä ja vedot tippuu kokonaan. Ja parin sekunnnin päästä auto toimii taas ihan normaalist, ilman virran katkaisua. Vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko tässä nyt kyse surullisen kuuluisasta vnt? Moottirina ALH, kilometrejä takana 200tkm.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.8.2008 14:59

Huh, kannattaisi ensin antaa moottorin lämmetä täyteen toimintalämpötilaan ennenkuin tuollaisia paineita koneelle tarjoaa edes vahingossa. Kuulostaisi siipien jumittamiselta, kovalla ajolla pakopesän saa yleensä melko puhtaaksi, esim. radalla tai tarpeeksi pitkällä suoralla jokusen kilometrin mittainen kunnon veto.

Siipien toimintaa on helppo demota myös laittamalla auto käyntiin ja tutkailemalla siipien toimintaa irroitellen ja kiinnittäen johdinsiipien kellon ohjausletkua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa